تاریخ : Thu 17 Jun 2021 - 01:10
کد خبر : 55944
سرویس خبری : سیاست

اکثر اصلاح‌طلبان حامی همتی هستند

مجید محتشمی، دبیر کل حزب آزادی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

اکثر اصلاح‌طلبان حامی همتی هستند

به‌هیچ‌عنوان موضوع تحریم انتخابات در جبهه اصلاحات ایران مطرح نیست و همه احزاب اصلاح‌طلب نیز از مردم دعوت به حضور در انتخابات کرده‌اند.

معین رضیئی، روزنامه‌نگارَ: تنها یک روز تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری باقی‌مانده است. با انصراف محسن مهرعلیزاده از کاندیداتوری، عبدالناصر همتی تنها چهره اصلاح‌طلب باقی‌مانده در انتخابات است اما با وجود این جبهه اصلاحات ایران از وی اعلام حمایت نکرد. در همین رابطه با مجید محتشمی، دبیرکل حزب آزادی و عضو نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان گفت‌وگو کرده‌ایم.

 چرا احزاب نهاد اجماع‌ساز روی اعلام حمایت از کاندیداهای اصلاح‌طلب موجود به جمع‌بندی نهایی نرسیدند؟

 هدف اصلی احزاب جبهه اصلاحات ایران در انتخابات پیش‌رو حمایت از کاندیدای درون‌جناحی بود اما متاسفانه کاندیدای این جبهه صلاحیت‌شان توسط شورای نگهبان احراز نشد و همین موضوع باعث شد کار ما در انتخابات ریاست‌جمهوری سخت‌تر شود. به‌دلیل آنکه ما کاندیدایی در انتخابات ریاست‌جمهوری نداشتیم دومرتبه در جلسه دوشنبه و سه‌شنبه رای‌گیری پیرامون حمایت از مهرعلیزاده و همتی انجام دادیم، اما حتی همتی هم نتوانست نظر اکثریت اعضای جبهه اصلاحات ایران را به‌دست آورد. البته باید بگویم اعضا در جلسه فوق‌العاده سه‌شنبه‌شب مجوزی را صادر کردند که احزاب اگر خواستند، از کاندیدای خود به‌طور مستقل یا ائتلافی حمایت کنند. بعد از این مصوبه شاهد آن بودیم که اکثر احزاب اصلاح‌طلب ازجمله حزب آزادی از همتی اعلام حمایت کردند.

سایر احزاب اصلاح‌طلبی که از همتی اعلام حمایت نکرده‌اند قصد تحریم انتخابات یا در بهترین حالت مشارکت منفعلانه دارند؟

 به‌هیچ‌عنوان موضوع تحریم انتخابات در جبهه اصلاحات ایران مطرح نیست و همه احزاب اصلاح‌طلب نیز از مردم دعوت به حضور در انتخابات کرده‌اند.

 همتی درصورت پیروزی در انتخابات آیا می‌تواند توقعات اصلاح‌طلبان را در دولت خود برآورده کند و همچنین به‌نظر شما کابینه او اصلاح‌طلب است؟

 این مساله بستگی به خود همتی دارد. او چندین‌بار درخواست کتبی داده بود که به جلسه نهاد اجماع‌ساز بیاید و برنامه خود را ارائه دهد اما به‌دلیل تنگناهایی که پیش آمد این اتفاق رخ نداد، البته  پیام‌هایی فرستاده‌ است مبنی‌بر اینکه ان‌شاءالله درصورت پیروزی از نیروهای اصلاح‌طلب در بدنه دولت خود  استفاده خواهد کرد.

 با توجه به نظرسنجی‌های موجود گمان می‌کنید همتی شانسی برای پیروزی درمقابل حریفان خود دارد؟

 بله، این امکان وجود دارد. بنابر آمار در انتخابات‌های اخیر ۳۰درصد مردم همواره مشارکت داشته‌اند که از این ۳۰درصد ۱۰ تا ۱۵درصد متمایل به جناح اصولگرا و ۱۵ تا ۲۰درصد متمایل به اصلاح‌طلبان بوده‌اند. ۳۰درصد نیز عمدتا در انتخابات شرکت نداشته‌اند. در این میان می‌ماند ۴۰درصد آرای خاکستری که این افراد معمولا از روز دوشنبه، سه‌شنبه قبل از انتخابات تصمیم خود را می‌گیرند که اگر آنها به‌نفع همتی فعال شوند امکان پیروزی ایشان وجود دارد.

خاتمی در تصمیمات نهاد اجماع‌ساز تاکنون دخالت داشته‌ یا آنکه بنای او پذیرش نظر احزاب جبهه اصلاحات بوده است؟ همچنین فکر می‌کنید او همچنان توانایی رهبری جناح اصلاحات را دارد یا خیر؟

موضع خاتمی در چندماه گذشته همواره حمایت از نظر احزاب اصلاح‌طلب حاضر در نهاد اجماع‌ساز بوده است. درمورد بخش دوم سوال‌تان نیز باید بگویم خاتمی چهره کاریزماتیک و رهبر معنوی جبهه اصلاحات در سراسر کشور است و نه اصلاح‌طلبان از او فاصله می‌گیرند و نه خود او قصد جدایی از جبهه اصلاحات ایران را دارد، بنابراین بعید است رهبری‌اش در این جبهه به این زودی‌ها به پایان برسد.