تاریخ : Sat 26 Jun 2021 - 02:00
کد خبر : 56394
سرویس خبری : ورزش

شانس طلای المپیک به‌راحتی از دست رفت

دوپینگ 2 رزمی‌کار و شوک به کاروان ورزش ایران

شانس طلای المپیک به‌راحتی از دست رفت

روز گذشته ابتدا اعلام شد یکی از کاراته‌کاران ایران که مدت‌ها پیش حضورش در رقابت‌های المپیک قطعی شده و توانسته بود سهمیه حضور در توکیو2020 را کسب کند، آزمایش دوپینگش مثبت بوده و به همین دلیل از حضور در المپیک محروم خواهد شد. به فاصله کوتاهی از این خبر، اعلام شد یکی از بانوان تکواندوکار نیز با مثبت‌شدن تست دوپینگش نمی‌تواند در این تورنمنت مهم ورزشی حاضر باشد.

مثبت‌شدن تست دوپینگ دو ورزشکار المپیکی ایران در فاصله‌ای کم تا شروع این رقابت‌ها شوک بزرگی به کاروان ایران بود. روز گذشته ابتدا اعلام شد یکی از کاراته‌کاران ایران که مدت‌ها پیش حضورش در رقابت‌های المپیک قطعی شده و توانسته بود سهمیه حضور در توکیو2020 را کسب کند، آزمایش دوپینگش مثبت بوده و به همین دلیل از حضور در المپیک محروم خواهد شد. به فاصله کوتاهی از این خبر، اعلام شد یکی از بانوان تکواندوکار نیز با مثبت‌شدن تست دوپینگش نمی‌تواند در این تورنمنت مهم ورزشی حاضر باشد. درباره کاراته‌کای المپیکی اعلام شد ظاهرا بر اثر اشتباهی که پزشک معالجش داشته و دارویی برایش تجویز کرده که از مواد ممنوعه تشکیل شده بود، تست او مثبت شده است اما به‌نظر نمی‌رسد اعتراض دراین‌باره اثری داشته باشد و او شانس شرکت در مسابقات المپیک را از دست خواهد داد.

حالا سوال اصلی این است که آیا با محرویت این دو ورزشکار، نفرات جدیدی می‌توانند در کاروان ایران جانشین آنها شده و در المپیک توکیو حاضر شوند یا خیر. کمیته بین‌المللی المپیک از مدت‌های پیش قوانین مربوط به دوپینگ را به کشورهای عضو اعلام کرده و به این ترتیب ورزشکاران هیچ بهانه‌ای برای ارتکاب چنین اشتباهی ندارند. براساس دستورالعمل‌های IOC تمامی ورزشکاران مسئولیت کامل موادی را که به بدن‌شان وارد می‌شود، دارند و وظیفه دارند تا به‌صورت دقیق و کامل از سالم و بدون مشکل بودن موادی که برای تغذیه یا تقویت خود استفاده می‌کنند آگاه باشند. به این ترتیب در مواردی همچون مورد اخیر ورزشکار نمی‌تواند خطای سهل‌انگاری خود را بر گردن پزشک یا فرد دیگری بیندازد. در بخشی از این قوانین آمده است: «هرگونه مورد مثبت دوپینگ یا امتناع از تست دوپینگ با محرومیت روبه‌رو خواهد شد و هیچ استثنائی در این زمینه وجود ندارد. چه پیش از آغاز مسابقات المپیک و چه در جریان بازی‌ها اگر ورزشکار یا تیمی مرتکب دوپینگ شوند با محرومیت و حذف نتایج آنها روبه‌رو خواهند شد.»

همچنین در بخش دیگری از قوانین کمیته بین‌المللی المپیک آمده است: «سهمیه‌های ورزشکاران در ورزش‌های انفرادی به‌دلیل اینکه توسط فرد کسب می‌شود به همان نفر تعلق دارد و درصورتی که این ورزشکار به هر دلیلی نتواند در مسابقات شرکت کند، این سهمیه به فرد دیگری منتقل نخواهد شد.»

به این ترتیب یکی از سهمیه‌های ایران در المپیک توکیو2020 و یکی از امیدهای اصلی کسب طلای ایران به‌دلیل اشتباه این ورزشکار از دست رفت و باید دید درنهایت چه محرومیتی برای او در نظر گرفته خواهد شد و این احتمال که او به‌دلیل غیرعمدی بودن دوپینگش با محرومیت دوساله روبه‌رو شود، وجود دارد.

درمورد بانوی تکاندوکار اما شرایط متفاوت است. او قرار بود به‌عنوان تیم تکواندو و به‌صورت آزمایشی و نمایشی در مسابقات المپیک حاضر شود و به همین دلیل فدراسیون تکواندوی ایران اجازه دارد با وجود محرومیت این ورزشکار، فرد جدیدی را به‌جای او راهی مسابقات کند. البته از طرف دیگر چون این تکواندوکار جزء نفرات رسمی کاروان ایران برای حضور در توکیو2020 نبود و مدال‌های این مسابقات در رده‌بندی نهایی تیم‌ها لحاظ نخواهد شد، فدراسیون ایران می‌تواند نفر جدیدی را جایگزین او کند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.