تاریخ : Wed 07 Jul 2021 - 01:27
کد خبر : 56975
سرویس خبری : سیاست

در انتخاب شهردار از تجارب قالیباف استفاده می‌کنیم

پرویز سروری در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

در انتخاب شهردار از تجارب قالیباف استفاده می‌کنیم

شرایط کشور بسیار حساس است و باید بدون‌اشتباه حرکت کنیم. به همین دلیل دوستان ما چه رئیسی و چه قالیباف بنای حمایت از شورای شهر و مردم تهران را دارند.

معین رضیئی، روزنامه‌نگار: چند روزی است که منتخبان ششمین دوره شورای اسلامی شهر تهران، قبل از آغاز رسمی مسئولیت‌شان با برگزاری جلسات مختلف ضمن بررسی ابعاد مختلف مشکلات شهر تهران، روند انتخاب شهردار را نیز آغاز کرده‌اند. در این خصوص با پرویز سروری، منتخب مردم در ششمین دوره شورای اسلامی شهر تهران، به بررسی محتوای این جلسات و برنامه‌های آتی شورا برای مدیریت شهری پرداخته‌ایم، متن این گفت‌وگو  را در ادامه می‌خوانید.

در برخی رسانه‌ها مطرح ‌شده که منتخبان ششمین دوره شورای اسلامی شهر تهران، جلساتی را پیرامون موضوعات مختلف در این مدت برگزار کرده‌اند. سازوکار برگزاری این جلسات چگونه است و در این مدت پیرامون چه مسائلی بحث کرده‌اید؟

گمان می‌کردیم شورای ششم شهر تهران از شهریورماه رسمیت پیدا می‌کند، اما طبق قانون جدید از ۱۴مرداد عملا کار ما آغاز می‌شود. بنابراین طبیعی است برخی کارهای اولیه را با دقت و سرعت پیش از رسمیت‌یافتن شورا انجام دهیم. در همین راستا مساله انتخاب شهردار بسیار مهم است. ما فرآیندی را تصویب کرده‌ایم که بر اساس آن گزینه‌های پیشنهادی منتخبان برای شهرداری تهران بر اساس شاخص‌ها و معیارهای درست مورد بررسی قرار می‌گیرند تا ان‌شاءالله به شهردار تراز ملی در تهران برسیم. همچنین در این جلسات بحث ترکیب هیات‌رئیسه شورای شهر و کمیسیون‌های شش‌گانه نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد. بنا داریم قبل از آغاز به کار شورا در این موارد به جمع‌بندی برسیم. به همین دلیل سه جلسه رسمی خیلی فشرده و چندساعته در هفته داریم که به‌صورت منظم و ثابت برگزار می‌شود. یک جلسه توضیح شورا و شهردار فعلی است، یعنی مسئولان شهرداری و شورای شهر فعلی در جلسات ما حضور پیدا می‌کنند تا از روندی که تاکنون در این 4 سال طی ‌شده از نزدیک مطلع شویم و همچنین سوالاتی که منتخبان دارند از آنها بپرسند. دو جلسه دیگر نیز با معاونان و مسئولان شهرداری و شورا برگزار می‌شود که یکی از آنها مبتنی‌بر انتخاب شهردار، هیات‌رئیسه کمیسیون‌ها و... موضوعاتی اینچنینی است. همچنین قرار است با راه‌اندازی سامانه‌ای از مردم تهران پیرامون نظام مسائل مهم شهر نظرخواهی کرده و اولویت‌های شورای ششم را بر اساس این نظرات تعیین کنیم.

شورای ائتلاف سعی کرد در سازوکار انتخاب لیست نهایی خود در انتخابات شورای شهر تهران نظر مردم را نیز دخیل کند، برای انتخاب شهردار تهران هم آیا چنین سازوکاری پیش‌بینی شده است تا مردم از بین گزینه‌های مدنظر خودشان یک‌نفر را به‌عنوان شهردار انتخاب کنند؟

