تاریخ : Sun 15 Aug 2021 - 02:37
کد خبر : 58849
سرویس خبری : دانشگاه

اجرای طرح آمایش استانی مهم‌ترین اولویت آموزش عالی در دولت سیزدهم باشد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان و واحد سنندج:

اجرای طرح آمایش استانی مهم‌ترین اولویت آموزش عالی در دولت سیزدهم باشد

اجرای طرح آمایش استانی در تمام کشور مهم‌ترین اولویتی است که در وزارت علوم دولت سیزدهم باید پیگیری شود. در طرح آمایش آموزش عالی کل کشور، متناسب با مزیت‌های نسبی و رقابتی هر استان، یک‌سری رشته‌ها در مقاطع مختلف تعریف‌شده است. این طرح باید در دولت جدید اجرا شود؛ چراکه در دولت دهم تصویب شد اما هنوز اجرایی نشده است.

سارا طاهری، روزنامه‌نگار: جهانشیر امینی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان و واحد سنندج درخصوص اولویت‌های آموزش عالی در دولت سیزدهم گفت: «اجرای طرح آمایش استانی در تمام کشور مهم‌ترین اولویتی است که در وزارت علوم دولت سیزدهم باید پیگیری شود. در طرح آمایش آموزش عالی کل کشور، متناسب با مزیت‌های نسبی و رقابتی هر استان، یک‌سری رشته‌ها در مقاطع مختلف تعریف‌شده است. این طرح باید در دولت جدید اجرا شود؛ چراکه در دولت دهم تصویب شد اما هنوز اجرایی نشده است.» او ادامه داد: «اصلاح سرفصل‌های دروس در مقاطع مختلف باید اصلاح شود؛ توسعه رشته‌های تحصیلات تکمیلی و توزیع رشته‌ها اولویت دیگری است که باید به آن توجه شود. بخش استارتاپ‌ها و فناوری‌های نوین درحوزه پژوهش و تحقیقات نیازمند یک جهش اساسی است که بتوانیم مشکلات جامعه در بخش‌های مختلف صنعت کشاورزی، علوم اجتماعی، اقتصاد و... را مرتفع کنیم.»  رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان و واحد سنندج تاکید کرد: «اگر بخواهیم به دولت کمک کنیم تا حاصل دستاوردهای دانشمندان‌مان درحوزه مشکلات جامعه تعریف شود، باید این مشکلات و مسائل احصا و اولویت‌بندی شوند و درنهایت به دانشگاه‌ها داده شوند تا دانشگاه‌ها در این راستا فعالیت کنند تا در یک بازه زمانی محدود بخشی از این مشکلات مرتفع شود.»  امینی در ادامه تصریح کرد: «مشکلات حوزه ‌آی‌تی و هوشمند سازی مسائل نیز باید مدنظر قرار گیرد تا این مسائل شفاف شوند؛ نمی‌توان با فساد مبارزه کرده مگر آنکه گلوگاه‌های فساد بسته شوند و این گلوگاه‌ها زمانی بسته می‌شوند که هوشمند‌سازی انجام شود و فعالیت‌های ‌آی‌تی و علمی مدنظر قرار گیرد. در این راستا باید از دانشگاه‌ها کمک گرفته شود تا مسائل درحوزه گمرک، نظام مالیاتی و شفاف شوند.»

 بخش از بودجه دولت به احیای تجهیزات آزمایشگاهی اختصاص یابد

او در ادامه خاطرنشان کرد: «باید بتوانیم به رشد علمی کشور و دانشگاه‌ها شتاب دهیم؛ برای ایجاد این شتاب در مرزهای دانش و حوزه‌های مختلف لازم است بخشی از بودجه دولت به احیای تجهیزات آزمایشگاهی و تحقیقاتی در حوزه‌های مختلف اختصاص یابد. درحوزه مالی نیز ناچاریم شبکه آزمایشگاهی را -که بخشی از آن در دانشگاه آزاد اسلامی شکل‌گرفته- در سطح کشور منطقه‌ای کنیم تا دانشمندان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در هر منطقه از تجهیزت یکدیگر استفاده کنند و تحقیقات تعطیل نشوند.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان و واحد سنندج بیان کرد: «درحوزه آموزش نیز باید یک تجدیدنظر کلی صورت گیرد و درکنار اهتمام و توجه به پژوهش باید از آموزش نیز غفلت نکنیم؛ درحوزه آموزش باید رقابتی جدی وجود داشته باشد و روش‌های نوین آموزش در دانشگاه‌ها احیا شوند. به‌طور مثال شیوع ویروس کرونا باعث شد حوزه آموزش مجازی شکل ‌گرفته و درحال‌حاضر نیازمند توجه بیشتر به این نوع از آموزش هستیم تا بهبود و ارتقا پیدا کند و درکنار آموزش‌های حضوری به آن اهتمام بورزیم.»

امینی گفت: «معتقدم دانشگاه به جذب هیات‌علمی جوان توجه کنند و در یک بازه 10‌ساله بتوانیم خلأ دانشگاه‌ها در بخش‌های مختلف از نظر هیات‌علمی را پر کنیم و باید تلاش کنیم هیات علمی جوان جایگزین اعضای هیات‌علمی بازنشسته یا افرادی شوند که از نظر علمی به‌روز نیستند.»

 باید به جذب دانشجویان خارجی اهتمام بورزیم

او خاطرنشان کرد: «درحوزه علوم پزشکی باید تلاش کنیم توریست پزشکی را فعال کنیم. بخش زیادی از مراجعان درحوزه بیمارستان‌ها در سطح کشور بیماران خارجی هستند. ما می‌توانیم به این موضوع نگاه ویژه کرده و آزمایشگاه‌های بیمارستان‌ها را تقویت کنیم تا در این زمینه برای کشور درآمدزایی کنیم. بخشی که در آموزش‌عالی باید به آن نگاه ویژه و استراتژیک داشت، جذب دانشجویان خارجی است و ما باید نسبت به جذب این دسته از دانشجویان در مقاطع مختلف و تمام رشته‌ها اهتمام بورزیم.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان و واحد سنندج بیان کرد: «خوشبختانه در دانشگاه‌های کشور می‌توانیم پذیرای حداقل نیم میلیون نفر دانشجوی خارجی باشیم که باید به این موضوع نگاه ویژه داشته باشیم؛ این دانشجویان سفیران فرهنگی کشورمان خواهند بود. تحصیلات تکمیلی را نیز باید جدی گرفت و پروژه‌های تحقیقاتی را طبقه‌بندی کرد. آموزش عالی در کوتاه‌مدت باید در بخش‌های مختلف تسهیل‌گر حل مشکلات جامعه در صنعت و کشاورزی باشد.»