تاریخ : Wed 28 Jul 2021 - 00:32
کد خبر : 57956
سرویس خبری : دانشگاه

نخستین جشنواره شعر امید دانشگاه آزاد در ایستگاه پایانی

مدیرکل فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» از برگزاری دوره جدید جشنواره شعر امید در سال تحصیلی آینده خبر داد

نخستین جشنواره شعر امید دانشگاه آزاد در ایستگاه پایانی

با توجه به اهمیت حوزه‌های فرهنگی-هنری در دانشگاه آزاد و همچنین حمایت از کانون‌های فرهنگی هنری در هر واحد دانشگاهی، مجموعه معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد همزمان با جشنواره شعر امید، نشریات و کرسی‌های آزاد اندیشی، جشنواره‌ای تحت‌عنوان جشنواره رشد را با هدف حمایت از حوزه‌های هنری مختلف ازجمله تئاتر، فیلم، فیلمنامه‌نویسی و... در بستر کانون‌های دانشجویی برگزار می‌کند.

مهراد کوکبی، روزنامه‌نگار: تغییر رویکرد فرهنگی در دانشگاه آزاد اسلامی طی یکی، دو سال اخیر به برگزاری برنامه‌های هنری و فرهنگی قابل‌توجهی منتهی شده؛ برنامه‌هایی که بعضا در سطح کشوری برگزار شده و دستاوردهای خوبی را به ارمغان آورده است. این دانشگاه برای اولین‌بار اقدام به برگزاری جشنواره شعری در سطح کشور کرده که توانست با اقبال خوبی از سوی دانشجویان همراه شود؛ جشنواره‌ای که حالا به ایستگاه پایانی رسیده و قرار است محفل شعرخوانی برگزیدگان این دوره از جشنواره نیز طی دو روز پنجشنبه و جمعه، 7 و 8 مردادماه و همزمان با عید غدیر برگزار شود. محفلی که با در روز اول با دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی حضور داشته و قرار است طی آن 13 نفر از برگزیدگان اولین دوره جشنواره به شعرخوانی بپردازند. همچنین روز دوم این محفل مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری حضور خواهد داشت و طی آن بعد از شعرخوانی 19 نفر از برگزیدگان، از پنج‌شعر برتر این دوره نیز تقدیر خواهد شد.

در این گزارش با توجه به برگزاری اختتامیه اولین دوره جشنواره شعر دانشجویی امید در هفته‌جاری سراغ سیدکاظم یکانی، مدیرکل فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی رفتیم تا بعد از ارزیابی سطح کیفی این جشنواره از برنامه‌های این دانشگاه برای رشد استعدادهای کشف‌شده در این جشنواره بگوید که در ادامه می‌خوانید.

معرفی ۳۲ شاعر برگزیده در آیین اختتامیه جشنواره

یکانی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» با اشاره به بررسی روند داوری اولین جشنواره شعر امید این دانشگاه گفت: «در نخستین دوره برگزاری جشنواره شعر امید بیش از 1200 شاعر شرکت و آثارشان را برای دبیرخانه مرکزی این جشنواره در دانشگاه آزاد ارسال کردند که در میان آثار واصل‌شده، هیات داوران در مرحله اول 300 اثر را انتخاب و بعد از آن و در مرحله دوم داوری 32 اثر از بین همه آثار برگزیده شدند.»

او ادامه داد: «اختتامیه این جشنواره با حضور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و معاونان در روزهای پنجشنبه و جمعه هفته‌جاری و همزمان با عید قربان برگزار خواهد شد؛ در این اختتامیه قرار است شاعران برگزیده این دوره از جشنواره به‌همراه سه‌نفر از اعضای هیات داوران اشعارشان را بخوانند. درنهایت نیز با توجه به آرای داوران از این 32 شاعر برگزیده تقدیر خواهد شد.»

مدیرکل معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اهداف راه اندازی این جشنواره اظهار داشت: «یکی از اهداف راه‌اندازی چنین جشنواره‌هایی در دانشگاه آزاد، شناسایی نخبگان و شایستگان در هر حوزه است. همچنین یکی از رسالت‌هایی که مجموعه معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد برعهده دارد، پرورش و ایجاد زمینه برای رشد استعدادهای مختلف است. در همین راستا و برای حفظ این استعداد‌ها با حمایت مرکز چاپ و نشر دانشگاه آزاد اسلامی بنا شد تا آثار برگزیده این جشنواره در قالب یک کتاب چاپ و در روز اختتامیه در اختیار شرکت‌کنندگان قرار بگیرد.»

یکانی در توضیح بیشتر این مساله گفت: «این کتاب تحت‌عنوان برگزیدگان اولین جشنواره شعر امید در اختیار عموم نیز قرار خواهد گرفت اما درکنار این موضوع جوایز و امکانات دیگری برای رشد این استعدادها در دانشگاه آزاد اسلامی درنظر گرفته شده است. به‌طور مثال درکنار جوایز ابلاغی در پایان جشنواره شعر امید ما در مجموعه معاونت فرهنگی بنا داریم زمینه حضور این استعدادهای کشف‌شده را در بین شاعران سطح اول کشوری فراهم کنیم. البته موضوع رشد استعدادهای تازه کشف‌شده در جشنواره‌های دانشگاه آزاد برای مجموعه معاونت فرهنگی بسیار اهمیت دارد و ما برای همه برگزیدگان در جشنواره‌ها چه در زمینه نشریات، چه در زمینه کرسی‌های آزاداندیشی و... برنامه‌های خوبی داریم، اما به‌طور مخصوص برای برگزیدگان جشنواره شعر امید درحال برنامه‌ریزی هستیم تا این نفرات در آینده متولیان برگزاری شب‌شعرهای دانشگاهی در سطح کشور شوند و درکنار این موضوع به‌صورت جدی در معاونت فرهنگی بنا داریم از آثار این برگزیدگان حمایت کنیم.»

