تاریخ : Sat 31 Jul 2021 - 01:45
کد خبر : 58076
سرویس خبری : سیاست

روایتی از آخرین دیدار دولت‌های گذشته با رهبر انقلاب

«فرهیختگان» گزارش می‌دهد

روایتی از آخرین دیدار دولت‌های گذشته با رهبر انقلاب

پس از دیدار رئیس‌جمهور و هیات دولت با رهبر انقلاب، خبرهای غیررسمی بسیاری درباره این دیدار در فضای مجازی منتشر شد. اینکه تا چه میزان این خبرهای غیررسمی که در قالب روایت منتشر شده، صحیح هستند، مشخص نیست، اما بخش عمده‌ای از این روایت‌های غیررسمی به‌دلیل محتوایی است که از دیدار رسانه‌ای شده است. رهبر انقلاب برخلاف دیدار پایانی با دولت‌های پیشین، دقایقی درباره اشتباه بزرگ این دولت یعنی اعتماد به غرب سخن گفتند.

نرگس چهرقانی، روزنامه‌نگار: پس از دیدار رئیس‌جمهور و هیات دولت با رهبر انقلاب، خبرهای غیررسمی بسیاری درباره این دیدار در فضای مجازی منتشر شد. اینکه تا چه میزان این خبرهای غیررسمی که در قالب روایت منتشر شده، صحیح هستند، مشخص نیست، اما بخش عمده‌ای از این روایت‌های غیررسمی به‌دلیل محتوایی است که از دیدار رسانه‌ای شده است. رهبر انقلاب برخلاف دیدار پایانی با دولت‌های پیشین، دقایقی درباره اشتباه بزرگ این دولت یعنی اعتماد به غرب سخن گفتند و تجربه 8‌ساله دولت را «درس عبرت» برای دیگران خواندند. برای درک تفاوت آخرین دیدار روسای دولت با رهبر انقلاب، گزیده‌ای از آخرین دیداری که سه دولت هاشمی، خاتمی و احمدی‌نژاد با رهبر انقلاب داشتند، بازخوانی شده است.

دولت هاشمی

9 مرداد 1376، سه‌روز پیش از مراسم تنفیذ، دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی با رهبر انقلاب دیدار کردند. ایشان در این دیدار، از مساله «عدالت اجتماعی و مسائل مربوط به قشرهای گوناگون»، عمدتا از عملکرد دولت هاشمی رفسنجانی تقدیر کردند. رهبر انقلاب، دوره 8 ساله هاشمی‌رفسنجانی را «یک دوره بسیار پرکار و پرتلاش و پرعاید» و حقیقتا دوره بازسازی خواندند. ایشان بخشی از علل موفقیت دولت را «خصوصیات شخص آقای هاشمی» یعنی «برخورداری از روحیه کار - پرکاری - روحیه ابتکار و نوآوری و ورود در میدان‌های جدید و ناپیموده، همت بلند در امر سازندگی و نترسیدن از طرح‌های بزرگ و اقدام کردن شجاعانه درمورد کارهای بزرگ، شیوه مدیریت باز»، «ایمان عمیق به توانایی خود»، «هوشمندی در شناخت مسائل و مضایق و پیدا کردن راه‌حل‌ها» و کابینه و «لیاقت‌های آقایانی که در مجموعه دولت حضور داشتند» عنوان کردند. علاوه‌بر همه این ویژگی‌ها، رهبر انقلاب یک نکته مهم در راز موفقیت‌های کابینه را «یک کابینه کاری» و «نه یک کابینه سیاسی» خواندند و برای دومین‌بار از رئیس‌جمهور وقت تمجید کردند و گفتند: «جناب آقای هاشمی به‌عنوان یک روحانی انقلابی، کارآمد، متدین و متعبد، برای مردم ما مطرح هستند و این خصوصیاتی است که در ایشان هست.» ایشان با اشاره به برخی اموری که دولت انجام داده و رهبر انقلاب قبول نداشته، دولت را «یک دولت حقیقتا خدمتگزار و باایمان و دارای حس خدمتگزاری و دلسوزی نسبت‌به مردم» خواندند.

آیت‌الله خامنه‌ای با تکرار بر تلاش و کار خوب، از دولتمردان خواستند: «باید آماده باشید که در جاهای مختلف - چه در دولت آینده، چه در حواشی دولت، چه در کارهای اساسی که مربوط به امور کشور است - خودتان را آماده خدمتگزاری بدانید و قرار دهید.»

رهبر انقلاب با بیان اینکه «بنده دائما شما را درطول این سال‌های متمادی دعا می‌کردم»، تاکید کردند که «شخص آقای هاشمی را به نام و حداقل در هر شبانه‌روزی یک‌مرتبه -و بیش از این- و شما را نیز همین طور، معمولا دعا می‌کردم.»

