تاریخ : Wed 16 Jun 2021 - 02:40
کد خبر : 55905
سرویس خبری : دانشگاه

ارسال هزار اثر به جشنواره رشد نشان حیات فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی است

دکتر طهرانچی در پیامی تاکید کرد

ارسال هزار اثر به جشنواره رشد نشان حیات فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی است

دکتر طهرانچی: فرزندان عزیز ما در کانون‌های فرهنگی دانشجویی، کنش فرهنگی جمعی را در کنار رشد علمی و تحصیلی با بهره‌مندی رهنمودهای اساتید و مشاوران فرهنگی به‌عنوان «باغبانان فرهنگی» تجربه‌آموزی می‌کنند و رویدادهایی چون جشنواره رشد که بتوانند هم‌افزایی، نواندیشی، ممارست و تجربه‌اندوزی دانشجویان را تقویت کند و عرصه‌ای برای شناسایی و تربیت استعدادها باشد و پیشخوانی برای عرضه فعالیت‌های برآمده از سلایق و علایق مختلف باشد، در این عرصه بیش از هر چیز مورد انتظار است.

نمایشگاه مجازی جشنواره رشد با حضور فرزاد جهان‌بین معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، سیدکاظم یکانی مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، شریفی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان و معاونان فرهنگی دانشجویی واحدهای سراسر کشور رونمایی و پیام دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قرائت شد.
جهان‌بین در این جلسه با اشاره به حدیث نبوی «اَلّناسُ معادِنُ کَمَعادِنِ الَّذهبِ وَ الْفِضَّةِ» گفت: «مردم مانند معادن طلا و نقره هستند. وجود بیش از یک‌میلیون و 200هزار دانشجو، 24هزار استاد و 34هزار کارمند در دانشگاه آزاد اسلامی ظرفیت قابل‌توجهی است که باید از این پتانسیل به نحو شایسته استفاده کنیم.»
وی مهم‌ترین ماموریت دانشگاه را زمینه‌سازی برای بروز استعدادهای جامعه به‌ویژه دانشجویان دانست و افزود: «شناسایی، رشد و گره‌زدن این توانمندی‌ها به ساحات مختلف اجتماعی، سه مرحله این ماموریت مهم است.»
جهان‌بین بر لزوم بسترسازی جهت مشارکت هرچه بیشتر دانشجویان در فعالیت‌های فرهنگی به‌خصوص کانون‌ها تاکید کرد و گفت: «انجام فعالیت‌های فرهنگی توسط دانشجویان بسیار ارزشمندتر از اجرای همان فعالیت‌ها توسط حوزه فرهنگی دانشگاه است.»
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به بررسی وضعیت کانون‌ها در سفرهای استانی، لزوم وجود تنوع بیشتر در زمینه فعالیت کانون‌ها را یادآور شد و مشارکت همه سلایق را از موجبات رشد کانون‌ها دانست.
وی اظهار داشت: «شناسایی استعدادها در مرحله اولیه جشنواره رشد، مقدمه پرورش و معرفی این پتانسیل به جامعه است.»
جهان‌بین از حمایت‌های دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و همکاری مطلوب معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان، روسا و معاونان فرهنگی دانشجویی تمامی واحدهای فعال در جشنواره به‌ویژه اعضای کانون‌های دانشجویی قدردانی کرد.
سیدکاظم یکانی، مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این جلسه با بیان اینکه جشنواره رشد با هدف ارتقای کانون‌ها و ایجاد مشوق برای دانشجویان برگزار شده است، گفت: «از مهم‌ترین شاخصه‌های این جشنواره شرکت کانون‌های فعال در همه حوزه‌های متنوع فرهنگی است.»
شریفی، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان نیز در ابتدای این جلسه از ارسال حدود هزار اثر دانشجویی در قالب آثار هنری، فرهنگی، ادبی، رسانه و نرم‌افزار و... در مرحله واحدی استانی خبر داد و افزود: «380 اثر پس از طی مراحل داوری در واحد و استان موفق به ورود به مرحله داوری کشوری شدند. آثار منتخب در سایت جشنواره در بخش نمایشگاه مجازی عرضه می‌شود.»