برگزاری دومین دوره جشنواره شعر امید

از ابتدای سال تحصیلی جدید

مدیرکل فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به برنامه‌ریزی این معاونت برای برگزاری هرچه بهتر دومین دوره جشنواره شعر امید گفت: «همانطور که در پوسترها و اخبار منتشرشده از جشنواره شعر امید نیز گفته شد، این جشنواره اولین دوره خود را گذرانده است و ما بنا داریم با توجه به اهداف و رسالت دانشگاه آزاد درحوزه شناسایی استعدادهای دانشجویی و دانشگاهی، دومین دوره جشنواره شعر امید را با برنامه‌ریزی بسیار دقیق‌تر از اولین دوره برگزار کنیم، بنابراین این جشنواره نیز مثل اکثر جشنواره‌های دانشگاه آزاد درحوزه کرسی‌های آزاداندیشی، نشریات و... در سال‌های آتی برگزار خواهد شد.»

او تصریح کرد: «طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته شروع مجدد تجمیع آثار شعرا همزمان با شروع سال تحصیلی جدید و از طریق دبیرخانه دائم و مرکزی این جشنواره در دانشگاه آزاد دنبال خواهد شد. همچنین ایرادهایی که در اولین دوره جشنواره شعر امید وجود داشته، قطعا برای دوره دوم رفع خواهد شد. امیدواریم بعد از تجمیع آثار شاعران دانشگاه آزاد اسلامی، همه آثار در انتهای سال تحصیلی 1401-1400 همانند امسال در اختتامیه دومین دوره این جشنواره داوری شوند.»

مدیرکل فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص معیارهای داوری و سطح کیفی اولین دوره جشنواره شعر امید بیان داشت: «خوشبختانه اشعار ارسال‌شده به اولین دوره جشنواره از سطح کیفی بسیار بالایی برخوردار بودند و این موضوع را می‌توان حتی در کتابی که در انتهای این دوره از جشنواره از آثار برگزیدگان منتشر می‌شود نیز به‌خوبی مشاهده کرده، از این‌رو می‌توان امیدوار بود که در آینده شاعران بسیار توانمندی در سطح کشور از بستر دانشگاه آزاد معرفی شوند.»

رشد استعدادهای دانشجویی

رسالت معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد

یکانی با اشاره به رسالت‌هایی که معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد برای خود درنظر گرفته است، گفت: «همانطور که پیش‌تر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در سخنرانی‌های خود به وظایف اجتماعی و فرهنگی دانشگاه آزاد در سطح کشور اشاره کردند، مجموعه معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد نیز در راستای رسالت‌های دانشگاه آزاد برخود واجب می‌داند تا نخبگان و استعداد دانشجویان در همه حوزه‌های فرهنگی را شناسایی کرده و زمینه رشد این استعدادها را فراهم کند.»

او ادامه داد: «با توجه به اهمیت حوزه‌های فرهنگی-هنری در دانشگاه آزاد و همچنین حمایت از کانون‌های فرهنگی هنری در هر واحد دانشگاهی، مجموعه معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد همزمان با جشنواره شعر امید، نشریات و کرسی‌های آزاد اندیشی، جشنواره‌ای تحت‌عنوان جشنواره رشد را با هدف حمایت از حوزه‌های هنری مختلف ازجمله تئاتر، فیلم، فیلمنامه‌نویسی و... در بستر کانون‌های دانشجویی برگزار می‌کند که طبق برنامه‌ریزی‌ها، اختتامیه اولین دوره این جشنواره در 20 شهریورماه خواهد بود.»

یکانی افزود: «خوشبختانه با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته اکثر افراد توانمند درحوزه‌های هنری در کانون‌های دانشجویی سازماندهی شدند. جشنواره رشد نیز به‌گونه‌ای طراحی شده تا کانون‌ها در همه زمینه‌های هنری بتوانند در آن شرکت کنند. درحال‌حاضر همه تئاترهای برگزارشده در سطح دانشگاه آزاد فیلم برداری و برای کمیته داوران این جشنواره ارسال شدند. ما برای تقویت سطح کیفیت داوری‌ها با همکاری مرکز حوزه هنری کشور و رئیس هیات داوران این جشنواره درتلاش هستیم به بهترین نحوه پروسه داوری‌ها به پایان برسد و اختتامیه این جشنواره سراسری نیز طبق زمانبندی برگزار شود.»

او خاطرنشان کرد: «ما برای اینکه همه استعدادهای درون دانشگاه آزاد بتوانند در این جشنواره شرکت کنند و اجرای همه افراد برای عموم قابل‌رویت باشد یک سایت را برای این جشنواره ایجاد و بعد از اختتامیه نیز از طریق همین سایت آثار برگزیدگان را برای عموم به نمایش خواهیم گذاشت. ضمن اینکه برنامه‌ریزی دوره‌های بعد این جشنواره از همین طریق اطلاع‌رسانی خواهد شد.»