تاریخ : Sat 24 Jul 2021 - 01:03
کد خبر : 57736
سرویس خبری : دانشگاه

به امید درخشش ۲۴ دانشگاه آزادی در المپیک

یک سوم کاروان 66 نفره ایران در المپیک توکیو، دانشگاه آزادی هستند

به امید درخشش ۲۴ دانشگاه آزادی در المپیک

24 عضو کاروان 66 نفره ورزشکاران المپیکی کشور در توکیو، دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی هستند که در رشته تکواندو، کشتی و کاراته شانس کسب مدل داریم. در برخی از رشته‌های دیگر مثل وزنه‌برداری نیز شانس کسب مدال داریم اما پیش‌بینی می‌کنم که در سه رشته تکواندو، کشتی و کاراته بتوانیم برای کشورمان مدال آوریم.

رئیس مرکز ورزش و تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»خبر داد افزایش درآمد غیرشهریه‌ای، توسعه ورزش همگانی و استعدادیابی؛ رویکرد ورزش دانشگاه آزاد در سال1400

سارا طاهری، روزنامه‌نگار: بزرگ‌ترین رویداد ورزشی جهان در پایتخت ژاپن آغاز و مشعل المپیک توکیو پس از یک سال تاخیر به علت شیوع ویروس کرونا، در شهر فوکوشیما روشن شد. قرار بود این رقابت‌ها سال گذشته آغاز شود؛ اما به علت همه‌گیری کرونا یک سال به تعویق افتاد. رقابت‌های المپیک ۲۰۲۰ ابتدا قرار بود سال گذشته در جاپان برگزار شود، اما به علت شیوع ویروس کرونا مسئولان برگزاری این مسابقات تصمیم گرفتند المپیک ۲۰۲۰ را لغو و در سال ۲۰۲۱ میلادی برگزار کنند. براساس اعلام کمیته برگزاری بازی‌های توکیو به‌منظور رعایت تدابیر بهداشتی حضور تماشاگران در این مراسم ممنوع است. آن طور که امیرعباس لشگری، رئیس مرکز ورزش و تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی به «فرهیختگان» گفته است در این دوره از مسابقات المپیک، 24 عضو کاروان دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی هستند.

شانس مدال المپیک در رشته تکواندو، کشتی و کاراته

رئیس مرکز ورزش و تربیت‌‌بدنی دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به این سوال که چه تعداد از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در المپیک توکیو حضور دارند گفت: «24 عضو کاروان 66 نفره ورزشکاران المپیکی کشور در توکیو، دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی هستند که در رشته تکواندو، کشتی و کاراته شانس کسب مدل داریم.»

او اضافه کرد: «در برخی از رشته‌های دیگر مثل وزنه‌برداری نیز شانس کسب مدال داریم اما پیش‌بینی می‌کنم که در سه رشته تکواندو، کشتی و کاراته بتوانیم برای کشورمان مدال آوریم.»

لشگری در پاسخ به این سوال که برای دانشجویان مدال‌آور در المپیک توکیو چه تشویق و حمایتی درنظر گرفته شده است، توضیح داد: «برای دانشجویانی که المپیکی شده و سهمیه کسب کردند، قرار بود جلسه‌ای به‌عنوان جلسه بدرقه با حضور دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شود و از آنها تقدیر شود اما به دلیل اینکه تهران در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفت، این جلسه کنسل شد.»

مدال‌‌آوران المپیک می‌توانند در مقطع ارشد و دکتری تخصصی در رشته‌های تربیت‌بدنی تحصیل کنند

 رئیس مرکز ورزش و تربیت‌‌بدنی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: «در ژاپن از ورود افرادی که تست کرونای آنها مثبت شود جلوگیری شده و به همین دلیل برای حفظ سلامت ورزشکاران ترجیح داده شد جلسه بدرقه ورزشکاران المپیکی دانشگاه آزاد اسلامی به زمان دیگری موکول شود. پس از بازگشت از المپیک دانشجویانی که مدال کسب کنند طی مراسمی از آنها تجلیل خواهد شد.»

او اضافه کرد: «همچنین مدال‌آوران المپیک، بازی‌های آسیایی و دانشجویان جهان و یونیورسیادهای جهانی دانشجویان می‌توانند طبق ضوابط و مقررات در مقاطع تحصیلی کارشناسی‌ارشد و دکتری تخصصی در رشته‌های تربیت‌‌بدنی، دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی شوند.»

