تاریخ : Mon 23 Aug 2021 - 02:40
کد خبر : 59110
سرویس خبری : ورزش

عملکردمان در المپیک مثل همیشه بود

علی کفاشیان در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: سجادی موهایش را در ورزش سفید کرده است

عملکردمان در المپیک مثل همیشه بود

عملکرد ما در المپیک مثل دفعه‌های پیش بود. ما چون در ورزش‌های پایه و ورزش‌های غیرمدال‌آور برای کاروان ایران در ادوار گذشته زیاد سرمایه‌گذاری نمی‌کنیم مثل همیشه نتیجه گرفتیم و این‌طور می‌شود که به یکباره رنگ مدال‌مان طلا می‌شود و ناگهان رنگ مدال نقره یا برنز و یک‌باره 10 رده صعود یا سقوط می‌کنیم.

وزیر سیاسی و خودخواه با ورزشی‌ها دچار چالش می‌شود

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، روزنامه‌نگار: ابراهیم رئیسی بعد از انتخاب به‌عنوان رئیس‌جمهور جدید ایران حمید سجادی را به‌عنوان گزینه پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان برای گرفتن رای اعتماد به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داد. این درحالی است که سجادی به‌عنوان اولین وزیر پیشنهادی تاریخ وزارت ورزش دقیقا یک دهه قبل نتوانسته بود رای اعتماد مجلس را بگیرد و حالا باید صبر کرد تا تکلیف این چهره ورزشی و قهرمان اسبق دوومیدانی ایران در رشته‌های نیمه‌استقامت در این‌باره طی روزهای آینده مشخص شود.

به‌بهانه انتخاب سجادی برای وزارت ورزش دقایقی با رئیس پیشین فدراسیون فوتبال و دبیرکل اسبق کمیته ملی المپیک که اتفاقا خودش هم یک دوومیدانی‌کار بوده صحبت کردیم و در این بین درخصوص نتایج کاروان ایران در المپیک توکیو و حواشی فوتبال کشور هم نظراتش را جویا شدیم. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با علی کفاشیان را در ادامه می‌خوانید.

حمید سجادی به‌عنوان یک دوومیدانی‌کار قدیمی و کسی که هم‌رشته شما محسوب می‌شود به‌عنوان وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان برای گرفتن رای اعتماد به مجلس معرفی شد. می‌تواند از پس این مسئولیت بر بیاید؟

بله چراکه نه؟ او می‌تواند، بالاخره مدت‌ها معاون وزارت ورزش بوده ضمن اینکه خودش قهرمان ایران و رکورددار رشته‌های مختلف دوومیدانی در کشورمان بوده است و بارها در مسابقات بین‌المللی مثل المپیک و بازی‌های آسیایی و رقابت‌های جهانی شرکت کرده و از تجربیات خوبی برخوردار است، بنابراین به نظر من تمام فاکتورهای لازم و مناسب را برای حضور در وزارت ورزش داراست و حتما می‌تواند از پس کار بر بیاید. این درحالی است که حمید سجادی یک فرد دانشگاهی است و تحصیلات عالیه دارد. او در گذشته عمرش را در دو زمینه خرج کرده است؛ ابتدا در ورزش قهرمانی و سپس در علم و دانش و خدمت کردن به ورزش دیگر از این آدم بهتر از کجا می‌خواهید گیر بیاورید. او موهایش را در ورزش سفید کرده و توانمندی بالایی دارد.

خود شما هم به‌عنوان یک دوومیدانی‌کار به فدراسیون فوتبال آمدید و چندین سال پیاپی رئیس فدراسیون مهم‌ترین رشته ورزشی بودید. به نظر می‌رسد در تاریخ ورزش ایران آدم‌های مهمی از این رشته به ورزش کشور معرفی شده باشند. در این خصوص صحبت می‌کنید؟

در هر صورت همه رشته‌های ورزشی آدم‌های بزرگ و خوب دارند اما دوومیدانی یکی از رشته‌های ورزشی اصیل و پایه است و امیدوارم این مساله که پیش می‌آید عاملی شود تا به ورزش‌های پایه نیز رسیدگی شود. اینکه بگوییم فقط دوومیدانی آدم‌های بزرگی دارد این‌طور نیست و در همه رشته‌ها همه‌جور آدمی پیدا می‌شود اما بالاخره در ورزش ایران چرخ این‌طور چرخیده است که دوومیدانی‌کار‌ها بیشتر روی بورس باشند.

