تاریخ : Mon 02 Aug 2021 - 14:13
کد خبر : 58219
سرویس خبری : سیاست

دورهمیِ خودمچکرها

کابینه برای تعریف و تمجید از روحانی صف کشید

دورهمیِ خودمچکرها

نشست رئیس جمهور با مدیران ارشد دولت تدبیر و امید! در دولت‌های یازدهم و دوازدهم صبح امروز به همراه تعریف و تمجیدها از روحانی و دولت روحانی در سالن اجلاس سران برگزار شد.

به گزارش «فرهیختگان»، صبح امروز در آخرین روز دولت، نشست رئیس جمهور با مدیران ارشد دولت‌های یازدهم و دوازدهم در سالن اجلاس سران برگزار شد.

روحانی: جمعه‌ای نبوده با وزیری تماس بگیرم و مشغول خدمت نباشد

 

حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز در نشست با مدیران ارشد دولت تدبیر و امید در سالن اجلاس سران گفت: فراز و نشیب این ایام ۸ ساله فراوان بود.

وی ادامه داد: آنروز که انتخابات دولت یازدهم انجام گرفت و در روزهای آغازین شروع به کار بودیم امید در سراسر ایران موج می زد و تدبیر دولت در سایه این امید بود.

روحانی افزود: روز اول که آمدیم ارز به قیمت نزولی آمد و جوری شد که رئیس کل بانک مرکزی به مردم گفت قیمت ارز بالاتر از این است و نمی توانست قیمت ارز را بالاتر ببرد. بسیاری از مسائل را در صد روز اول توانستیم به ثمر برسانیم. اولین کار ما احیای دریاچه ارومیه بود. بلافاصله برای موانع تولید تصمیم گیری کردیم و بعد لایحه آن را با دو فوریت به مجلس تقدیم کردیم.

وی تصریح کرد: آنچه من نسبت به ایران و نجات کشور سال ۹۲ فکر می‌کردم همان را بی‌کم و کاست فکر می‌کنم که راه نجات کشور اعتدال و تعامل سازنده است. اعتدال در داخل و خارج و تعامل در داخل و خارج. با افراطی گری، تخریب و چنگ انداختن به صورت یکدیگر نمی توانیم کشور را پیش ببریم و باید به این نتیجه برسیم که دوران افراطی گری به پایان رسیده است.

رئیس جمهور اظهار داشت: کشور باید توسعه پیدا کند و به اوج برسد و کشور الگو برای کشورهای منطقه باشد. چطور ما توانستیم ۷ قطعنامه خطرناک را از سر ملت ایران برداریم. اینکاری که وزیر خارجه و فعالان در مذاکرات پیمودند راه ساده ‌ای نبود.

وی با اشاره به موفقیت در برداشتن قطعنامه‌ها علیه ایران گفت‌: قطعنامه ۲۲۳۱ خط بطلان بر تمام قطعنامه‌های فصل هفتی کشید. این ارده ملت ایران ما را به ثمر رساند و البته مقام معظم رهبری ما را هدایت کرد. هیچکس در تعامل با کشورهای جهان به ۱۰۰ نمی‌رسد.

رئیس جمهور بیان داشت: مذاکره کار سخت و مشکلی است. آسان ترین کار این است که بگوئیم نمی شود کاری کرد. در همان روزهای اولیه ملت و دولت با هدایت رهبری توانستیم کار بزرگی را انجام دهیم. همه مردم آثار برجام را دیدند. ۱۶ هواپیما آوردیم و میلیاردها دلار سرمایه وارد کشور شد.

روحانی اظهار داشت: در پارس جنوبی دیروز جشن گرفته شد برای بیست و هفتمین سکو در دریا. این درسایه چی بود؟ همه این طرح‌ها خاک می‌خورد. برجام باعث شد قطعات و کمپرسورها رسید. ما آمدیم و یک پیشرفتی را شاهد بودیم. آمار سال ۹۵ رشد اقتصادی ما ۱۲.۴۵ بود. تورم ما هم تک رقمی است. این جادو جنبل نیست.

