تاریخ : Thu 17 Jun 2021 - 02:45
کد خبر : 55924
سرویس خبری : ورزش

رکورد دایی؛ آخرین هدف آقای رکورد شکن

رونالدو با شروع عالی در یورو از رکورد پلاتینی عبور کرد

رکورد دایی؛ آخرین هدف آقای رکورد شکن

کریس رونالدو بار دیگر نشان داد که هنوز در اوج قرار دارد و تورنمنتی مهم همچون یورو را با دوگل آغاز کرد. او حالا نه‌تنها بهترین گلزن این مسابقات است، بلکه از همیشه به رکورد علی دایی، آقای‌گل فوتبال ملی دنیا نزدیک‌تر شده است. اگر بتواند همین روند را در دیدارهای آینده تیمش ادامه دهد عبور از رکورد مهاجم سابق ایران در همین مسابقات دور از دسترس نخواهد بود.

سیامک خاجی، روزنامه‌نگار: ستاره 35ساله تیم‌ملی پرتغال در نخستین دیدار این تیم در رقابت‌های یورو 2020 درخشید تا این تیم در آخرین دقایق دیدار برابر مجارستان بتواند به یک برد ارزشمند دست پیدا کند. پرتغال که در گروه مرگ این مسابقات حضور دارد برای داشتن شانس صعود به مرحله بعد باید در این دیدار که برابر ضعیف‌ترین تیم این گروه بود به برتری می‌رسید اما تا دقیقه84 بازی با تساوی بدون گل در جریان بود تا اینکه ستاره‌های پرتغال در عرض 8دقیقه سه‌گل زدند و سه‌امتیاز حساس این مسابقه را به‌دست آوردند. دو گل این تیم را کریس رونالدو زد تا هم رکورددار بیشترین گل‌زده در تاریخ رقابت‌های یورو شود و هم فاصله خود را با رکورد علی دایی به‌عنوان برترین گلزن ملی جهان به سه گل کاهش دهد. رونالدو حالا شانس زیادی دارد تا در همین مسابقات یورو و درصورتی که تیمش در دور گروهی حذف نشود بتواند عنوان بهترین گلزن تاریخ دیدارهای ملی را از اسطوره فوتبال ایران بگیرد.

رکوردهایی که جابه‌جا شدند

ستاره پرتغالی پیش از شروع این تورنمنت با 9گل درکنار میشل پلاتینی مشترکا این عنوان را دراختیار داشت اما با دوگلی که سه‌شنبه‌شب مقابل مجارها زد به‌تنهایی با 11گل در صدر جدول قرار گرفت و رکوردی دیگر را به‌نام خود ثبت کرد. نخستین گل کریس در یورو2004 و در دیدار افتتاحیه برابر یونان زده شد و حالا پس از 17سال توانست بار دیگر توانایی‌های بالای خود را به رخ کشیده و نامش را در بخشی دیگر از تاریخ فوتبال به ثبت برساند. در یورو2004 او تنها دوگل برای پرتغال زد و البته در فینال برابر یونان شکست خوردند و به نایب‌قهرمانی رسیدند. 4سال بعد رونالدو که پخته‌تر هم شده بود تنها در دیدار مرحله گروهی مقابل جمهوری چک توانست گلزنی کند اما یورو2012 عملکرد بهتری داشت و سه‌گل برای تیم‌ملی زد. اوج درخشش او در یورو2016 بود که با سه‌گلی که زد به تیم‌ملی کشورش کمک کرد تا عنوان قهرمانی این رقابت‌ها را تصاحب کند. او حالا امیدوار است بتواند با وجود گروه سختی که تیمش در آن قرار دارد، به این تیم پرستاره کمک کرده تا از قهرمانی خود در این تورنمنت دفاع کند.
این ستاره پرتغالی همچنان به تاریخ‌سازی خود ادامه می‌دهد تا یک گام دیگر به‌عنوان برترین فوتبالیست تاریخ نزدیک شود؛ عنوانی که البته چند مدعی دیگر نیز دارد اما رکوردهایی که او طی سال‌های اخیر جابه‌جا کرده و همچنین موفقیت‌هایش به‌همراه پرتغال باعث شد هوادارانش او را بالاتر از ستاره‌هایی چون مسی، مارادونا و پله بهترین بازیکن ادوار بخوانند. روزنامه مارکا درباره درخشش او در آغاز یورو2020 نوشت: «کریس رونالدو بار دیگر نشان داد که هنوز در اوج قرار دارد و تورنمنتی مهم همچون یورو را با دوگل آغاز کرد. او حالا نه‌تنها بهترین گلزن این مسابقات است، بلکه از همیشه به رکورد علی دایی، آقای‌گل فوتبال ملی دنیا نزدیک‌تر شده است. اگر بتواند همین روند را در دیدارهای آینده تیمش ادامه دهد عبور از رکورد مهاجم سابق ایران در همین مسابقات دور از دسترس نخواهد بود. کریس تنها به سه‌گل ملی دیگر نیاز دارد تا یکی از رکوردهای مهم تاریخ فوتبال را جابه‌جا کند؛ رکوردی که سال‌هاست دراختیار دایی است و به‌نظر می‌رسد به‌زودی باید آن را به‌نام ستاره پرتغالی ثبت کرد. دایی هم احتمالا به‌زودی به جمع ستاره‌هایی خواهد پیوست که رونالدو رکوردهای آنها را پشت‌سر گذاشته و آمار جدیدی را به‌نام خود ثبت کرده است. اتفاقی که پیش از این برای رائول افتاد و این مهاجم 15سال تلاش کرد تا بتواند در رئال‌مادرید از رکورد آلفردو دی‌استفانو به‌عنوان بهترین گلزن تاریخ باشگاه عبور کند. رائول پس از سال‌ها توانست این رکورد را بشکند اما رونالدو خیلی زود دوباره آن را ارتقا داد و در سال2015 در مالمو سوئد گل 324خود را با پیراهن رئال به ثمر رساند. این البته پایان ماجرا نبود و وقتی کریس تصمیم به ترک برنابئو گرفت رکورد عالی 451گل در 438مسابقه را از خود به‌جای گذاشت که بعید است به این زودی بازیکنی بتواند از آن عبور کند. او در لیگ قهرمانان نیز علاوه‌بر 5عنوان قهرمانی که دراختیار دارد، آقای‌گل تاریخ این رقابت‌ها نیز هست و با 14گل بالاتر از لئو مسی قرار گرفته و 134گله است. البته اختلاف سنی دوساله این دو فوق‌ستاره این فرصت را به مسی می‌دهد که بتواند فاصله خود را با مهاجم پرتغالی در این تورنمنت جبران کند.»

