تاریخ : Mon 12 Jul 2021 - 00:45
کد خبر : 57198
سرویس خبری : ورزش

آرژانتین اعتبار فوتبال است

کایاس، نویسنده آس اسپانیا در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: دلم برای نیمار سوخت

آرژانتین اعتبار فوتبال است

به عقیده من آرژانتین فوق‌العاده بود و جدا از تک‌گلی که به ثمر رسید، بسیار در کنترل میانه میدان موفق عمل کرد. برزیل خوب بازی کرد، باید هم خوب بازی می‌کرد اما این کافی نبود و هرچه زد بر در بسته خورد.

بابک سرانی‌آذر، مترجم: تیم ملی فوتبال آرژانتین در فینال مسابقات کوپا آمریکا با یک گل برزیل را شکست داد تا برای اولین‌بار بعد از سال 1993 قهرمانی در این تورنمنت را جشن بگیرد. یاران لیونل مسی به لطف درخشش او در این مسابقات توانستند جام قهرمانی را به خانه ببرند آن هم درحالی که مسابقه در برزیل برگزار می‌شد اما یاران نیمار که او هم مثل مسی سابقه بازی در لالیگا را دارد دست‌شان این‌بار از جام کوتاه ماند. برای بررسی فنی این مسابقه با نویسنده روزنامه آس اسپانیا در واحد آمریکای جنوبی همکلام شدیم و او درمورد آخرین اخبار، وضعیت تیم‌های برزیل و آرژانتین همچنین وضعیت فوتبال در آمریکای جنوبی صحبت کرد. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با فرناندو کایاس را در ادامه می‌خوانید.

آرژانتین با یک گل برزیل را شکست داد و قهرمان کوپا شد. نظر شما چیست؟

بله، اما طوری به یک گل اشاره کردید که گویا بازی مهمی نبوده است! خیلی اتفاقات مهم در این فینال رخ داد و به نظر من آمریکای جنوبی در این رقابت‌ها به قهرمانی رسید.

اشاره درستی به این رقابت‌ها داشتید، آمریکای جنوبی در این رقابت‌ها به‌خصوص خود برزیل میزبان، چه عملکردی داشت؟

به‌عقیده من نمره کاملی گرفت، در اوج نظم و ترتیب و رعایت نسبتا مطلوب پروتکل‌ها این بازی‌ها برگزار شد و کیفیت بازی‌ها عالی بود. من همزمان این بازی‌ها را با رقابت‌های جام ملت‌‌های اروپا مقایسه می‌کردم، شاید مقایسه چندان درست و علمی نباشد اما به عقیده من آمریکای جنوبی با مدیریت تازه در فوتبال خود خیلی بهتر از قبل بازی می‌کند، خیلی بهتر از قبل رقابت‌ها را مدیریت می‌کند و بسیار بهتر از قبل استادیوم‌ها و حواشی فوتبال را تحت‌کنترل خود دارد. این بسیار مهم است که فوتبال در آمریکای جنوبی این‌چنین به اوج رسیده و حرفه‌ای شده است.

آیا واقعا حق آرژانتین بود که قهرمان شود؟

در این موضوع شک نکنید، البته که برزیل هم مثل همیشه عالی بود، این یعنی فوتبال و بالاخره یک تیم باید به قهرمانی برسد. به عقیده من آرژانتین فوق‌العاده بود و جدا از تک‌گلی که به ثمر رسید، بسیار در کنترل میانه میدان موفق عمل کرد. برزیل خوب بازی کرد، باید هم خوب بازی می‌کرد اما این کافی نبود و هرچه زد بر در بسته خورد.

تقابل مسی و نیمار یکی از ویژگی‌های مهم این بازی بود!

بله دو ستاره بزرگ ورزشی، البته شخصیت این دو را نمی‌شود درکنار هم دید یا با هم مقایسه کرد، نیمار بلوغ رفتاری در حد مسی ندارد، هنوز شیطنت می‌کند و حاشیه‌ها دست از سر فوتبالش برنداشته اما مسی دیگر یک فوتبالیست پخته است، همین موضوع درباره دو تیم هم صدق می‌کند، آرژانتین اعتبار فوتبال است، احترام دارد، تاریخ دارد، فوتبال برزیل هم جالب و قابل‌احترام است اما هنوز افت‌وخیز خاص خودش را دارد و با همه ادعایی که هست، نتایج خوبی کسب نمی‌کند.

