تاریخ : Tue 03 Aug 2021 - 01:12
کد خبر : 58237
سرویس خبری : دانشگاه

ساخت پکیج‌های تصفیه فاضلاب در مرکز تحقیقات استان خوزستان

رئیس مرکز تحقیقاتی علوم آب و محیط‌‌زیست دانشگاه آزاد استان خوزستان خبر داد

ساخت پکیج‌های تصفیه فاضلاب در مرکز تحقیقات استان خوزستان

مرکز تحقیقات آب و محیط‌‌زیست واحد شوشتر روی ساخت پکیج‌های تصفیه فاضلاب متمرکز شده است که تصفیه فاضلاب هم به‌صورت فاضلاب‌های بهداشتی و فاضلاب‌های صنعتی است. در همین راستا چندین پروژه در این مرکز تحقیقات انجام شده که یکی از آنها احداث تصفیه‌خانه بیمارستان گلستان اهواز است.

سارا طاهری، روزنامه‌نگار: احسان دریکوند، رئیس مرکز تحقیقاتی علوم آب و محیط‌‌زیست دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان و واحد شوشتر در گفت‌وگو با «فرهیختگان» گفت: «مرکز تحقیقات آب و محیط‌‌زیست واحد شوشتر روی ساخت پکیج‌های تصفیه فاضلاب متمرکز شده است که تصفیه فاضلاب هم به‌صورت فاضلاب‌های بهداشتی و فاضلاب‌های صنعتی است. در همین راستا چندین پروژه در این مرکز تحقیقات انجام شده که یکی از آنها احداث تصفیه‌خانه بیمارستان گلستان اهواز است.»

او ادامه داد: «درحال‌حاضر یکی از مشکلات استان خوزستان و کشور بحث کم‌آبی است و از بحث‌های تحقیقاتی در این مرکز تحقیقات بحث کم‌آبی و خشکسالی در این استان است که البته به‌دلیل شرایط کرونایی فعالیت‌هایش کمرنگ شده اما از رویکردهای مرکز درخصوص بحران منابع است.»

رئیس مرکز تحقیقاتی علوم آب و محیط‌‌زیست دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان و واحد شوشتر در ادامه تصریح کرد: «یک‌سری مشکلات از سالیان گذشته وجود داشته است که متاسفانه برای آنها راهکاری ارائه نشده تا به این وضعیت خشکسالی رسیدیم، به‌طور مثال کشورمان تحت شرایط اقلیم جهانی قرار گرفته و خشکسالی آغاز شده که متاسفانه مدیریتی درکنار این خشکسالی‌ها وجود نداشته و به این وضعیت بحرانی رسیده‌ایم.» او تاکید کرد: «موضوع کم‌آبی که از شرایط اقلیمی تحمیل و عدم مدیریت مناسب در مصارف مختلف در حوزه شرب، کشاورزی و صنعت باعث شده که استان خوزستان با بحران اساسی رو‌به‌رو شود. به‌هرحال این مشکلات از قبل وجود داشته و برنامه‌ریزی و مدیریت مناسبی درخصوص آن صورت نگرفته است.»

دریکوند با بیان اینکه بحران منابع آب را باید به‌تاخیر انداخت تا بتوان کارهای تحقیقاتی را آغاز کرد، اضافه کرد: «باید به گذشته برگشت تا شرایطی را که یا ناشی از سوءمدیریت بوده یا محیط به ما تحمیل کرده است، جبران کنیم. ما از منابع آب غیرمتعارف استفاده چندانی نمی‌کنیم، سرانه مصرف آب هر شهروند ایرانی حدود 250 لیتر در شبانه‌روز است که حدود 85 درصد آن تبدیل به فاضلاب می‌شود.»

او گفت: «در تمام دنیا فاضلاب را تصفیه و از آن برای مصارف درجه 2 استفاده می‌کنند. این درحالی است که در اینجا تنها 2 درصد از فاضلاب استفاده شده که متاسفانه این 2 درصد نیز غیربهداشتی است. با یک حساب سرانگشتی می‌توان گفت در تمام کشور به‌اندازه رودخانه کارون -که شریان حیاتی کشور محسوب می‌شود- فاضلاب تولید می‌شود.» رئیس مرکز تحقیقاتی علوم آب و محیط‌‌زیست دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان و واحد شوشتر عنوان کرد: «اگر بتوانیم از این منبع آب استفاده کنیم، دو رودخانه کارون در کشور خواهیم داشت. این درحالی است که از این منبع استفاده نمی‌شود، بنابراین باید در این مسیر وارد شویم تا بتوانیم آب فاضلاب را تصفیه کنیم که خوشبختانه در مرکز تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان تحقیقات روی این موضوع آغاز شده است.»

او افزود: «کشاورزی در کشور نیز سنتی است که باید به‌سمت صنعتی شدن حرکت کند. متاسفانه 90 درصد منابع آب در کشاورزی به‌هدر می‌رود که با استانداردهای جهانی همخوانی ندارد. در صنایع نیز این مشکل وجود دارد و با منابع آبی به حیات خود ادامه می‌دهد. اینها مشکلاتی است که گریبانگیر منابع آب درحوزه محیط‌‌زیست شده است.»

دریکوند بیان کرد: «محیط‌‌زیست دارای شرایطی بوده و نیازمند توجه است، درواقع محیط‌‌زیست مانند میزبانی است که ما میهمان او هستیم. اگر میهمان ناخوانده باشد باعث آزرده‌خاطر شدن میزبان خواهد شد، بنابراین میهمان و میزبان باید در یک مسیر باشند؛ چراکه در غیر این صورت آسیب‌های زیادی به محیط‌زیست وارد می‌شوند. این آسیب‌ها هم آب و هم خاک را در برمی‌گیرند.»

  محیط‌‌زیست اولویت نباشد، ایده‌ها عملیاتی نمی‌شوند

رئیس مرکز تحقیقاتی علوم آب و محیط‌‌زیست دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان و واحد شوشتر با بیان اینکه در گذشته مشکلات درمان نشده‌اند، ادامه داد: «تا زمانی که محیط‌‌زیست در اولویت نباشد، تمام ایده‌ها و پیشنهادها عملی نخواهد شد. الان زمان درمان فرا رسیده است و متاسفانه همیشه درمان‌ها هزینه‌بر هستند و این درحالی است که می‌توانستیم از بحران‌ها پیشگیری کنیم.»

او در پایان گفت: «الان باید اقدامات درمانی را در مرکز تحقیقات آغاز کرد که تمام این اقدامات درمانی نیازمند هزینه است، البته با این کارها می‌توان از شرایط بحرانی رهایی پیدا کرد.»