تاریخ : Wed 28 Jul 2021 - 02:10
کد خبر : 57962
سرویس خبری : فرهنگ و هنر

۱۰ هزار میلیارد وام کارآفرینان همدل

رضا غلامی، دبیر جشنواره «محله همدل» سازمان تبلیغات اسلامی از چند و چون برگزاری جشنواره می‌گوید

۱۰ هزار میلیارد وام کارآفرینان همدل

برگزاری طرح مهرواره یا محله همدل سبب شد مساله‌هایی که نیازهای یک محله و دغدغه‌های آنها بود، ثبت شود. حتی بسیاری از هم‌وطنان به این فکر کنند که خودشان با یک ایده می‌توانند به جنگ مشکلات و مسائل طرح‌شده بروند، اما مهم‌تر این بود که یک سرمایه بزرگ انسانی نیز پا به میدان گذاشت که انگیزه حل مساله داشت و این عزیزان سرمایه‌های بسیار گران‌قیمت این جامعه هستند و فکر و ایده آنها بسیار باارزش است.

«محله همدل» ازجمله طرح‌هایی بود که در ماه مبارک رمضان امسال توسط سازمان تبلیغات اسلامی  کلید خورد و توانست انگیزه حل مسائل و مشکلات گوناگون را برای هم‌وطنان در جای‌جای کشور ایجاد کند؛ درحالی‌که مردم به‌صورت مستقیم در سامانه ثبت مساله می‌کردند و درصدد حل مسائل برمی‌آمدند. هنوز چندماه از اجرای این طرح نگذشته بود که متصدیان و خادمان این طرح متوجه شدند با سرمایه بزرگ عظیم انسانی روبه‌رو هستند؛ مردمی که با ایده‌های مختلف برای طرح مساله پیش‌قدم می‌شدند و از آن جذاب‌تر، گام‌های بلندتری نیز برای حل مساله برمی‌داشتند؛ ازاین‌رو جشنواره «محله همدل» باشکوه‌تر شکل گرفت تا بهترین‌های محله همدل به صحنه بیایند و همه مردم ایران این قهرمان‌های ملی را بشناسند. بهترین‌هایی که خودشان برای ثبت و حل مسائل جامعه، پاشنه‌هایشان را ورکشیده‌اند و به میدان آمده‌اند. گفت‌وگوی ما را با حجت‌الاسلام رضا غلامی، دبیر طرح و جشنواره «محله همدل» سازمان تبلیغات اسلامی بخوانید تا از چگونگی این رقابت ملی بی‌خبر نمانید.
 
رقابت بزرگی برای انتخاب بهترین‌های طرح محله همدل شکل گرفت و از میان هزاران طرح که از لایه‌های شهرستانی بالا آمد، بهترین طرح‌ها به مرحله استانی و ملی رسید. انتخاب بهترین‌ها از بین هزاران طرح، کار شما را دشوار نکرد؟

راستش، در ابتدای کار فکر نمی‌کردیم این طرح این‌چنین مورد استقبال مردم قرار بگیرد؛ همدلی و همراهی مردم ما را غافلگیر کرد. طرح محله همدل به‌ کمک خادمان این طرح در کل شهرستان‌ها و حتی روستاهای کوچک به مردم معرفی شد. هزاران طرح و مساله و حل مساله در سامانه ثبت شد و هرچه تعداد مشارکت مردم بیشتر می‌شد، تعداد خادمان این طرح و همین‌طور تعداد ارزیاب‌ها نیز بیشتر می‌شد تا حق هیچ شرکت‌کننده‌ای از بین نرود. هرچه به انتخاب برگزیده‌ها نزدیک‌تر می‌شدیم، ارزیاب‌های بیشتری وارد کار شدند تا بتوانند طرح‌ها را با دقت کامل رصد کنند و بهترین‌ها را در حیطه داوری بگذارند. طوری که ۲هزار و ۹۶۹ارزیاب و داوران استانی و شهرستانی همه طرح‌ها را مطالعه کردند و از بین آنها هزار و ۴۵۷طرح برتر شهرستانی راه پیدا کردند و از این تعداد نیز ۴۵۶طرح به مرحله استانی رسیدند. تعداد ارزیاب‌ها و داوران به نسبت زیاد بود، اما این اقدام مزیت بزرگی داشت تا همه طرح‌ها به‌صورت جزئی رصد شوند و حتی فرصت دفاع از طرح‌ها نیز به شرکت‌کنندگان داده شد، اما در مراحل ملی شرکت‌کنندگان موظف بودند از طرح‌هایشان دفاع کنند و داوران ۱۱ آیتم شاخص را برای سنجش بهترین طرح‌ها درنظر گرفتند.

