تاریخ : Sun 15 Aug 2021 - 01:10
کد خبر : 58848
سرویس خبری : دانشگاه

طرح آمایش به‌صورت گسترده در سطح کشور پیگیری شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان‌وبلوچستان و واحد زاهدان:

طرح آمایش به‌صورت گسترده در سطح کشور پیگیری شود

وزارت علوم دولت جدید باید در آموزش عالی کشور یک تحول اساسی ایجاد کند، یعنی در همه مجموعه‌های آموزشی ازجمله انتفاعی، غیرانتفاعی، دولتی و غیردولتی تحول ایجاد شود. همچنین باید به‌سمت دانشگاه نسل‌سوم و چهارم حرکت کرد تا دانشگاه‌ها کارآفرین شوند.

سارا طاهری، روزنامه‌نگار: سلطانعلی میر، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان‌وبلوچستان و واحد زاهدان گفت: «معتقدم وزارت علوم دولت جدید باید در آموزش عالی کشور یک تحول اساسی ایجاد کند، یعنی در همه مجموعه‌های آموزشی ازجمله انتفاعی، غیرانتفاعی، دولتی و غیردولتی تحول ایجاد شود. همچنین باید به‌سمت دانشگاه نسل‌سوم و چهارم حرکت کرد تا دانشگاه‌ها کارآفرین شوند. دانشگاه‌ها از بعد از انقلاب تاکنون ناظر بر حل مسائل و نظام موضوعات منطقه‌ای و کشوری نبودند و براساس واقعیت موجود در کشور عمل نکرده‌اند.»  او ادامه داد: «همان‌طور که مقام‌معظم‌رهبری هم مطرح کردند دانشگاه‌ها باید مشکلات جامعه را حل کنند؛ همچنین وزارت علوم دولت جدید باید طرح آمایش را در حوزه‌های مختلف به‌صورت گسترده در سطح کشور ایجاد کند. تدوین و بازنگری راهبرد و استراتژی برای کل مراکز آموزشی در کل کشور نیز موضوع دیگری است که در وزارت علوم مدنظر قرار گیرد.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان‌وبلوچستان و واحد زاهدان در ادامه تصریح کرد: «فرآیندی که درحال‌حاضر در آموزش عالی کشور وجود دارد پاسخگوی نیاز جامعه نیست و نمی‌تواند مشکلات جامعه را حل کند. دانشگاه نمی‌تواند یک تافته جدابافته از جامعه باشد و باید گفتمان‌سازی کند؛ اکنون نقش دانشگاه‌ها در گفتمان‌سازی و جریان‌سازی فرهنگی یک نقش کلیشه‌ای است و این درحالی است که باید نقش کلیدی داشته باشد.»  میر بیان کرد: «دانشگاه باید یک دانشگاه اجتماعی باشد؛ به‌عبارت بهتر یک دانشگاه منزوی نمی‌تواند به حیات خود ادامه دهد. در آینده دانشگاهی حرف برای گفتن خواهد داشت که بتواند تولید علم و ثروت کرده و دانش‌بنیان باشد. دانشگاه باید هم عامل توسعه و رشد اقتصادی جامعه بوده و هم باعث ارتقای شاخص‌های فکری، فرهنگی و تربیتی شود و درنهایت ناظر به حل مشکلات جامعه باشد. اگر جامعه مشکلاتی دارد، کلید حل این مشکلات باید در درون دانشگاه‌ها جست‌وجو شود.»

 تعامل تنگانگ و نزدیکی بین حوزه اجرا و حوزه فکر ایجاد شود

او در ادامه خاطرنشان کرد: «همچنین باید تعامل تنگانگ و نزدیکی بین حوزه اجرا و حوزه فکر و اندیشه ایجاد شود. مساله کنکور موضوع دیگری است که وزارت علوم دولت جدید باید مدنظر قرار دهد. امروز کنکور به یک جایگاهی برای موسسات خصوصی تبدیل شده که پول‌های کلانی را به جیب می‌زنند. وزارت علوم باید در این خصوص جسارت به‌خرج داده و یک بازنگری اساسی در این مقوله انجام دهد.»

 دست موسسات خصوصی و واسطه‌گرهای کنکور حذف شود

او تاکید کرد: «دست موسسات خصوصی و واسطه‌گرها که کنکور را عاملی برای به جیب زدن پول‌های هنگفت کرده‌اند باید کوتاه شود. دانشگاه باید در خدمت جامعه بوده و دانشجویان و افراد در تراز انقلاب باید تحویل جامعه شود.»  رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان‌وبلوچستان و واحد زاهدان با بیان اینکه مهم‌ترین اولویت در بیانیه گام دوم انقلاب اولویت علمی و پژوهشی است گفت: «دانشگاه‌ها باید این موضوع را مدنظر قرار دهند؛ دانشگاه رکن اساسی و کلیدی جامعه در همه زمینه‌هاست و نیاز به نگاه تحولی، انقلابی و بازنگری اساسی دارد. وزارت علوم باید طرح تحول و دگرگونی را به‌عنوان وزارتخانه مادر به شورای عالی انقلاب فرهنگی داده تا در شاخصه‌هایی که قبلا در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده است تحولات اساسی به‌وجود آید.»  میر در پایان خاطرنشان کرد: «نگاه‌ها و رویکردهایی که گرید دانشگاه‌ها را با مقالات‌ آی‌اس‌ای و مقالات خارجی می‌سنجد نیز باید مورد بازنگری قرار گیرد. رتبه‌بندی دانشگاه‌ها باید با آیتم‌ها و شاخص‌های و ناظر بر مسائل جامعه خودمان باید سنجیده شود.»