سرشار از انگیزه

رونالدو حتی توانسته عنوان بهترین گلزن تاریخ را نیز تصاحب کند و بالاتر از بیسکان و پله قرار گیرد. او هنوز در اوج قرار دارد و با روندی که در پیش گرفته بعید نیست به‌زودی رکوردهای تازه‌ای نیز به‌دست او شکسته شود. کریس در ترکیب پرتغال همچون سال‌های نخست حضورش پرانگیزه و شاداب بازی می‌کند و نشانی از خستگی یا بی‌انگیزگی در چهره او دیده نمی‌شود. شادی گل او برابر مجارها همانند نخستین گلی که با پیراهن این تیم زد بسیار پرشور و هیجان بود تا نشان دهد در این سن و سال هنوز هم می‌خواهد در اوج باشد و به هم‌تیمی‌هایش کمک کند. او در پنجمین و احتمالا آخرین جام‌ملت‌های خود می‌خواهد با خاطره‌ای خوش تورنمنت را ترک کند و به همین دلیل باید در دو دیدار بعدی برابر آلمان و فرانسه نمایش بهتری نسبت به دیدار نخست ارائه کند تا پرتغالی‌ها بتوانند راهی مرحله حذفی شوند.
کریس همواره در فوتبال سرشار از انگیزه بوده و حالا مهم‌ترین هدفش در این تورنمنت بعد از موفقیت و تکرار قهرمانی به‌همراه تیم‌ملی کشورش، عبور از رکورد علی دایی است. بی‌شک رونالدو تا پیش از شکستن این رکورد تصمیمی برای خداحافظی از دیدارهای ملی نخواهد گرفت و البته اگر حتی در این مسابقات هم نتواند به این هدف برسد احتمالا پس از این مسابقات و در دیدارهای دوستانه عنوان آقای‌گلی جهان را بالاخره از چنگ دایی خارج خواهد کرد.
او اگرچه در تیم‌ملی شرایط خوبی دارد اما تکلیف آینده‌اش در یوونتوس مشخص نیست و گفته می‌شود به احتمال زیاد در تابستان این تیم را ترک خواهد کرد. از منچستریونایتد، پاری‌سن‌ژرمن و حتی رئال‌مادرید به‌عنوان یکی از مقاصد احتمالی او نام برده می‌شود اما حضورش در پاریس محتمل‌تر خواهد بود تا او در سال‌های پایانی فوتبالش موفقیت در لیگ فرانسه و شاید حتی قهرمانی را نیز با این تیم در اروپا تجربه کند.

اقدام جالب علیه کوکاکولا

رونالدو پس از این موفقیت در نشست خبری پس از مسابقه حاشیه‌ساز شد و با حرکت جنجالی‌اش ضرر هنگفتی به یکی از اسپانسرهای مسابقات وارد کرد. کریس پیش از شروع نشست خبری دو شیشه نوشابه کوکاکولا را که روز میز محل مسابقه بود برداشت و گفت: «آب بنوشید.» همین حرکت باعث شد این شرکت آمریکایی با افت ارزش سهامش روبه‌رو شود و بیش از 4میلیارد دلار ضرر کند. یوفا هنوز به این حرکت رونالدو واکنشی نشان نداده است اما این احتمال وجود دارد که او را با جریمه نقدی تنبیه کند. سخنگوی این کمپانی نیز در واکنش به این حرکت رونالدو گفت: «بازیکنان مختارند نوشیدنی خود را انتخاب کنند و در نشست‌های خبری علاوه‌بر نوشابه آب آشامیدنی نیز وجود دارد. هرکس آزاد است تا نوشیدنی موردنظرش را انتخاب کند و اصراری دراین‌باره نداریم.» البته پس از این حرکت و در پایان دیدار بعدی مسابقات بین فرانسه و آلمان نیز پل پوگبا حرکتی مشابه را این‌بار با یکی از برندهای تولید مشروبات الکلی انجام داد. هافبک مسلمان فرانسه پیش از شروع صحبت‌هایش بطری مشروب را از مقابل خود برداشت تا اعتراض خود را به این حرکت اسپانسرها نشان دهد.