 در مرحله ملی حتی یک کارشناس از استان منتخب نیز باید از طرح دفاع می‌کرد و داوران را برای بالا آمدن و اهمیت حل مساله متقاعد می‌کرد. آنچه در این رقابت و در این مرحله اهمیت بیشتری داشت نوع روایت و دفاع از طرح بود. از بین ۴۵۶نفر منتخب استانی ۴۸نفر به لایه ملی رسیدند و باز هم بین منتخبان ملی سه نفر انتخاب شدند. این انتخاب درست شبیه رقابتی است که در برنامه عصر جدید شکل گرفت. بعد از اینکه طرح در رسانه ملی معرفی می‌شود، به چندین منتخب کد یکتایی داده می‌شود. فرصت رقابت از نگاه مردم به آنها داده‌ شد تا با رأی آنان، سه نفر اول انتخاب شوند. سخت‌ترین بخش انتخاب، به‌عهده مردم و بینندگان رسانه ملی است.

سهمیه‌بندی برای هر شهرستان و استان چطور مشخص شد؟

در ابتدای این طرح بنا داشتیم سهمیه را براساس جمعیت هر استان مشخص کنیم. برای مثال اگر استانی جمعیت بیشتری دارد، سهمیه بیشتری هم داشته باشد و تعداد بیشتری به مرحله استانی راه پیدا کنند، اما بعد از یک ماه از اجرای طرح متوجه شدیم این اقدام عادلانه نیست؛ زیرا برخی شهرستان‌ها و استان‌ها که جمعیت کمتری داشتند، حضور پررنگ‌تری در طرح محله همدل داشتند و توانستند ظرفیت بیشتری را پای ‌کار بیاورند. با این برآورد باید منطق سهمیه‌بندی عوض می‌شد. در این شرایط حتی تعداد ثبت مساله نیز برای ما معیار و میزان قرار نگرفت؛ چون ممکن بود خیلی از استان‌ها مساله را ثبت کنند، اما در حل مساله اقدامی انجام نشود. هر استان و شهرستانی که در «حل مساله» رکورددار شد، سهمیه بیشتری را برای حضور در لایه استانی و ملی به خود اختصاص داد.

 از اهمیت برگزاری طرح محله همدل بگویید. علاوه‌بر حس همدلی و حل مشکلات گوناگون به کمک خود مردم چه آورده دیگری نیز داشت؟

 برگزاری طرح مهرواره یا محله همدل سبب شد مساله‌هایی که نیازهای یک محله و دغدغه‌های آنها بود، ثبت شود. حتی بسیاری از هم‌وطنان به این فکر کنند که خودشان با یک ایده می‌توانند به جنگ مشکلات و مسائل طرح‌شده بروند، اما مهم‌تر این بود که یک سرمایه بزرگ انسانی نیز پا به میدان گذاشت که انگیزه حل مساله داشت و این عزیزان سرمایه‌های بسیار گران‌قیمت این جامعه هستند و فکر و ایده آنها بسیار باارزش است؛ طوری‌که بارها به خادمان طرح محله همدل اعلام کردیم که در جلسه‌های تصمیم‌گیری‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مثل جلسه‌های استانداری و فرمانداری این عزیزان را به‌عنوان نخبه‌های اجتماعی معرفی کنند تا از فکر و ایده آنها نیز برای حل مسائل استفاده شود.