توسعه ورزش همگانی، قهرمانی و حرفه‌ای و استعدادیابی

 توجه به ورزش دانشجویی در کنار مسائل آموزشی و پژوهشی باید جزء برنامه‌‌های اصلی دانشگاه‌‌ها باشد؛ چراکه به اذعان کارشناسان آموزش عالی کشور، اگر جسم با نشاط، سالم و توانا نداشته باشیم در امر آموزش نیز موفق نخواهیم بود. مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی نیز حمایت‌های زیادی از حوزه ورزش داشته و افق‌های جدیدی را پیش روی مجموعه ورزش قرار داده‌اند. به اعتقاد آنها و براساس آماری، ورزش در دانشگاه آزاد اسلامی می‌‌تواند بازوی توانمند وزارت ورزش و جوانان باشد، مشروط بر آنکه این وزارتخانه هم نگاهی متناسب با ظرفیت‌‌ها، استعدادها و توانمندی‌های خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی را داشته باشد. این روزها ماموریت مرکز ورزش و تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد اسلامی شامل توسعه ورزش همگانی، قهرمانی و حرفه‌ای و استعدادیابی است.  این دانشگاه یکی از نهادهایی است که همواره بر استعدادیابی و پرورش این استعدادها تاکید دارد. از همین رو چرخه ورزشی از ورزش همگانی، قهرمانی و حرفه‌ای خود را هر ساله تقویت می‌کند. از روزی که امیرعباس لشگری، رئیس مرکز ورزش و تربیت‌بدنی به این دانشگاه آمد اقدامات زیادی را در حوزه ورزشی انجام داد. راه‌اندازی سه سامانه و یک سایت در بخش شبکه‌سازی و زیرساخت، جمع‌آوری اطلاعات 280 واحد دانشگاهی در سامانه نظارت و ارزشیابی در بخش امکان و فضاهای ورزشی، راه‌اندازی سامانه‌ای با عنوان سامانه مسابقات غیرحضوری در دوران کرونا، طراحی رشته‌های جدید ورزشی، راه‌اندازی اپلیکیشن تندرستی و سلامت، تعامل بین دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت ورزش در استان‌ها و... از مهم‌ترین اقدامات او در یک سال گذشته است.  لشگری برای خرداد 1400 تا پایان سال نیز سه برنامه اصلی را مدنظر قرار داده است؛ افزایش درآمد غیرشهریه‌ای، توسعه ورزش همگانی و استعدادیابی در سال 1400 ازجمله مهم‌ترین اقداماتی است که در سال جدید پیگیری خواهد شد.

در بخش شبکه‌سازی و زیرساخت، 3 سامانه و یک سایت ایجاد شد

به گفته رئیس مرکز ورزش و تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد اسلامی از اردیبهشت سال گذشته یک‌سری اقدامات زیربنایی و شبکه‌سازی در حوزه ورزش دانشگاه و یک‌سری اقدامات در حوزه باشگاه‌ها و مسابقات حرفه‌ای پیگیری شد. در بخش شبکه‌سازی و زیرساخت، 3 سامانه و یک سایت ایجاد شد که یکی از سامانه‌ها با عنوان سامانه نظارت و ارزشیابی به‌عنوان سامانه پایش اقدامات ورزشی فعالیت می‌کند.

  سامانه نظارت و ارزشیابی در 8  بخش واحدهای تربیت‌بدنی را بررسی می‌کند

او اضافه کرد: «این سامانه در 8 بخش، واحدهای تربیت‌بدنی سراسرکشور را بررسی کرده و امتیازدهی می‌کند؛ با این روند، واحدهایی که فعالیت داشتند می‌توانند امتیاز لازم را به دست آورده و واحدهایی که در برخی از زمینه‌ها ضعیف بوده و نتوانستند امتیاز لازم را کسب کنند در رتبه‌بندی قرار نمی‌گیرند. درواقع مشخص می‌شود کدام واحدها فعالیت بیشتری داشته و براساس تعداد دانشجو رتبه‌بندی می‌شوند.»

رئیس مرکز ورزش و تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد اسلامی توضیح داد: «به عبارت بهتر، یک واحد دانشگاهی که تعداد دانشجویان آن کم بوده با واحدی که تعداد دانشجویان آن زیاد است رنک ( Rank) نمی‌شود؛ واحدهای دانشگاهی که دانشجویان آنها زیر 2500 نفر است با یکدیگر، واحدهایی که دانشجویان آنها بین 2500 تا 5 هزار نفر است با یکدیگر، واحدهایی که تعداد دانشجویان آنها بین 5 تا 7500 نفر است با یکدیگر و بین 7 هزار  و 500 نفر تا 10 هزار نفر نیز با یکدیگر رنک می‌شوند.»

