تاریخ : Wed 14 Jul 2021 - 02:57
کد خبر : 57330
سرویس خبری : ورزش

فجر در یک‌قدمی صعود، رقابت تهرانی‌ها برای سهمیه دوم

رقابت تنگاتنگ سه تیم در هفته پایانی لیگ یک برای صعود به لیگ برتر

فجر در یک‌قدمی صعود، رقابت تهرانی‌ها برای سهمیه دوم

نتایج در یک‌هفته مانده به پایان رقابت‌های لیگ یک آنقدر جالب‌توجه و نزدیک بود که با وجود یک‌هفته مانده به پایان مسابقات هنوز تکلیف تیم صعودکننده مشخص نیست و تیم‌های فجرسپاسی، هوادار و بادران با 57امتیاز و به‌ترتیب با تفاضل گل17، 15 و 12 در مکان‌های اول تا سوم قرار دارند.

اتفاق نظر مربیان سه تیم بالای جدولی به نظارت در هفته پایانی

نیلوفر مژدهی، روزنامه نگار: لیگ یک (آزادگان) فوتبال ایران حساس‌ترین روزهای خود را سپری می‌کند تا جایی که سه تیم با امتیازات مشابه به یک اندازه شانس صعود دارند. هفته آخر مسابقات لیگ یک از آن جهت داغ و جذاب است که حتی تفاضل یک‌گل می‌تواند تکلیف تیم صعودکننده را مشخص کند و این است که تنور این مسابقات را داغ نگه داشته است.

نتایج در یک‌هفته مانده به پایان رقابت‌های لیگ یک آنقدر جالب‌توجه و نزدیک بود که با وجود یک‌هفته مانده به پایان مسابقات هنوز تکلیف تیم صعودکننده مشخص نیست و تیم‌های فجرسپاسی، هوادار و بادران با 57امتیاز و به‌ترتیب با تفاضل گل17، 15 و 12 در مکان‌های اول تا سوم قرار دارند. از این‌رو بد نیست در شرایطی که این مسابقات بسیار حساس‌شده هفته داغ و پایانی لیگ یک و شرایط صعود احتمالی هریک از تیم‌ها را بررسی کنیم.

 فجرسپاسی در انتظار بازگشت به لیگ محبوب

از همین حالا می‌توان تیم فجرسپاسی شیراز را اولین شانس صعود به لیگ برتر دانست. این تیم که چندی‌قبل گوی سبقت را از رقبا ربود و به‌واسطه شکست تیم‌های بادران و هوادار به‌صدر رسید حالا با خیال راحت بر صدر جدول تکیه زد. در همان روزها بود که کلانتری از فوتبال پاک صحبت کرد و مدعی شد در لیگ اتفاقات خاصی رخ می‌دهد. او در بخشی از صحبت‌هایش گفت: «در هفته‌های گذشته اتفاقاتی دیدیم که ما را خیلی آزار داد. یک تیم مدعی در یک مسابقه باید شکست می‌خورد، اما سه‌امتیاز را به این تیم دادند. هفته بعد هم رقیب این مدعی در زمین ایستاد تا تیم مذکور پیروز شود. مسائلی چون شرط‌بندی، تبانی و تکیه به اهرم قدرت باعث شده امتیازاتی نصیب برخی تیم‌ها شود که حق آنها نبود. فجر امتیاز اینچنینی نگرفته است و چنین امتیازاتی را نمی‌خواهیم.»

کلانتری با این حرف‌ها حساسیت لیگ یک را بیشتر کرده و تلاش می‌کند توجه مسئولان را به نظارت بر رقابت پاک جلب کند.

حالا که این تیم در یک‌قدمی صعود است کلانتری تمرکزش را روی بازی آخر گذاشته است. این تیم در آخرین هفته لیگ برتر با بازی راحتی که در روز پایانی لیگ یک دارد اولین شانس صعود محسوب می‌شود. این تیم باید در سی‌وچهارمین هفته رقابت‌های لیگ یک مقابل تیم سقوط‌کرده گل‌ریحان البرز بازی کند. این دیدار ساده‌ترین بازی لیگ محسوب می‌شود و شاید فجری‌ها روی گل‌های پرتعداد در این بازی هم حساب باز کرده باشند. با توجه به رقابت‌هایی که سه تیم در پیش دارند شانس فجر از همه بیشتر است، مگر اینکه گل‌ریحان برای اعاده حیثیت هم که شده در این بازی آنقدر قدرتمند ظاهر شود که فجر مسجل‌ترین شانس صعود به لیگ برتر، یارای رقابت با او را نداشته و از صعود بازبماند. هرچند با بازی هفته قبل گل‌ریحان بی‌انگیزه مقابل شهرداری آستارا، کاملا مشخص شد آنها تلاشی برای برنده‌شدن نمی‌کنند.

شاید به همین دلیل است که روانخواه، سرمربی تیم بادران به این بازی اشاره کرد و گفت: «مطمئن هستم بازیکنان گل‌ریحان در مصاف با فجرسپاسی با همه وجود فوتبال بازی می‌کنند.» او حداقل توقع دارد گل‌های زیادی در این بازی وارد دروازه گل‌ریحان نشود.

