تاریخ : Sun 22 Aug 2021 - 00:13
کد خبر : 59034
سرویس خبری : ورزش

فیتیله‌پیچ دنیا با ستاره‌های دانشگاه آزادی

گزارشی از شکستن طلسم 6 ساله آزادکاران جوان در مسابقات قهرمان جهان

فیتیله‌پیچ دنیا با ستاره‌های دانشگاه آزادی

ملی‌پوشان جوان کشتی ایران از پس حریفان آمریکایی و روسی خود برآمدند و توانستند طلسم 6‌ساله را بشکنند. تیم ملی کشتی آزاد جوانان ایران که از سال 2015 نتوانسته بود بر سکوی اول دنیا بایستد، این بار در سرزمین تزارها بالاتر از روسیه ایستاد تا توجه دنیا را به جوانان ایران که روی تشک کشتی جانانه جنگیدند جلب کند.

رضایی: رکوردشکنی را رها کنیم، آینده این بچه‌ها مهم است

نسیم شیرازی، روزنامه‌نگار: اتحادیه جهانی کشتی پس از کسب عنوان قهرمانی تیم ایران در رقابت‌های کشتی آزاد جوانان جهان نوشت: «ایران ۶ سال منتظر ماند، اما سرانجام قهرمانی را پس گرفت.» این بار ملی‌پوشان جوان کشتی ایران از پس حریفان آمریکایی و روسی خود برآمدند و توانستند طلسم 6‌ساله را بشکنند. تیم ملی کشتی آزاد جوانان ایران که از سال 2015 نتوانسته بود بر سکوی اول دنیا بایستد، این بار در سرزمین تزارها بالاتر از روسیه ایستاد تا توجه دنیا را به جوانان ایران که روی تشک کشتی جانانه جنگیدند جلب کند.»

بعضی از مدال‌های آزادکاران جوان ایران هم قصه عجیبی داشت، آنجایی که عرفان الهی، ثانیه‌های آخر بعد از فرار موفق از زیرگیری حریف، جان‌مان را به لب‌مان آورد ولی اولین طلای شیرهای جوان را گرفت. فینال وزن 70 کیلوگرم مقابل جبرئیل گادژیف آذربایجانی نفس‌گیر گذشت به‌خصوص در ثانیه‌های پایانی که الهی از شوق دررفتن از زیرگیری و به هم خوردن تعادل حریفش، زودتر از سوت داور شادی قهرمانی‌اش را شروع کرد تا آدرنالین‌مان را بالا ببرد و فقط با سوت داور بتوانیم نفس راحتی بکشیم. از طرف دیگر سنگین وزن کشورمان تا ثانیه آخر چنان جنگید که توانست مدالش را در دو فن پیاپی ثانیه‌های آخر به طلا تبدیل کند. رقابت‌های آزادکاران ایران درحالی در شهر اوفا روسیه به پایان رسید که دوبنده‌پوشان ایران 5 طلا، یک نقره و یک برنز را درمجموع 10 وزن‌شان به دست آوردند تا در سال 2021 بر سکوی اول دنیا بایستند و امید‌ها را حتی برای المپیک 2024 پاریس هم بیشتر کنند. المپیکی که در سال 2021 چندان به کام آزادکاران نبود ولی حالا این جوانان امید اهالی کشتی را برای رقابت‌های تماشایی پاریس و المپیک‌های بعدی بیشتر کرده است. البته به شرط اینکه این استعدادها رها نشوند و پشتوانه‌سازی‌ها ادامه پیدا کند تا برای ایستادن بر بام کشتی دنیا دوباره 6 سال منتظر نمانیم!

درخشش دانشگاه آزادی‌ها

حالا درحالی که فرنگی‌کاران ایران برای کسب مدال و عنوان روی تشک کشتی می‌جنگند، هنوز شیرینی طلای رحمان عموزادخلیلی، عرفان الهی، محمد نخودی، امیرحسین فیروزپور و علی اکبرپور در وزن‌های 61، 70، 79، 86 و 125 کیلوگرم، نقره مهدی حاجیلوییان در وزن 92 کیلوگرم و برنز علیرضا عبدالهی در وزن 97 کیلوگرم در کشتی آزاد هنوز بر وجود ورزش ایران مانده است، شیرینی 178 امتیاز و بالاتر از روسیه 142 امتیازی و آمریکای 129 امتیازی. در میان طلایی‌ها، نام رحمان عموزادخلیلی، محمد نخودی و امیرحسین فیروزپور که از کشتی‌گیران فصل گذشته تیم دانشگاه آزاد اسلامی در لیگ برتر بودند و با هدایت علیرضا رضایی درخشیدند هم به چشم می‌خورد که نشان از تیم سازنده رضایی در لیگ برتر هم دارد.

