تاریخ : Tue 13 Jul 2021 - 01:25
کد خبر : 57252
سرویس خبری : دانشگاه

خروجی صنعت و دانشگاه در دولت آینده  باید به هم نزدیک شود

مهدی زربخش:

خروجی صنعت و دانشگاه در دولت آینده باید به هم نزدیک شود

طبق تجربه بنده در تشکل‌های دانشجویی و ارتباط مستقیم با دانشجو، بخش عمده‌ای از دانشجویان به جهت آماده شدن برای ورود به بازار کار پا به دانشگاه می‌گذارند. در این بین اما دانشگاه به‌طور کامل نیاز صنعت برای به‌کارگیری فارغ‌التحصیلان را فراهم نمی‌کند و ورودی افراد به دانشگاه از نیاز صنعت بسیار بیشتر است.

مهدی زربخش،  سردبیر نشریه فطرس: به‌نظر بنده ۴ شاخصه مهم در وزیر علوم دولت سیزدهم باید اساس شخصیت ایشان باشد:
1) داشتن روحیه خودباوری که کلید حل عمده مشکلات کشور است.
2) اعتماد به جوان‌ها و ارتباط با جوان‌ها در سطوح مختلف که به‌خوبی در عرصه‌های مختلف خصوصا در بحران کرونا خود را نشان دادند.
3) داشتن خصوصیت مدیریت جهادی برای حل مشکلات وزارت و دانشگاه‌ها.
4) نزدیک کردن خروجی دانشگاه به ورودی صنعت که سبب تبدیل شدن دانشگاه به یک مرکز تحقیق و توسعه قوی برای شرکت‌ها و حلال مشکلات آنها خواهد بود.

طبق تجربه بنده در تشکل‌های دانشجویی و ارتباط مستقیم با دانشجو، بخش عمده‌ای از دانشجویان به جهت آماده شدن برای ورود به بازار کار پا به دانشگاه می‌گذارند. در این بین اما دانشگاه به‌طور کامل نیاز صنعت برای به‌کارگیری فارغ‌التحصیلان را فراهم نمی‌کند و ورودی افراد به دانشگاه از نیاز صنعت بسیار بیشتر است. راه‌حل این مشکل ۱- مساله‌محور کردن رشته‌های دانشگاهی و نزدیک کردن آنها به صنعت ۲-ایجاد حس خلاقیت و نوآوری در دانشجویان و تسهیل ورود آنها به عرصه حل مشکلات کشور ۳- تسهیل کردن زیرساخت‌های ایجاد اشتغال مرتبط با رشته تحصیلی برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است.

در بحث رشته‌های علوم پایه، بخش عمده‌ای از انتظارات دانشجویان در وزارت علوم یکسان‌سازی و نزدیک کردن شرایط شغلی و تحصیلی در مقاطع مختلف نسبت به دانشجویان وزارت بهداشت است چنانچه در رشته‌های علوم پایه تفاوت جایگاهی و شغلی برای دانشجویان فارغ‌التحصیل وزارت علوم و وزارت بهداشت درنظر گرفته می‌شود. مبحث مهم دیگر بحث رفاه دانشجویان و ارتقای کیفیت آموزش است که البته این بحث گستردگی و پیچیدگی‌هایی دارد که ان‌شاءالله با انتخاب مدیران و مشاوران جوان و باانگیزه، دلسوز و نخبه توسط وزیر علوم این موضوعات حل خواهد شد.