تاریخ : Mon 26 Jul 2021 - 02:00
کد خبر : 57866
سرویس خبری : ورزش

افزایش تبانی در دوران کرونا

آمار نگران‌کننده فساد در ورزش جهان

افزایش تبانی در دوران کرونا

در لیگ برتر غنا موردی اتفاق افتاد که در ابتدا به نظر می‌رسید یک تبانی واضح و عجیب رخ داده است. مدافع تیم اینتر الایز با دو گل به خودی کاملا واضح و درحالی که هیچ بازیکنی در کنارش نبود، دروازه تیم خودی را باز کرد و این اتفاق می‌توانست عواقب بدی را برای این بازیکن به‌دنبال داشته باشد اما خیلی زود مشخص شد داستان در واقع کاملا برعکس است و این بازیکن برای جلوگیری از تبانی و شرط‌بندی چنین کاری را انجام داده است.

به گزارش «فرهیختگان»: فیفا مد‌ت‌هاست تلاش دارد با اجرای قوانین سختگیرانه و جرائم سنگین مانع از تبانی در فوتبال شود اما با توجه به گردش مالی بالای شرط‌بندی و پیش‌بینی نتایج فوتبال و ارقام هنگفتی که در این بازار غیرقانونی رد و بدل می‌شود چنین اتفاقاتی در این ورزش بارها رخ داده و همچنان نیز فوتبال دنیا با این پدیده درگیر است. در سال‌های اخیر موارد مختلفی از تبانی و دخالت در تعیین نتایج از سوی بازیکنان و سایر افراد دخیل در این رشته گزارش شده که مشهورترین آنها اتفاقاتی است که در کره‌جنوبی، ایتالیا و همچنین باشگاه‌های مارسی و استاندارد لیژ در سال‌های دور افتاد و سر و صدای زیادی نیز به‌پا کرد.

در روزهای اخیر اما موردی جالب و عجیب در فوتبال غنا رخ داده که توجهات زیادی را به سوی خود جلب کرد. در لیگ برتر این کشور موردی اتفاق افتاد که در ابتدا به نظر می‌رسید یک تبانی واضح و عجیب رخ داده است. مدافع تیم اینتر الایز با دو گل به خودی کاملا واضح و درحالی که هیچ بازیکنی در کنارش نبود، دروازه تیم خودی را باز کرد و این اتفاق می‌توانست عواقب بدی را برای این بازیکن به‌دنبال داشته باشد اما خیلی زود مشخص شد داستان در واقع کاملا برعکس است و این بازیکن برای جلوگیری از تبانی و شرط‌بندی چنین کاری را انجام داده است.

تیم اینتر الایز در هفته پایانی لیگ این کشور در رده آخر جدول قرار داشت و با کسب تنها 14 امتیاز سقوطش قطعی شده بود. در دیدار آخر برخی بازیکنان این تیم تصمیم می‌گیرند روی نتیجه نهایی بازی شرط بسته و از این طریق پولی به جیب بزنند. این بازیکنان و حتی برخی مدیران باشگاه روی شکست 5 بر یک تیم خود شرط بسته بودند. بازی تا دقیقه 80 با شکست 5 بر صفر اینتر الایز دنبال می‌شد که هاسمین موساه که روی این مسابقه شرط‌بندی نکرده بود راهی زمین شد و برای اینکه این شرط‌ها را باطل کند به سرعت دو گل به خودی زد تا بازی 7 بر صفر دنبال شود. نگاهی به اتفاقات بازی نشان می‌داد گلر این تیم یکی از افرادی است که روی بازی شرط بسته و حتی کوچک‌ترین تلاشی برای پنهان کردن این موضوع نداشت. موساه در پایان بازی گفت که برخی بازیکنان و همچنین سرمربی تیمش از اینکه او توانسته مانع از این اتفاق شرم‌آور برای تیم شود از او تشکر و قدردانی کرده‌اند. او می‌گوید: «من در هتل و پیش از آغاز مسابقه صحبت‌هایی در این باره شنیدم و فهمیدم برخی بازیکنان در تبانی و شرط‌بندی دخیل هستند. من هم تصمیم گرفتم این اتفاق را افشا کنم و به سرمربی تیم خبر دادم. به او گفتم اگر مرا به زمین بفرستد کاری می‌کنم تا این اتفاق رخ ندهد و افراد دخیل در ماجرا را رسوا خواهم کرد. بعد از مسابقه هم او از من تشکر کرد.»

پس از این اتفاق بررسی دقیق‌تری روی نتایج این تیم انجام شد و حالا به نظر می‌رسد بازیکنان این تیم در دیدار ماقبل پایانی نیز همین روند را در پیش گرفته بودند. آنها این بازی را 4 بر 2 باختند و جالب اینکه سه گل این مسابقه پس از دقیقه 90 به ثمر رسیده است. گل دوم اینتر الایز نیز درحالی به ثمر رسید که گلر حریف توپ را مقابل پای مهاجم اینتر انداخت و او هم بدون اینکه هیچ‌کس مزاحمش شود دروازه را گشود. فدراسیون فوتبال غنا پس از این اتفاقات مشغول بررسی اتفاقات است تا رای نهایی را در این باره صادر کند.

البته تبانی و تلاش برای تغییر نتایج تنها مختص به فوتبال نیست و سایر ورزش‌ها نیز با چنین مشکلی روبه‌رو هستند. بنا بر آماری که منتشر شده، در دوران کرونا این اتفاقات رو به افزایش بوده و «اسپورت رادار» که اتفاقاتی از این دست را بررسی می‌کند با نگاهی دقیق به 600هزار مسابقه در 26 رشته ورزشی درسال 2020 به این نتیجه رسیده که با وجود کم شدن رقابت‌های ورزشی در این سال به‌دلیل کرونا، آمار تبانی در دیدارهای دوستانه فوتبال و همچنین ورزش‌هایی چون تنیس روی میز، ورزش‌های الکترونیکی و والیبال افزایش داشته است. بیشتر این تبانی‌ها نیز در فوتبال کشورهایی چون روسیه، برزیل، ویتنام، جمهوری چک و ارمنستان رخ داده و از 38 مورد در سال‌ 2019 به 62 مورد در سال گذشته میلادی رسیده است که زنگ خطری برای این رشته ورزشی محسوب می‌شود.