تاریخ : Sat 10 Jul 2021 - 01:45
کد خبر : 57085
سرویس خبری : دانشگاه

دانشجویان برای شرکت در جشنواره از دانشگاه‌ها مطالبه‌گری کنند

دبیر بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی:

دانشجویان برای شرکت در جشنواره از دانشگاه‌ها مطالبه‌گری کنند

به‌عنوان دبیر جشنواره موظف هستم که برای برگزیدگان جشنواره سالن‌هایی برای اجرای عموم‌شان فراهم کنم و دانشگاه به‌عنوان نهاد مادر و تکیه‌گاه باید کمک‌هزینه و بودجه‌ای برای اسکان و دیگر مخارج آنها تخصیص دهد. جشنواره تئاتر دانشگاهی، کاری گروهی و تعاملی است که همه باید به وظایف خود توجه کنند.

یگانه عرب، روزنامه‌نگار: مجتبی جدی، دبیر بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران با اشاره به ارزیابی کلی خود نسبت به برگزاری این دوره از جشنواره در شرایط کرونایی بیان کرد: «باتوجه به شرایطی که در آن قرار داریم باید گفت دست‌اندرکاران جشنواره به‌صور‌ت نسبی موفق عمل کرده‌اند و آثار ارزشمندی در جشنواره شرکت کرده که این موجب موفق شدن این جشنواره شده است.»  وی افزود: «از لحاظ تعداد شرکت‌کنندگان باید گفت که با افزایش چشمگیر شرکت‌کنندگان و متقاضیان علاقه‌مند برای حضور در جشنواره بیست‌وسوم مواجه شدیم؛ اما با توجه به محدودیت‌های کرونایی آثار کمتری را پذیرفته‌ایم.»

 دانشگاه دامغان در اجرای بخش مناطق کم‌کاری کرد

دبیر بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی با بیان اینکه نارضایتی‌هایی از سوی شرکت‌کنندگان بخش مناطق برای مساله نابرابری بین دو گروه تئاتر تهران و شهرستان بیان شده و این نارضایتی‌ها درست و بجاست، اشاره کرد: «زمزمه‌های این اعتراض‌ها که شنیده می‌شد، کاملا درست است؛ چراکه بخش مناطق جشنواره قرار نبود در تهران برگزار شود بلکه قرار بود با حمایت و هزینه دانشگاه دامغان، در این شهر برپا شود. اما دانشگاه مسئولیت نپذیرفت و با سالن تئاتر مولوی برای اجرای آثار این بخش وارد تعامل شدیم که خداراشکر به نتیجه مطلوب رسید. درکل این موضوع بی‌نظمی‌های موجود را تشدید کرد. البته با توجه به اینکه بودجه محدودی برای این بخش در اختیار داشتیم، نتوانستیم آن‌طور که باید و شاید همراه شرکت‌کنندگان این بخش باشیم و شرایط اقتصادی و تورم این امکان را از ما گرفت.»  این دبیر تاکید کرد: «سالن تئاتر مولوی یکی از بهترین سالن‌های تئاتر است که شرکت‌کنندگان می‌توانند در آن اجرا داشته‌ باشند و وقتی آثار تئاتر شهرستان در تهران و توسط اهالی تئاتر پایتخت دیده شد، یعنی این گروه موردتوجه و حمایت قرار گرفته است؛ البته قبول دارم که محدودیت‌های بسیاری برای اسکان و پذیرایی شرکت‌کنندگان وجود دارد که کار را دشوار می‌کند.»  جدی با اشاره به اینکه برگزیدگان جشنواره در هر بخش امکان اجرای عموم رایگان در یکی از سالن‌های تئاتر پایتخت را دارند، گفت: «البته بچه‌های تئاتر شهرستان و برگزیدگان بخش مناطق باید بدانند که در شرایط کرونایی امکان اجرای عموم در تهران را به لحاظ سخت‌افزاری ندارند و نمی‌توان بحث اسکان، تغذیه و دیگر مخارج آنها را تامین کرد.»