رئیس جمهور تاکید کرد: طبیعی است وقتی ما با کشوری تفاهم و قراردادی می بندیم این توافق دائمی نیست. ما توافق دائمی در تاریخ نداریم. ما باید ببینیم اصل پیمان را در آن زمان انجام می‌دادیم بهتر بود یا انجام نمی‌دادیم. ما کار دیگری نمی‌توانستیم انجام دهیم. وقتی این پیشرفت را ایران کرد ارتجاع منطقه، صهیونیسم و تند‌روهای آمریکا اول آمدند منطقه ما را بهم ریختند. موصل در خرداد ۹۳ به دست داعش سقوط کرد.

وی ادامه داد: وزیر خارجه عربستان بلند شد در ژنو و وزیر خارجه رژیم صهیونیستی هم به اروپا رفت و به آمریکایی‌ها گفتند الان مذاکره نکنید و ما نفت را ارزان می‌کنیم. ما در شرایط داعش، نا امنی منطقه و در شرایط فشار و با نفت ۳۰ دلار نگذاشتیم این تکانه‌ها کشور را بهم بریز و رفتیم به توافق رسیدیم.

روحانی گفت: اسرار را اسرائیلی ها از کشور خارج کردند و پیش ترامپ بردند و ترامپ هم از توافق خارج شد. ما یک نقص بزرگ داشتیم و آن اینکه طوفانی که ایجاد می شو و بمبی به سر مردم ریخته می‌شد می‌گفتند دولت کجاست؟. اینهم توطئه دشمن بود رسانه‌های ما حریف رسانه‌های دشمن نشدند.

وی تصریح کرد: وقتی وارد جنگ می‌شویم سخت می‌شود. ما ۱۱۶ میلیارد دلار در دو سال و خرده‌ای درآمد نفتی نداشتیم. وقتی دلار نیاید قیمت آن زیاد می شود. در این شرایط انتظار این بود حتی مخالفین دولت هم می‌آمدند و کنار ما می‌آمدند یا لااقل تخریب متوقف می شد. من فرمانده این جنگ اقتصادی بودم اما بدون سرباز.

رئیس جمهور بیان داشت: علی رغم اینکه مسیر دلار ما و فعالیت اقتصادی ما متوقف نشد. من نمونه آن را همین «علی برکت الله» می‌دانم. فشاری که در سال ۹۷ به ما شد توانستیم در سال ۹۸ شروع کنیم به جبران. اما کرونا آمد و ما با یک مشکل عظیم در بهار ۹۹ مواجه شدیم.

وی گفت: من می‌دانم مردم در این سه سال چقدر زجر کشیدند. اقتصاد‌دانان آن را برای مردم باز کنند. البته در برابر این فشار توان ما کمتر بود. ما توانستیم بخشی از مشکلات را جبران کنیم. در این موج پنجم سختی‌های فراوانی داریم. ما فکر نمی‌کردیم ۲۵ استان ما در یک هفته دچار سیل شود. ما فکر نمی‌کردیم با زلزله عجیب با آن تخریب روبرو شویم. ما فکر نمی‌کردیم آمریکایی‌ها به این راحتی برجام را زیر پا بگذارد.

رئیس جمهور تصریح کرد: من هیچ وزیری را برای رفاقت و توصیه کسی انتخاب نکردم. هیچ وقت به هیچ وزیری نگفتم این فرد بشود معاون یا مدیرکل. من تابع خرد جمعی بودم و به این وعده خود عمل کردم. این عهد ما با مردم بوده و در حد توان به عهدمان وفا کردیم. افتخارات بزرگی ملت و دولت ایران انجام دادند که فراموش ناشدنی است. من جمعه‌ای نبوده است با وزیری تماس بگیرم و مشغول خدمت نباشد.

زنگنه: دولتی به مظلومیت دولت تدبیر و امید نبود!

 

بیژن زنگنه اظهار کرد:من به عنوان شهروند ایرانی خودم را قدردان آقای روحانی می دانم که موضوع فصل هفت شورای امنیت را حل و فصل کرد.

وی ادامه داد: من از سال ۶۷ وزیر بودم اما هیچ دولتی را مظلوم تر از دولت تدبیر و امید نمی دانم. اداره کشور با وجود تحریم‌ها کاری کارستان بود. قابل انکار نیست که مدیریت ما جهان سومی است، اما عملکرد دولت درست بود.