به گفته لشگری درنهایت یک کارنامه فعالیت ورزشی به رئیس واحد دانشگاهی ارائه و به او اعلام می‌شود که واحد تربیت‌بدنی در آن واحد دانشگاهی چه نوع فعالیت‌هایی داشته و چه امتیازی کسب کرده است.

او بیان کرد: «یکی از مباحث مهم در سامانه پایش یا همان نظارت و ارزشیابی، بحث اماکن و فضاهای ورزشی است. متاسفانه در گذشته در حوزه فضاهای ورزشی اطلاعات به روزی وجود نداشت؛ برای به دست آوردن متراژ اماکن و فضاهای ورزشی واحدهای دانشگاهی، باید با اداره تربیت‌بدنی واحدها هماهنگی‌های لازم انجام می‌شد.»

اطلاعات 280 واحد دانشگاهی در سامانه نظارت و ارزشیابی ثبت و ضبط شد

او اضافه کرد: «اطلاعات 280 واحد دانشگاهی در سامانه نظارت و ارزشیابی در بخش اماکن و فضاهای ورزشی ثبت و ضبط شد. درحال حاضر به صورت کاملا مکانیزه به اطلاعات واحدهای دانشگاهی مبنی‌بر تعداد اماکن ورزشی و متراژ آنها دسترسی داریم. خوشبختانه این اطلاعات درحال حاضر احصا شده و در سامانه قابل رویت و دسترسی است.»

رئیس مرکز ورزش و تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه حدود 4 ماه زمان صرف شد تا بتوانیم اطلاعات واحدها را از سراسر کشور اخذ کرده و در این سامانه بارگذاری کنیم، تصریح کرد: «در قسمت‌های دیگر این سامانه، بحث مسابقات و فعالیت‌های ورزشی واحدهای دانشگاهی مورد بررسی قرار می‌گیرد. همچنین بحث آموزش در حوزه ورزش نیز بررسی شده و اطلاعات دوره‌های آموزشی مثل دوره مربیگری، دوره داوری و... نیز در این سامانه بارگذاری می‌شود.»

او گفت: «سپس اطلاعات توسط استان‌ها تایید شده و ما امتیازدهی را انجام داده و درنهایت امتیاز نهایی واحد دانشگاهی مبنی‌بر میزان فعالیت در حوزه تربیت‌بدنی مشخص می‌شود.»

سامانه نظارت و ارزشیابی مهرماه امسال راه‌اندازی می‌شود

لشگری با بیان اینکه در بحث تیم‌داری تعداد حضور تیم‌های حرفه‌ای در واحدهای دانشگاهی نیز امتیازات مربوط به خود را دارد، عنوان کرد: «این سامانه یکی از اقدامات خوبی بود که در دوره مدیریت جدید شکل گرفت. اواسط تیرماه این سامانه در چند استان به صورت پایلوت راه‌اندازی می‌شود تا نقاط ضعف‌ سامانه مشخص شده و مهرماه امسال به صورت کامل در سراسر کشور راه‌اندازی خواهد شد.»

او تاکید کرد: «به همکاران دسترسی داده می‌شود تا هر نوع فعالیتی که در حوزه ورزش انجام می‌دهند در این سامانه ثبت کنند. به‌طور مثال تعداد برگزاری شورای ورزش در استان‌ها یا برگزاری مسابقات در این سامانه ثبت و ضبط شده و برای هرکدام یک امتیاز خاص درنظر گرفته و جمع این امتیازات به‌عنوان امتیاز آن واحد درنظر گرفته می‌شود.»

درحال طراحی رشته‌های جدید هستیم

او با تاکید بر اینکه در مرکز ورزش و با کمک استان‌ها درحال طراحی رشته‌های جدید هستیم، بیان کرد: «با طراحی رشته‌های جدید درصددیم مسابقات آنها نیز در این سامانه بارگذاری شود؛ مسابقات طناب‌زنی، بارفیکس و... مقداری قدیمی شده و ما باید به‌سمت رشته‌های جدید حرکت کنیم. یکی از رشته‌های جدید مسابقه جهت‌یابی است که حتی خانواده دانشجویان، اعضای هیات‌علمی و کارکنان دانشگاه آزاد نیز می‌توانند در این مسابقه شرکت کنند.»  لشگری در ادامه با تاکید بر اینکه جهت‌یابی یک مسابقه نو و جدید خواهد بود، ادامه داد: «این مسابقه تا یک ماه آینده برای برگزاری در سامانه غیرحضوری بارگذاری خواهد شد.»  او گفت: «به‌هرحال سامانه غیرحضوری برای دوران کرونا طراحی شد؛ پیشنهادمان این است که در مهرماه با واکسیناسیون گسترده و به‌دنبال آن حضور دانشجویان در دانشگاه، این سامانه همچنان به کار خود ادامه دهد؛ چراکه می‌تواند به دانشگاهیان کمک کند تا در هر زمانی از شبانه‌روز فعالیت ورزشی انجام داده و به‌نوعی ورزش همگانی را توسعه دهیم.»

