تاریخ : Sun 22 Aug 2021 - 01:14
کد خبر : 59041
سرویس خبری : سیاست

وزارت برای باغگلی زود است

فریدون عباسی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

وزارت برای باغگلی زود است

تیم اقتصادی کابینه افرادی منطقی و معقول هستند که حتی نگاه‌های سیاسی‌شان نیز به هم نزدیک است. بنده وقتی وزرای پیشنهادی صمت، نفت و نیرو و اقتصاد را بررسی کردم، به این نتیجه رسیدم نسبت به وزرای کابینه‌های گذشته دارای همبستگی و انسجام مدیریتی بیشتری هستند.

معین رضیئی، روزنامه‌نگار: فریدون عباسی، نماینده مردم کازرون در مجلس و رئیس پیشین کمیسیون انرژی مجلس معتقد است که وزارت برای حسین باغگلی، وزیر پیشنهادی آموزش‌و‌پرورش زود است. با او درباره روز نخست بررسی صلاحیت وزرا به گفت‌وگو نشستیم.

جمع‌بندی شما از لیست وزرای پیشنهادشده توسط رئیسی چیست؟ گمان می‌کنید این وزرا تا چه میزان می‌توانند وعده‌های داده‌شده توسط ایشان را در زمان انتخابات تحقق بخشند؟ خصوصا اینکه در روزهای گذشته حواشی‌ای پیرامون معرفی وزیر پیشنهادی آموزش‌و‌پرورش و وزیر پیشنهادی بهداشت به ‌وجود آمده است و برخی معتقدند عین‌اللهی نیز با فعالیت در بخش خصوصی دچار تعارض منافع است؟

وزرای معرفی‌شده کارنامه‌شان خوب است و بعضا سابقه اجرایی در حد وزیر نیز دارند، به‌نظر من ۹۰درصد وزرا به امور کاملا مسلطند. اما باغگلی در دوران دانشجویی‌‌اش باید حداقل سوابق چشمگیری می‌داشت، من نتوانستم در کارنامه او فعالیتی خارج از شهر مشهد پیدا کنم. البته این مساله جرم نیست، اما کسی که می‌خواهد وزیر دستگاهی مثل آموزش‌و پرورش شود باید جنسش از آن وزارتخانه باشد. ما برای مدیرکل آموزش‌و‌پرورش شهرستان یک اصولی داریم که در آن تعیین می‌شود. یک مدیرکل باید چقدر معلمی کرده باشد، بعد از آن چه میزان باید در بخش و شهرستان فعالیت کرده باشد و درنهایت با گذراندن چه مراحلی به‌عنوان مدیرکل آموزش‌و‌پرورش در استان انتخاب شود. رعایت سلسله‌مراتب برای باغگلی اتفاق نیفتاده است. البته عده‌ای نیز معتقدند در دولت گذشته سلیقه‌های متفاوت با مشکل دولت وقت در جریان آموزش‌و‌پرورش حذف می‌شدند و طی این سال‌ها میدان به نیروهای انقلابی و اصولگرا مانند باغگلی داده نشده است، البته این مساله بدان معنا نیست که در شرایط فعلی غیر از او ما مدیر دیگری برای وزارتخانه آموزش‌و‌پرورش نداریم. نمایندگان معتقدند بهتر بود از یک مدیر باتجربه‌تر برای وزارتخانه آموزش‌وپرورش استفاده می‌شد و باغگلی نیز مدتی به‌عنوان معاون وزیر یا مدیرکل این وزارتخانه فعالیت می‌کرد و سپس برای سال‌های بعد به‌عنوان وزیر به مجلس معرفی می‌شد.

درمورد عین‌اللهی، وزیر پیشنهادی بهداشت نیز باید بگویم خیلی از پزشکان در ایران به‌ویژه چشم‌پزشکان وابسته به حرف‌هایی که دارند نیازمندند تا از یک‌سری ابزارآلات تخصصی استفاده کنند و به همین دلیل این پزشکان وارد عرصه فعالیت خصوصی می‌شوند. کارنامه عین‌اللهی از دوران جنگ با حضور او در خط مقدم جبهه‌ها مشخص است. اکنون هم طبق تحقیقی که بنده کرده‌ام او فعالیت اقتصادی چندانی که به وزارتش لطمه بزند ندارند. همچنین درمورد کارنامه عملکرد او از سایر مدیران استانی تحقیق کرده‌ام و درمجموع آنها هم نظر مثبتی نسبت به وزیر پیشنهادی بهداشت داشتند، ضمن اینکه عین‌اللهی در مجلس نیز حامیان جدی دارد.

به‌نظر شما امکان رای اعتماد کامل به وزرا توسط مجلس یازدهم وجود دارد؟

نمایندگان در شرایط فعلی به سه دسته مخالف، موافق و منتقد تقسیم می‌شوند. بعضی از موافقان نیز صحبت‌های‌شان انتقادی است، بنابراین نمی‌توان از الان به‌طور دقیق گفت چه میزان از وزرا رای اعتماد از مجلس می‌گیرند، باید منتظر روزهای آینده ماند زیرا معتقدند صحبت و استدلال وزرای پیشنهادی می‌تواند در شرایط کنونی بر نظر نمایندگان موافق و مخالف تاثیر بگذارد و نتیجه نهایی رای اعتماد تغییر کند.

هماهنگی وزرای اقتصادی کابینه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تیم اقتصادی کابینه افرادی منطقی و معقول هستند که حتی نگاه‌های سیاسی‌شان نیز به هم نزدیک است. بنده وقتی وزرای پیشنهادی صمت، نفت و نیرو و اقتصاد را بررسی کردم، به این نتیجه رسیدم نسبت به وزرای کابینه‌های گذشته دارای همبستگی و انسجام مدیریتی بیشتری هستند، به‌خصوص اینکه حضور مخبر می‌تواند در دولت بسیار کمک‌کننده باشد، او می‌تواند به‌عنوان نفر دوم کابینه بعد از رئیسی، هماهنگی خوبی بین وزرای اقتصادی  ایجاد کند.

نظر شما درمورد وزیر کار چیست؟

بنده درمورد وزیر هنوز به‌طور کامل تحقیق نکرده‌ام، اما به اندازه کلیاتی که درمورد او و برنامه‌های عبدالملکی خوانده‌ام نظرم مثبت است، اما گمان می‌کنم بسیاری از نمایندگان نیز مانند من تصمیم نهایی خود را درمورد وزیر کار نگرفته‌اند.