رحمان عموزادخلیلی: رحمان عموزادخلیلی که در سال 2019 قهرمان نوجوانان جوان شده بود در روسیه بعد از استراحت در قرعه اول، 10 بر صفر حریف لهستانی خود را از پیش‌رو برداشت تا در کشتی بعدی‌اش حریف آذربایجانی‌اش را 12 بر 2 مغلوب کند و با ضربه فنی کردن بالتویف روسیه که قهرمانی جهان را در دست داشت، به فینال راه پیدا کند. این جوان قهرمان ایران که با تیم کشتی دانشگاه آزاد اسلامی هم در لیگ برتر فصل قبل حضور داشت در رقابت فینال با یک کشتی منطقی درنهایت 9 بر 2 در یک کشتی حریف هندی خود را شکست داد و قهرمان شد. او که از نگاه اتحادیه کشتی جهانی فنون کشتی‌اش شباهت‌هایی با نوع کشتی حسن یزدانی دارد، امید درخشان آینده کشتی ایران هم لقب گرفته است. رحمان جوان روی تشک کشتی جوانان جهان کاری کرد تا بدون چون و چرا به اردوی تیم ملی بزرگسالان برای مسابقات جهانی نروژ دعوت شود و اولین تجربه حضور در رده سنی بزرگسالانش را به دست آورد.

عرفان الهی: طلای وزن 70 کیلوگرم کشتی آزاد جوانان جهان در دستان عرفان الهی است. او که حالا طلای المپیک را به‌عنوان هدفش در سر می‌پروراند، در دور اول با نتیجه 8 بر 7 حریف سرسخت آمریکایی‌اش را شکست داد تا به مصاف کشتی‌گیری از کنگو برود و آنجا با قدرت و نتیجه 12 بر یک دیبو را مغلوب کند تا با غلبه 4برصفر بر حریف قزاقی‌اش راهی نیمه نهایی شود. 8 بر 3 نتیجه‌ای بود که الهی در برابر کشتی‌گیر مولداوی به دست آورد و به فینالی رفت که در رقابتی حساس و نفس‌گیر با نتیجه 6 بر 5 مچ حریف آذربایجانی خود را روی تشک کشتی خواباند و قهرمان دنیا شد.

محمد نخودی: نخودی در وزن 79 کیلوگرم 6 بر 3 رقیب آمریکایی خود را از سد راه برداشت تا با ‌انگیزه بیشتری به مصاف حریف آلمانی خود برود و درنهایت 10 بر صفر شرودر را مغلوب کند. طلایی کشورمان که معتقد بود ناداوری‌ها در بعضی کشتی‌ها وجود داشت ولی نتوانست سد راه موفقیت تیم ملی ایران شود و حریف هندی‌اش را هم با نتیجه 10 بر صفر مغلوب کرد تا او که تجربه حضور و کسب مدال در رده سنی بزرگسالان را هم دارد، در فینال حریف آذربایجانی خود را 7 بر 5 از سد راه بردارد و پیروز این آوردگاه جهانی شود.

امیرحسین فیروزپور: وزن 86 کیلوگرم تیم ملی ایران با امیرحسین فیروزپور که حریفان سرسختی را مقابل خود داشت به طلا رسید تا راه برای قهرمانی جهان هموارتر شود. فیروزپور همان دور اول 11 بر 6 جاشوا مورودیون از آلمان را که نقره اروپا را هم در کارنامه‌اش داشت، شکست داد و در مرحله بعد در مصاف با حریف روس‌تبار خود 9بر4 پیروز شد و به نیمه نهایی رفت. فیروزپور 14 بر 4 از سد کشتی‌گیر گرجستان گذشت و در پایان با قدرت و امتیاز فوق‌العاده 10 بر صفر رحیم ماگامادوف حریف فرانسوی خود را شکست داد تا او هم مدال طلا را به گردن تیم ملی کشتی ایران بیندازد.