در حوزه نظام مسائل چطور؟ آیا ایده‌ها و نظرات این عزیزان می‌تواند به‌عنوان کنشگران جامعه به پیشبرد فعالیت‌های پژوهشی جامعه کمک کند؟

حضور این عزیزان هم از جهت نیروی انسانی و هم در حوزه نظام مسائل بسیار ارزشمند است و آنها سرمایه کشور محسوب می‌شوند. مثلا دو طرحی را که درخصوص نهاد خانواده مطرح‌ شده بود و از دل همین محله همدل برآمد، به دو موسسه پژوهشی که در حوزه خانواده فعالیت می‌کنند، معرفی کردیم و پژوهش‌های جالبی صورت گرفت. حتی از تحقیق‌ها و فعالیت‌های پژوهشی این عزیزان می‌توان به تحلیل کلان در لایه‌های ملی رسید. ما حالا تلاش می‌کنیم این کنشگران فعال جامعه را به مساجد وصل کنیم و ارتباط اجتماعی بیشتری برای آنها فراهم کنیم؛ حتی به طرح‌هایشان ضریب رسانه‌ای داده، به آنها فرصت گفتمان‌سازی بدهیم.

چطور می‌توان از این کنشگران اجتماعی فعال که به جامعه اطراف‌شان نگاه سازنده دارند، الگوسازی کرد؟

 اتفاقا به این موضوع هم‌ فکر شده و قرار است همه داشته‌های علمی این عزیزان جمع‌آوری شود؛ مثلا اینکه، ایده چطور به ذهن‌شان رسید؟ چطور برای حل مشکل بحث و بررسی انجام دادند؟ چطور منابع‌شان را تأمین کردند؟ چطور سرمایه‌گذاری کردند و حتی چطور توانستند افرادی را با خودشان همراه کنند و درواقع تجربه‌نگاری این عزیزان می‌تواند الگوی بسیار مناسبی برای دیگر افرادی باشد که دوست دارند در این زمینه کار کنند. بخش دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، ساخت مستند روایی است. گروه مستندساز وارد محله می‌شود از مساله و مشکل فیلم می‌گیرد و مصاحبه می‌کند و با مردم حرف می‌زند و بعد از حل مشکل نیز گزارش‌های روایی تهیه می‌کند. این اقدام سبب می‌شود رغبت حضور مردم در این مشارکت‌ها افزایش پیدا کند.

چه حمایت اقتصادی از برگزیدگان این طرح انجام می‌شود؟

 بعد از اجرای طرح محله همدل بسیاری از ادارات و سازمان‌ها قول مساعد دادند که در کنار سازمان تبلیغات اسلامی از این طرح‌ها و برگزیدگان طرح مهرواره همدل حمایت کنند. علاوه‌بر اهدای جوایز ارزشمند تلاش شد برای توسعه دادن به ۴۸طرح برتر ملی وام‌های کارآفرینی و اشتغال‌زایی اختصاص داده شود.

برای این وام چه میزان بودجه درنظر گرفته‌ شده است؟

 مبلغی به میزان ۱۰ میلیاردتومان به‌عنوان وام اشتغال‌زایی درنظر گرفته ‌شده است. که این مبلغ با توجه به اقتصادی‌بودن طرح و همچنین میزان رتبه‌ای که شخص در این رقابت داشته، سهمش از این وام است. البته خیران نیز قول همکاری داده‌اند و قرار است از وام‌هایی که خیران در اختیار این طرح‌ها و پروژه‌ها می‌گذارند، استفاده شود.
در پایان این جشنواره و طرح محله همدل قصد دارید این طرح را چطور پیش ببرید؟

حالا تنور مهرواره همدل بسیار گرم شده است؛ طوری‌که تماس‌ها افزایش داشته و مردم درخواست می‌کنند در ماه محرم نیز این طرح فعال شود، اما درنظر داریم این طرح را در ماه مبارک رمضان سال آینده فعال کنیم و در این مدت فرصت داریم دبیرخانه منسجم‌تر، باتجربه و دانش عمیق‌تری را فعال کنیم.