البته دوومیدانی مادر ورزش‌هاست و شاید به همین دلیل است که افراد بزرگی هم از این رشته به ورزش کشور معرفی شده باشند.

به نظر من این بحث‌ها نیست بلکه موضوع مهم این است که برای انتخاب وزیر ورزش سیاسی‌کاری نشده و به دنبال انتخاب‌های سیاسی نرفتند تا بخواهند کسانی که ناوارد یا چهره باشند را انتخاب کنند. همین که این اتفاق نیفتاده و یک چهره ورزشی از بین ورزشی‌ها انتخاب شده است یک اتفاق خوب است. به نظر من سجادی هم ورزشی‌ها را می‌شناسد و هم درد ورزش را می‌داند و هم ان‌شاءالله بتواند یک مدیریت خوب داشته باشد تا لااقل ورزش کشور و وزارت ورزش به دست ورزشی‌ها و ورزشی اداره شود.

زمانی که در فدراسیون فوتبال بودید در اواخر کار به مراتب با وزارت ورزش و شخص وزیر دچار چالش شدید و حالا به نظر می‌رسد بیشتر به‌خاطر انتخاب‌های سیاسی گذشته در وزارت ورزش و فهم درستی که وزرا از ورزش نداشتند با آنها دچار چالش شدید.

دقیقا همین‌طور است وقتی که امور دست ورزشی‌ها نباشد و تیم سیاسی باشد و سیاسی فکر کند و خودخواه باشد قطعا چالش به وجود می‌آید در غیر این صورت ما آدمی نبودم که بخواهیم با افراد به چالش بخوریم. درست است که تحصیلات بنده ورزشی نبود اما تجربه بزرگی در ورزش و مدیریت آن داشتم و اتفاقا در ورزش هر جای دیگری که رفتم مانند فدراسیون فوتبال ورزشی فکر می‌کردم. به همین دلیل می‌گویم شما درست می‌گویید چون آدم‌های سیاسی بالاخره ایده‌هایی دارند که ورزش را دچار چالش می‌کنند.

المپیک توکیو درحالی به تازگی به پایان رسید که نتایج کاروان ایران کمی تا قسمتی متوسط و مثل همیشه بود. ارزیابی شما از عملکرد کاروان ایران در المپیک۲۰۲۰ چطور بود؟

عملکرد ما در المپیک مثل دفعه‌های پیش بود. ما چون در ورزش‌های پایه و ورزش‌های غیرمدال‌آور برای کاروان ایران در ادوار گذشته زیاد سرمایه‌گذاری نمی‌کنیم مثل همیشه نتیجه گرفتیم و این‌طور می‌شود که به یکباره رنگ مدال‌مان طلا می‌شود و ناگهان رنگ مدال نقره یا برنز و یک‌باره 10 رده صعود یا سقوط می‌کنیم. بنابراین نتایج به نظر من مثل دوره‌های قبل بود و تغییرات زیادی نداشتیم، این درحالی است که برای هر چهار سال یا هشت سال باید یک برنامه‌ریزی خوب انجام بدهیم تا بتوانیم یک‌سری از رشته‌های مدال‌آور را اضافه کنیم. الان تیراندازی و کاراته به رشته‌های مدال‌آور ایران اضافه شدند، هرچند کاراته برای دوره بعدی المپیک حذف شد اما باید این اتفاق ادامه پیدا کند البته برای کاراته از اول هم مشخص بود که اگر به المپیک بیاید می‌توانیم مدال بگیریم که این امر محقق شد بنابراین اگر در رشته‌های دیگر بتوانیم سرمایه‌گذاری کنیم و مدال بگیریم آن زمان می‌توانم بگویم نتایج کاروان ایران بهتر شده است اما الان هم مثل دفعه‌های گذشته نتیجه گرفتیم. درحال حاضر در رشته‌هایی مثل دوومیدانی و شنا که پرمدال‌ترین رشته‌های المپیک هستند حرفی برای گفتن نداریم و اگر هم داشته باشیم ضعیف است و باید تقویت شود.