در پایان، جهان‌بین پیام دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به جشنواره رشد را قرائت کرد.
متن پیام دکتر طهرانچی به شرح زیر است:
«بسمه تعالی
در ساحت اندیشه دینی، رشد علمی توأمان با رشد فرهنگی مطلوب است و این مهم در فرازهایی در آیات شریفه قرآن کریم (آل‌عمران آیه 164؛ جمعه آیه دو) تاکید شده است. علاوه‌بر این رسالت انسان‌سازی که بارقه‌های آن به فرموده رهبر فقید انقلاب از رهگذر دانشگاه رهنمون می‌کند، انتظار از دانشگاه به‌مثابه نهاد صرف «توسعه‌دهنده علوم» را فرا خواهد برد؛ امری که در منویات مقام‌معظم‌رهبری‌(مدظله‌العالی) نیز مطرح شده است.
مخاطب اصلی گفتمان تمدن‌ساز در بیانیه گام دوم انقلاب، جوانانی هستند که بخش قابل‌توجهی از آنها در دانشگاه آزاد اسلامی تحصیل می‌کنند؛ از این‌رو کارویژه‌های این سرمایه ارزشمند را نباید از نظر دور داشت؛ همان‌طور که معظم‌له در دیدار اخیر با دانشگاهیان نیز فرموده‌اند «دانشجو عنصر ارزشمندی برای کشور است که نباید افسرده و ازکارافتاده شود زیرا دانشجویان مومن و فعال، در امیدآفرینی و تقویت‌ انگیزه‌ها نقش مهمی دارند.» و این مهم از طریق سه‌گانه «علم»، «تهذیب» و «ورزش» در دانشگاه و در بستر کار گروهی میسر است.
رشد اجتماعی و فرهنگی فرزندان عزیز ما در دانشگاه از طریق همین فعالیت‌های فرهنگی گروهی و هدفمند محقق می‌شود و پیشران «دانشگاه فردا» است. در نسل‌های جدید دانشگاه و با گذر از جریان آموزش، پژوهش و کارآفرینی، دانشگاه بیش از هر نهاد دیگر «مسئول» و «پاسخگو» است. دانشگاه مسئول برای همه عرصه‌های زندگی اجتماعی باید آماده و پاسخگو باشد و عرصه گسترده فرهنگ که در کشور عزیز ما از مبانی اسلام ناب‌محمدی (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) سرچشمه گرفته است. بی‌گمان محملی برای رشد ظرفیت‌ها و قابلیت‌های دانشجوی تمدن‌ساز در تراز انقلاب اسلامی است.
فرزندان عزیز ما در کانون‌های فرهنگی دانشجویی، کنش فرهنگی جمعی را در کنار رشد علمی و تحصیلی با بهره‌مندی رهنمودهای اساتید و مشاوران فرهنگی به‌عنوان «باغبانان فرهنگی» تجربه‌آموزی می‌کنند و رویدادهایی چون جشنواره رشد که بتوانند هم‌افزایی، نواندیشی، ممارست و تجربه‌اندوزی دانشجویان را تقویت کند و عرصه‌ای برای شناسایی و تربیت استعدادها باشد و پیشخوانی برای عرضه فعالیت‌های برآمده از سلایق و علایق مختلف باشد، در این عرصه بیش از هر چیز مورد انتظار است.
حضور قریب به هزار اثر در جشنواره رشد ویژه کانون‌ها در شرایط کنونی درکنار سایر فعالیت‌های ارزشمند صورت‌گرفته نشانه حیات فرهنگی و روح نشاط و خلاقیت در کالبد دانشگاه آزاد اسلامی است. از تلاش همه متصدیان این رویداد ملی به‌ویژه معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی و نیز همکاران واحد اصفهان (خوراسگان) به‌عنوان دبیرخانه مرکزی جشنواره و نیز دانشجویان عزیز عضو کانون‌ها تشکر و قدردانی می‌کنم. امیدوارم این رقابت‌های ارزشمند در دانشگاه مانا باشد.
از همه دانشجویان و اساتید عزیز و همکاران گرانمایه دانشگاهی تقاضا می‌کنم در راستای تقویت مولفه‌های فرهنگ دانشگاهی و خلاقیت و نوآوری که به امیدافزایی و تعمیق ارزش‌های فرهنگی در جامعه منجر می‌شود، اهتمام ورزند تا بتوانیم در مسیر رشد و تعالی دانشگاه علی‌رغم همه سختی‌ها با امیدواری و پرتوان گام‌های بلند برداریم. دوام توفیقات همه عزیزان را از خداوند متعال مسالت می‌نمایم.»
 گفتنی است در ادامه از سایت جشنواره رشد به آدرس http://roshd.khuisf.ac.ir رونمایی شد.
علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به سایت مذکور از نمایشگاه مجازی آثار کانون‌های فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی بازدید کنند.