مسی بالاخره در تیم ملی جا باز کرد و حالا دیگر محبوب مردم کشورش است.

اشتباه نکنید، هواداران فوتبال در آرژانتین بسیار سختگیر هستند، آنها به این راحتی همه‌چیز را فراموش نخواهند کرد. البته که این قهرمانی بسیار تاثیرگذار خواهد بود اما مسی باید بیش از اینها به قلب مردم کشورش نزدیک شود. او خیلی به باشگاهش عشق می‌ورزد و باید ملی‌گرایی خودش را بیش از اینها ثابت کند.

شما در واحد آمریکای‌جنوبی روزنامه آس کار می‌کنید، مردم اسپانیا چقدر به فوتبال این قاره اهمیت می‌دهند که دو صفحه کامل روزنامه به این موضوع اختصاص دارد؟

نخست باید بگویم در میان مردم اسپانیا جمعیت قابل‌توجهی از آمریکای جنوبی هستند، تعداد زیادی از مهاجران، دانشجویان و گردشگران آمریکای جنوبی در اسپانیا به‌خصوص در جنوب و غرب اسپانیا زندگی می‌کنند و این مخاطبان را نباید نادیده بگیریم یا از دست بدهیم. موضوع دیگر این است که مردم اسپانیا نیز شیفته فوتبال آمریکای جنوبی و آمریکای لاتین هستند. فوتبال کشورهایی مثل آرژانتین، برزیل، مکزیک، کلمبیا و شیلی واقعا دیدنی و تماشایی است.

رقابت‌های یورو 2020 چقدر روی تماشای کوپا آمریکا تاثیر داشت؟

از وقتی اسپانیا حذف شد، تعداد بازدید از رقابت‌های آمریکای جنوبی هم افزایش پیدا کرد اما در کل مردم فوتبال زیبا را از دست نمی‌دهند و همه بازی‌های مهم چه در اروپا و چه در آمریکای جنوبی تماشاگران خاص خودشان را داشته و دارند.

در انتهای بازی مسی با تمام شادی و احساسی که داشت، از کار زیبایی که ممکن بود شکل بگیرد، غافل نشد و نیمار را در آغوش گرفت.

بله این دو، دوستان بسیار صمیمی برای هم هستند، رسانه‌ها طوری جوسازی کردند که بین آنها اختلافاتی وجود دارد اما واقعیت این است که مسی و نیمار دو دوست بسیار صمیمی هستند. مسی کار زیبایی کرد و البته دلم خیلی برای نیمار سوخت. او در خاک برزیل مغلوب شده بود و هیچ چاره‌ای جز اشک ریختن نداشت. واقعا دلم برایش سوخت و البته طبیعت فوتبال این است، بالاخره یک تیم باید به پیروزی برسد و آرژانتین همان تیم بود. این همان پختگی است که درباره مسی توضیح دادم، به‌عنوان مثال اگر برعکس اتفاق افتاده بود، بعید می‌دانم نیمار حتی به ذهنش هم می‌رسید تا بیاید و به مسی و همبازی‌هایش تسلی بدهد و به آنها ادای احترام کند اما مسی این کار را کرد و سایر بازیکنان نیز بلافاصله متوجه این زیبایی شدند و شروع به دلجویی از یکدیگر کردند. این زیبایی‌ها در فوتبال هنوز هم وجود دارد و فوتبال هنوز با همین موارد زنده و پویاست.

از کلیت جام رضایت دارید؟ نقطه‌ضعف این رقابت‌ها چه بود؟

آمریکای لاتین و جنوبی همیشه یک نقطه‌ضعف بزرگ دارند و آن کمبود امکانات است، البته در این دوره اوضاع تا حدودی بهتر شده بود اما در مقایسه با اروپا تکلیف روشن است، امکانات کمتری وجود دارد و این موضوع روی کیفیت فوتبال هم اثرگذار است. به عقیده من مقامات فوتبال آمریکای جنوبی بودجه خوبی از فیفا دریافت می‌کنند اما مدیریت این بودجه بسیار اهمیت دارد، من نمی‌خواهم کسی را متهم جلوه بدهم اما در این‌باره به‌عنوان یک خبرنگار تحقیق بیشتری خواهم کرد. زیبا نیست که یک استادیوم بزرگ در برزیل، کشوری که میزبان جام جهانی و المپیک بوده نور کافی نداشته باشد یا امنیت معدود تماشاگران داخل استادیوم را از دست بدهد و رها کند.