نام و نام‌خانوادگی: اعظم محمدی
استان: هرمزگان
مساله ثبت‌شده: مشکلات اجتماعی ناشی از بیکاری و فقر
اقدام:
1- برای تعداد زیادی از زنان سرپرست خانوار از طریق مشاغل خانگی چون پختن رب‌گوجه فرنگی، درست کردن ترشی و خیارشور، پخت غذاهای خانگی و نان‌های محلی، خشک کردن میوه و سبزی، حصیربافی و...
2- اشتغالزایی برای 80 نفر در بازه زمانی مهرواره
 3- راه‌اندازی صندوق کانون همیاری و دادن وام‌های قرض‌الحسنه
4- ایجاد درآمد برای یک خانواده با خرید دو راس گاو
5- ایجاد درآمد برای یک خانواده با خرید مرغ‌های محلی تخم‌گذار
6- خرید دو دستگاه اتومبیل پراید برای سرپرست خانواده برای اشتغال
7- ایجاد شغل برای پنج‌خانواده با خریداری چرخ خیاطی
اگر می‌خواهید به اعظم محمدی رای بدهید کد 11 را به سامانه پیامکی 3000212 ارسال کنید.

نام و نام‌خانوادگی: حمید توانا
استان: فارس
مساله ثبت‌شده: مشکل مسکن و مدرسه و تامین منابع مالی
اقدام:
1- تشکیل پنج تیم تخصصی 45 نفره برای جریان‌سازی رفع محرومیت
2- تشکیل 16 تیم چهارنفره متشکل از 64 نفر در زمینه پروژه‌های عمرانی و تربیتی
3- تعمیر اساسی یک مدرسه با مبلغ 260 میلیون تومان
4- ساخت پنج منزل مسکونی برای نیازمندان به ارزش هرکدام 125 میلیون تومان
5- استفاده از ظرفیت خیرینی چون حاج‌محمود کریمی برای جذب مشارکت‌های مردمی
اگر می‌خواهید به حمید توانا رای بدهید کد 22 را به سامانه پیامکی 3000212 ارسال کنید.

نام و نام‌خانوادگی: محمد تلواری
استان: خراسان جنوبی
مساله ثبت‌شده: نبود تجهیزات پزشکی و مشکل مسکن جوانان
اقدام:
1- هزینه 55 میلیون تومان برای درمان بیماری‌های خاص
2- ساخت 33 واحد مسکونی برای زوج‌های جوان
3- مهیا کردن 650 میلیون تومان برای تجهیزات پزشکی
4- جمع‌آوری 354 میلیون تومان برای سبد غذایی
اگر می‌خواهید به محمد تلواری رای بدهید کد 14 را به سامانه پیامکی 3000212 ارسال کنید.

نام و نام‌خانوادگی: حسین اصغر روکی
استان: سیستان‌وبلوچستان
مساله ثبت‌شده: محروم بودن بعضی از روستاها از آب آشامیدنی
اقدام:
1- اهدای پمپ فشار قوی و تابلوی برق به 20 روستا
2- اهدای60 هزار متر لوله آب برای 10 روستا
 3- آبرسانی کامل به دو روستای فاقد آب آشامیدنی
4- تهیه هفت ‌هزار متر لوله برای لوله‌کشی آب روستای اسلام‌آباد از چشمه تا روستا
5- تهیه هشت هزار متر لوله و یک دستگاه پمپ فشار قوی برای آبرسانی روستای هیتان از چاه تا روستا
6- ساخت یک مدرسه 6 کلاسه با کمک خیریه مسجدالنبی تهران با هزینه یک‌میلیارد تومان
7- قابل‌ذکر است تمام موارد آبرسانی با کمک‌های مالی خیریه حاج‌اکبر ابراهیمی، موکب شباب ‌الامام‌الحجه و همکاری تیم پایگاه مسجد الزهرا(س) و اداره آب‌وفاضلاب روستایی انجام شده است.
اگر می‌خواهید به حسین اصغر روکی رای بدهید کد 15 را به سامانه پیامکی 3000212 ارسال کنید.

