تاریخ : Wed 04 Aug 2021 - 02:15
کد خبر : 58297
سرویس خبری : دانشگاه

آموزش عالی آسیا در باتلاق کووید

«فرهیختگان» از وضعیت نابسامان دانشگاه‌های آسیایی در مواجهه با موج جدید همه‌گیری کرونای دلتا خبر می‌دهد

آموزش عالی آسیا در باتلاق کووید

خیلی از دانشگاه‌ها برنامه‌ریزی‌های خود را برای سال جدید تحصیلی انجام داده، استادان، اعضای هیات‌علمی‌ و دانشجویان واکسینه شده بودند و به‌طور کلی، همه مقدمات برای شروعی دوباره آماده بود که موج جدیدی از ابتلا در کشورهای مختلف، نقشه‌ها را نقش بر آب کرد و خیلی از برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته را برهم زد. منطقه آسیا یکی از مناطقی است که نظام آموزش عالی در آن به دلیل شیوع گسترده موج جدیدی از ویروس کرونا دچار آشفتگی و سردرگمی شده است.

ندا اظهری، مترجم: تا همین چند هفته قبل دنیا داشت خود را برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی آماده می‌کرد و با تکمیل شدن طرح واکسیناسیون، خیال‌ها تا حدودی راحت می‌شد که موج ابتلا به کرونا تا حدودی فروکش کرده است. خیلی از دانشگاه‌ها برنامه‌ریزی‌های خود را برای سال جدید تحصیلی انجام داده، استادان، اعضای هیات‌علمی‌ و دانشجویان واکسینه شده بودند و به‌طور کلی، همه مقدمات برای شروعی دوباره آماده بود که موج جدیدی از ابتلا در کشورهای مختلف، نقشه‌ها را نقش بر آب کرد و خیلی از برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته را برهم زد. حالا دوباره تعداد مبتلایان و کشته‌ها به‌رغم واکسینه شدن شمار زیادی از مردم دنیا، رو به افزایش است و به درستی نمی‌توان پیش‌بینی کرد که چه پایانی در انتظار این ویروس هفت‌خط است. منطقه آسیا یکی از مناطقی است که نظام آموزش عالی در آن به دلیل شیوع گسترده موج جدیدی از ویروس کرونا دچار آشفتگی و سردرگمی شده است.

موج جدید ویروس کرونا در آسیای جنوب‌شرقی، کشورهایی چون اندونزی، مالزی، ویتنام، میانمار و تایلند را درگیر کرده است که در موج نخست کووید در سال 2020 خیلی تحت‌تاثیر قرار نگرفته بودند اما به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس، بازگشایی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی را در اوایل سال جاری به تعویق انداختند تا در فرصتی مناسب‌تر در نیمه دوم سال کلاس‌ها را از سر گیرند که شیوع همه‌گیری در این منطقه، برنامه‌های آموزش عالی را برهم زد. با وجود اینکه برخی دانشجویان در دومین سال دوره‌های آنلاین کلاسی هستند، بسیاری از آنها خواستار تخفیف شهریه‌های دانشگاهی هستند و همچنین به دلیل ضربه‌ای که کرونا به اقتصاد کشورها وارد کرده، درخواست کمک‌های مالی از دانشگاه دارند. اما در این میان، دانشجویانی هم هستند که فارغ از اوضاع وخیم همه‌گیری کرونا، به‌دنبال شفافیت نسبت به بازگشت کلاس‌های دانشگاه به صورت حضوری هستند.

 اندونزی؛ استفاده از پردیس‌های دانشگاهی به‌عنوان مراکز قرنطینه

به گزارش universityworldnews، با توجه به اینکه شمار مبتلایان به کووید-19 در اندونزی طی یک ماه اخیر رشد صعودی داشته و تنها در یک روز 467 مورد مرگ‌ومیر در این کشور به ثبت رسید اما آمارهای رسمی خبر از مرگ‌ومیر حدود هزارنفر دارد. اندونزی در هفته گذشته حدود 57هزار مبتلا گزارش کرد که در نوع خود رکورد به شمار می‌رود و هفت‌برابر بیشتر از یک ماه قبل در این کشور پرجمعیت است. میزان ابتلا به کرونا در اندونزی تا ژانویه امسال پایین بود اما در ماه ژوئن و جولای، بیمارستان‌ها و کلینیک‌های دولتی با شمار حجم زیادی از بیماران پر شده‌ و بسیاری از آنها با کمبود منابع اکسیژن برای خدمت‌رسانی به بیماران مواجه شده‌اند. با توجه به رشد روزافزون شمار مبتلابان به کووید در این کشور، مناطق بیشتری از اندونزی با این موج درگیر می‌شوند. دولت اندونزی تصمیم گرفته است برای مدیریت این اوضاع، پردیس‌های دانشگاهی را به‌عنوان مراکزی برای قرنطینه درنظر بگیرد. البته پیش از اعمال قرنطینه‌ها در اندونزی، با اعلام قبلی، دانشجویان و استادان پردیس‌ها و دانشگاه‌ها را ترک کرده بودند و تمام کلاس‌ها به‌صورت آنلاین برگزار می‌شد. از اوایل ماه جولای، پردیس‌های دانشگاهی و خوابگاه‌ها به‌عنوان مراکز قرنطینه با نظارت کارگروه مدیریت کووید-19 توسط دولت مورد استفاده قرار می‌گیرند. دانشگاه اندونزی خوابگاه‌های خود را در «دپوک» نه‌تنها برای دانشجویان مبتلابه کووید، بلکه برای عموم مردم آماده کرده است تا دوران قرنطینه خود را آنجا سپری کنند.