طراحی سامانه‌ای با عنوان سامانه مسابقات غیرحضوری

رئیس مرکز ورزش و تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه متاسفانه در یک برهه از سال 99 شیوع کرونا شدت بیشتری به خود گرفت و منجر به تعطیلی دانشگاه‌ها شد، ادامه داد: «این موضوع باعث شد فعالیت فیزیکی در دانشگاه‌ها کاهش پیدا کند؛ این درحالی بود که یکی از اهداف ما توسعه ورزشی همگانی است. لذا برای برگزاری مسابقات پیش‌بینی‌های لازم را کرده تا کارکنان، دانشجویان و اعضای هیات‌علمی فعالیت‌های جسمانی خود را ترک نکرده و دچار کم‌تحرکی نشوند. در همین راستا سامانه‌ای با عنوان سامانه مسابقات غیرحضوری طراحی شد.»

  سالن ورزشی را به خانه دانشجویان و کارمندان بردیم

او با بیان اینکه سالن ورزشی را به خانه دانشجویان، کارکنان و اعضای هیات‌علمی بردیم، گفت: «درواقع منزل افراد به‌عنوان یک سالن ورزشی برای انجام فعالیت‌های ورزشی درنظر گرفته شد. دانشجویان، کارکنان و اعضای هیات‌علمی می‌توانستند با کد ملی خود وارد این سامانه شده و در مسابقات مختلف شرکت کنند.»  لشگری تصریح کرد: «در همین راستا در 31 اردیبهشت اولین دوره مسابقات جام دهه فجر استارت زده شد. در ابتدای راه‌اندازی این سامانه، متاسفانه یک‌سری نواقص وجود داشت که با همکاری مرکز ‌ای تی دانشگاه این نواقص را برطرف کردیم. خوشبختانه در وهله اول 690 نفر در مسابقات جام دهه فجر حضور پیدا کرده و مسابقات نیز داوری شد.»  او با تاکید بر اینکه سرورهای این سامانه در سازمان مرکزی واقع است، بیان کرد: «بنابراین از امنیت بالایی برخوردار بوده و به جای اینکه دانشجویان فیلم فعالیت ورزشی خود را در شبکه‌های مجازی بارگذاری کنند آنها را برای داورها ارسال می‌کنند. لذا سامانه به‌عنوان محل امنی برای این نوع مسابقات درنظر گرفته شده و باعث ایجاد شور و شعف در دانشجویان شد.»  رئیس مرکز ورزش و تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: «خوشبختانه داوری‌ها انجام و نفرات برتر مشخص شدند که به‌زودی جوایزی نیز به آنها تعلق می‌گیرد. البته چون سامانه یک سامانه جدید است هنوز اطلاع‌رسانی دقیقی توسط واحدها انجام نشده است اما در پی آن هستیم که مدارس سما نیز به این سامانه متصل شوند. این موضوع کمک می‌کند تا افرادی که وقت شرکت در باشگاه‌ها را ندارند، در هر زمان از شبانه‌روز در منزل فعالیت ورزشی انجام داده و این فعالیت را در سامانه بارگذاری کرده و در مسابقات شرکت کنند.»

راه‌اندازی اپلیکیشن تندرستی و سلامت

رئیس مرکز ورزش و تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص دیگر اقدامات این مرکز نیز توضیح داد: «راه‌اندازی اپلیکیشن تندرستی و سلامت از دیگر اقدامات ما در حوزه ورزش بود که به کمک معاونت پژوهشی برای برگزاری یک رویداد طراحی شد. به‌نوعی تلاش کردیم یک نوع حل مساله از جامعه دانشگاه آزاد اسلامی داشته باشیم.»

او اعلام کرد: «طی فراخوانی اعلام شد که تیم‌های فناوری می‌توانند برای ایجاد اپلیکیشن تندرستی اعلام آمادگی کنند. این اپلیکیشن می‌تواند روی موبایل تمام افراد در خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی نصب شده و فعالیت‌های جسمانی افراد را ارزیابی کند. به‌طور مثال اندازه‌گیری پیمایش، کاهش وزن، فعالیت جسمانی و... توسط این اپ انجام شده و درنهایت به افراد گفته می‌شود که در یک بازه زمانی مشخص چه میزان فعالیت جسمانی داشته و یا چند کالری مصرف کرده‌اند.»  او تاکید کرد: «اپلیکیشن تندرستی به‌نوعی سلامت را برای افراد دانشگاه آزاد اسلامی به ارمغان خواهد آورد. با این اپ فعالیت ورزشی تمام جامعه دانشگاه آزاد اسلامی مانیتور شده و قابل ارزیابی است. مشوق‌هایی نیز برای افراد درنظر گرفته شده تا با دریافت این مشوق‌ها برای ادامه فعالیت‌های ورزشی انگیزه پیدا کنند.»

