تاریخ : Mon 05 Jul 2021 - 02:27
کد خبر : 56866
سرویس خبری : دانشگاه

راه‌اندازی 18 دفتر تقریب مذاهب اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی

راه‌اندازی 18 دفتر تقریب مذاهب اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی

جلسه شورای راهبری تقریب مذاهب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی به ریاست رئیس دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش «فرهیختگان»: جلسه شورای راهبری تقریب مذاهب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی به ریاست رئیس دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

جلسه شورای راهبری تقریب مذاهب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی به ریاست دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و با حضور محمد شریفانی مسئول نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی، مهدی نویدادهم دبیرکل هیات‌موسس دانشگاه آزاد اسلامی، علی سروری مجد مشاور ریاست و رئیس مرکز حوزه ریاست، روابط عمومی و هماهنگی استان‌های دانشگاه آزاد اسلامی، حجت‌الاسلام سیدحامد علم‌الهدی مدیر گروه تخصصی تقریب مذاهب اسلامی معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی و سایر اعضا برگزار شد.

دکتر طهرانچی در این جلسه با تاکید بر اهمیت تقریب مذاهب اسلامی، گفت: «اقدامات بسیاری در دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه شکل گرفته است. در این راستا 18 دفتر تقریب مذاهب اسلامی در دانشگاه راه‌اندازی شده که اقدام مثبتی بوده و از بازخوردهای مناسبی در جامعه برخوردار است.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ضمن قبول استعفای مولوی اسحق مدنی، مشاور سابق رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در امور اهل سنت به‌دلیل شرایط کرونایی، از زحمات و تلاش‌های وی در دوران فعالیت در دانشگاه آزاد اسلامی تقدیر کرد و افزود: «بسیار خوشحالیم که افتخار داشتیم با مولوی اسحق مدنی که سرمایه بزرگی برای جامعه اسلامی به حساب می‌آید، همکاری کنیم. بدون‌شک از حضور ایشان در جلسات شورای تقریب مذاهب در دانشگاه آزاد اسلامی استفاده خواهد شد.»
 
چشم‌انداز تقریب مذاهب اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی «تربیت تقریبی» است

در ادامه سروری‌مجد، مشاور ریاست و رئیس مرکز حوزه ریاست، روابط عمومی و هماهنگی استان‌های دانشگاه آزاد اسلامی ضمن ارائه گزارشی از اقدامات 6ماهه دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه تقریب مذاهب اسلامی، گفت: «در این مدت دفاتر جدید تقریب مذاهب اسلامی در واحدهای چابهار، بجنورد، تالش، آستارا و اردبیل افتتاح شده است.»

وی با بیان اینکه چشم‌انداز تقریب مذاهب اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی تربیت تقریبی است، تصریح کرد: «به این منظور، اقداماتی ازجمله برگزاری جلسات و همایش‌های تخصصی، توجه ویژه به مساله تقریب مذاهب در مدارس سما و دانشجویان بین‌الملل دانشگاه، برگزاری کارگاه آموزشی فرهنگ تقریب و... در دانشگاه آزاد اسلامی انجام شده است.»
سروری‌مجد با بیان اینکه اولین همایش تقدیر و گرامیداشت پیشگامان تقریب مذاهب اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی در واحد لارستان برگزار شد، گفت: «در این زمینه پیشنهادشده که دومین همایش تقدیر در واحد تربت‌جام برگزار شود.»

 تدوین یک کتاب کامل در حوزه تقریب مذاهب در دانشگاه آزاد اسلامی

در ادامه این جلسه شریفانی، مسئول نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه یک کتاب کامل در حوزه تقریب مذاهب در دانشگاه آزاد اسلامی درحال تدوین است، خاطرنشان کرد: «علاوه‌بر این کتاب، کتابی دیگر در زمینه تقریب و دانشجویان بین‌الملل دانشگاه نیز درحال آماده‌سازی است.»

 استفاده از ظرفیت مدارس سما در حوزه تقریب مذاهب اسلامی

نویدادهم دبیرکل هیات‌موسس دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این جلسه با بیان اینکه رفتار تقریب‌گرایانه محصول باورها و نگرش‌های تقریبی است، گفت: «اگر بخواهیم افراد جامعه باورها و نگرش‌های تقریبی داشته باشند، باید از دوران کودکی و نوجوانی به این مساله توجه کنیم. از آنجا که دانشگاه آزاد اسلامی همواره پیشگام بوده است، مقرر شد از ظرفیت مدارس سما در این زمینه استفاده شود.»
وی ادامه داد: «در این خصوص، مسائل تقریبی در مدارس سما به معلمان، مدیران و دست‌اندرکاران آموزش داده می‌شود.»