دولت خاتمی

آخرین جلسه دولت هشتم با رهبر انقلاب، 10 مرداد 84 برگزار شد. در این دیدار رهبر انقلاب، دولت خاتمی را «پرتلاش» و «جدی» و «با توفیقات فراوان» دانستند و از ماندگاری تلاش‌های دولت بر حافظه ملت در زمینه‌ صنعت، کشاورزی، علم‌وفناوری و زمینه‌های گوناگونِ خدمات یاد کردند. همچنین ایشان بر این نکته تاکید کردند که «خوشبختانه دولت در ماه‌های آخر دچار رکود نشد - ما این را شاهد هستیم - تا روزهای آخر کار کردید و این جای تشکر و قدردانی دارد.» رهبر انقلاب این عدم رکود در روزهای پایانی دولت هشتم را نشانی از زنده بودن این دولت دانستند. ایشان خطاب به هیات‌دولت گفتند که باید از «تجربه و توان شماها استفاده شود. مسئولیت‌های دینی و انقلابىِ من و شما تمام نمی‌شود. ما هر جا باشیم، بالاخره یک عنصر مسلمانِ انقلابی هستیم و مسئولیت‌هایی برعهده داریم.» در این دیدار رهبر انقلاب ازجمله خصوصیات اخلاقی رئیس‌جمهور را «تدین، پایبندی و روحیه‌ نجیب ذاتىِ، و صبروتحمل در برابر دشمنانی را که کمین کرده و خیز برداشته بودند»، خواندند. همچنین ایشان افزودند: «خیلی‌ها از سال ۷۶ -از اول تشکیل این دولت–  می‌خواستند آقای خاتمی را در موضع مقابله و مواجهه‌ با نظام قرار دهند؛ خیلی هم تلاش کردند؛ ما شاهد بودیم. البته ریشه و مبنا و سلسله‌جنبان این تلاش‌ها در بیرون از این مرزهاست؛ منتها کسانی هم متاسفانه همان‌انگیزه‌های فاسد و پلید را در داخل انعکاس می‌دادند. خیلی تلاش کردند، اما آقای خاتمی حقیقتا مقاومت کردند. آن روزی که ایشان اعلام کردند وقتی می‌گویم «جامعه‌ مدنی»، مراد من مدینه‌النبی است -که اتفاقا دیروز یا پریروز در یکی از صحبت‌های ایشان من این را خواندم- خیلی خلاف انتظار بعضی‌ها شد؛ لذا به ایشان حمله کردند و فشار آوردند.» رهبر انقلاب از تلاش خاتمی برای خنثی کردن توطئه‌های دشمنان و فشارهای گوناگون ابراز خرسندی کردند. در پایان این دیدار، رهبر انقلاب برای دولت و کشور آرزوی خیر کردند.

دولت احمدی‌نژاد

یکشنبه 23 تیر 92 یعنی حدود 20 روز پیش از مراسم تنفیذ، دولت محمود احمدی‌نژاد با رهبر انقلاب دیدار کردند. این آخرین دیدار رسمی دولت احمدی‌نژاد با ایشان بود. در ابتدای جلسه، رهبر انقلاب بر تدوین گزارش هشت سال عملکرد دولت اصرار کردند تا «مجموعه کارهایی که انجام شده است، به‌عنوان نمونه و نما» ارائه شود. رهبر انقلاب با خداقوت به دولت بابت «هشت سال کار» و «تلاش» تاکید کردند: «تحمل زحمات کار شبانه‌روزی را شماها نشان دادید؛ یعنی دیده شد، احساس شد، همه فهمیدند که رئیس‌جمهور محترم و همکاران‌شان در دولت حجم کارشان بسیار بالا و پرشتاب نسبت‌به همه دوره‌های دیگر بود و هست.» ایشان این حجم کار را «نقطه برجسته‌ای» خواند که نباید آن را «نادیده گرفت.»

ایشان مهم‌ترین شاخصه دولت نهم و دهم درطول هشت‌سال را دردست گرفتن «شعارهای انقلاب» و «افتخار» به آنها و طرح آن در جامعه دانستند. رهبر انقلاب، عدم احساس شرم از انگیزه‌های انقلابی و از اهداف انقلابی و از شیوه‌های انقلابی در مجامع بین‌المللی را کار بزرگ دولت دانستند و خطاب به هیات دولت افزودند: «شما چه در دولت آینده و در دولت‌های آینده حضور داشته باشید، چه نداشته باشید، کاری که انجام می‌دهید و مسئولیتی که برعهده می‌گیرید -که طبعا امثال شماها، مدیران شایسته و کارآمد، در هر بخشی از بخش‌ها خالی از مسئولیت نمی‌مانند- سعی کنید آن را باتوجه به اهداف انقلاب و با رویکرد هدف‌های انقلاب ان‌شاءالله انجام دهید. خدای متعال شماها را مأجور خواهد داشت، ما هم در حد خودمان و به‌قدر خودمان تشکر می‌کنیم.»

ایشان کاری که دولت باید بر آن همت بگمارد را عدم رها کردن «رشته خدمت» خواندند و افزودند: «همه تلاش‌ها منحصر نیست در فلان وزارتخانه یا فلان مسئولیت در دولت؛ نه، صحنه کشور صحنه‌ تلاش است، صحنه کار است، صحنه فعالیت است؛ و این کار، دو جور می‌تواند انجام بگیرد: متوجه اهداف انقلابی، و غیرمتوجه به اهداف انقلابی.» رهبر انقلاب از وزرای دولت خواستند کاری که انجام می‌دهید و مسئولیتی که برعهده می‌گیرید «سعی کنید آن را باتوجه به اهداف انقلاب و با رویکرد هدف‌های انقلاب» انجام دهید.