لشگری با بیان اینکه این رویداد به سراسر کشور اعلام شد، توضیح داد: «مرکز ورزش و تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد اسلامی و اداره‌کل تجاری‌سازی و پارک علم‌وفناوری دانشگاه در زمینه اپلیکیشن تلاش مضاعفی کردند و در این زمینه ۱۵ طرح به دبیرخانه رسید و داوری شد. پس از داوری 2 تیم از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌غرب و دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم به‌عنوان دو تیم برگزیده انتخاب شدند.»

او ادامه داد: «به هر تیم 30 میلیون تومان از طرف معاونت پژوهشی اهدا شد تا اپلیکیشن خود را ارتقا داده و به انتظار ما نزدیک‌تر شوند. برای این دو تیم استادراهنما درنظر گرفته شد تا این تیم‌ها را هدایت کنند. تیم‌ها نیز هر هفته گزارشی از اقدامات و فعالیت‌های خود ارائه می‌دهند که به چه مرحله‌ای رسیده‌اند.»

اپلیکیشن تندرستی و سلامت مرداد امسال شروع به فعالیت می‌‌کند

لشگری اظهار امیدواری کرد تا پانزدهم مرداد امسال اپلیکیشن تندرستی و سلامت آماده شده و شروع به فعالیت کند.

رئیس مرکز ورزش و تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد اسلامی معتقد است: «اپلیکیشن تندرستی و سلامت، یک اپ منحصربه‌فرد در کشور خواهد بود که درآمدزایی زیادی برای دانشگاه آزاد اسلامی به‌دنبال دارد؛ چراکه مخاطب این اپ یک جامعه 5 میلیونی شامل تمام دانشجویان، کارمندان و خانواده‌های آنان در دانشگاه است. بحث نمره‌دهی دروس تربیت‌بدنی عمومی نیز در آن دیده شده و اخبار ورزشی نیز در این اپ به مخاطبان گزارش داده می‌شود.»

توسعه ورزش در استان‌ها

او در ادامه تصریح کرد: «توسعه ورزش در استان‌ها یکی دیگر از اقدامات زیرساختی در مرکز ورزش دانشگاه آزاد اسلامی است. برای این توسعه ورزش در استان‌ها باید یک ساختار محکم در استان‌ها داشته باشیم؛ بنابراین آیین‌نامه شوراهای تخصصی تصویب و به استان‌ها ابلاغ شد. درحال‌حاضر در هر استان یک شورای تخصصی ورزش حضور دارد که بالاترین مقام تصمیم‌گیر در حوزه ورزش در استان‌ها و واحدهای زیرمجموعه آن است.»  لشگری با بیان اینکه برای رئیس استان به‌عنوان رئیس شورای ورزش حکم زده شده است، اضافه کرد: «برای تمام روسای 31 استان و 2 واحد مستقل، حکم رئیس شورای تخصصی ورزش زده شده است. دبیر نایب‌رئیس این شورا معاون فرهنگی دانشجویی استان و دبیر شورای مدیر تربیت‌بدنی هر استان خواهد بود. در تمام استان‌ها یک مدیر تربیت‌بدنی حضور دارد که مسئول تربیت‌بدنی استان بوده و زیرمجموعه واحدهای خود را نظارت می‌کند.»

  تعامل خوبی بین دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت ورزش در استان‌ها ایجاد شد

رئیس مرکز ورزش و تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: «از افرادی که به این شورا اضافه شدند عبارتند از مدیرکل ورزش و جوانان استان. تابه‌حال در هیچ‌کدام از شوراها، افرادی خارج از دانشگاه آزاد اسلامی حضور نداشته‌اند؛ اما برای اینکه ارتباطی بین دانشگاه آزاد اسلامی، اداره‌کل تربیت‌بدنی و هیات‌های ورزشی در استان‌ها برقرار شود تا بتوانند از امکانات دانشگاه استفاده کرده و در سوی مقابل ما نیز از امکانات آنها استفاده کنیم، مدیرکل تربیت‌بدنی ورزش و جوانان استان را عضو شورا کردیم تا به‌نوعی این هماهنگی و ارتباط بین دانشگاه آزاد و وزارت ورزش در کل استان‌ها برقرار شود.»  او با تاکید بر اینکه تاکنون تعامل خوبی بین دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت ورزش در کل استان‌ها ایجاد شده است، بیان کرد: «به‌طور مثال فدراسیون‌ها برای برگزاری بسیاری از مسابقات لیگ‌ها از اماکن و فضاهای دانشگاه آزاد اسلامی استفاده کردند و لیگ‌های سراسری کشور در این دانشگاه برگزار شد. به‌طور مثال لیگ سراسری کاراته، لیگ هندبال و.. در دانشگاه آزاد برگزار شد که تمام اینها مدیون تعاملاتی بود که بین این دانشگاه و وزارت ورزش و جوانان اتفاق افتاد.»