نام و نام‌خانوادگی: زهرا حسینی‌زاده
استان: کرمان
مساله ثبت‌شده: نداشتن سرویس بهداشتی و مسکن در شرایط کرونا
اقدام:
1- ساخت مسکن برای خانواده‌ای که 12 سال در چادر زندگی می‌کردند.
2- ساخت یک باب مسکن منزل برای زن سرپرست خانوار
 3- ساخت هشت باب حمام و سرویس بهداشتی
4- آموزش خیاطی به بانوان و هدیه پنج چرخ خیاطی
5- تامین پنج جهیزیه کامل برای نوعروسان
6- حل مشکل آموزشی دانش‌آموزان نیازمند و خرید 20 تبلت
7- جمع‌آوری و هزینه بیش از یک‌میلیارد و 600 هزار تومان کمک مردمی
8- اشتغال برای 6 خانواده با پرورش جوجه و گوسفند
اگر می‌خواهید به زهرا حسینی‌زاده رای بدهید کد 16 را به سامانه پیامکی 3000212 ارسال کنید.

نام و نام‌خانوادگی: سیدمجتبی حسینی‌نسب
استان: کردستان
مساله ثبت‌شده: آلودگی محیط زیست به‌دلیل زباله‌های رهاشده درطبیعت
اقدام:
1- طرح تفکیک زباله و بازیافت
2- اجرای دوره‌های آموزشی گسترده برای فرهنگسازی طرح تفکیک زباله
3- راه اندازی صندوق محلی برای حمایت از نیازمندان از محل درآمد تفکیک زباله
4- اشتغالزایی برای تعدادی از جوانان از طریق طرح تفکیک زباله
5- مشارکت 76 درصد مردم روستا در این طرح
اگر می‌خواهید به سیدمجتبی حسینی‌نسب رای بدهید کد 21 را به سامانه پیامکی 3000212 ارسال کنید.

نام و نام‌خانوادگی:  سیدغلام‌عباس موسوی‌مقدم
استان: قم
مساله ثبت‌شده: طلاق، اعتیاد و پیامدهای آن
اقدام:
1- ایجاد مشاغل خانگی و اشتغال 30 نفر در کار میوه خشک‌کنی، اشتغال 16 نفر در کارگاه خیاطی، اشتغال 55 نفر در کار عروسک‌بافی، اشتغال 32 نفر در کار صندل‌دوزی، اشتغال 37 نفر در کار چرم‌دوزی و 50 نفر درکارگاه قالی‌بافی.
2- عقد قرارداد سه‌جانبه خرید 30 دستگاه میوه خشک‌کن به اعتبار 5/1میلیارد تومان با کمیته امداد، مسجد امام حسن‌مجتبی(ع) و تولیدکننده دستگاه میوه خشک‌کن
3- رایزنی برای پرورش گل‌های آپارتمانی، ماهی‌های تزئینی و پرندگان تزئینی و خانگی
4- حمایت از 180 خانواده نیازمند در قالب کمک‌های معیشتی، کمک‌هزینه‌های پزشکی اهدای لوازم زندگی
5- ورود در عرصه‌های اعتیاد، خانواده‌های بدسرپرست، طلاق، ازدواج و فرزندآوری
6- ایجاد خودباوری در یک منطقه فقیرنشین
7- ایجاد زنجیره اقتصادی از مرحله تولید، عرضه و پشتوانه محله‌ای
اگر می‌خواهید به سیدغلام‌عباس موسوی‌مقدم رای بدهید کد 17 را به سامانه پیامکی 3000212 ارسال کنید.