مهدی حاجیلوییان: مهدی حاجیلوییان در وزن 92 کیلوگرم کشتی‌های تماشایی گرفت و بدون از دست دادن امتیاز به فینال رسید ولی در فینال مدال نقره را به دست آورد. او کشتی‌های بی‌نظیرش مقابل گیمری از ترکیه، سارگیسیان از ارمنستان و دی لانگی از آفریقای جنوبی را با نتیجه 10 بر صفر به پیروزی رساند تا به شکل خارق‌العاده‌ای راهی فینال شود ولی این دلاور همدانی مقابل راکی الام از آمریکا با نتیجه 4 بر 2 مغلوب و صاحب مدال نقره شد.

علیرضا عبداللهی: عبداللهی در وزن 97 کیلوگرم 15 بر 4 حریف یونانی‌اش را شکست داد و 9 بر 7 حریف قدرتمند روس خود را از پیش رو برداشت ولی در نیمه‌نهایی در رقابتی بسیار نزدیک با نتیجه 9 بر 8 مغلوب پولات پولاتجی از ترکیه شد. او کشتی‌گیر مولداوی را در رده‌بندی با نتیجه 5 بر 4 شکست داد و بر سکوی سوم دنیا ایستاد.

علی اکبرپور: کشتی‌گیران وزن 125 کیلوگرم حریف علی اکبرپور ایران نشدند. او که با شکست حریف قدرتمند آمریکایی خود به فینال رسیده بود، در دور اول 12 بر 2 حریفش از قرقیزستان را از سد راه برداشت و با نتیجه 6 بر 3 بستایف از روسیه را در ثانیه پایانی با اجرای فن بی‌نظیر سالتو مغلوب کرد و در یک کشتی بسیار سخت با نتیجه 8 بر 5 هندریکسون آمریکایی گذشت و به دیدار فینال راه یافت. اکبرپور در کشتی‌هایش تا ثانیه آخر جنگید و این بار ثانیه‌های آخر به سود ایران گذشت و با اجرای دو فن پیاپی اکبرپور را به تساوی 4 - 4 با لیووا گئورگیان از ارمنستان رساند که به خاطر گرفتن آخرین امتیاز توسط دلاور ایرانی طلای سنگین‌وزن دنیا هم به نام ایران و روی گردن اکبرپور انداخته شد. او نشان داد تا ثانیه آخر حتی در سنگین وزن هم باید جنگید و نتیجه تسلیم نشدنش را هم با ایستادن بر سکوی اول جهان گرفت.

رضایی: حفظ این سرمایه‌ها مسئولیت سنگینی است

بعد از ایستادن بر سکوی اول دنیا و گرفتن 5 طلا که خودش تاریخ‌شکنی برای کشتی ایران هم محسوب می‌شود با علیرضا رضایی که شاگردانش در تیم دانشگاه آزاد اسلامی در مسابقات جهانی خوش درخشیدند گفت‌وگو کردیم تا نظر او را درباره این کشتی‌ها بدانیم. رضایی با تبریک به جامعه کشتی صحبتش را شروع کرد و گفت: «پیروزی خیلی خوبی بود که نتیجه خوبی را در پی داشت، بالاخره ما در رده‌های سنی مختلف طی سال‌های مختلف نتایج خوبی را کسب کردیم و این خیلی خوب است اما اینکه آیا اینها می‌توانند در بزرگسالان هم به این نتایج برسند بحثی است که نباید از آن گذشت و درواقع یک‌سری برنامه‌ریزی‌ها را می‌طلبد که سوای بحث شخصی این بچه‌هاست.»

او بیان کرد: «اینکه خود بچه‌ها تا چه حد برای آینده‌شان امید و ‌انگیزه دارند و با اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی مانند آسیب‌دیدگی‌های مختلف برخورد نکنند یک بحث است و اینکه چه برنامه‌ریزی‌هایی برایشان درنظر گرفته شود تا بتوانند در اوج بمانند هم بحث دیگری است که آینده این جوانان به آن بستگی دارد.»

وی با اشاره به آمادگی جسمانی و شرایط تکنیکی و تاکتیکی کشتی‌گیران ادامه داد: «شرایط بچه‌ها از لحاظ آمادگی جسمانی و تاکتیکی خوب بود اما به لحاظ تکنیکی معتقدم که ما در زیرگیری‌ها بسیار ضعیف شدیم، این نظر من کلی است و اصلا بحث تیم خاصی نیست.»