به گفته لشگری در شورای تخصص ورزش، مدیرکل تربیت‌بدنی و ورزش استان، یک نماینده از دانشجویان ورزشکار نخبه، یک نفر از هیات‌علمی بانوان و آقایان و یک نماینده از مدارس سما حضور دارند.  او اضافه کرد: «یک نماینده از مدارس سما در شورای تخصصی ورزش حضور دارد تا بتواند از امکانات واحدهای دانشگاهی برای توسعه ورزش در مدارس سما استفاده کنند. این ترکیب یک ترکیب جدید در شورای ورزش است. تا امروز تمام استان‌های ما شورای تخصصی خود را برگزار کرده‌اند که ماحصل آن مصوبات خوبی است که این مصوبات برای مرکز ورزش دانشگاه آزاد اسلامی ارسال می‌شود. برخی مصوبات به شورای‌عالی ورزش با حضور دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ارسال می‌شود تا بتواند مجوز مربوطه را اخذ کند.»

همکاری و مشارکت با تمام استان‌ها در دستورکار قرار گرفت

رئیس مرکز ورزش و تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص دیگر اقدامات این مرکز توضیح داد: «همکاری و مشارکت با تمام استان‌ها از دیگر اهدافی بود که در دستورکار قرار گرفت. تاکنون نزدیک به ده جلسه با تمام مسئولان استان به‌صورت مجازی برگزار شده است. در این جلسات مدیران تربیت‌بدنی 31 استان و 2 واحد مستقل حضور پیدا کرده‌اند و برای برنامه‌ریزی مسابقات و توسعه ورزش همگانی در این جلسات تصمیم‌گیری می‌شود.»

21 رشته تیمی در مسابقات لیگ شرکت داده شدند

او بیان کرد: «تاکنون در این جلسات، منطقه‌بندی کل کشور و رشته‌هایی که می‌توان در آنها مسابقه اجرا کرد، مصوب شده است. در بخش مسابقات حرفه‌ای و تیم‌های باشگاهی در طول یک سال گذشته در مسابقات لیگ حدود 21 رشته شرکت داده شد. خوشبختانه در تمام این تیم‌ها توانستیم مقام کسب کنیم. در برخی رشته‌ها مانند شمشیربازی، تیراندازی، تیروکمان و واترپلو مقام اول را کسب کردیم. در بحث مسابقات کشتی فرنگی امسال برای اولین‌بار توانستیم نایب‌قهرمان شویم. همچنین در مسابقات دوومیدانی نیز در بخش بانوان نایب‌قهرمان لیگ برتر شدیم و در بخش آقایان نیز جایگاه سوم لیگ را از آن خود کردیم.» لشگری در ادامه گفت: «حضور دانشگاه آزاد اسلامی در ورزش حرفه‌‌ای که منجر به ارتقای ورزش کشور می‌شود، می‌‌تواند یک پشتوانه‌‌سازی برای حضور قدرتمندانه تیم‌‌های ملی در میادین بین‌المللی باشد. خوشبختانه از تمام موسسات آموزش عالی در کشور یک سروگردن بالاتریم تا جایی‌که هیچ‌کدام از این موسسات نمی‌توانند مانند دانشگاه آزاد تیمداری کرده و در مسابقات حضور ندارند. این افتخارآفرینی‌‌ها را مدیون نگاه بلند دکتر محمدمهدی طهرانچی، ریاست دانشگاه آزاد اسلامی و فرزاد جهان‌بین، معاون فرهنگی و دانشجویی این دانشگاه هستیم.»  او معتقد است: «یکی از مهم‌ترین مقوله‌ها در نزد آحاد ملت و در کل کشور بحث ورزشی است؛ بنابراین ما از مقوله ورزش در دانشگاه آزاد باید صیانت کنیم. یکی از اهداف معرفی دانشگاه آزاد اسلامی در کل کشور، بحث ورزشی است که توانستیم به‌خوبی این کار را انجام دهیم. در سال گذشته در مسابقات لیگ بالغ‌بر 45ساعت پخش زنده در شبکه ورزش داشتیم که تیم‌های دانشگاه حضور داشتند.»

