تاریخ : Sun 27 Jun 2021 - 02:00
کد خبر : 56444
سرویس خبری : فرهنگ و هنر

نیازمند تغییرات بنیادین

نیازمند تغییرات بنیادین

باید ارشاد توجه کند که قرار است در اندازه تمدن ایرانی وارد میدان شود و نه فقط کشور ایران و این یعنی ارشاد در تعاملی گسترده و وسیع با وزارت خارجه سازوکارهای دیپلماسی فرهنگی را فعال و لااقل در کشورهای هم‌زبان و هم‌مذهب مسیری را برای ارائه تفکر ایرانی باز کند.

محمد حقی، مدیر انتشارات کتابستان معرفت: محمد حقی، مدیر انتشارات کتابستان معرفت که سال‌ها در این عرصه فعالیت کرده و علاوه‌بر انتشارات، مسئولیت داشتن کتابفروشی را هم داشته است. او در یادداشتی که برایمان فرستاده، چند موضوع مهم را درمورد شاخص‌های فرهنگی بااهمیت در وزارت ارشاد دولت جدید بیان کرده است.

 فعال شدن دیپلماسی فرهنگی

به ذهن من حرف‌های زیادی می‌آید و با خود مرور می‌کنم که واقعا ارشاد متناسب با افق تمدنی ایران دقیقا چه باید بکند؟ به‌نظرم باید ارشاد توجه کند که قرار است در اندازه تمدن ایرانی وارد میدان شود و نه فقط کشور ایران و این یعنی ارشاد در تعاملی گسترده و وسیع با وزارت خارجه سازوکارهای دیپلماسی فرهنگی را فعال و لااقل در کشورهای هم‌زبان و هم‌مذهب مسیری را برای ارائه تفکر ایرانی باز کند.

ساختاری جدید برای عرضه ادبیات

نکته دیگر درمورد تعامل در عرصه نشر است؛ مثلا با همین کشورهای عراق، لبنان، یمن و بحرین. چرا هنوز نتوانسته‌ایم لااقل آثار دینی و ادبی متناسب با فرهنگ آنجا را به‌صورت حرفه‌ای و در سازوکار متداول نشر عرضه کنیم؟ مگر رمان‌های دینی ایران که در انتشارات متعددی همچون نیستان، عهد مانا، کتابستان، جمکران و...تولید می‌شوند چه ندارند که نتوانسته‌ایم در این کشورها آنها را عرضه کنیم و اتفاقا در دوره‌ای که می‌خواستم در این زمینه کاری انجام دهم، با تعدادی از معلمان عراقی صحبت کردم و کارها را توضیح دادم. به‌شدت ذوق کردند و گفتند در عراق برای اهل‌بیت فقط کتاب تاریخی و معرفتی داریم و اصلا داستان با موضوع زندگی اهل‌بیت برایشان چیز جدیدی بود. شاید این فعالیت‌ها احتیاج به اراده‌ای جدی‌تر و حتی ساختاری جدید داشته باشد.

معاونت فرهنگی ریاست جمهوری تاسیس شود

برای اینکه این اتفاق‌ها ایجاد شود و بتوانیم با یک اراده جدید به‌سمت تغییرات برویم، می‌توان معاونت فرهنگی در ریاست‌جمهوری ایجاد کرد که وظیفه هماهنگ‌سازی بخش‌ها و وزارتخانه‌های متعدد را در زمینه فرهنگ داشته باشد؛ جایی که بتواند فعالیتی را تعریف و با استفاده از جایگاه معاونت رئیس‌جمهور، کارها را به پیش ببرد. یادمان نرفته است مثلا مقوله کاغذ به‌دلیل همکاری نکردن چند وزارتخانه همچنان تکلیفش مشخص نیست، هنوز هم که هنوز است، کاری برای تولید داخلی صورت نگرفته و اگر هم گرفته منتج به نتیجه ملموس نشده است و دلیل آن هم این است که اراده‌ای در بخش‌ها و قدرت بالادستی برای انجام آن به میدان نیامده است.