تاریخ : Thu 17 Jun 2021 - 02:55
کد خبر : 55925
سرویس خبری : ورزش

«صافی» برای کره مثل «هیدینگ» است

هیجون پارک: دلم برای غذاهای ایرانی تنگ شده است

«صافی» برای کره مثل «هیدینگ» است

برای حضور در انتخابی المپیک باید تمرینات حساب‌شده داشت و با برنامه‌ریزی جدی هم آن را ادامه داد تا به سطح رقابت جدی برسیم و ما هم زیرنظر صافی خیلی سخت و جدی تمرین کردیم. درحقیقت این نتیجه بیش از 10سال فعالیت جدی و تمرینات سخت در کاراته بود.

از غیرممکن، ممکن ساختیم و این باور را صافی به من داد

نسیم شیرازی، روزنامه‌نگار: هیجون پارک ورزشکار 27ساله تیم ملی کاتا کره‌جنوبی که تاریخ‌ساز رشته کاراته در این کشور شد و توانست اولین المپیکی این رشته در کشور کره باشد از 14سالگی به توصیه مربی‌اش با ورزش کن‌دو آشنا شد و بعد از سال 2007 پا به دنیای کاراته گذاشت. هیجون سال 2009 توانست مدال برنز جوانان آسیا و سال 2012 مقام سوم تیمی مسابقات آسیایی ازبکستان را با مربیگری احمد صافی به دست آورد. او که در رشته تربیت‌بدنی تحصیل می‌کند در کارنامه خود مقام سوم بازی‌های آسیایی 2018 را هم به دست آورد و چندبار هم به ایران آمد و در جام ایران‌زمین و جام وحدت و دوستی به میزبانی ایران هم شرکت کرد که در هردو رقابت روی سکو رفته است. او البته در رقابت‌های جهانی 2014 هم موفق عمل کرد ولی به گفته مربی‌اش به‌خاطر اشتباهات داوری آن موقع به حقش نرسید و حالا این ورزشکار اهل کره‌جنوبی دست در دستان سرمربی ایرانی تیم ملی کشورش راهی المپیکی خواهد شد که کمتر کسی سهمی از آن را برای کره‌جنوبی کنار گذاشته بود. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با کاتاکای المپیکی تیم ملی کره‌جنوبی را بخوانید.

چرا در کشوری که بیشترین استقبال از تکواندوست، کاراته را انتخاب کردی؟

ابتدا کار را با کن‌دو (نوعی ورزش رزمی با شمشیر) شروع کردم و باید بگویم بله ما کشوری با علاقه‌مندان زیاد به رشته تکواندو هستیم، ولی همان تعداد کم علاقه‌مند به کاراته هم با جدیت در کومیته و کاتا فعالیت می‌کنند. خودم ابتدا هردو بخش یعنی هم در کومیته و هم کاتا تمرینانم را شروع کردم و در یک‌سال موفق به کسب مدال برنز جام جوانان یونان شدم. همین باعث شد علاقه‌ام به کاتا بیشتر شود و وارد این مسیر شدم.

تمرینات چطور بود و چطور شد که توانستی سهمیه ارزشمند المپیک را به دست بیاوری؟

برای حضور در انتخابی المپیک باید تمرینات حساب‌شده داشت و با برنامه‌ریزی جدی هم آن را ادامه داد تا به سطح رقابت جدی برسیم و ما هم زیرنظر صافی خیلی سخت و جدی تمرین کردیم. درحقیقت این نتیجه بیش از 10سال فعالیت جدی و تمرینات سخت در کاراته بود.

کار با سرمربی ایرانی چطور است؟ چقدر برای رشد شما و کاراته کره تاثیر‌گذار بودند؟

بسیار منضبط، آگاه و با پشتکار است که با همین صفت‌ها در کره شناخته می‌شود، با آمدن استاد صافی توانایی کاراته کره به طرز شگفت‌انگیزی افزایش پیدا کرد و تمام بازیکنان با اعتمادبه‌نفس بیشتر سعی داشتند بهترین عملکرد خود را به نمایش بگذارند که همین‌طور هم شد. کسب این نتیجه می‌تواند تاریخ کاراته کره را با شکل جدیدتری آشنا کند و می‌تواند موجب توجه بیشتر به کاراته و کاراته‌کاها شود.

فکر می‌کنید کاراته کر‌ه‌جنوبی با استاد صافی تا کجا می‌تواند پیش برود؟

در کره آمدن استاد صافی مانند آمدن گاس هیدینگ (مربی هلندی تیم ملی فوتبال کره‌جنوبی) بود که معجزه نیمه‌نهایی جام جهانی 2002 را برای فوتبال کره رقم زد، می‌توانم بگویم تاثیر حضور صافی باعث شد کاراته ما هم در دنیا مطرح شود. ما کمپ‌های مشترک تمرینی خیلی خوب کاراته را با حضور ورزشکاران کشورهای ایران، ژاپن و قزاقستان داشتیم که این کمپ‌ها برای آمادگی بیشترمان خیلی موثر بود و این استاد صافی بود که این باور را به ما داد تا از غیرممکن، ممکن بسازیم.

منتظر سکوی المپیک از شما باشیم؟

تمام تلاشم را برایش می‌کنم و از قبل بازنده نخواهم بود.

سرسخت‌ترین رقبا کدام کاراته‌کاها هستند؟

ورزشکارانی از ژاپن و اسپانیا و البته همه آنهایی که کسب سهمیه المپیک داشتند رقیبان جدی من هستند که باید برای تک‌تک رقابت‌ها تلاش کنم.

رویای ورزشی‌ات؟

حتما کسب مدال المپیک.

ایران و ورزش ایران را چقدر می‌شناسی؟

خودم چندبار به ایران رفته‌ام و هنوز هم دلم برای غذاهای ایرانی تنگ شده است، گوشت بره و مزه مرغ با عطر و طعم پخت ایرانی فراموش‌نشدنی است. راستش با توجه به اینکه چندبار به ایران آمده‌ام می‌توانم بگویم مردم ایران از لحاظ جسمی متفاوت هستند، آنها از لحاظ جسمی بیش‌ازحد قوی هستند و ورزشکاران پرقدرت ایران را هم در رشته‌های کشتی، وزنه‌برداری، ووشو، تکواندو و کاراته دیده‌ام. ورزش ایران و کاراته ایران، تیم‌ها و نفرات قدرتمندی در سطح جهان دارد و من مطمئنم مردم ایران خونگرم و بسیار خوب هستند، حتی می‌توانم بگویم میهمان‌نوازترین و خونگرم‌ترین مردم دنیا هستند.