 تعامل دانشگاه، دانشجو و جشنواره تئاتر دوطرفه باشد

وی با اشاره به اینکه همان‌طور که از نام جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران پیداست، از بطن دانشگاه متولد شده است، پس باید تعاملات میان دانشگاه، دانشجو و جشنواره در امر تئاتر دوطرفه باشد، بیان کرد: «این تعاملات مثبت موجب می‌شود آثار باکیفیتی تولید شده و حمایت‌هایی از شرکت‌کنندگان دانشجو برای حضور در این رویداد فرهنگی صورت بگیرد. به‌عنوان دبیر جشنواره موظف هستم که برای برگزیدگان جشنواره سالن‌هایی برای اجرای عموم‌شان فراهم کنم و دانشگاه به‌عنوان نهاد مادر و تکیه‌گاه باید کمک‌هزینه و بودجه‌ای برای اسکان و دیگر مخارج آنها تخصیص دهد. جشنواره تئاتر دانشگاهی، کاری گروهی و تعاملی است که همه باید به وظایف خود توجه کنند.»

دانشجویان مطالبات‌شان را از دانشگاه بخواهند، نه جشنواره!

دبیر بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران با اشاره به اینکه بودجه این دوره از جشنواره بسیار اندک بوده است، عنوان کرد: «به‌طور مثال در بخش مناطق 80 میلیون بودجه درنظر گرفته شده بود که این بودجه هم برای تامین نیاز اسکان، پذیرایی و تهیه تندیس و... هزینه شد. درواقع این هزینه بسیار کم بود و دانشگاه دامغان نیز باید 80 تومان دیگر هزینه می‌کرد و این جشنواره با مبلغ 160 تومان برگزار می‌شد. نکته قابل‌توجه این است که دانشجویان تئاتری باید مطالبات خود را از دانشگاه بخواهند، نه جشنواره.»  جدی با بیان اینکه دانشگاه‌ها در سراسر کشور، حمایتی از امر تولید تئاتر و شرکت دانشجویان این هنر در جشنواره‌های مختلف فرهنگی و هنری ازجمله جشنواره تئاتر دانشگاهی نمی‌کنند، بلکه در برخی موارد سنگ‌اندازی نیز انجام می‌دهند، بیان کرد: «مدیری که چنین اقدامی می‌کند و مانع از کار می‌شود، به این دلیل چنین عمل کرده است که دانشجویان را از کار منصرف کند تا از دانشگاه درخواست پول نکنند.»  وی در ادامه اشاره کرد: «مدیر فرهنگی می‌داند که این جشنواره هرساله برگزار می‌شود و باید به‌عنوان نهادی که وظیفه ذاتی در این حوزه دارد، گروه‌های تئاتری خود را پشتیبانی کند. به‌طور مثال، کارگردان تئاتری در دانشگاه بوشهر برای شرکت در جشنواره درخواست کمک‌هزینه کرده، اما از سوی مسئولان مورد بازخواست قرار گرفته است که چرا در این رویداد شرکت کردید. دلیل این برخورد نیز این است که دانشگاه هزینه‌ای به دانشجو ندهد. شایان ذکر است که دانشگاه‌ها خود برای این جشنواره دارای بودجه هستند و دانشجو نیز باید آن را مطالبه‌ کند.»

هنوز برای برگزاری اختتامیه به نتیجه نرسیده‌ایم

به‌گفته جدی، تا این لحظه با شورای سیاستگذاری و داوران برای برگزاری اختتامیه به نتیجه نرسیده‌ایم؛ چراکه در چنین شرایطی به‌صورت لحظه‌ای تصمیم می‌گیریم و خداراشکر که مدیریت خوبی نیز از این شرایط داشته‌ایم.  وی در پایان با اشاره به اینکه این جشنواره سابقه درخشان و طولانی‌مدتی دارد و به‌عنوان یک رویداد فرهنگی مهم در کشور شناخته می‌شود، گفت: «چشم‌انداز این جشنواره بستگی به خواست دانشجویان دارد. اگر این جشنواره قرار است موفق شود به تولیدات دانشجویان بستگی دارد و اگر بخواهد به اتمام راه برسد، باز هم به عملکرد ناموفق دانشجویان تئاتری وابسته است.»