تاریخ : Wed 25 Aug 2021 - 01:58
کد خبر : 59231
سرویس خبری : دانشگاه

ثروت‌آفرینی در سرای نوآوری صنایع تبدیلی، اسانس، عصاره   و گیاهان دارویی

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه مطرح کرد

ثروت‌آفرینی در سرای نوآوری صنایع تبدیلی، اسانس، عصاره و گیاهان دارویی

سرای نوآوری در یک حوزه تخصصی خاص با توجه به پتانسیل‌های سرزمینی هر منطقه ورود کرده و هدف نهایی ما نیز در این سرا ثروت‌آفرینی و گردش اقتصادی است. اگر به درستی ذائقه بازار را شناخته و در حوزه‌هایی ورود کنیم که امکان ثروت‌آفرینی بیشتر باشد قطعا موفقیت بیشتری در این حوزه خواهیم داشت.

سارا طاهری، روزنامه‌نگار:  سرای نوآوری صنایع تبدیلی، اسانس، عصاره و گیاهان دارویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه یکی دیگر از سراهای دانشگاه آزاد اسلامی است که چندی پیش مجوز خود را دریافت کرد.
آرش بوچانی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درخصوص جزئیات این سرا توضیح داد: «بیش از 40 درصد درآمد استان کرمانشاه در حوزه کشاورزی است، 20 درصد دامپروری و بقیه مربوط به صنایع دیگر است. بنابراین به این نتیجه رسیدیم اگر بخواهیم در زمینه صنایع کشاورزی ورود کنیم شانس بیشتری برای موفقیت خواهیم داشت.»

او ادامه داد: «در بحث کشاورزی نیز باید گفت، بخش عمده درآمد در این حوزه متعلق به صنایع تبدیلی است تا بتوان یک محصول دوم را از این حوزه استحصال کرد. در سطح استان نیز به همین موضوع توجه کردیم؛ چراکه کوه‌ها و باغات استان کرمانشاه سرشار از گیاهان دارویی است و از سوی دیگر کشور ما کشوری است که به سمت خشکسالی حرکت کرده است. بنابراین در حوزه کشاورزی باید محصولاتی را انتخاب کنیم که نیاز کمتری به آب داشته باشد تا به راحتی بتوان به محصولات موردنظر دست پیدا کرد.»

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه در ادامه تصریح کرد: «اسانس‌گیری، عصاره‌گیری، روغن‌گیری و حتی بسته‌بندی و خشک کردن این محصولات و تزریق آن به بازارهای هدف در این سرای نوآوری مدنظر قرار گرفته است.»

او عنوان کرد: «یکی از ساختمان‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه با متراژ حدود 400 متر فضای اداری و همچنین یک فضای 300 متری شتابدهنده برای سرای نوآوری صنایع تبدیلی، اسانس، عصاره و گیاهان دارویی اختصاص یافته است.»

بوچانی اظهار کرد: «باید بتوانیم بیشتر از پتانسیل اساتید و دانشگاه آزاد اسلامی بر حسب پتانسیل‌های هر منطقه استفاده کنیم. درواقع در هر استان باید با توجه به پتاسیل‌های آن منطقه با صنعت ارتباط گرفته و محصولاتی را تولید کرده و وارد بازار هدف کنیم. وقتی در یک حوزه مشخص فعالیت می‌کنیم، فعالیت‌های پژوهشی نیز رخ داده و می‌توانیم فعالیت‌های پژوهشی اعضای هیات‌علمی را نیز هدفمند کنیم.»  معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه با بیان اینکه این پژوهش‌ها درنهایت به‌عنوان پژوهش‌های حل مساله برای آن منطقه خاص درنظر گرفته می‌شود، ادامه داد: «بنابراین این پژوهش‌ها در اشل بزرگ‌تر می‌تواند به‌عنوان پژوهش‌های حل مساله در کشور درنظر گرفته ‌شود.»

او در پاسخ به این سوال که سرای نوآوری صنایع تبدیلی، اسانس، عصاره و گیاهان دارویی به چه میزان می‌تواند به ثروت‌آفرینی در واحد کرمانشاه کمک کند، گفت: «تمام کسب‌وکارهای یک نقطه سر به سر دارند. قالب سراهای نوآوری حدود 4 سال زمان می‌برند تا به این نقطه برسند. پیش‌بینی ما این است که در این سرا نیز حدود 3 تا 4 سال زمان لازم است تا به نقطه سر به سر رسیده و هزینه‌ها و درآمدها به یک نقطه مشترک برسند و در سه سال سوم وارد سوددهی خواهیم شد.»

او در پاسخ به این سوال که نقش این سرا در تولید ثروت چیست، گفت: «سرای نوآوری در یک حوزه تخصصی خاص با توجه به پتانسیل‌های سرزمینی هر منطقه ورود کرده و هدف نهایی ما نیز در این سرا ثروت‌آفرینی و گردش اقتصادی است. اگر به درستی ذائقه بازار را شناخته و در حوزه‌هایی ورود کنیم که امکان ثروت‌آفرینی بیشتر باشد قطعا موفقیت بیشتری در این حوزه خواهیم داشت.»

بوچانی اظهار کرد: «با توجه به پتانسیل استان کرمانشاه و با توجه به اینکه کشور دچار خشکسالی است باید در حوزه کشاورزی به تولید محصولاتی ورود می‌کردیم که نیاز چندانی به آب نداشته باشند.»

او در ادامه گفت: «افرادی که بخواهند در حوزه فناوری ورود کنند، آنها را در رده اساتید «الف» قرار خواهیم داد؛ درواقع استادی که در رده «الف» کار می‌کند نمی‌تواند صرفا ساعاتی را در دانشگاه حضور داشته باشد بلکه باید شرکت و هسته فناوری داشته و در زیرمجموعه سرای نوآوری قرار بگیرد. نگاه‌مان این است که در این سرای نوآوری دانشجویان را نیز درگیر کنیم؛ یکی از هسته‌های فناورمان تیمی متشکل از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی است که ماه گذشته توانستند مدال طلای اختراعات سوئیس را کسب کنند. بنابراین از درگیر شدن دانشجویان استقبال خواهیم کرد.»