تاریخ : Tue 15 Jun 2021 - 02:10
کد خبر : 55805
سرویس خبری : ورزش

کند، بدون اقتدار، با تاکتیک نامناسب

عراقی‌ها در آستانه مصاف با ایران از ضعف‌های تیم کاتانچ می‌گویند

کند، بدون اقتدار، با تاکتیک نامناسب

عراقی‌ها برخلاف ملی‌پوشان کشورمان در دیدارهای اخیر خود عملکرد درخشانی نداشته‌اند و همین موضوع باعث نگرانی‌هایی در بین فوتبال‌دوستان این کشور شده است.

سیامک خاجی، روزنامه‌نگار: دو تیم ملی ایران و عراق امشب در بحرین آخرین و حساس‌ترین دیدار گروه C مسابقات انتخابی جام‌جهانی 2022 قطر را برگزار خواهند کرد تا تکلیف این گروه پس از کش‌وقوس‌های زیادی که در طول ماه‌های اخیر وجود داشته، مشخص شود. درحالی‌که باید تکلیف دیدارهای این مرحله خیلی زودتر مشخص می‌شد اما شیوع کرونا باعث تعویق مسابقات شد و درنهایت تصمیم کنفدراسیون آسیا این بود که مسابقات هر گروه به‌صورت متمرکز و در یک کشور برگزار شود. در این گروه بحرین به‌عنوان میزبان انتخاب شد که البته نتوانست از این مزیت استفاده کند و روی کاغذ اندک امیدی برای صعود به‌عنوان تیم دوم دارد؛ اما بعید است تمامی نتایجی که این تیم برای رسیدن به این رتبه نیاز دارد، اتفاق بیفتد. پس از شکست لبنان برابر کره‌جنوبی گفته می‌شد که عراق صعودش به دور بعد قطعی شده و حتی درصورت شکست برابر ایران به‌عنوان تیم دوم راهی دور بعد می‌شود؛ اما این تیم هنوز از رفتن به دور بعد مطمئن نیست و درصورت ناکامی در مسابقه امشب ممکن است از دور مسابقات حذف شود. از طرف دیگر ملی‌پوشان ایران نیز که عملکرد خوبی در دور برگشت ارائه کرده و هر سه بازی قبلی خود را برده‌اند با کسب یک تساوی هم می‌توانند به صعود به‌عنوان تیم دوم امید زیادی داشته باشند اما قطعا اسکوچیچ تیمش را برای کسب 3 امتیاز بازی امشب به مصاف عراق می‌فرستد.

بدون غایب و محروم

عراقی‌ها برخلاف ملی‌پوشان کشورمان در دیدارهای اخیر خود عملکرد درخشانی نداشته‌اند و همین موضوع باعث نگرانی‌هایی در بین فوتبال‌دوستان این کشور شده است. این تیم ابتدا برابر کامبوج 4 بر یک باخت تا ضعیف‌ترین تیم این گروه دومین گل خود را در این مسابقات به ثمر برساند. برتری خفیف و یک‌گله مقابل هنگ‌کنگ هم نشان داد که این تیم صلابت و اقتدار همیشگی را ندارد و سرکو کاتانچ تنها به‌دنبال کسب امتیازات لازم برای رفتن به دور بعد است. روزنامه عراقی «الزمان» درباره روند آماده‌سازی این تیم برای دیدار برابر ایران می‌نویسد: «ملی‌پوشان عراقی از روز شنبه تمرینات خود را برای آخرین دیدار گروهی خود در مرحله انتخابی جام‌جهانی آغاز کردند و خوشبختانه جواب تست کرونای تمامی بازیکنان تیم نیز منفی بود تا سرکو کاتانچ تمامی نفرات خود را برای این دیدار حساس در اختیار داشته باشد. علی فائز، بازیکن این تیم که پس از مثبت شدن تست کرونایش یک هفته در بحرین قرنطینه بود، حالا با منفی شدن تستش می‌تواند به جمع ملی‌پوشان برگردد و مشکلی برای همراهی این تیم برابر ایران نخواهد داشت. البته با توجه به اینکه مدتی از تمرینات دور بوده و شرایط بدنی مساعدی ندارد، بعید است سرمربی تیم از او در این دیدار استفاده کند. همچنین علا علی‌مهاوی، مدافع و امجد عطوان، هافبک تیم که به‌دلیل محرومیت در دیدار برابر هنگ‌کنگ حضور نداشت، برابر ایران می‌تواند به میدان برود. کادرفنی تیم ملی امیدوار است در این دیدار بتواند نتیجه‌ای خوب کسب کرده و به‌عنوان صدرنشین گروه راهی مرحله بعدی این مسابقات شود تا گرفتار امتیازشماری برای انتخاب 5 تیم دوم بهتر گروه‌های هشت‌گانه در این مسابقات نشوند.»
البته تیم ملی عراق حتی درصورت شکست برابر ایران نیز شانس زیادی برای صعود به‌عنوان تیم دوم خواهد داشت و با توجه به اینکه در چنین شرایطی با عدم برتری اردن برابر استرالیا یا پیروز نشدن ازبکستان مقابل عربستان این تیم در بین 5 تیم برتر گروه‌ها قرار خواهد گرفت، به همین دلیل نگرانی چندانی برای صعود به مرحله بعدی این مسابقات ندارد. عراق هم‌اکنون با 17 امتیاز در صدر جدول گروه است و ایران 15 امتیازی را در تعقیب خود می‌بیند. عراق درصورتی‌که دو برد این تیم برابر کامبوج، تیم آخر گروه برای مقایسه تیم‌های دوم نادیده گرفته شود، 11امتیازی می‌شود و با شکست برابر ایران تفاضل گل این تیم حداکثر 3+ خواهد بود که این تیم را فعلا بالاتر از لبنان و قرقیزستان قرار می‌دهد مگر اینکه متحمل شکست پرگل شود.

