تاریخ : Sun 15 Aug 2021 - 01:51
کد خبر : 58845
سرویس خبری : دانشگاه

ضرورت رفع تبعیض بین دانشگاه آزاد اسلامی با دانشگاه‌های دولتی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه تاکید کرد

ضرورت رفع تبعیض بین دانشگاه آزاد اسلامی با دانشگاه‌های دولتی

مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی با طرح پویش تلاش کرده‌اند که دانشجویان بتوانند بعد از فارغ‌التحصیلی در صنایع مشغول به کار شده یا برای خود ایجاد شغل کنند؛ معتقدم رفع این معضل باید در سطح کلان آموزش عالی کشور نیز انجام شود. اگر قرار است دانشجویان خودکفا شوند باید سرفصل دروس تغییر پیدا کتد تا دانشجویان بعد از 4 سال برای خود شغل ایجاد کنند.

سارا طاهری، روزنامه‌نگار: فرهاد گل‌محمدی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه نیز در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درخصوص اولویت‌های آموزش عالی گفت: «سر و سامان دادن موسسات دولتی و غیردولتی و همچنین رفع تبعیض بین دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه‌های دولتی باید مهم‌ترین اولویت آموزش عالی در دولت جدید باشد. همان‌طور که می‌دانید ظلم‌های زیادی در دولت‌های قبلی نسبت به دانشگاه آزاد اسلامی شده است تا جایی که بسیاری از موسسات بدون امکانات لازم مجوز فعالیت گرفتند و به رقابت با دانشگاه آزاد اسلامی پرداختند.»  او با تاکید بر اینکه مهم‌ترین اولویت پیش روی دولت سیزدهم در حوزه آموزش عالی باید رفع تبعیض بین دانشگاه آزاد اسلامی با دانشگاه‌های دولتی باشد اضافه کرد: «امیدوارم دولت جدید به این موسسات سروسامان داده و جلوی رشد بی‌رویه آنها گرفته شود. معتقدم دانشگاه دولتی نمی‌تواند هم یک دانشگاه دولتی و هم یک دانشگاه غیرانتفاعی باشد. مسائل و مشکلاتی که کارکنان و اعضای هیات‌علمی دانشگاه‌ها با آن دست به گریبان هستند با این رفع تبعیض‌ها مرتفع می‌شود.»  رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه در ادامه تصریح کرد: «در بعضی اخبار مشاهده می‌شود که دانشگاه آزاد اسلامی با یک موسسه غیرانتفاعی که فاقد هرگونه امکانات، فضای آموزشی، اعضای هیات‌علمی، آزمایشگاه‌های مجهز و... است مقایسه شده و اعلام می‌شود که باید مانند این‌گونه موسسات دانشجو جذب کند.»

  وزارت علوم برای رفع تبعیض‌ها گام بردارد

گل‌محمدی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی از بودجه دولتی ارتزاق نکرده و یک دانشگاه خصوصی است گفت: «بنابراین این‌گونه مقایسه دانشگاه آزاد اسلامی با دانشگاه‌های دولتی باعث اجحاف حق دانشگاه آزاد اسلامی خواهد شد. بنابراین معتقدم وزارت علوم دولت سیزدهم برای رفع این تبعیض‌ها گام بردارد و مهم‌ترین درخواست ما نیز از دولت همین موضوع خواهد بود.»  او تاکید کرد: «دانشگاه‌ها باید در یک فضای آرام و بدون حب و بغض در کنار یکدیگر به وظیفه اصلی خود که همان آموزش‌وپرورش است بپردازند. اگر دانشگاه‌ها سروسامان پیدا کنند، به دنبال آن، آموزش عالی در کشور نیز سروسامان پیدا خواهد کرد.»

  در دوره‌های پیشین با معضلی با نام مدرک‌گرایی مواجه بودیم

او درخصوص مهم‌ترین چالش‌هایی که آموزش عالی کشور با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند نیز صحبت به میان آورد و گفت: «در دوره‌های پیشین متاسفانه با معضلی با نام مدرک‌گرایی مواجه بودیم؛ معضلی که باعث شد بسیاری از افراد برای کسب مدرک در کنکور شرکت کرده و وارد دانشگاه‌ها شوند. این درحالی است که تا زمانی که نتوان زمینه استخدام را فراهم کرد دانشجو حتی با وجود حضور در دانشگاه‌ها‌ انگیزه لازم برای کسب دانش را نخواهد داشت.»  رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه با بیان اینکه درحال حاضر با چالش بی‌انگیزگی در دانشجویان مواجه هستیم ادامه داد: «اگر مسئولان آموزش عالی کشور بتوانند دانشگاه‌ها را به سمت یک دانشگاه کارآفرین و حل مساله سوق دهند، این معضل تا حدودی مرتفع خواهد شد. بسیاری از دانشجویان با این امید فارغ‌التحصیل می‌شوند که پس از اخذ مدرک بتوانند شغلی را برای خود ایجاد کنند. بنابراین دولت باید برای این معضل تدبیری بیندیشد.»  گل‌محمدی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی تا حدودی توانسته است این معضل را رفع کند توضیح داد: «مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی با طرح پویش تلاش کرده‌اند که دانشجویان بتوانند بعد از فارغ‌التحصیلی در صنایع مشغول به کار شده یا برای خود ایجاد شغل کنند؛ معتقدم رفع این معضل باید در سطح کلان آموزش عالی کشور نیز انجام شود. اگر قرار است دانشجویان خودکفا شوند باید سرفصل دروس تغییر پیدا کتد تا دانشجویان بعد از 4 سال برای خود شغل ایجاد کنند.»  رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه در پایان گفت: «درحال حاضر سرفصل‌های آموزش عالی همان سرفصل‌های 30 سال پیش است که متاسفانه همه تئوری بوده و باید تغییر کند. دانشگاه آزاد اسلامی در این راستا اقدامات خوبی انجام داده اما این اقدامات به تنهایی کافی نیست بلکه مجلس نیز باید به این موضوع ورود پیدا کرده و دولت نیز به رفع این چالش کمک کند.»