وزیر نفت خاطرنشان کرد: در این دوره نه برای نفت خام و محصولات پتروشیمی و …حتی یک بشکه معافیت نداشتیم . ما در این مدت بیش از ۱۰۰ میلیارد نفت نفروختیم و آنچه که فروختیم با مشکلات بود. هدف فروپاشی نظام بود. ما در این دولت با همت ملت نگذاشتیم به هدف خود برسد. دولت در این هشت ساله و این سه سال جنگ اقتصادی کارهای مهمی کرد.

زنگنه گفت: از ابتدای دولت دوازدهم این تعبیر را داشتم که دوره ریاست جمهوری یازدهم و دوازدهم، دوره سختی است اما فکر نمی‌کردم آنقدر سخت باشد؛ خداوند را سپاسگزارم که این دوره را با شرافت به پایان رساندیم.

وزیر نفت خاطرنشان کرد: عملکرد دولت در این سه سال اخیر نمونه بازر اقتصاد مقاومتی بود به عنوان مثال، در صادرات نفت اقدامی بزرگ شد و اصلا قابل مقایسه با دوره‌های قبل نبود، در دوره قبل از تحریم‌ها بیش از یک میلیون بشکه معافیت برای صادرات داشتیم، اما در این دوره برای هیچ چیز یک بشکه معافیت هم نداشتیم.

وی گفت: دولت کارهای بزرگی در این مدت انجام داد، میزان تولید گاز کشور با تمرکز بر پارس جنوبی ۲.۵ برابر شد و از ۲۸۰ میلیون متر مکعب به ۸۰۰ میلیون متر مکعب افزایش یافت. ظرفیت تولید ما از میدان مشترک غرب کارون ۵ برابر شد و از ۷۰ هزار بشکه در سال ۹۲ به ۴۰۰ هزار بکشه در سال جاری رسید.

وی تصریح کرد: ۳۲ طرح پتروشیمی در این مدت انجام شد، پیشبرد طرح‌ها جهش سوم ما را در سال ۱۴۰۴ قادر می‌کند که ۳۳ میلیارد دلار محصولات پتروشیمی تولید کنیم. پوشش گاز رسانی کشور به ۹۵ درصد کل جمعیت رسید که آثار زیست محیطی دارد.

وی همچنین  اظهارکرد: ابر پروژه بید بلند خلیج فارس یکی از طرح‌های بزرگ جمع آوری گازهای مشعل در مناطق نفت خیز در دولت آغاز شد و خاتمه یافت. در آغاز دولت یازدهم پیشرفت واحدهای پالایشگاه ستاره خلیج فارس ۴۷ درصد بود که تکمیل و این طرح باعث شد در تولید بنزین خودکفا شویم؛ ظرفیت نفت و فرآورده‌های ما ۴ برابر شد و از ۵.۹ میلیون تن در سال ۹۱ به ۲۳ میلیون تن در سال ۹۹ رسید.

زنگنه در بخش پایانی گفت: اکنون در مقطعی خطیر هستیم و همگی برای وحدت ملی باید تلاش کنیم و با پرهیز از تندروی، نفرت پراکنی و خشونت این موضوع محقق می‌شود.

وزیر نفت یادآور شد: تجربه به ما نشان داده که با تغییر دولت‌ها، تغییری در وضعیت زندگی مردم ایجاد نمی‌شود مگر آنکه در رویه‌ها تغییر حاصل شود.

جهانگیری: آقای روحانی در تاریخ ماندگار خواهد شد!/ او گنجینه اسرار کشور است
 

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور امروز در نشست رئیس جمهور با مدیران ارشد دولت تدبیر و امید در دولت‌های یازدهم و دوازدهم که در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: در ابتدا لازم می دانم که از تمام وزرا و معاونین وزارا، استانداران و همه اعضای دولت تشکر کنم و به آنها خسته نباشید بگویم و در همین جا به رئیس‌جمهور عزیز، ارزشمند، دانشمند جناب آقای روحانی که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در کنار امام عزیز و راحل ما بودند و در پیروزی انقلاب نقش کلیدی داشتند و بعد از آن در استمرار جمهوری اسلامی در هرجا که لازم بود، نقش‌آفرین بود. دو دوره در مجلس شورای اسلامی خدمت او بودیم و وی در مجلس همواره به عنوان یکی از افراد موثر و صاحب نظر بود که در سختی ها به او مراجعه می‌شد.