عملکرد قابل قبول و موفق دفاتر تقریب مذاهب اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی

در ادامه علم‌الهدی، مدیر گروه تخصصی تقریب مذاهب اسلامی معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با ارائه گزارشی از فعالیت کارگروه تخصصی تقریب مذاهب، گفت: «دفاتر تقریب مذاهب در دانشگاه با این هدف که فکر تقریب در میان اساتید و معلمان نهادینه شده و سپس در جامعه بروز پیدا کند، راه‌اندازی شد. این دفاتر فعالیتی قابل قبول و موفق داشته‌اند و تاثیرات خوبی در میان دانشگاهیان و فراتر از دانشگاه، در محیط جامعه برجای گذاشتند.»

همچنین مولوی اسحق مدنی، مشاور سابق رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در امور اهل سنت ضمن تقدیر از دکتر طهرانچی بابت همکاری در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «خوشبختانه اقدامات مثبتی در زمینه تقریب مذاهب اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی صورت گرفته است و امیدوارم که این حوزه با تلاش همکاران، موفق‌تر از گذشته عمل کند.»

  تقدیر از مشاور سابق رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در امور اهل سنت

در پایان این جلسه، نامه تقدیر دکتر طهرانچی از اقدامات و فعالیت‌های مولوی اسحق مدنی قرائت شد و با اهدای لوح، از زحمات وی قدردانی به‌عمل آمد.
در متن نامه دکتر طهرانچی آمده است: «گام نهادن در مسیر تقریب میان پیروان مذاهب اسلامی و وحدت امت اسلامی، توفیقی بس گران‌سنگ است که خدای متعال به جنابعالی عطا نموده و شما نیز طی سال‌های متمادی این تجربه عظیم را در محافل دانشگاهی و فرهنگی به دیگر نسل‌ها منتقل نمودید. بدین‌ویسله به‌منظور پاسداشت تلاش مثمر و اقدامات ارزنده وحدت‌آفرین‌تان به‌خصوص در دوران مسئولیت «مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در امور اهل سنت»، از جنابعالی تقدیر و با استعفای شما با توجه به شرایط کرونایی موافق می‌شود. امید است با اتکال به درگاه ذات اقدس احدیت، در راه خدمت به اسلام و مسلمین و اهداف مقدس نظام جمهوری اسلامی موفق و مؤید باشید.»

سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد

قول مساعد وزارت بهداشت برای واکسیناسیون دانشجویان

سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی از قول مساعد وزارت بهداشت برای واکسیناسیون دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد. احمد حیدری در گفت‌وگو با آنا، درباره واکسیناسیون دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: «مذاکره و رایزنی درباره واکسیناسیون دانشجویان غیرپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی با مسئولان وزارت بهداشت در جریان است.» وی افزود: «مسئولان وزارت بهداشت قول همکاری در این زمینه را داده‌اند. اگر واکسیناسیون دانشجویان به‌موقع صورت گیرد می‌توانیم برای کلاس‌های حضوری برنامه‌ریزی کنیم.» سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: «انتظار ما این است که پس از پایان‌ترم جاری واکسیناسیون دانشجویان آغاز شود تا آموزش‌های حضوری از مهرماه ۱۴۰۰ از سر گرفته شود.» حیدری درباره اولویت‌بندی دانشجویان برای واکسیناسیون گفت: «به وزارت بهداشت اعلام کردیم که باید همه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واکسینه شوند؛ چراکه دانشگاه آزاد اسلامی بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری کشور است و بسیاری از دانشجویان نیازمند آموزش حضوری هستند.»

جهش نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با ۱۱ هزار اثر

مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «جشنواره «قلم» با ۷۱۵ نشریه فعال و ۱۱ هزار اثر، جهشی را در حوزه نشریات دانشجویی ثبت کرد.»

جشنواره «قلم»، جشنواره نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی است و نتایج اولیه این جشنواره سراسری نشریات از شنبه ۱۲ تیرماه آغاز شد و دانشجویان تا سه‌شنبه ۱۵ تیرماه برای اعتراض فرصت دارند.

