تاریخ : Wed 16 Jun 2021 - 11:05
کد خبر : 55909
سرویس خبری : سیاست

شرق: خاتمی از هیچ کاندیدایی حمایت نخواهد کرد

شرق: خاتمی از هیچ کاندیدایی حمایت نخواهد کرد

با خواندن بیانیه اخیر مجمع روحانیون مبارز می‌توان دریافت که نظر رئیس این مجموعه سیاسی نیز همانی است که در بیانیه آمده است.

به گزارش «فرهیختگان»، روزنامه شرق نوشت: «تکلیف مشخص است و جبهه اصلاحات نه دیگر تمایلی به حمایت از مهرعلیزاده و همتی دارد و نه آنکه اصلا در چند روز آینده امکان حمایت از آنها را دارد و البته نه اقبال عمومی و میزان مشارکت انتخاباتی به نحوی است که اصلاح‌طلبان بخواهند بار دیگر آبروی سیاسی خود را پای نامزدهایی که چندان سبد رأی بالایی ندارند، خرج کنند.

افزون بر این، با توجه به تصمیم نهایی نهاد اجماع‌ساز به نظر می‌رسد که سید‌محمد خاتمی نیز نظری جز آنچه دوشنبه‌شب مقرر شد، نداشته باشد و شاید دیگر برخی نباید منتظر پیام خاتمی باشند. زیرا از یک‌ سو خاتمی شخصیتی جمع‌‌پذیر دارد و معمولا سعی می‌کند از تصمیم جمعی حمایت کند و ثانیا با خواندن بیانیه اخیر مجمع روحانیون مبارز می‌توان دریافت که نظر رئیس این مجموعه سیاسی نیز همانی است که در بیانیه آمده است.»

گفتنی است در بخشی از گزارش امروز روزنامه «فرهیختگان» آمده است: جناح چپ اصلاحات با رهبری اتحاد ملتی‌ها نگاه متفاوت‌تری به سیاست و انتخابات دارند. آنها راهبرد از یک‌سو رادیکالیسم را پیش می‌برند و از دیگرسو اگر امکان پیروزی در رقابت را داشته باشند، تمام‌قد به میدان می‌آیند. در همین انتخابات محوریت ستاد محسن مهرعلیزاده و متنی که او در مناظرات دائما از روی آن می‌خواند، دستپخت اتحاد ملتی‌هایی بود که در ستاد او فعالیت می‌کردند.اتحاد ملتی‌ها با موتور روشن و چراغ‌خاموش تمام آنچه را که تمایل داشتند در مناظرات گفتند. اگر این گفته‌ها اثر می‌کرد و نظرسنجی‌ها این اثر را نشان می‌داد، آنها به‌صورت جدی وارد کارزار انتخابات می‌شدند اما اکنون آنها حاضر نیستند در انتخاباتی که شکست‌شان حتمی است، ورودی داشته باشند. در نگاه جناح چپ اصلاحات که اکنون زمام حزب را در دست گرفته و گفته می‌شود خاتمی نیز تحت‌تاثیر آنهاست، انتخابات زمانی تجلی مردم‌سالاری است که منتج به پیروزی آنها شود، در غیر این صورت باید از آن پرهیز کرد. از سوی دیگر نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد کابینه روحانی، نامحبوب‌ترین دولت پس از انقلاب است. از طرفی میان مردم عادی تفاوتی میان اصلاح‌طلبان حامی روحانی و خود او وجود ندارد. به همین دلیل است که اگر حتی در همین انتخابات پیش‌رو سیدمحمد خاتمی و تمام اصلاح‌طلبان از عبدالناصر همتی یا محسن مهرعلیزاده نیز حمایت می‌کردند، بازهم این دو نفر بنابر نظرسنجی‌ها نمی‌توانستند پیروز این رقابت شوند. (اینجا)