تاریخ : Wed 07 Jul 2021 - 00:37
کد خبر : 56958
سرویس خبری : ورزش

عملکرد خوب استعدادهای پارسی

گزارش سایت پرتغالی از حضور لژیونرهای ایرانی در این کشور

عملکرد خوب استعدادهای پارسی

حضور بازیکنان ایرانی در لیگ پرتغال طی دو فصل اخیر افزایش چشمگیری داشته است و به‌نظر می‌رسد حضور در این کشور می‌تواند محل مناسبی برای آشنایی لژیونرهای ایرانی با فضای فوتبال اروپا و در ادامه پیوستن به تیم‌های بهتر و مدعی باشد.

به گزارش «فرهیختگان»: حضور بازیکنان ایرانی در لیگ پرتغال طی دو فصل اخیر افزایش چشمگیری داشته است و به‌نظر می‌رسد حضور در این کشور می‌تواند محل مناسبی برای آشنایی لژیونرهای ایرانی با فضای فوتبال اروپا و در ادامه پیوستن به تیم‌های بهتر و مدعی باشد. به همین بهانه سایت «پرتگل» پرتغال در گزارشی به بررسی وضعیت بازیکنان ایرانی شاغل در لیگ این کشور پرداخته است.

این سایت نوشته است: «در گذشته کمتر بازیکن ایرانی برای بازی راهی لیگ پرتغال می‌شد اما در سال‌های اخیر این روند افزایش داشته و استعدادهای پارسی راهی این کشور شده‌اند. در این میان نه‌تنها تعداد این نفرات بالا رفته بلکه می‌توان گفت آنها توانسته‌اند به‌خوبی در این مسابقات تاثیرگذار بوده و به بازیکنانی مهم تبدیل شوند. بازیکنی که بیش از همه توانسته فوتبال ایران را به پرتغالی‌ها معرفی کند و یکی از ستاره‌های شاخص فصل پیش نیز بود مهدی طارمی است که در دو فصل گذشته نمایشی بسیار خوب در این مسابقات ارائه کرده است. این مهاجم ملی‌پوش در سال2019 از الغرافه قطر راهی ریو‌آوه شد و در همان نخستین فصل حضورش با زدن 18گل درکنار کارلوس وینیسیوس و پیتزی بهترین گلزن این رقابت‌ها بود. البته وینیسیوس به‌دلیل اینکه این تعداد گل را در دقایق کمتری به ثمر رسانده بود عنوان آقای‌گلی را کسب کرد اما همین درخشش برای طارمی کافی بود تا پس از تنها یک فصل پورتو او را به خدمت بگیرد و راهی یکی از بهترین تیم‌های پرتغالی شود. او در تیم جدیدیش اگرچه شروعی آرام داشت و به‌تدریج توانست فرصت بازی در ترکیب اصلی را پیدا کند اما در این تیم نیز توانست به‌خوبی ارزش‌های خود را نشان داده و در نخستین فصل با پیراهن پورتو 16گل زد و 11پاس‌گل هم داد. نمایش عالی او سبب شد تا به‌عنوان بهترین بازیکن ماه ژانویه لیگ انتخاب شود. طارمی در تیم‌ملی ایران نیز عملکردی خوب داشته و تاکنون در 50بازی ملی 24بار دروازه حریفان را باز کرده است. در دور انتخابی رقابت‌های جام‌جهانی2018 روسیه او نقش مهمی در صعود تیمش به این رقابت‌ها داشت. این مهاجم گلزن در دیدار برابر قطر و سپس مقابل چین موفق شد تک‌گل تیمش را به ثمر برساند تا ایران هر دو مسابقه را با نتایج مشابه یک بر صفر برده و 6امتیاز ارزشمند کسب کند. او همچنین برابر ازبکستان هم گل دوم تیمش را در جریان برتری 2 بر صفر ایران وارد دروازه حریف کرد. مهاجم کنونی پورتو در مسابقات جام‌جهانی نیز در ترکیب تیم‌ملی ایران حضور داشت و در دیدار آخر گروهی برابر پرتغال که برای صعود بسیار تعیین‌کننده بود در آخرین لحظات یک فرصت طلایی گلزنی را از دست داد تا تیمش در این مسابقه به تساوی یک–یک دست پیدا کند. به این ترتیب پرتغال خوش‌شانس بود که طارمی این فرصت را هدر داد تا بتواند از گروه خود صعود کند. او موفق‌ترین بازیکن ایرانی است که تاکنون در لیگ پرتغال بازی کرده و توانسته خیلی زود تاثیرگذاری خود را نشان دهد.

البته به‌جز طارمی بازیکنان ایرانی دیگری نیز فصل قبل در این مسابقات حضور داشتند. امیر عابدزاده، دروازه‌بان و علی علیپور، مهاجم که هر دو در تیم ماریتیمو بازی می‌کردند و با کمک آنها این تیم از سقوط به دسته پایین‌تر نجات پیدا کرد و در لیگ دسته اول باقی ماند. عابدزاده در دو فصل اخیر نمایش خوبی در ترکیب تیمش داشته و یکی از گلرهای موفق لیگ پرتغال بوده است. البته او تنها دروازه‌بان ایرانی نیست که در این سال‌ها در این تیم شهر مادیرا بازی کرده و پیش از او آنها علیرضا حقیقی را درون دروازه خود داشتند. علیپور هم در ابتدای فصل قبل راهی پرتغال شد تا برای ماریتیمو بازی کند و درطول فصل مجموعا 26بار در ترکیب تیمش قرار گرفت و دوگل نیز به ثمر رساند. جعفر سلمانی دیگر بازیکن ایرانی بود که در میانه‌های فصل پیش راهی پرتغال شد. او روز 20دسامبر 2020 قراردادش را با پورتیموننزه امضا کرد و در نیم‌فصل دوم برای این تیم بازی کرد. این وینگر چپ ایرانی 11بازی برای تیمش انجام داد و یک‌گل نیز مقابل ژیل‌ویسنته به ثمر رساند. اگرچه او در دیدارهای آخر تیمش فرصت زیادی برای بازی پیدا نکرد اما اگر فصل آینده شانس بیشتری برای بازی به او برسد کسی تعجب نخواهد کرد. سلمانی مجموعا 279دقیقه برای پورتیموننزه بازی کرد و تنها نیم‌فصل در این تیم حضور داشت. بازیکنان ایرانی در فصل گذشته در لیگ‌های معتبری همچون لالیگا، بوندس‌لیگا، لوشامپیونه و سریA حضور نداشتند و تنها علیرضا جهانبخش بود که توانست در لیگ برتر انگلیس بازی کند. به این ترتیب به‌نظر می‌رسد لیگ پرتغال به محل خوبی برای پیشرفت بازیکنان ایرانی در فوتبال اروپا تبدیل شده است.»