دانشگاه پادجادجاران در باندونگ تمام تجهیزات مرتبط با کرونا را شامل تست‌های رایگان PCR و واکسیناسیون آماده کرده و اتاق‌هایی را برای قرنطینه سخنران‌ها، دانشجویان و کارکنان دانشگاهی اختصاص داده است. دانشگاه گادجه‌مادا ساختمان مرکز اسلامی مردلیه را با 137 اتاق و 200 تخت به مرکز ایزوله تبدیل کرده است. دانشگاه اسلامی ایالت باندونگ نیز سومین پردیس دانشگاهی خود را به‌طورکامل به بیماران کووید اختصاص داده است. این پردیس می‌تواند حدود 500 بیمار را در خود جای دهد. در شرایط قرنطینه‌ای که در اندونزی حاکم است، فروشگاه‌ها و بازار تنها تا هشت غروب اجازه فعالیت دارند و رستوران‌ها تنها درصورت ارائه خدمات برون‌بر اجازه فعالیت دارند. سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های بزرگ به‌طور کامل تعطیل هستند و مساجد، کلیساها و اماکن مذهبی و حتی نمازجمعه نیز در چنین شرایطی به حالت تعلیق درآمده‌اند.

 تایلند؛ کمپین‌های دانشجویی برای کاهش شهریه‌ها

همزمان با درگیری تایلند با موج چهارم کرونا، شمار مرگ‌ومیر بر اثر این بیماری در این کشور به روزانه بیش از 100نفر و ابتلای روزانه افراد به بالای 10هزار نفر می‌رسد که تا چند هفته متوالی ادامه داشته است. موج‌های مختلف کرونا باعث شده فعالیت دانشگاه‌ها و آموزش‌های کلاسی از اوایل سال 2020 به صورت آنلاین تغییر پیدا کنند. درحال حاضر، نهادهای ملی دانشجویی تایلند با وجود آنلاین بودن کلاس‌های دانشگاهی خواستار کاهش میزان شهریه‌ها به حداقل آن شده‌اند تا در شرایط وخیم اقتصادی به‌دنبال همه‌گیری کرونا و قرنطینه‌ها که برای خانواده‌های تایلندی ایجاد شده تا حدی بتوان از دانشجویان و خانواده‌های آنها حمایت کرد. نهادهای رسمی دانشجویی از 16 دانشگاه تایلندی در 20 جولای درخواست خود را خطاب به وزیر آموزش عالی، علوم، تحقیقات و نوآوری ثبت کردند. آنها در این درخواست، خواستار کاهش 30 تا 50 درصدی شهریه برای تمام دانشجویان دانشگاهی تا زمان ازسرگیری کلاس‌های حضوری شده‌اند. آنها همچنین خواستار اعمال معیارهای بیشتر برای صندوق وام دانشجویی به‌منظور استفاده تعداد بیشتر دانشجویان از این تسهیلات شده‌اند. در کمپین‌های دانشجویی که به‌صورت آنلاین برگزار شده، از دانشجویان درخواست کرده‌اند تا از پرداخت شهریه تا اعمال تصمیمات عادلانه از سوی دانشگاه‌ها نسبت به تعدیل شهریه‌ها خودداری کنند.