سرمربی لیگ برتری کشتی ایران بیان کرد: «الان در کشتی ما در یک دوره کامل بحث زیر کتف بردن را بچه‌های ما بیشتر مدنظر دارند و به این روش کار می‌کنند، طبیعی است که دنیا روی این مساله آنالیز و درواقع شناسایی می‌کند و به نظر من باید در بحث فنی بیشتر توی زمین کار شود.»

رضایی در پاسخ به رکوردشکنی تیم ملی ایران در روسیه تصریح کرد: «زیاد به این نمی‌شود استناد کرد، حالا فرض کنید ۵ طلا نمی‌شد و ۱۰ تا می‌شد، کار باید با برنامه برای آینده دنبال شود و اینکه در آینده قرار است چه شود. خیلی مهم است که از این بچه‌ها ممکن است همه این ۵ نفر یا حتی آنهایی که مدال هم نگرفتند قهرمان جهان یا المپیک شوند و خدای ناکرده ممکن است هیچ‌کدام هم به تیم ملی نرسند، این چیزهایی است که اصلا نمی‌شود درموردش بحث کرد و نظر غیرکارشناسی داد ولی طبیعی است که اگر کار خوب انجام بشود این بچه‌ها باید در امید و بعد هم در بزرگسالان مطرح شوند.»

او راه حفظ قهرمانی این کشتی‌گیران را در برنامه‌ریزی دانست و گفت: «فدراسیون باید برنامه‌ریزی کند و در رابطه‌ با کسانی که در این امور فعال هستند بحث کنند و به اتفاق نظر برسند. من فعالیتی در این امور ندارم و کشتی را از دور دنبال می‌کنم و از آنجایی که در سطح ملی حضور ندارم امیدوارم که برنامه‌ریزی منسجمی در این زمینه داشته باشند و حفظ این سرمایه‌ها به هر صورت مسئولیت سنگینی برای کشتی است.»

رضایی خاطرنشان کرد: «در بحث تلفیقی از تاکتیک و تکنیک‌ها تنها در یک بعد تاکتیکی الان کشتی می‌گیریم و این خیلی به ضرر کشتی ماست، ما الان از وزن اول تا آخرمان همه در یک بعد کشتی می‌گیرند و این یک بعد کشتی گرفتن ما را از چیزهای دیگر نباید خلع سلاح کند. کشتی‌گیر باید با تاکتیک‌های مختلف آشنا باشد و در تکنیک‌ها و اجرای فنون مختلف که الان بچه‌های ما در تمام رده‌های سنی، از نوجوانان گرفته تا بزرگسالان در آن خیلی ضعیف شده‌اند بیشتر فعال باشیم.»

او به نقش حریف تمرینی در اردوها هم اشاره کرد و گفت: «صددرصد داشتن حریف تمرینی بحث مهمی است، اگر کشتی را از اردوهای تیم ملی دوباره به باشگاه‌ها برگردانیم طبیعی است که این مساله خیلی رشد بهتری خواهد کرد.»

او درباره المپیکی که گذشت هم گفت: «اگر حساب کنیم درواقع کسب دو مدال طلا، یک نقره و یک برنز نمی‌تواند راضی‌کننده باشد اما بالاخره تمام تلاش و زحمت کادر فنی فدراسیون کشتی در آزاد و در فرنگی با یک برنز و یک طلا این مساله را نشان می‌دهد که روی کشتی ما باید خیلی بیشتر کار و تلاش شود و خیلی بیشتر باید درباره‌اش فکر شود که باید در این زمینه کار کنیم، با اینکه نتیجه بالاخره با این ۴ تا مدال برای کشتی آزاد و فرنگی حدود ۶۰ درصد مدال‌های کاروان ایران بود اما خب به نظر من می‌توانست نتیجه بهتری رقم بخورد.»

او با اشاره به روی کار آمدن کادر جدید تیم ملی کشتی در رده بزرگسالان هم اضافه کرد: «برای کادر فنی جدید آرزوی موفقیت می‌کنم، به هر صورت آقای درستکار سال‌های سال تلاش کرده و زحمت می‌کشد و از دوستان خیلی خوب من است، به نظرم باید به او فرصت خوب و مناسب داده شود تا بتواند آنچه که در تفکراتش هست را اجرا کند، من هم به‌عنوان عضو کوچکی از خانواده کشتی برایش آرزوی موفقیت می‌کنم.»