تاریخ : Sat 28 Aug 2021 - 00:20
کد خبر : 59358
سرویس خبری : ورزش

طارمی و پورتو در گروه مرگ

تقابل زنیت و آزمون با قهرمان اروپا

طارمی و پورتو در گروه مرگ

میلان امسال در گروه بسیار دشواری قرار گرفته و کار سختی برای صعود به مرحله بعد این رقابت‌ها دارد. یکی از رقبای این تیم پورتو است که با هدایت سرجیو کونسیسائو به تیمی جنگنده تبدیل شده و می‌تواند در این گروه به تیمی شگفتی‌ساز تبدیل شود.

به گزارش «فرهیختگان»: گروه دوم این رقابت‌ها بدون شک گروه مرگ امسال است که تیم‌های قدرتمندی در آن حضور دارند. لیورپول و اتلتیکو مادرید در کنار پورتو و میلانی که پس از چند دوره غیبت دوباره به لیگ قهرمانان برگشته و با توجه به اینکه در سید چهارم قرار داشت مشخص بود که احتمالا با دو تیم قدرتمند روبه‌رو خواهد شد. یورگن کلوپ و شاگردانش که خاطره خوبی از ورزشگاه وندا متروپولیتانوی شهر مادرید دارند و قهرمانی سال 2019 خود را در آنجا جشن گرفتند امسال کار سختی برای صعود از گروه خود دارند. علاوه‌بر قهرمانی لالیگا، دو تیم دیگر این گروه نیز مدعی صعود هستند و اگر چه قرمزها شانس بیشتری نسبت به پورتو و میلان دارند اما این دو تیم را نمی‌توان نادیده گرفت. پورتو فصل قبل با درخشش مهدی طارمی موفق شد یوونتوس را از دور مسابقات حذف کند و در یک‌چهارم نهایی هم شاید اگر کمی عملکرد بهتری داشت می‌تواند چلسی که در پایان فصل قهرمان شد را نیز به سرنوشت یووه دچار کند. با این حال این تیم پرتغالی اگر چه نتوانست فصل پیش قهرمان لیگ کشورش شود اما در اروپا می‌تواند برای تیم‌های مدعی دردسرساز شود و حتی مدعی صعود از گروهش لقب بگیرد. روزنامه گاتزتای ایتالیا درباره هم‌گروهی میلان با پورتو در این مرحله می‌نویسد: «میلان امسال در گروه بسیار دشواری قرار گرفته و کار سختی برای صعود به مرحله بعد این رقابت‌ها دارد. یکی از رقبای این تیم پورتو است که با هدایت سرجیو کونسیسائو به تیمی جنگنده تبدیل شده و می‌تواند در این گروه به تیمی شگفتی‌ساز تبدیل شود. این تیم پرتغالی اگر چه در این تابستان بازیکنی گلزن همچون موسی مارگا را از دست داده است اما با اضافه شدن په‌په، مهاجم برزیلی و همچنین در اختیار داشتن نفراتی چون اوتاویو، اولیویرا، دیاز و طارمی می‌تواند برای هر حریفی دردسرساز شود.» از نکات جذاب دیدارهای این گروه می‌توان به بازگشت لوئیس سوارز با پیراهن اتلتیکو مادرید به ورزشگاه آنفیلد اشاره کرد. میلان و پورتو نیز تاکنون 9 بار در رقابت‌های اروپایی به مصاف هم رفته‌اند که سهم تیم ایتالیایی 4 برد بوده که آخرین رویارویی آنها به سال 2003 و فینال سوپرجام اروپا برمی‌گردد که روسونری موفق شد تیم ژوزه مورینیو را با یک گل شکست دهد.  جالب اینکه با وجود سابقه طولانی دو تیم لیورپول و میلان در رقابت‌های اروپایی، این دو تیم تاکنون در ورزشگاه آنفیلد به مصاف هم نرفته‌اند و دو جدال آنها در این تورنمنت در دو فینال 2005 و 2007 بود که اولی در استانبول با برتری قرمزها پایان یافت و در مسابقه بعدی این میلان بود که فاتح اروپا شد.