سیدکاظم یکانی، مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با آنا درباره این جشنواره گفت: «جشنواره نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی معروف به جشنواره «قلم» است که سال قبل به‌دلیل کمی آثار و عدم‌کیفیت لازم و به حد نصاب نرسیدن نتوانست برگزار شود. همین مساله باعث شد که تیم جدید معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی کار جدی روی این موضوع صورت بدهد و جشنواره‌ای با عنوان جشنواره قلم در سال ۱۴۰۰ برای نشریات دانشجویی درنظر بگیرد.»

یکانی افزود: «جشنواره قلم که از مهرماه ۱۳۹۹ شروع شده نوعی جهش در حوزه نشریات دانشجویی محسوب می‌شود. نشریه‌های موجود در درون دانشگاه آزاد اسلامی در طول یک سال، از ۱۳۹ نشریه فعال به ۷۱۵ نشریه رسیده که رشد فوق‌العاده‌ای داشته‌اند و نشریات فعال داخل جشنواره محسوب می‌شوند.»

مدیر کل امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: «آخرین باری که جشنواره نشریات دانشگاه آزاد اسلامی برقرار شد دو سال پیش بود که ۱۴۰۰ اثر به جشنواره نشریات رسیده بود. امسال با توجه به پیگیری‌هایی که صورت گرفت، تعداد نشریات دانشجویی افزایش داشت و تعداد آثار هم به ۱۱ هزار اثر رسید که حکایت از رشد چشمگیر و متفاوت نشریات در دانشگاه آزاد اسلامی دارد.»

وی عنوان کرد: «برای ارتقا و حمایت از نشریات دانشجویی در دانشگاه آزاد اسلامی دو کار جدی انجام دادیم. یک مورد اینکه صدور مجوز برای نشریات دانشجویی را از نظر بروکراسی اداری آسان کردیم و درخواست دانشجو برای نشریه نهایتا در 10 روز کاری تعیین تکلیف می‌شود.»

یکانی در ادامه گفت: «در بحث حمایت مالی از نشریات هم ۳۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان به نشریه داده می‌شود، اما برای گرفتن فاکتور و... دانشجو و نشریه را آنقدر درگیر مسائل اداری می‌کردند که دانشجویان از گرفتن این کمک هزینه منصرف ‌می‌شدند. لذا کار مالی جدی روی این موضوع انجام دادیم به‌صورتی که برای دریافت مبلغ راه‌اندازی نشریات، تایید کمیته ناظر بر نشریات واحد یا استان کافی باشد و دیگر نیازی به دریافت فاکتور از نشریات استان نباشد.»

مدیر کل امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «علت آن هم این است که در دوره کرونا اکثر پرداخت‌های دانشجویان برای نشریات، قالب‌‌ها، طرح‌ها و مطالب از طریق اینترنت و فضای مجازی انجام می‌شود و دیگر امکان دریافت فاکتور رسمی دستی کاغذی وجود ندارد، این درحالی است که بخش مالی فقط فاکتور دستی کاغذی را می‌پذیرد و پرینت را قبول ندارد، اما در اقدام جدید تایید کمیته نظارت بر نشریات، دانشجویان را از پرداخت ارائه فاکتور معاف کرد و بسیاری از مشکلات دانشجویان در حوزه مسائل مالی نشریات را حل کرده است.»

وی تصریح کرد: «موضوع دیگر دیده شدن دانشجوها است، هم‌اکنون روزنامه «فرهیختگان» هر هفته یک صفحه‌اش را به نشریات دانشجویی اختصاص داده است و آثار دانشجویان با اسم نشریه دانشجویی خودشان در این روزنامه چاپ می‌شود، به‌عبارتی دانشجویان می‌توانند در سطح ملی قلم بزنند. این باعث شده که دانشجویان در کنار اینکه کار نیمه‌حرفه‌ای خود را پیگیری می‌کنند، در عمل هم به‌سمت کار حرفه‌ای قدم بردارند و نگاه‌مان به‌لحاظ تربیتی این است که نیروهای نویسندگان جوان را به‌وجود بیاوریم.»

یکانی گفت: «اما در حوزه کیفی هم جشنواره قلم مانند سال‌های قبل نیست. امسال برای همه دانشجویان فعال در نشریات دانشجویی کارنامه داوری صادر می‌شود، یعنی راجع‌به تک‌تک بخش‌هایی که قرار است داوری شوند، داورها نمره می‌دهند و مجموع نمره داوران را به دانشجویان ارائه می‌دهیم. در برخی موارد هم دانشجویان می‌توانند توصیه‌های داوری را هم دریافت کنند. به‌عبارتی نگاهمان در داوری هم تربیت نیرو بوده است تا دانشجو بتواند عملکرد خود را آسیب‌شناسی کرده و در کار خود پیشرفت کند.»