وزیر آموزش عالی پس از ملاقاتی که با نخست‌وزیر در 21 جولای در مورد اعمال تخفیف شهریه‌ای داشت، اعلام کرد در حال حاضر با کاهش 50 درصدی برای اولین پرداخت شهریه دانشجویی موافقت شده است اما هنوز زمان اعمال این قانون اعلام نشده است. دولت تایلند 60 درصد از این تخفیف را یارانه می‌دهد، درحالی که وزارت آموزش عالی این کشور هزینه 40درصد باقی‌مانده را پرداخت می‌کند. البته تا پیش از اعلام این خبر، بیشتر دانشگاه‌های تایلند 10 درصد تخفیف شهریه را درکنار کاهش 50 درصدی هزینه خوابگاه‌ها و اختصاص بسته اینترنتی برای آموزش آنلاین به دانشجویان ارائه می‌دادند. با وجود این، دانشجویان به دلیل اوضاع وخیم اقتصادی حاکم بر آنها و خانواده‌هایشان، معتقد بودند این تسهیلات کافی نیست و دانشگاه‌ها باید شرایط راحت‌تری را پیش پای آنها بگذارند. آنها در اعتراض‌های خود اعلام کرده‌اند با توجه به شرایط بد اقتصادی که بر کشور حاکم است و دانشجویان هیچ کمکی از سوی دولت دریافت نمی‌کنند، تنها کاهش 10درصدی شهریه نمی‌تواند مشکلی از آنها حل کند و جبران سختی‌هایی را که دانشجویان با آن روبه‌رو هستند، نمی‌کند. این درحالی است که وضعیت همه‌گیری با کندی روند واکسیناسیون دولتی و کمبود اقدامات اقتصادی ترمیمی طی قرنطینه‌های کرونایی تشدید شده است. دولت تایلند که سال گذشته به دلیل مدیریت همه‌گیری و پایین بودن آمار مرگ‌ومیر مورد تقدیر قرار گرفته بود، به دلیل عدم کنترل سریع مرگ‌ومیرها و افزایش میزان عفونت در ماه‌های اخیر انتقادهای زیادی را متوجه خود کرده است. این انتقادها بیش از هر چیز به‌دلیل سوءمدیریت خرید واکسن ازجمله خرید سینوواک و آسترازنکا مطرح شده که با گروه‌های تجاری قدرتمند در کشور ارتباط دارد.

 چین؛ اعمال محدودیت و تعطیلی پردیس‌های دانشگاهی

با وجود اینکه تقریبا همه‌گیری کرونا در چین تحت‌کنترل درآمده بود، از اوایل ماهی که گذشت، به دلیل مشاهده مواردی از کرونا در این کشور، چین مرزهای خود را با کشورهای همسایه به‌ویژه در ناحیه جنوبی مسدود کرده است. به این ترتیب، دانشجویان خارجی که از ژانویه 2020 نتوانسته‌اند در کلاس‌های حضوری شرکت کنند، امیدی به بازگشت به کشورهای خود ندارند. به‌عنوان استراتژی اعمال‌شده در چین در برابر کووید-19، دانشگاه‌ها در بسیاری از مناطق کشور از اواخر ماه مه ‌به دلیل مشاهده مواردی از کرونا، تعطیل شدند. گروه زیادی از دانشجویان خارجی ازجمله 23هزار دانشجوی هندی که 20 هزار نفر آنها در رشته پزشکی در چین تحصیل کرده و به دلیل مسدود بودن مرزها قادر به بازگشت به این کشور نیستند، کمپینی با دیگر دانشجویان خارجی برای بازگشت به دانشگاه‌های چین تشکیل داده‌اند و در این راه لابی‌گری‌هایی را در سفارتخانه‌های خود در مبارزات انتخاباتی انجام داده‌اند تا موضوع را با مقامات چینی مطرح کنند. شواهد نشان می‌دهد دانشجویان هندی به دلیل آنلاین بودن کلاس‌های دانشگاهی در چین، به سختی می‌توانند به فضای دانشگاهی در این کشور بازگردند. با اجرای طرح واکسیناسیون در چین ازجمله نوجوانان، این کشور تا پایان ماه ژوئن با هدف اجرای واکسیناسیون 40 درصدی مردم این کشور که حدود 560 میلیون نفر از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهد، دست یافته و در نظر دارد حدود 80 درصد جمعیت را تا پایان سال واکسینه کند.

حتی در مناطقی با پایین‌ترین موارد ابتلا به کووید یا حتی بدون یک مورد ثبت‌شده، شماری از پردیس‌های دانشگاهی هنوز هم جنبش‌های دانشجویی را در فضای دانشگاهی محدود کرده‌اند، به‌طوری‌که از حوالی عصر منع آمد و شد برقرار است و دانشجویان باید برای ترک محوطه دانشگاه حتی در موارد ضروری مجوز کسب کنند. این محدودیت‌ها تنها در آخر هفته‌ها کاهش می‌یابد. چین از سال گذشته تاکنون با موارد کمی از شیوع کرونا مواجه شده که دلیل آن انجام تست‌های انبوه، قرنطینه و اجرای سرسختانه دیگر اقدامات لازم بوده است. دانشگاه‌ها در پکن از اواخر ماه مارس امسال طرح واکسیناسیون دانشجویان را آغاز و بعد از آن دانشگاه‌های دیگر چین هم این طرح را دنبال کردند.