وی افزود: آقای روحانی در زمان جنگ تحمیلی حزب بعث عراق به ایران نقش مهم و محوری در فرماندهی جنگ و کمک به فرماندهی جنگ بر عهده داشت و ۲۴ سال به عنوان نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی بود که ۱۶ سال به عنوان دبیر و ۸ سال هم به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی در مهمترین و اساسی ترین و اصلی ترین تصمیمات مهم کشور حضور داشت و به عنوان گنجینه اسرار این کشور است و در دوران ریاست جمهوری خود کشور را از یک دوران سختی عبور داد که جا دارد به سهم خودم به او خدا قوت و خسته نباشید بگویم و مطمئن هستم اجر کار شما در نزد خداوند تبارک و تعالی هست و در تاریخ ماندگار خواهد شد و روزی اهمیت این کار بیشتر برملا خواهد شد.

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: آقای روحانی وقتی سکان دار مسئولیت ریاست جمهوری شد که کشور با تهدیدات و فرصت های ویژه روبرو بود. اشکال ما این است که زود این مسائل را فراموش می‌کنیم، از یک طرف تهدید و تحریم‌های شورای امنیت ذیل فصل هفتم به همراه تحریم های اتحادیه اروپا و تحریم های ریاست جمهوری آمریکا را داشتیم که کشور را در تنگنا قرار داده بود، از نظر اقتصادی در شرایط بسیار سختی قرار داشتیم و از نظر سیاست داخلی در شرایط اوج اختلافات داخلی در نهادهای رسمی و حکومتی بودیم. به طوری که رئیس‌جمهور در مجلس علیه رئیس مجلس و رئیس قوه قضاییه نوار پخش می‌کرد و حرف می زد، این فضایی بود که دولت کار خود را در آن شروع کرد.

جهانگیری گفت: انتخاباتی در سال ۹۲ برگزار شد و نتیجه آن انتخابات این بود که مردم امید به تغییر امور و اصلاح آن پیدا کردند. فرصت بسیار مهمی بود که امید مردم به دستگاه‌های اجرایی پیدا شده بود و خصوصاً نخبگان جامعه سرشار از امید نسبت به آینده بودند.

وی تاکید کرد: در همان سالهای اول دولت در جلسه‌ای دعوت بودیم، یکی از هنرپیشه های سرشناس کشور در جلسه شرکت داشت. برای من سوال بود که چرا در جلسه شرکت کرد! او چند دقیقه سخنرانی کرد و گفت که من خودم هم نمی دانم چرا در این جلسه حضور دارم، فقط می‌دانم که حالم خیلی خوب است. قبلاً از ناراحتی، همه همیشه در کوه و بیابان بودیم، الان هر کجا دعوتم می‌کنند فکر می‌کنیم باید شرکت کنیم و یک امید به آینده داریم.

معاون اول رئیس‌جمهور اضافه کرد: اینکه عده‌ای کارآمدی را مقایسه می کنند، توجه داشته باشند شرایط کار دولت در اوضاعی شروع شد که با تحریم‌های گسترده روبرو بودیم که من به آنها اشاره کردم و این تحریم ها در سال ۹۲ و ۹۳ و ۹۴ تا اجرایی شدن برجام در دی ماه ۹۴ ادامه داشت.

جهانگیری گفت: دستاوردهای دولت در این دو و نیم سال را با هر دوره دیگری می خواهید مقایسه کنید تورم کاهنده، رشد اقتصادی فزاینده و سرمایه‌گذاری نیز فزاینده بود. از سوی دیگر بخش خصوصی فعال و ایجاد اشتغال قابل توجه بود و انسجام در قوای سه‌گانه در سطح بالایی بود و جریانات سیاسی امیدوار به آینده بودند.

وی اظهار داشت: از دی ماه سال  ۹۴ یک اتفاق ویژه افتاد و برجام به عنوان بزرگترین دستاورد دیپلماسی دوران معاصر ایران به دست آمد، که با هیچ کدام از دستاوردهای قبلی قابل مقایسه نیست و ایران به تنهایی در مقابل ۶ قدرت بزرگ نشست و مذاکره کرد، مذاکره این بود که آمریکایی‌ها بعد از آن گفتند ایران سر ما کلاه گذاشت.