جدال یاران آزمون با مدعیان

هر دو تیم مدعی که طارمی فصل گذشته دروازه آنها را باز کرده بود حالا در گروهی قرار دارند که زنیت با سردار آزمون در آن حضور داشته و به دنبال جبران ناکامی‌های دو فصل اخیر در این مسابقات است. آزمون که در شب قرعه‌کشی موفق شد درخششی دیگر را با پیراهن این تیم روسی تجربه کند و صدمین گلش را در این کشور به ثمر برساند تا تیمش بردی ارزشمند را مقابل زسکای مسکو کسب کند در دور گروهی لیگ قهرمانان رقبایی چون چلسی، یوونتوس و مالموی سوئد را پیش رو دارد. زنیت در دو فصل گذشته عنوانی بهتر از چهارمی در گروهش کسب نکرده اما امسال می‌تواند امیدوار باشد که بالاتر از مالمو در رتبه سوم قرار گرفته و راهی لیگ اروپا شود. زنیت اگرچه در سه سال گذشته مقتدرانه فاتح لیگ کشورش شده اما در مسابقات اروپایی نتوانسته توفیق چندانی داشته باشد. اگرچه آزمون در تابستان با پیشنهادهای مختلفی از تیم‌های اروپایی روبه‌رو شد و هنوز هم مشخص نیست که آیا در زنیت خواهد ماند یا به پیشنهاد آخر لیون فرانسه پاسخ مثبت می‌دهد اما قطعا بازی در لیگ قهرمانان می‌تواند جذاب‌تر از حضور در لیگ اروپا با لیون باشد. اسکای اسپورتز ایتالیا در گزارشی از این گروه، آزمون را ستاره زنیت معرفی کرده و می‌نویسد: «زنیت اگر چه بازیکنی چون مالکوم برزیلی که سابقه بازی در رم و بارسلونا را دارد، در ترکیب خود دارد اما بدون شک باارزش‌ترین و خطرناک‌ترین بازیکن فعلی این تیم سردار آزمون است. بازیکنی که از زمان پیوستن به این باشگاه در 89 بازی 57 گل زده و فصل پیش هم یکی از بهترین‌های زنیت در لیگ بود و با اختلافی اندک نسبت به هم‌تیمی خود عنوان آقای‌گلی را از دست داد.» چلسی به‌عنوان مدافع عنوان قهرمانی و یوونتوس نیز در قامت یکی از مدعیان همیشگی این مسابقات شانس خوبی برای صعود از این گروه دارند اما یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های آنها بازی در سرمای روسیه و همچنین سوئد است که می‌تواند برای هر دو تیم دردسرساز شود. با این حال چلسی که به‌تازگی روملو لوکاکو را به جمع ستاره‌های خود اضافه کرده مدعی اصلی صعود از این گروه است و عدم صعود یووه با ماسیمیلیانو آلگری هم کمی دور از انتظار به نظر می‌رسد.

وضعیت بقیه ایرانی‌ها

در سایر رقابت‌های اروپایی نیز تیم‌های لژیونرهای ایرانی دیده می‌شوند. در لیگ اروپا امسال تنها دینامو زاگرب با صادق محرمی حاضر است که براساس قرعه باید به مصاف تیم‌هایی چون خنک بلژیک، وستهام انگلیس و راپیدوین اتریش برود که کار راحتی پیش‌رو ندارد. در لیگ تازه‌تاسیس کنفرانس اروپا، ایرانی‌های بیشتری حضور دارند. زوریا لوهانسک با شهاب زاهدی و اللهیار صیادمنش جدالی دیدنی با رم ایتالیا و همچنین زسکا صوفیه بلغارستان و بدوگلیمت نروژ خواهد داشت. فاینورد هم در گروه E این رقابت‌ها باید با اسپارتاپراگ جمهوری چک، یونیون برلین و مکابی حیفای رژیم‌صهیونیستی مسابقه دهد.