قبل از انتخاب رئیسی به‌عنوان رئیس‌جمهور شما به‌عنوان یک چهره مجرب ورزشی با او دیدار نداشتید؟ چون خیلی از ورزشی‌ها با رئیس‌جمهور منتخب قبل از انتخابات ملاقات داشتند.

خیر من دیداری نداشتم. من دیگر بازنشسته هستم و در منزل استراحت می‌کنم و دیگر در این فکر‌ها نیستم. در واقع ما همراه با اهل و عیال در خانه هستیم و حالا برای سلامتی فقط ورزش می‌کنیم و درحال استراحت هستیم.

رئیسی قول داده بود تا سرخابی‌ها بالاخره خصوصی‌سازی شوند. این وعده همیشگی دولت‌ها بوده تا با اذهان عمومی بازی کنند. حداقل تا پیش از اینکه این‌طور بوده است و نمونه آن همین سه ماه اخیر که هر روز سلطانی‌فر و معاونان او در وزارت ورزش می‌گفتند این اتفاق می‌افتد. فکر می‌کنید این طلسم بالاخره می‌شکند؟

بالاخره باید به این سمت برویم و همین که این حرف مطرح شده و این ایده وجود دارد به نظر من باید زیرمجموعه ورزش به دنبال راهکارهای قانونی آن باشد و فقط درگیر کار اجرایی نشود و با رفتن به دنبال راهکارهای قانونی این قضیه آن را زنده کند.

دل‌تان برای ورزش و فدراسیون فوتبال و احیانا تیم ملی تنگ نشده است؟

من بازی‌ها را نگاه می‌کنم و برای تیم ملی و پیروزی بچه‌ها دعا می‌کنم.

حدود دو هفته دیگر تیم ملی باید مقابل سوریه به میدان برود اما هیچ خبری از تدارک اساسی برای آماده‌سازی این تیم نیست.

ان‌شاءالله که با همین وضعیت هم بچه‌ها خوب بازی می‌کنند و حریفان را شکست می‌دهند. آنها غیرتمند و توانمند هستند و می‌توانند حتی با دست خالی کارهای بزرگ انجام بدهند.

عملکرد اسکوچیچ را چطور ارزیابی می‌کنید. اگر شما رئیس فدراسیون بودید با او به‌عنوان سرمربی تیم ملی قرارداد امضا می‌کردید؟

اسکوچیچ هم خوب است و عملکرد خوبی داشته اما من رئیس فدراسیون نبودم و نیستم و نمی‌توانم در این مورد که مطرح کردید صحبت کنم.

دوباره به وزارت ورزش برگردیم. عملکرد وزارت دوران سلطانی‌فر را چطور ارزیابی می‌کنید؟

من در این خصوص نظری ندارم!

بین وزرای ورزش قبلی یعنی عباسی، گودرزی و سلطانی‌فر بدترین آنها کدام بودند؟

در این خصوص هم صحبت و نظری ندارم. درخصوص کسی که رفته دیگر نمی‌خواهم صحبت کنم و نظری ندارم.

سلطانی‌فر که هنوز نرفته است.

بالاخره می‌رود دیگر!

شما خودتان جایی مشغول نشدید و پیشنهادی برای شما نرسیده است؟

خیر درحال استراحت هستیم و نفس می‌کشیم و ورزش هم می‌کنیم، خدا را شکر هیچ خبری هم نیست و همه‌چیز در امن و امان است.

آنهایی که به شما تهمت واهی زدند و برایتان در کمیته اخلاق پرونده درست کردند را می‌بخشید؟

دیگر گذشته و خیلی فکر آن را نکنید و زنده‌اش نکنید.

حتما خبر دارید کی‌روش تا یک قدمی امضای قرارداد با تیم ملی فوتبال عراق هم رفت، نکند شما رای او را زدید؟

نه این‌طور نیست، البته خبری از کی‌روش ندارم. از این موضوع هم مطلع بودم که برای عراق گزینه شده ولی او سرانجام تصمیم گرفت که سرمربی این کشور نشود. امیدوارم هرجا که هست حالش خوب باشد.