تاریخ : Thu 01 Jul 2021 - 01:00
کد خبر : 56684
سرویس خبری : سیاست

حمایت از اقدام کلانتری نشانه خوی اشرافی است

جواد نیک‌بین در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

حمایت از اقدام کلانتری نشانه خوی اشرافی است

برخورد مسئولان نه‌فقط با خبرنگاران و مردم فرهیخته و تحصیلکرده بلکه با مردم عوام نشانگر جایگاه فرد برخوردکننده است. یعنی اگر فردی با برخورد زشتی با دیگران رفتار می‌کند، معلوم است جایگاه خود او و فکر و ذهن و درک پایینی دارد.

مریم عاقلی، روزنامه‌نگار: پس از رفتارهای خارج از عرف عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط‌زیست در مواجهه با فوت دو خبرنگار حوزه محیط‌زیست و واکنش‌های منفی نسبت به رفتار او  بین خانواده‌های دو خبرنگار متوفی و فعالان فضای مجازی، اتفاق عجیب‌تر، حمایت جهانگیری و واعظی از رفتارهای رئیس سازمان محیط‌زیست بود. اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در دفاع سرسختانه از کلانتری گفته است: «اصلا چرا آقای کلانتری باید استعفا دهد؟» برای بررسی اینکه چه اتفاقی رخ می‌دهد که مسئولان به جای عذرخواهی بابت اشتباهاتی که مرتکب می‌شوند، از موضع بستانکار با افکار عمومی سخن می‌گویند با جواد نیک‌بین، عضو کمیسیون فرهنگی و نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کردیم. او در گفت‌وگو با «فرهیختگان» به تبیین رفتارهای اجتماعی مسئولان در مواجهه با مردم پرداخت.

وزرای روحانی در مواجهه با مشکلات مردم سابقه خوبی نداشته‌اند و بعضی از اصطلاحات ناخوشایند آنها حاشیه‌های فراوانی ایجاد کرده است. مورد آخر عیسی کلانتری بود که این روزها بسیار حاشیه‌ساز شده است. ارزیابی شما از صحبت‌های او و حمایت واعظی و جهانگیری از مواضع او چیست؟

خبرنگاران مجاهدان مطالبه‌گر هستند که فضای مطالبه‌گری را در کشور پیش می‌برند، درواقع خبرنگاران تصمیم‌سازان حکومتی و قانونی هستند که برای قانون‌گذاران تصمیم می‌سازند. برخورد مسئولان نه‌فقط با خبرنگاران و مردم فرهیخته و تحصیلکرده بلکه با مردم عوام نشانگر جایگاه فرد برخوردکننده است. یعنی اگر فردی با برخورد زشتی با دیگران رفتار می‌کند، معلوم است جایگاه خود او و فکر و ذهن و درک پایینی دارد. برخوردهای ناپسند درک و فهم پایین و سطح فرهنگ نازل یک مسئول را می‌رساند.

هر طور که لایق خودشان است با مردم برخورد می‌کنند

نکته دیگر که نکته مهمی است، این است که برخی از مردم برای خدا کار نمی‌کنند بلکه برای جایگاهی که هستند کار می‌کنند و می‌دانند احتمال دارد در دولت بعدی نباشند لذا برخوردها با مردم از روی طلبکاری می‌شود؛ چراکه می‌گویند ما دیگر نیستیم و اگر هم خوب برخورد کنیم ما را نگه نمی‌دارند، پس ما که می‌خواهیم برویم می‌توانیم هر طور که بخواهیم با مردم رفتار کنیم.

  برخی مسئولان دولتی دارای خوی تکبر هستند

این یک وجه قضیه است اما وجه دیگر دفاع جهانگیری و واعظی از مواضع رئیس محیط‌زیست است. آیا این حمایت به معنای طرفداری جناحی نیست؟

این رفتار دال بر جناح سیاسی نیست بلکه این نگاه مبتنی‌بر تبختر، تکبر و خوی اشرافی است که در همه این آقایان نیز وجود دارد و این خوی اشرافی از هر فردی متصاعد شود از آن حمایت می‌کنند. لذا این موضوع ناشی از خط‌و‌ربط سیاسی نیست و خوی اشرافی که در برخی از آقایان وجود دارد، سبب چنین مواضعی شده است که خود را نژاد و ژن برتر می‌دانند. لذا طبیعی است با مردم از نگاه بالا به پایین رفتار می‌کنند و از هر کسی چنین فعلی انجام دهد دفاع می‌کنند.
 
  رفتار برخی مسئولان ناشی از این است که خود را تافته جدا بافته می‌دانند

می‌توان گفت این مسئولان شناخت لازم را از مردم ندارند و آنقدر در بین مردم نبوده‌اند که متوجه دلخوری و چرایی این ناراحتی نیستند.

انسان‌هایی که از بالا به پایین و از کاخ‌ها به کوخ‌ها می‌نگرند فاصله اجتماعی و انسانی خود را از انسان‌ها و زیرمجموعه‌شان که درواقع اربابان آنها هستند، دور نگه داشتند و خود را تافته جدا بافته می‌دانند. این خوی به‌تدریج در آنها رسوخ می‌کند و به‌تدریج به یک ویژگی اخلاقی دائمی تبدیل می‌شود، لذا همه آدم‌هایی که خود را از مردم جدا فرض کنند درنهایت به این خوی اشرافی دچار می‌شوند.