تاریخ : Wed 04 Aug 2021 - 10:00
کد خبر : 58325
سرویس خبری : جهان شهر

اهداف تل آویو، لندن و واشنگتن از سناریوی زدن نفتکش اسرائیلی چیست؟

اهداف تل آویو، لندن و واشنگتن از سناریوی زدن نفتکش اسرائیلی چیست؟

کاملاً واضح است که صهیونیست ها؛ اقدام به یک‌ عملیات هماهنگ در خلیج فارس نموده اند که با انفجار در یک نفتکش صهیونیستی و کشته شدن دو تبعه رومانیایی و انگلیسی آغاز شد.

به گزارش «فرهیختگان»، مهر نوشت: اهداف رژیم صهیونیستی، انگلیس و آمریکا از سناریوی زدن نفتکش اسرائیلی چیست؟ این سؤالی است که باید بدان پاسخ داده شود. می توان این اهداف را در موارد ذیل خلاصه کرد.

۱. کاملاً واضح است که صهیونیست ها؛ اقدام به یک عملیات هماهنگ در خلیج فارس نموده اند که با انفجار در یک نفتکش صهیونیستی و کشته شدن دو تبعه رومانیایی و انگلیسی آغاز شد و پس از آن بیانیه های حمایت از رژیم صهیونیستی از سوی وزیر خارجه انگلیس، آمریکا؛ کانادا، رومانی و ناتو و تهدید انگلیس و آمریکا به پاسخ جمعی منتشر شد.

۲. صهیونیست ها در خودزنی و سناریوهای نظامی و فریب مسبوق به سابقه می باشند و چنانچه در خاطرات گلدا مایر نخست وزیر این رژیم آورده شده؛ کشتی اتباع مهاجرت معکوس یهودی از اسراییل را به دستور وی توسط موساد منفجر کردند و فلسطینی ها را محکوم کردند ولی هدفشان جلوگیری از روند مهاجرت معکوس از سرزمین های اشغالی بود.

۳. گفته شده ربوده شدن تعدادی کشتی اماراتی و دیگر کشورها نیز در بندر فجیره صورت گرفته است در حالی که بندر فجیره در اختیار نیروی دریایی آمریکا است!

این فشارها با چند هدف صورت می گیرد:

الف. صهیونیست ها می خواهند بهانه ای برای زدن نفتکش های ایرانی در سواحل سوریه و لبنان داشته باشند و چون در جنگ دریایی از محدودیت برخوردارنر بدنبال بسیج ارتش امریکا و دیگر کشورها هستند.

ب. آمریکایی ها این وقایع را فشاری به دولت جدید ایران برای مذاکرات برجامی و پذیرش مذاکره در مورد پهپادها و نفود منطقه ای ایران می دانند.

پ. آمریکایی ها برای فشار به ایران به یک فضای تهدیدانگاری ایران و اجماع سازی جدی تر نیازمند هستند. اجماع هسته ای با توجه به تقصیر آمریکا در ادامه تحریم ها و نقض برجام از مشروعیت چندانی برخوردار نیست و باید با اضافه کردن تهدید انگاری نظامی از ایران به روسیه و چین و افکار عمومی دنیا برای فشار بیشتر به ایران بهانه ای جدید ایجاد کنند زیرا مساله هسته ای ایران از ظرفیت تهدید انگاری مطلوبی برخوردار نیست‌.

ت. شبکه العالم اعلام کرد نه ایران نه هیچیک از متحدینش در عملیات هدف قرار گرفتن نفتکش صهیونیست ها دخالتی نداشته اند بندر فجیره نیز در اختیار ارتش آمریکا است پس این موضوع یک سناریوی ساختگی با مدیریت صهیونیستی انگلیس و آمریکا برای ایجاد ائتلاف و فشار و اجماع سازی جدید و تحریم های جدید برای فشار بیشتر به دولت جدید است.

به نظر می رسد آمریکایی ها می خواهند از قدرت و تهدید نظامی خود و راه انداختن یک جنگ محدود مانع صادرات و فروش فرآورده های نفتی و پتروشیمی و مشتقات نفتی ایران به شرق آسیا و چین شوند.

ث. هدف دیگر فشار به ایران برای ممانعت از حملات حشد شعبی عراق به نظامیان آمریکایی و اخراجشان از عراق است.

اما راه حل در این شرایط چیست؟ باید حملات به نظامیان آمریکایی و اخراج ارتش آمریکا از سوریه و عراق تسریع و تشدید شود. آمریکا و انگلیس هم در مقابل ایران و چین و روسیه هر کدام به نحوی به شاخ و نشان نظامی روی آورده اند. این شاخ با ضربه سخت در عراق و سوریه باید در زمان مناسب شکسته شود. ضمناً افزایش کار دستگاه دیپلماسی در دوران جدید در رایزنی و همکاری با چین و روسیه ضروری است.

مشتاقی کارشناس ارشد خاورمیانه