تاریخ : Mon 09 Aug 2021 - 01:57
کد خبر : 58538
سرویس خبری : دانشگاه

بخشی از استدلال‌ها پیرامون طرح صیانت  قابل پذیرش بود و بخشی دیگر نه

نماینده مدیران مسئول نشریات دانشجویی در شورای نظارت وزارت علوم:

بخشی از استدلال‌ها پیرامون طرح صیانت قابل پذیرش بود و بخشی دیگر نه

درجلسه دانشجویان با کمیسیون فرهنگی هیچ‌کس مخالفتی با کارکردن در حوزه فضای مجازی و اولویت‌دار بودن آن نداشت و همه در این‌باره هم‌نظر بودند و سالیان سال بوده که این طرح مطرح شده، اما سوالی که بین دانشجویان حاضر بالاتفاق وجود داشت، این بود که چرا بعد از مدت زیادی که روی این طرح کار شده، اقناع‌سازی فضای جامعه متناسب با آن صورت نگرفته است. علاوه‌بر انتقاد که به عدم ‌اقناع‌سازی از سوی مجلس برای مردم وجود داشت، ایراداتی هم به خود طرح وارد شد و بیشتر مباحث حول این دو محور شکل گرفت

عسگری، نماینده نشریات وزارت علوم در جلسه دانشجویان با کمیسیون فرهنگی، پیرامون این جلسه گفت: «این جلسه با پیشنهاد کمیسیون فرهنگی و پیرامون طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی تشکیل شد. زمان جلسه در ابتدا دو ساعت تعریف شده بود و وقتی وارد جلسه شدیم بیش از چهار ساعت به طول انجامید. از نظر من جلسه خوبی بود و جای تشکر از کمیسیون فرهنگی را دارد که چنین جلسه‌ای ترتیب دادند.»

وی افزود: «در این جلسه هیچ‌کس مخالفتی با کارکردن در حوزه فضای مجازی و اولویت‌دار بودن آن نداشت و همه در این‌باره هم‌نظر بودند و سالیان سال بوده که این طرح مطرح شده، اما سوالی که بین دانشجویان حاضر بالاتفاق وجود داشت، این بود که چرا بعد از مدت زیادی که روی این طرح کار شده، اقناع‌سازی فضای جامعه متناسب با آن صورت نگرفته است. علاوه‌بر انتقاد که به عدم ‌اقناع‌سازی از سوی مجلس برای مردم وجود داشت، ایراداتی هم به خود طرح وارد شد و بیشتر مباحث حول این دو محور شکل گرفت. اعضای کمیسیون تا حدودی مساله فرهنگ‌سازی را قبول داشتند و کلیت عدم‌اقناع‌سازی را پذیرفتند، اما به این موضوع هم قائل بودند که این طرح هرزمانی مطرح می‌شد به‌هرحال انتقادها را به همراه خودش داشت. از نظر من هم این طرح گرچه به زمان ارائه آن انتقادهایی وارد بود، اما هر زمانی که مطرح می‌شد باز هم گروه موافق و گروه مخالف خود را بین مردم جامعه داشت.»

این نماینده نشریات دانشجویی وزارت علوم با اشاره به عکس‌العمل کمیسیون فرهنگی مجلس دربرابر انتقادهای دانشجویان گفت: «برای برخی از سوالات و انتقادهای دانشجویان توضیحات و استدلال‌هایی داشتند ‌که بخشی از آن قابل پذیرش بود و بخش دیگر نه. درواقع محدودیت زمانی که برای این جلسه وجود داشت موجب شد تا جلسه ناتمام باقی بماند و اقناع‌سازی دوطرف کامل انجام نشود. اما از سوی مجلس قول داده شد و قرار شد تا این جلسات ادامه پیدا کند. اما از نظر من نهایتا در کمیسیون فرهنگی مجلس نسبت به موضوعات و ریز موارد تا حد خیلی زیادی آگاهی وجود داشت و جلسات زیادی در این باره گذاشته بودند و نمی‌توان گفت که درمورد طرح دفاع از خود نداشتند، اما یک‌سری موارد قابل پذیرش بود و‌ سری دیگر از موارد هنوز برای دانشجویان غیرقابل پذیرش باقی ماند. البته نکته‌ای که در این باره وجود دارد این است که این طرح یک‌قدم هرچند کوچک در فضای مجازی بوده است که تاکنون مشابه آن را به لحاظ قانون‌مندی و مدون‌بودن نداشته‌ایم و با اینکه رهبری چندبار به حوزه فضای مجازی تاکید داشته‌اند،  درباره آن کار خاصی انجام نشده بود.»

عسگری ادامه داد: «آنچه که در این جلسه مورد توجه بود انعطاف مجلس درباره طرح بود. من نه در مقام تایید تمام فعالیت‌های کمیسیون فرهنگی هستم و نه در مقام رد آن، اما فکر می‌کنم در این موضوع آن‌طور که در فضای مجازی کنشگری منفی انجام شد و موضع‌گیری‌هایی که نسبت به مجلس وجود داشت با وجود تمام انتقاد‌های موجود صحیح نبود، گرچه باید مجلس این طرح را برای مردم به‌وسیله رسانه‌های عمومی توضیح می‌داد که چرا و به چه جهت تدوین شده است.»