معاون اول رئیس‌جمهور تصریح کرد: البته آنها دروغ می‌گویند چون این مذاکرات منجر به یک توافق شده بود و هیچ کس سر دیگری کلاه نگذاشت. به هرحال این دستاوردها دوره اول ریاست‌جمهوری را به شکلی کرد که در انتخابات ۹۴ مجلس هر کس در هر جا اعلام کرد که ما حامیان دولت هستیم رای آورد.

جهانگیری گفت: چه مُهر تاییدی بالاتر از اینکه مردم افرادی را انتخاب کردند که حامی دولت بودند، کف میزان رای تهران از سقف نمایندگان دور بعد بالاتر بود. در سال ۹۶ و در آن رقابت نفس گیر مُهر تایید مهم مردم ایران با بیش از ۲۴ میلیون رای بر عملکرد رئیس جمهور در واقع مُهر تاییدی بود بر عملکرد و سیاست‌های دولت یازدهم بود. شاید بگوییم که در دوره اول، مردم برای «نه» به دیگران به آقای روحانی رای دادند اما در دوره دوم روحانی با کارنامه‌اش خدمت مردم ایران آمد و آن رای تاریخی را از مردم ایران گرفت.

واعظی: باید تجربیات خود را در اختیار دولت سیزدهم قرار دهیم
 

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه در چهار سال گذشته، فشار تحریم‌های حداکثری، شیوع کرونا، حوادث طبیعی و خشکسالی در سال جاری مشکلات زیادی برای مردم ایجاد کرد، گفت: هدف اصلی دشمن از اعمال تحریم و فشار اقتصادی به ملت ایران، فروپاشی نظام بود اما مردم با مقاومت و ایستادگی خود و مدیران کشور با تلاش و فداکاری در کنار رهنمودهای مقام معظم رهبری مانع از تحقق هدف دشمن شدند.

وی ضمن تاکید بر حساسیت و سختی‌های فراوان کار در مجموعه نهاد ریاست جمهوری و دفتر رئیس جمهور، تصریح کرد: هرچقدر دفتر رئیس جمهور و مجموعه نهاد فعال‌تر، پویاتر، برنامه ریزتر و چابک‌تر باشد می‌تواند پیشران تحول در کل دولت بوده و موجب شود چرخ مدیریت اجرایی کشور سرعت گیرد.

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه دفتر رئیس جمهور باید با نظارت دقیق بر مجموعه، به رئیس جمهور مشورت‌های دقیق و درست بدهد، گفت: مدیران و کارکنان دفتر رئیس جمهور و مجموعه نهاد باید درمورد همه مسائل کشور دید کلان داشته باشند تا بتوانند در برنامه ریزی‌ها به مدیران اجرایی کشور بهتر کمک کنند.

واعظی با اشاره به اینکه تخریب‌ها و مانع تراشی‌ها در مسیر انجام وظایف دولت‌ها در اصل به مردم ضرر خواهد رساند، گفت: همه ما و همه کسانی که در مجموعه نهاد ریاست جمهوری فعالیت می‌کنند باید تجربیات خود را در اختیار دولت سیزدهم قرار دهیم و وظیفه داریم رئیس جمهور و دولت منتخب را در اجرای برنامه‌هایش برای اداره کشور کمک کنیم.

وی تاکید کرد: اگر اصل برای ما این باشد که هدف همه دولت‌ها خدمت به مردم است، دولت سیزدهم را باید ادامه دولت دوازدهم بدانیم و برای تحقق اهداف و برنامه‌هایش تلاش و همکاری کنیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور ضمن تشکر و قدردانی از همکاری همه مدیران و کارکنان مجموعه نهاد ریاست جمهوری، از آنان حلالیت طلبید و برای همکاری و کمک به دولت بعدی آرزوی موفقیت کرد.

صالحی: تیزبینی روحانی در تشخیص فراز و فرودهای دیپلماتیک در صحنه جهانی نظرم را جلب کرد/ روحانی از سرمایه‌های کشور هست

 

علی‌اکبر صالحی در نشست رئیس جمهور با مدیران ارشد دولت اظهار کرد: در دوران ریاست جمهوری آقای روحانی از منجنیق فلک سنگ فتنه می بارید. دولت تدبیر و امید سینه خویش را سپر بلای ملت و کشور کرد. هیچ یک از دولت‌های جمهوری اسلامی ایران با این حجم از بلایا رو به رو نبوده است. سیل و زلزله از یک سو و اعمال تحریم ها و فشارها و شیوع ویروس کرونا معجونی سخت و زهر آگینی پدید آورد.