برخی از منتخبان پیشنهاد داشتند ما سامانه‌ای طراحی کنیم تا شهروندان گزینه‌های پیشنهادی خودشان را برای شهرداری تهران در آن اعلام کنند، اگر این کار را می‌کردیم از آنجایی که نقطه‌نظرات و سلایق مردم متفاوت و مختلف است، پیش‌بینی می‌شد بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ گزینه توسط آنها در سامانه معرفی شود. از آنجایی که ما نمی‌توانیم نسبت به نقطه‌نظرات و سلایق مردم بی‌اهمیت باشیم، باید از تمامی این گزینه‌های پیشنهادی مصاحبه می‌گرفتیم و رزومه آنها را مورد بررسی قرار می‌دادیم که عملا با توجه به زمان اندکی که تا آغاز به کار شورا داریم این امر نشدنی است، بنابراین تصمیم گرفته شد ۲۱ منتخب مردم هرکدام بین دو تا سه گزینه به هیات‌رئیسه پیشنهاد دهند و مبتنی‌بر این گزینه‌ها مدلی طراحی شود تا در آن شاخص‌های مطلوب مورد بررسی قرار گیرد و در یک فرآیند معلوم به شهردار منتخب برسیم.

طی این مدت برای انتخاب شهردار تهران از چهره‌های دیگر مانند قالیباف نیز مشورت گرفته‌اید؟

شرایط کشور بسیار حساس است و باید بدون‌اشتباه حرکت کنیم. به همین دلیل دوستان ما چه رئیسی و چه قالیباف بنای حمایت از شورای شهر و مردم تهران را دارند. از طرفی شهردار تهران باید بتواند با مدیران و مسئولان کشوری و همچنین روسای سه قوه تعامل کند، به همین دلیل تلاش ما این است که شخصیتی انقلابی، ملی، متدین، جهادی، کارشناس و متخصص وارد کار شود تا بتواند موج خدمتی را ایجاد کند و این دلسردی و کم‌اعتمادی که بعضا بین مردم نسبت به مسئولان ایجادشده را به اعتبار تبدیل کند. ما عزم خود را جزم کردیم که با انتخاب یک شهردار خوب بتوانیم در این راستا حرکت کنیم. شهردار را باید الزاماً شورای شهر انتخاب کند و طبیعی است ما از تجارب همه عزیزان به‌ویژه آقای قالیباف استفاده خواهیم کرد، اما طبیعتا شهردار تهران را شورای شهر تعیین خواهد کرد.

در انتخاب شهردار به گزینه‌هایی هم به‌طور مشخص رسیده‌اید. همچنین یکی از مطالبات اصلی مردم و رهبر‌معظم‌انقلاب استفاده از جوانان در مدیریت کلان کشور است، آیا شورای ششم شهر تهران در انتخاب شهردار به این مساله توجه می‌کند؟

درمورد شهردار تهران مطلقا تاکنون بحث مصداقی نداشته‌ایم، ما تقریبا مدل انتخاب شهردار را تصویب کرده‌ایم که این مدل را نیز ان‌شاءالله منتشر خواهیم کرد تا مردم و نخبگان کشور نقطه‌نظرات‌شان را در ارتقا یا تکمیل آن بدهند و در این زمینه به ما کمک کنند. درمورد بخش دوم سوال‌تان باید بگویم به‌جز شورای ائتلاف، شما یک جریان دیگر در کشور نشان دهید که جوانگرایی را در عمل به منصه ظهور رسانده است. سال گذشته ۵۰ درصد از لیست ما در انتخابات مجلس جوان بود. امسال نیز حدود ۶۰ درصد از منتخبان شورا جوانان کارآمد و دارای سابقه در مدیریت شهری هستند که با حضور آنها آینده روشنی در پیش‌روی مردم تهران خواهد بود. در انتخاب شهردار نیز طبیعتا به این مساله توجه خواهیم کرد، اگر فرد جوانی پیدا شود که علاوه‌بر دانش و مهارت بتواند عهده‌دار این مسئولیت سنگین شود، طبیعتا در اولویت اول ما قرار خواهد گرفت. من فکر می‌کنم نظام جمهوری اسلامی راهی به‌جز جوانگرایی ندارد و باید در یک فضای منطقی انتقال نسلی بین مدیران صورت گیرد، البته منظور ما از انتقال نسلی انتقام نسلی نیست.

رئیس شورای شهر ششم تهران در این جلسات مشخص شده است؟

خیر، این کار باید در آینده و با نظر منتخبان صورت گیرد. خودم شخصا تمایل دارم آقای چمران این مسئولیت را بپذیرد، اما این بستگی به‌نظر منتخبان دارد.