تاریخ : Tue 10 Aug 2021 - 00:48
کد خبر : 58606
سرویس خبری : دانشگاه

دانشگاه‌ها میزبان عزاداران حسینی می‌شوند

در ایام دهه نخست محرم

دانشگاه‌ها میزبان عزاداران حسینی می‌شوند

امسال دومین سال است که کرونا امان برگزاری مراسم‌های پرشور را بریده اما این باعث نشده تا دانشجویان دست از برگزاری هیات بردارند، بلکه هم سال قبل و هم امسال عزای حسینی را اقامه کردند که البته این برنامه‌ها اغلب در فضای باز، با رعایت پروتکل‌ها و با جمعیتی محدودتر برگزار می‌شود.

نیلوفر هوشمند، روزنامه‌نگار: هرسال محرم رنگ‌وبوی شهر تغییر می‌کند، حسینی می‌شود و رنگ ماتم و سیاهی سرتاسر شهرهای کشورمان را فرامی‌گیرد. در این عزاداری هرکس به نوعی سهمی دارد و فعالیتی انجام می‌دهد که دانشجویان نیز از این قاعده مستثنی نیستند. امسال دومین سال است که کرونا امان برگزاری مراسم‌های پرشور را بریده اما این باعث نشده تا دانشجویان دست از برگزاری هیات بردارند، بلکه هم سال قبل و هم امسال عزای حسینی را اقامه کردند که البته این برنامه‌ها اغلب در فضای باز، با رعایت پروتکل‌ها و با جمعیتی محدودتر برگزار می‌شود.

  برگزاری برنامه‌های هیات رهروان شهدا در دانشگاه امیرکبیر

هیات رهروان شهدای دانشگاه امیرکبیر امسال مراسم عزاداری دهه اول محرم خود را در صحن دانشگاه امیرکبیر و در فضای کاملا باز برگزار می‌کند. این مراسم از دوشنبه هجدهم مرداد آغاز و به مدت 11 شب ادامه خواهد داشت.  گفتنی است سعیدی، خاطری و سیدحسن علوی سخنرانان این برنامه در ۱۱ شب محرم هستند و امین پویان‌راد بانوان مداح در این مراسم اقامه عزا می‌کند.  برنامه عزاداری دانشگاه امیرکبیر هرشب بعد از نماز مغرب آغاز و تا 22:30 ادامه دارد.

  جزئیات برنامه هیات محبین اهل‌بیت(ع)  دانشگاه تربیت مدرس

هیات محبین اهل‌بیت(ع) دانشگاه تربیت مدرس به مناسبت آغاز دهه اول محرم طبق معمول هرساله مراسم خود در دهه اول محرم را اقامه می‌کند. در این مراسم که از روز دوشنبه ۱۸ مردادماه آغاز شده است به مدت ۱۱ روز ادامه دارد و در محوطه مسجد قدس دانشگاه تربیت مدرس برقرار خواهد شد. ازجمله سخنرانان آن می‌توان به محمدهادی هدایت، رستمی،  قطرانی، ساداتی‌نژاد و مرشد سلوک اشاره کرد. همچنین کربلایی محمدحسن قبادی و حاج‌مهدی صفیاری از مداحان این مراسم در این ۱۱ شب هستند. گفتنی است برنامه اقامه عزا در دانشگاه تربیت‌مدرس هر شب از ساعت21:30 آغاز می‌شود.

  هیاتی که هم مهدکودک دارد و هم بخشی برای عزاداری نوجوانان

هیات الزهرا دانشگاه صنعتی‌شریف نیز طبق سنت هرساله خود به اقامه عزای اباعبدالله پرداخته و مراسمی از شب اول تا سیزدهم محرم به همراه مهد کودک برای کودکان و نوجوانان برگزار می‌کند.  این مراسم از شب اول محرم تا سیزدهم از ساعت 19:30 آغاز خواهد شد. همچنین مراسم ظهر تاسوعا و عاشورا از ساعت ۱۰ صبح در محل مسجد دانشگاه شریف و محوطه آن برقرار خواهد بود.  ازجمله سخنرانان هیات الزهرا می‌توان به هدایت(شب اول تا پنجم)، قاسمیان (شب ششم تا دهم)، صدیقی(ظهر تاسوعا و عاشورا) و امینی‌نژاد(شب یازدهم تا سیزدهم) اشاره کرد. همچنین حاج‌محمد رستمی و کربلایی محمدرضا رجبی‌فر مداحان دهه اول محرم هستند.

  برگزاری مراسم 88 هیات دانشگاه امام‌صادق در دانشکده افسری امام‌علی(ع)

هیات میثاق با شهدا دانشگاه امام صادق(ع)  مراسم عزاداری اول محرم امسال خود را از دوشنبه ۱۸ مردادماه آغاز کرده و به مدت ۱۱ شب ادامه خواهد داد. گفتنی است این مراسم در دانشگاه افسری امام‌علی(ع) و در فضای باز با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار می‌شود.  این برنامه با سخنرانی پناهیان و مداحی میثم مطیعی بیان نعمت‌های قرآنی عسگری طی دهه اول محرم برقرار خواهد ماند.

  مروری بر برنامه‌های هیات دانشگاهیان رهروان حاج قاسم

دانشگاه‌گلستان امسال هم به رسم هرساله به همت هیات رهروان حاج قاسم که متشکل از جامعه دانشگاهی استان گلستان است مراسم دهه اول محرم را به صورت حضوری و با رعایت پروتکل‌ها در فضای باز دانشگاه گلستان برگزار می‌کند. در این مراسم حسنعلی سلمانیان، سیدرضا طاهری و سیدحبیب‌الله حسینی سخنرانی‌های دهه اول محرم را برعهده دارند. همچنین مداحی این دهه را مجتبی رستگارمهدی، امیدیان، محمد زنگویی و مجید لگزایی برعهده دارند. رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان سال قبل رضایت خود را از این دانشگاه به دلیل رعایت صحیح پروتکل‌های بهداشتی در مراسم محرم اعلام کرده بود.

  دانشگاه‌های اصفهان میزبان عزاداران

 دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان اصفهان، پذیرای عزاداران حسینی در یازده شب دهه اول محرم از دوشنبه تا انتها با حضور سیدرضا نریمانی مداح اهل بیت هستند. برنامه اقامه عزای حسینی در مصلی الغدیر دانشگاه اصفهان، به همت هیات دانشجویی یادگار امام از دوشنبه ۱۸ مردادماه آغاز شده و به مدت ۱۲ شب ادامه خواهد داشت. گفتنی است ساعت آغاز مراسم 20:30 عنوان شده است.