وی ادامه داد: بروز و ظهور برخی بداخلاقی های سیاسی در داخل بر سختی این امور افزود.

صالحی گفت: به یمن الطاف الهی شرایط لازم برای دستیابی دو پیروزی چشم گیر فراهم آمد. اول پیشبرد مذاکرات که به واسطه راهنمایی های رهبری و مدیریت آقای روحانی شرایطی پدید آمد که دشمنان ما در خواست‌هایشان ناکام شوند.

وی ادامه داد: دوم اینکه بعد از بدعهدی ایالت متحده و خروجش از برجام بسیاری از سیاستمداران دنیا منتظر شرایط علاج ناپذیر این دولت بودند اما باید گفت این دولت در میدان جنگ طاقت فرسا از پا در نیامد .

وی همچنین گفت: این جانب به عنوان یکی از دست‌اندرکاران گواهی می دهم در پرتوی تدابیر اتخاذ شده توسط نظام اسلامی و تدابیر دولت شرایطمان از سال ۹۲ بسیار متفاوت است و صنعت هسته ای ما در مسیر رشد روز افزون گام بر می دارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: دشمنان ما مدام می گفتند انرژی هسته ای در این دولت از بین رفته است اما بعد از مصوبه مجلس شورای اسلامی این واقعیت بر دوستان و دشمنان هویدا شد که بن مایه های این صنعت ملی از هر گزندی به دور است .

صالحی خاطرنشان کرد: امروزصنعت هسته‌ای کشور با اقتدار و صلابتی روزافزون در مسیر رشد و تعالی گام برمی‌دارد و این در حالی است که دشمنان ما با استفاده از ابزارهای تبلیغاتی مدام بر این ادعای بی مبنای خود پا فشاری می‌کردند که در این دولت توان و ظرفیت برنامه هسته‌ای ایران به کلی در سراشیب انحطاط و انهدام افتاده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: اینجانب افزون بر این اجازه می‌خواهم تا به این نکته اشاره کنم که بعضی عزیزان شرایط سخت این دولت را درک نکردند و بر خلاف توصیه‌های مکرر رهبر معظم انقلاب مبنی بر ضرورت اتحاد و انسجام اسلامی و همدلی و هم افزایی ملی از مرزهای نقد مشفقانه و انتقاد منصفانه عبور کردند.

صالحی فزود: ناگفته پیداست که چنین مواجهه و تقابلی با دولت مستقر که در معرض هجوم دشمنان خارجی قرار گرفته است، با روح موازن دینی و مبانی اخلاق اسلامی در تضاد است. اینجانب بر این باورم که چنانچه همه ما قاعده بازی سیاسی را رعایت می‌کردیم و مصالح ملی را بر منافع گروهی و جناحی رجحان می‌دادیم دستاوردهای بیشتری نصیب ایران بزرگ می‌شد.

وی همچنین گفت: در پایان واجب می‌دانم که از زحمات رئیس جمهور جهت صیانت از منافع ملت بزرگ ایران سپاسگزاری کنم؛ اینجانب از آغاز دهه هشتاد و همزمان با ایفای نقش در مقام نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی بیش از پیش با توانمندی‌ها و خصوصیات جناب روحانی مواجه شدم و پیش و بیش از هر خصیصه‌ای تیزبینی او در تشخیص فراز و فرود تحرکات دیپلماتیک و فهم عمیق تحولات سیاسی در صحنه جهانی نظر اینجانب را به خود جلب کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی سپس افزود: بدون تردید حسن روحانی به عنوان یکی از قدیمی‌ترین یاران و حواریون امام خمینی (ره) از سرمایه‌های ارزشمند کشورمان است و بر همه ما فارغ از هرگونه گرایش، عقیده و سلیقه سیاسی فرض است که پاسدار حرمت این بزرگان باشیم و به این حقیقت عیان عطف توجه نماییم که تنها حضرات معصومین و اولیاء دین به زیور عصمت آراسته بوده و از هرگونه سهو و خطا مبرا هستند.