درآمدزایی از حوزه ورزش دانشگاه آزاد

رئیس مرکز ورزش و تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه بحث درآمدزایی غیرشهریه‌ای نیز از دیگر اقدامات در مرکز ورزش بود، بیان کرد: «تاکنون توانسته‌ایم درآمد قابل‌قبولی از حوزه ورزش کسب کنیم. این درآمدهای غیرشهریه‌ای حاصل میزبانی‌هایی است که از فدراسیون‌های مختلف گرفته شد و از اردوهای مختلف بود. درحال‌حاضر هتل فرهیختگان میزبان بسیاری از این تیم‌هاست و این درحالی است که پیش از این هیچ میهمان ویژه‌ای نداشت.»

هتل فرهیختگان دانشگاه آزاد؛ میزبان مسافران ورزشی

او تاکید کرد: «درحال‌حاضر هتل فرهیختگان دانشگاه آزاد میزبان مسافران ورزشی است که از رشته‌ها و فدراسیون‌ها و در زمان‌های مختلف در این هتل حضور پیدا می‌کنند. کاراته، تکواندو، ووشو و... رشته‌هایی بودند که تیم‌های فدراسیون آنها در دانشگاه آزاد اسلامی مستقر شدند و از سالن‌های ما برای تمرینات و مسابقات خود و از هتل فرهیختگان برای اقامت استفاده کردند. بسیاری از این تیم‌ها برای انجام آزمایش پی‌سی‌آر نیز به بیمارستان فرهیختگان مراجعه کردند که تمام این موارد باعث درآمدزایی غیرشهریه‌ای برای دانشگاه آزاد اسلامی بود.»  او معتقد است: «به‌عنوان یک موسسه آموزش عالی و یک مرکز دانشگاهی باید در تغییر فرهنگ ورزش دخیل باشیم. دانشگاه منشأ خیر و برکت و تاثیرگذار بر جامعه است. ایجاد سفیران فرهنگی ورزش یکی از برنامه‌های مرکز تربیت‌بدنی و ورزش دانشگاه آزاد اسلامی است.»

افزایش درآمد غیرشهریه‌ای، توسعه ورزش همگانی و استعدادیابی در سال 1400

لشگری در پاسخ به اینکه مهم‌ترین برنامه در دست اجرا بعد از خرداد سال 1400 چه خواهد بود، گفت: «ایده‌آل‌ترین برنامه ما بحث اپلیکیشن ورزشی است؛ چراکه الان جامعه دانشگاهی ما و تمام کشور به‌سمت فناوری‌های جدید حرکت می‌کند. بنابراین فکر می‌کنم اگر بتوانیم اپلیکیشن مدنظر خود را راه‌اندازی کنیم یک جهش بزرگی در درآمدزایی برای دانشگاه ایجاد می‌کند تا جایی‌که درآمد آن به گفته دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از درآمد شهریه‌ای دانشگاه نیز فراتر خواهد رفت.»

رئیس مرکز ورزش و تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: «بحث توسعه ورزش همگانی یکی دیگر از برنامه‌هایمان در سال 1400 خواهد بود. همچنین در بحث استعدادیابی تلاش داریم که برای تیم‌های حرفه‌ای خود پشتوانه‌سازی کنیم. یعنی از محصول دست خود در تیم‌های باشگاهی استفاده کرده و به جای اینکه با یک بازیکن تیم ملی قرار داد بسته تا در تیم دانشگاه آزاد اسلامی بازی کند، باید از افراد مدارس سما و دانشکده‌های خود استفاده کنیم.»

او اضافه کرد: «این جوانان ورزشکاران جویای نامی هستند که می‌‌خواهند قله‌‌های فنی را نیز به دست بیاورند و در این عرصه نیز دانشگاه آزاد اسلامی به آنها کمک می‌کند تا بتوانند تخصص خود را نشان دهند.» او با بیان اینکه باید بازیکن‌ساز و چهره‌پرور باشیم، اضافه کرد: «لذا به جای اینکه از چهره‌های برتر تیم‌های ملی استفاده کنیم باید تلاش کرده تا بازیکن‌سازی کنیم.»