نام و نام‌خانوادگی: فاطمه بیاتی
استان: اصفهان
مساله ثبت‌شده: اشتغال
 اقدام:
1- ایجاد شبکه اشتغال و کارگروهی منسجم
2- کارآفرینی برای 300 تا 400 نفر
3- تامین هشت میلیارد وام خوداشتغالی از بنیاد برکت
4- هزینه 350 میلیون تومان برای مددکاری بیماران
5- راه‌اندازی خانه قرآن با فعالیت 80 نفر
اگر می‌خواهید به فاطمه بیاتی رای بدهید کد 20 را به سامانه پیامکی 3000212 ارسال کنید.

نام و نام‌خانوادگی: مجید قنواتی
استان: خوزستان، شهرستان رامهرمز
مساله ثبت‌شده: شیوع خودکشی به‌دلیل مشکلات اقتصادی
اقدام:
1- جلوگیری از ۱۶ مورد خودکشی
2- جمع‌آوری یک میلیارد کمک مردمی
3- اشتغالزایی برای تعدادی از سرپرستان خانوار
4- ساخت سه واحد مسکونی برای نیازمندان
5- همراه کردن 260 جهادگر
اگر می‌خواهید به مجید قنواتی رای بدهید کد 24 را به سامانه پیامکی 3000212 ارسال کنید.

نام و نام‌خانوادگی: حسین کارگر
استان: یزد
مساله ثبت‌شده: امنیت و سلامت
اقدام:
1- تلاش برای ایجاد امنیت پایدار در منطقه
2- مشارکت قریب 400 نفر در فعالیت‌ها
3- اجرای طرح رحماء و ارائه خدمات به فقرای اهل سنت افغانستانی
4- ایجاد مشاغل خانگی
اگر می‌خواهید به حسین کارگر رای بدهید کد 19 را به سامانه پیامکی 3000212 ارسال کنید.

نام و نام‌خانوادگی: مجید زرین
استان: آذربایجان شرقی
مساله ثبت‌شده: مشکلات معیشتی و اقتصادی ساکنان مسکن مهر سهند
اقدام:
1- اشتغال و توانمندسازی با آموزش رایگان
2- ایجاد کارگاه‌های قالیبافی با اشتغال 30 نفر از بانوان و صادرات قالی‌ها به ترکیه
3- کارگاه خیاطی لباس‌های یکبار مصرف بیمارستانی و اشتغال 10 نفر و صادرات به عراق
4- کارگاه تولید لباس شاغلان 10 نفر
5- همکاری با یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان و فن‌آوری با اشتغال 15 نفر
6- آموزش حکاکی روی فلز و چرم‌دوزی به 25 نفر
اگر می‌خواهید به مجید زرین رای بدهید کد 12 را به سامانه پیامکی 3000212 ارسال کنید.

نام و نام‌خانوادگی: رضا آیت
استان: خوزستان
مساله ثبت‌شده: مشکلات و مسائل فرهنگی
اقدام:
1- ورود جدی در عرصه‌های مختلف اقتصادی (اشتغالزایی)
2- ورود جدی در عرصه‌های فرهنگی، سلامت و امیدآفرینی
3- ساخت سه مسکن برای نیازمندان و ایتام
4- تهیه جهیزیه و دادن تسهیلات قرض‌الحسنه
5- رعایت آیتم‌های مسجدمحوری و امام‌محوری در فعالیت‌ها
اگر می‌خواهید به رضا آیت رای بدهید کد 23 را به سامانه پیامکی 3000212 ارسال کنید.