 هوادار؛ در انتظار شگفتی

هوادار در رقابت با باداران می‌خواهد در این هفته پایانی از آنها سبقت گرفته و خود را به صدر جدول برساند یا حداقل به‌عنوان تیم دوم صعود کند. در اصل رقابت اصلی بین این تیم و بادران است. آنجا که هر دو با تیم‌های میانه‌جدول بازی دارند و شرایط یکسانی را طی می‌کنند. هوادار نیز با 57امتیاز و به‌واسطه دو گل کمتر در جایگاه دوم قرار دارد. این تیم در هفته پایانی به مصاف شهرداری آستارا می‌رود. آستارایی‌ها 41امتیازی و در میانه‌جدول هستند و شانسی برای تک‌رقمی شدن ندارند، از این‌رو هوادار می‌تواند خیالش راحت باشد که تیم مقابلش انگیزه خاصی جز بازی جوانمردانه در این بازی نخواهد داشت. بازی قبلی هوادار مقابل مس و انگیزه شاگردان رضا عنایتی نشان می‌دهد آنها عزم خود را برای صعود جزم کردند.

رضا عنایتی درمورد هفته پایانی رقابت‌های لیگ یک به نظارت بر این مسابقات تاکید کرد و گفت: «لازم است به مسابقات پیش‌رو و مخصوصا عملکرد داوران در هفته پایانی توجه شود. اگرچه این قشر زحمت زیادی برای فوتبال می‌کشند ولی از آنجاکه هر اشتباه می‌تواند تاثیر زیادی در سرنوشت یک تیم داشته باشد، لازم است نظارت صورت گیرد.»

حتی روانخواه، سرمربی بادران هم نسبت به اتفاقات هفته‌های پایانی لیگ واکنش نشان داد. او به بازی قبلی تیم هوادار (رقیب اصلی بادران) مقابل مس اشاره کرد و گفت: «نتیجه‌ای که در بازی مس و هوادار رقم خورد، عجیب بود. کمتر هوادار مس تصور می‌کرد این تیم با سه‌گل شکست بخورد به‌خصوص که اگر در این بازی برنده می‌شد شانس صعود داشت. درک آن برای من سخت است. البته هیچ قضاوتی دراین‌باره انجام نمی‌دهم.»
تنها نکته درمورد این تیم واگذاری احتمال امتیاز این تیم است. پیش‌تر عنایتی در توافقی با مسئولان استان هرمزگان اقدام به فروش امتیاز تیم خود به قیمت تیم لیگ‌یکی کرده بود و حالا باید دید با وجود صعود آیا این مربی بازهم قصد فروش تیمش را دارد یا اگر دارد به توافق قبلی پایبند است؟ چراکه اختلاف قیمت امتیاز تیم لیگ‌یکی با تیمی لیگ برتری بسیار متفاوت است.

 بادران؛ در لیست انتظار

بادران همچون دو رقیب دیگر در یک‌قدمی لیگ برتر قرار دارد؛ تیمی که مدتی است خود را در فوتبال مطرح کرده و حالا درقالب مدعی برای حضور در لیگ برتر آماده می‌شود. پیروزی این هفته شاگردان امید روانخواه مقابل رایکا باعث شد از کورس عقب نمانند. تیم این مربی که سابقه مربیگری در لیگ برتر را دارد اگر در بازی پایانی مقابل ملوان به نتیجه برسد چشم به دو رقیب دیگر خود دارد. این تیم تنها درصورت پیروی مقابل نمایده انزلی و پیروز نشدن یکی از تیم‌های فجرسپاسی و هوادار در هفته آخر لیگ برتری می‌شود. البته در یک صورت دیگر هم می‌توان بادران را تیم صعودکننده دانست. درصورتی که دو رقیب دیگر هم برنده شوند و بادران با تفاضل گل زیاد ملوان را شکست دهد می‌تواند با تفاضل گل از رقبا سبقت بگیرد. هرچند با توجه به اتفاقات اخیر در لیگ یک بعید است ملوان به‌راحتی ببازد آن‌هم با تفاضل گل بالا!

امید روانخواه درمورد بازی‌های هفته پایانی لیگ یک و شانس صعود تیمش گفت: «به شرافت و فوتبال پاک بازیکنانم اعتقاد دارم. برای هفته پایانی باانگیزه‌تر از قبل تمرین می‌کنیم و جز برنده شدن به چیز دیگری فکر نخواهیم کرد. از سازمان لیگ توقع دارم در این هفته پایانی نظارت بیشتری روی بازی‌ها انجام دهد. نمی‌شود نتایج را پیش‌بینی کرد و همه‌چیز در همان 90دقیقه هفته پایانی رقم می‌خورد. امیدوارم همه‌چیز در زمین مسابقه رقم بخورد. بازهم می‌گویم به بازیکنانم ایمان دارم و می‌دانم فوتبال باکیفیتی را به نمایش می‌گذارند.»

 لیگ یکی‌ها در انتظار گشایش درهای بهشت

حال باید دید در این هفته پایانی کدام تیم می‌خندد و کدام تیم می‌گرید. هرکدام از این تیم‌ها از صعود باز بمانند جای تاسف دارد چراکه رقابت تنگاتنگ بود و هر سه در این فصل شایسته نشان دادند. با این حال فقط دو تیم می‌توانند صعود کنند و همین محدودیت‌هاست که بر جذابیت لیگ یک می‌افزاید. قطعا باز ماندن از صعود برای این گلادیاتورها سخت و چه‌بسا زجرآور است ولی فوتبال همیشه به همین اشک‌ها و لبخندهایش معروف بوده است.