تهیه اطلس مصور اماکن ورزشی دانشگاه

او درخصوص دیگر اقدامات زیرساختی در مرکز ورزش دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «تهیه اطلس مصور اماکن ورزشی دانشگاه برای آشنایی سازمان‌ها و نهادهای مختلف از دیگر اقدامات‌مان در حوزه ورزشی است. همان‌طور که می‌دانید، اماکن ورزشی دانشگاه آزاد اماکنی با شرایط ایده‌آل است که اطلاعات کاملی از آنها وجود ندارد؛ بنابراین اطلسی مصور از اماکن ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی در 31 استان تهیه و در سایت مرکز ورزش دانشگاه بارگذاری شد.»

  دانشجویان ورزشکار دانشگاه آزاد اسلامی در المپیک توکیو چه کسانی هستند؟

نام و نام خانوادگی:
 احسان حدادی
رشته ورزشی:
 دوومیدانی
واحد دانشگاهی محل تحصیل:
تهران جنوب

نام و نام خانوادگی:
فرزانه فصیحی
رشته ورزشی:
 دوومیدانی
واحد دانشگاهی محل تحصیل:
نجف‌آباد

نام و نام خانوادگی:
رضا اطری
رشته ورزشی:
کشتی آزاد
واحد دانشگاهی محل تحصیل:
سما بابل

نام و نام خانوادگی:
حسن یزدانی        
رشته ورزشی:
 کشتی آزاد
واحد دانشگاهی محل تحصیل:
قائم‌شهر

نام و نام خانوادگی:
امیرحسین زارع

رشته ورزشی:
 کشتی آزاد
واحد دانشگاهی محل تحصیل:
آیت‌الله آملی

نام و نام خانوادگی:
محمدحسین محمدیان

رشته ورزشی:
کشتی آزاد
واحد دانشگاهی محل تحصیل:
دامغان

نام و نام خانوادگی:
محمدرضا گرایی

رشته ورزشی:
کشتی فرنگی
واحد دانشگاهی محل تحصیل:
مرودشت

نام و نام خانوادگی:
محمدهادی ساروی
رشته ورزشی:
 کشتی فرنگی
واحد دانشگاهی محل تحصیل:
سما آمل

نام و نام خانوادگی:
میلاد وزیری        
رشته ورزشی:
 تیراندازی باکمان
واحد دانشگاهی محل تحصیل:
علوم و تحقیقات

نام و نام خانوادگی:
آرمین هادی‌پور

رشته ورزشی:
 تکواندو
واحد دانشگاهی محل تحصیل:
کرج

نام و نام خانوادگی:
 میرهاشم حسینی

رشته ورزشی:
 تکواندو
واحد دانشگاهی محل تحصیل:
میانه

نام و نام خانوادگی:
 سارا بهمن‌یار

 رشته ورزشی:
 کاراته
واحد دانشگاهی محل تحصیل:
لاهیجان

نام و نام خانوادگی:
 سجاد گنج‌زاده 

رشته ورزشی:
 کاراته
واحد دانشگاهی محل تحصیل:
اسلامشهر

نام و نام خانوادگی:
مجتبی عابدینی

رشته ورزشی:
 شمشیربازی (سابر)
واحد دانشگاهی محل تحصیل:
تهران مرکزی

نام و نام خانوادگی:
علی پاکدامن        
رشته ورزشی:
شمشیربازی (سابر)
آزادواحد دانشگاهی محل تحصیل:
سما کن

نام و نام خانوادگی:
محمد رهبری        
رشته ورزشی:
 شمشیربازی (سابر)
واحد دانشگاهی محل تحصیل:
سما رشت

نام و نام خانوادگی:
محمد فتوحی

رشته ورزشی:
 شمشیربازی (سابر)
واحد دانشگاهی محل تحصیل:
تفت

نام و نام خانوادگی:
علی آقامیرزایی

رشته ورزشی:
قایقرانی
واحد دانشگاهی محل تحصیل:
بندرانزلی

نام و نام خانوادگی:
علی داودی 

 رشته ورزشی:
وزنه برداری
واحد دانشگاهی محل تحصیل:
سما تهرانسر

نام و نام خانوادگی:
ثریا آقایی حاجی‌آقا

رشته ورزشی:
 بدمینتون
واحد دانشگاهی محل تحصیل:
تهران مرکزی

نام و نام خانوادگی:
جواد کریمی        
رشته ورزشی:
 والیبال
واحد دانشگاهی محل تحصیل:
نکا

نام و نام خانوادگی:
امیرحسین اسفندیار

رشته ورزشی:
 والیبال
واحد دانشگاهی محل تحصیل:
آمل

نام و نام خانوادگی:
 علی‌اصغر مجرد

رشته ورزشی:
 والیبال
واحد دانشگاهی محل تحصیل:
اسلامشهر

نام و نام خانوادگی:
 مرتضی شریفی

رشته ورزشی:
 والیبال
واحد دانشگاهی محل تحصیل:
سما ارومیه