تاریخ : Sun 04 Jul 2021 - 01:55
کد خبر : 56788
سرویس خبری : ورزش

توکیو همچنان در بحران

نگرانی از افزایش مبتلایان به کرونا پس از المپیک

توکیو همچنان در بحران

روز پنجشنبه میتسو کاکو، پزشک مشاور مدیریت شهری توکیو هشدار داد که شرایط در این شهر بسیار نگران‌کننده است و ادامه این روند می‌تواند بحرانی بزرگ را ایجاد کند. به‌خصوص که با افزایش تعداد مبتلایان به ویروس جهش‌یافته دلتا، میزان سرایت در افراد به‌سرعت روند صعودی گرفته است.

به گزارش «فرهیختگان»: المپیک 2020 توکیو حدود سه هفته دیگر در پایتخت ژاپن آغاز به‌کار خواهد کرد اما همچنان تردیدهایی درباره این رقابت‌ها و روند برگزاری آن وجود دارد. اگر چه افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در این روزهای اخیر مقامات برگزار‌کننده بازی‌ها را نگران کرده است اما کمیته بین‌المللی المپیک و همچنین یوشیهیده سوگا، نخست‌وزیر ژاپن به برگزاری این مسابقات در امنیت و سلامت کامل تاکید دارند. با این حال هنوز هم مخالفت‌های زیادی در این کشور درباره برگزاری این مسابقات دیده می‌شود و در تازه‌ترین نظرسنجی حدود 60 درصد مردم توکیو خواستار تعویق مجدد یا لغو این مسابقات هستند.

ژاپنی‌ها معتقدند در شرایطی که هنوز دولت این کشور موفق به مهار این بیماری نشده و همچنان روند ابتلا به آن صعودی است دلیلی ندارد با برگزاری این مسابقات، مردم این کشور با خطرات بیشتری روبه‌رو شوند و موج جدیدی از بیماری در این کشور راه بیفتد. روز جمعه 660 مورد جدید ابتلا به کرونا در توکیو گزارش شد که نشان می‌دهد نمودار مبتلایان همانند روزهای اخیر همچنان صعودی است و این در آستانه برگزاری مسابقات نگرانی‌های زیادی را به وجود آورده است.

در چنین شرایطی مسئولان برگزاری مسابقات روز گذشته تصمیم گرفتند مراسم افتتاحیه بدون حضور تماشاگر برگزار شود و دستور‌العمل‌های ویژه‌ای را نیز برای آن مشخص کردند تا ورزشکاران با خطرات کمتری مواجه شوند. ازجمله افزایش 30 دقیقه‌ای زمان مراسم برای رعایت بهتر پروتکل‌های بهداشتی و همچنین اینکه ورزشکاران در مراسم رژه باید حداقل 2 متر از هم فاصله داشته باشند.

ژاپن اگرچه تصمیم داشت برای افزایش جذابیت مسابقات اجازه حضور 10 هزار نفر از افراد محلی را در ورزشگاه‌های محل برگزاری بازی‌ها صادر کند تا رقابت‌ها در حضور تماشاگر برگزار شود اما افزایش 18 درصدی شمار مبتلایان در هفته گذشته باعث شد این تصمیم نیز دچار تغییر شود و احتمالا مجوز حضور تماشاگران صادر نخواهد شد. کمیته بین‌المللی المپیک حدود یک ماه قبل اعلام کرد در ورزشگاه‌های محل برگزاری بازی‌ها تا 50 درصد ظرفیت یا حداکثر 10 هزار نفر می‌توانند از نزدیک مسابقات را تماشا کنند اما حالا نخست‌وزیر ژاپن از احتمال لغو این تصمیم خبر می‌دهد: «باید به‌طور شفاف بگویم که برگزاری مسابقات بدون حضور تماشاگر هنوز هم یکی از گزینه‌های ماست و باید ببینیم تا آستانه این رقابت‌ها وضعیت توکیو چگونه خواهد بود. برای ما سلامت و امنیت افراد حاضر در المپیک از هر چیزی مهم‌تر است و به همین دلیل تلاش داریم تا بهترین تصمیم را در این زمینه بگیریم.»

قرار است در جلسه‌ای که روز پنجشنبه بین مسئولان برگزاری مسابقات و مقامات کمیته بین‌المللی المپیک برگزار می‌شود تصمیم نهایی در این زمینه گرفته شود. با این حال حتی در صورت ممنوعیت ورود تماشاگران، این نگرانی وجود دارد که ورود ده‌ها هزار ورزشکار، خبرنگار و سایر همراهان کاروان کشورهای مختلف موجی تازه از کرونا را در این کشور به وجود بیاورد که مهار آن به مراتب سخت‌تر از گذشته خواهد بود.

روز پنجشنبه میتسو کاکو، پزشک مشاور مدیریت شهری توکیو هشدار داد که شرایط در این شهر بسیار نگران‌کننده است و ادامه این روند می‌تواند بحرانی بزرگ را ایجاد کند. به‌خصوص که با افزایش تعداد مبتلایان به ویروس جهش‌یافته دلتا، میزان سرایت در افراد به‌سرعت روند صعودی گرفته است.

براساس تحقیقی که اخیرا صورت‌ گرفته است درصورتی‌که این روند ادامه داشته باشد و مسابقات نیز در زمان مقرر برگزار شود میزان مبتلایان در توکیو تا پایان ماه جاری میلادی به هزار نفر در روز خواهد رسید و تا ماه آگوست این آمار به 2 هزار نفر افزایش می‌یابد که باعث مشکلاتی برای بستری کردن بیماران و کمبود تخت‌های درمانی خواهد شد.