 تایوان؛ درخواست اعطای بسته حمایتی به دانشجویان خارجی

اتحادیه آموزش عالی تایوان در 20 جولای خطاب به وزرای آموزش و کار خواستار اعطای بسته حمایتی کووید به دانشجویان خارجی شد. به‌عنوان بخشی از بسته حمایتی که در ماه ژوئن مشخص شد، معین شد کمک‌هزینه و یارانه‌ای برای جبران کرایه محل اقامت به دانشجویان و خانواده آنها که از همه‌گیری کرونا آسیب دیده‌اند، داده شود. همچنین وزارت کار تایوان قرار است مبلغ 350دلار به‌عنوان کمک‌هزینه زندگی به کارگران پاره‌وقت ازجمله دانشجویانی اعطا کند که مشکلات مالی دارند. با وجود این، درحال حاضر، تنها دانشجویان تایوانی واجد شرایط این بسته‌های حمایتی هستند و اتحادیه دانشجویان اعلام کرده استادان پیام‌های متعددی از دانشجویان خارجی دریافت کرده‌اند که در جریان شیوع همه‌گیری‌های اخیر که از اواسط ماه مه ‌در میان محدودیت‌های جدید آغاز شده، با مشکلات مالی روبه‌رو شده‌اند و این اتحادیه از وزارت کار و آموزش خواستار اعطای این طرح به دانشجویان خارجی هم شد.

 مالزی؛ کاهش شهریه دانشجویی

دانشگاه‌های مالزی همچنان تعطیل هستند اما دانشجویان با گذشت 18 ماه از آغاز محدودیت فعالیت کلاس‌های آموزشی دانشگاهی، خواستار کاهش شهریه شده‌اند. در بیانیه‌ای که در اواسط ماه جولای منتشر شد، وزارت آموزش عالی مالزی دستور کاهش شهریه را به دانشگاه‌های دولتی ابلاغ کرد؛ این طرح به‌ویژه برای دانشجویانی که به دلیل همه‌گیری کرونا با مشکلات اقتصادی شدیدی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، در اولویت است. در این میان، وزیر آموزش عالی اعلام کرده است دانشگاه‌های دولتی پیش از این، اقداماتی را برای کاهش بار مالی دانشجویان ارائه داده‌اند که از آن جمله می‌توان به کاهش هزینه‌های 10 تا 35 درصدی برای خدمات، خوابگاه و فعالیت‌های کالج اشاره کرد. برای ترم اول سال تحصیلی 2021-2020، کاهش شهریه بیش از 16 میلیون دلاری برای دانشگاه‌های دولتی منظور شده است. با توجه به تعطیلی دانشگاه‌ها و تداوم همه‌گیری، بعید به نظر می‌رسد تا رسیدن آمار مبتلایان به زیر چهارهزار نفر، بازگشایی کلاس‌های درس اتفاق بیفتد. طبق دستورالعمل‌های دولت، بیش از 10 درصد جمعیت مالزی واکسینه شده و سیستم بهداشتی در وضعیت بحرانی قرار ندارد.

 هند؛ دانشجویان خواستار معافیت شهریه‌ای

در ماه مه ‌بود که آمار روزانه مبتلایان به ویروس کرونا در هند به 414 هزار نفر رسید اما درحال حاضر این آمار روزانه به 40هزار نفر رسیده است. با وجود این، آموزش‌های دانشگاهی همچنان به صورت آنلاین ادامه دارد و لزوم رعایت پروتکل‌ها در این کشور احساس می‌شود. با توجه به مشکلات مالی والدین در طول همه‌گیری، دانشگاه‌ها و کالج‌ها ملزم شده‌اند تا هزینه پذیرش را به‌طور کامل برگردانند. در موارد لغو پذیرش یا مهاجرت دانشجویان، آنها تنها می‌توانند هزینه پردازش اطلاعات را از مبلغ کسر کرده و مابقی را به دانشجو و خانواده او بازگردانند. در این میان، دانشجویان دانشگاه دهلی خواستار معافیت شهریه‌ای و عدم‌درخواست شهریه برای تجهیزاتی ازجمله وسایل فرهنگی و ورزشی شدند. دانشجویان سایر دانشگاه‌های هند هم اعتراض خود را مبنی‌بر بازپرداخت یا کاهش هزینه‌های غیرشهریه‌ای اعلام کرده‌اند.