نوبخت: آن چیزی که در ۸ سال گذشته اتفاق افتاد یک صفحه درخشان در مجموعه نظام تلقی می‌شود

 

محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در نشست رئیس جمهور با مدیران ارشد دولت تدبیر و امید گفت: جهش قیمت‌ها منجر شد که هزینه‌های جاری افزایش پیدا کند.

نوبخت ادامه داد: آثار تورم را باید ابتدا از سمت عرضه و فشار هزینه ناشی از افزایش قیمت ارز بررسی کنیم که منجر به افزایش نرخ بین بانکی شد.

او افزود: وقتی چنین شرایطی پیش بیاید، سرمایه گذاری در بازار کار افزایش و در شرایط کرونا، جمعیت فعال در بازار کاهش پیدا می‌کند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به عملکرد دولت در ۴ سال دوم کار خود عنوان کرد: در چهار سال دوم، دولت تدبیر و امید توانست با حفظ ثبات بازار، شاهد افزایش رشد اقتصادی و کاهش نرخ تورم باشد که تمامی مجامع جهانی بر آن معترف‌اند؛ ما در دولت توجه ویژه‌ای به افراد حقوق بگیر داشتیم که ارزش پول آن‌ها به خاطر افزایش تورم کاهش پیدا کرد.

نوبخت افزود: براساس قانون خدمات کشوری که حقوق افراد باید متناسب با نرخ تورم هر سال افزایش پیدا کند، در چهار سال اول بیش از نرخ افزایش تورم، این افزایش را داشتیم، اما از سال ۹۸ به بعد دیگر آن چند درصد پاسخگوی قدرت خرید نبود و دولت باید از سمت دیگری این موضوع را جبران می‌کرد که در حقوق بازنشستگان و سایر افراد قابل مشاهده است؛ می‌بینیم حقوق بازنشستگان لشکری از ۳.۷ میلیون تومان به ۸.۱ میلیون تومان افزایش داشته و بازنشستگان کشوری از ۳.۱ میلیون به ۶.۸ میلیون افزایش پیدا کرد؛ در پرداخت حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی موفق شدیم حقوق این افراد را از ۲.۱ میلیون تومان به ۵ میلیون تومان افزایش دهیم؛ از طرف دیگر باید سیاست‌هایی نسبت به همه مردم اعمال می‌کرد که در همین راستا افزایش هزینه خانوار‌ها را در خصوص تامین کالا‌ها با ارز ۴۲۰۰ تومانی اعمال کرد.

او اظهار کرد: دولت همه آن چیزی که از محل تغییر قیمت بنزین انجام داد را به خود مردم باز گرداند و توانست از صرفه جویی حاصل، صادرات بنزین را افزایش دهد؛ استمرار یارانه‌های نقدی، افزایش مستمری مددجویان و یارانه‌های معیشتی کرونایی که در چهار مرحله پرداخت شد، جزئی از هزینه‌هایی بود که دولت به مردم برگرداند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین اظهار کرد: ما در دولت در شرایطی که با کاهش درآمد‌های ارزی همراه بود، با توجه به موضوع توسعه و سازندگی کشور را اداره کردیم؛ ما در دولت شاهد این بودیم که چه بر مردم می‌گذرد و کاش دست ما می‌رسید که آن طرف سفره را هم کمک می‌کردیم.

او با اشاره به اقدامات دولت در حوزه عمرانی کشور گفت: حدود ۲ میلیون شاغل در طرح‌های عمرانی ما اشتغال دارند و اگر به این طرح‌ها توجه نمی‌کردیم، ۲ میلیون فرصت شغلی از دست رفته داشتیم.

نوبخت ادامه داد: رشد اقتصادی، اثری بود که بعد از تورم داشتیم و در شرایطی که همه انتظار رشد منفی از ما داشتند، اقتصاد ما به سمت مثبت رشد کرد؛ ای کاش می‌توانستم تمام آمار را بیان کنم که با وجود مشکلات بسیار، چه هزینه‌هایی انجام شد.

او افزود: اینکه فقط به حجم رشد و نقدینگی بپردازیم درست نیست و باید آثار خدمات دولت را در طرح‌هایی که مردم مستقیما از آن بهره مند می‌شوند جست و جو کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پایان گفت: آن چیزی که در ۸ سال گذشته اتفاق افتاد یک صفحه درخشان در مجموعه نظام تلقی می‌شود.