نیاز به تغییرات در سیستم

یونس القطان، مربی عراقی در مصاحبه‌ای درباره شرایط تیم ملی این کشور و همچنین عملکرد فنی این تیم معتقد است که دیدار برابر هنگ‌کنگ یک درس تاکتیکی برای عراقی‌ها بود و این تیم اگر می‌خواهد به دور سوم انتخابی صعود کند و برابر تیم‌های مدعی آسیایی موفق باشد باید عملکرد بهتری داشته باشد. القطان می‌گوید: «متاسفانه ما در دیدار برابر هنگ‌کنگ فاقد شور و هیجان و سرعت لازم در بازی خود بودیم و این برابر تیمی که در رتبه 144 رنکینگ فیفا قرار دارد و نفرات بزرگی نیز در ترکیب خود ندارد، بسیار بد است. آنها با یک دفاع منطقی و مستحکم باعث شدند بازیکنان ما به ارسال از جناحین روی آورده و عملا فرصتی برای گشودن دروازه حریف پیدا نکنند. تک‌گل تیم نیز با اشتباه خط دفاعی آنها و با یک گل به خودی به ثمر رسید. بدون‌شک هدف تیم ما حضور در مرحله سوم و موفقیت در آن مرحله است و به همین دلیل به‌شدت به بازیکنان شاغل در خارج از کشور و آمادگی آنها نیاز داریم. کمیته فنی فدراسیون باید در جلسه‌ای با کاتانچ با او درباره استفاده از نفراتی چون اسامه رشید، جاستین میرام و احمد یاسین مذاکره کند و همچنین خواستار تغییر سیستم تیم از 2-5-3 به 3-3-4 شود؛ چراکه دو تیمی که ما در بازی‌های قبلی برابر آنها بازی کردیم، تیم‌های قدرتمندی نبودند و می‌توانستیم با یک خط حمله سه‌نفره متشکل از مهند علی، ایمن حسین و محمد داوود بهتر به دروازه آنها حمله کنیم. بااین‌حال او ترجیح داد یکی از این سه بازیکن را به‌عنوان یار تعویضی راهی زمین کند. ملی‌پوشان برای دیدار برابر ایران استراحت کافی داشته‌اند و لازم نبود برخی نفرات روی نیمکت قرار بگیرند. همچنین استفاده از طارق همام که یک بازیکن چپ‌پاست، در سمت راست زمین باعث تعجب من شد؛ چراکه هر بار می‌خواست توپ را پاس بدهد یا سانتر کند باید آن را روی پای چپ خود می‌آورد که به نظرم تصمیم درستی نبود. ما برای اینکه قاطعانه راهی مرحله بعد شویم باید نمایشی خوب برابر ایران داشته باشیم و از این تیم امتیاز بگیریم. تیم ما در این دو بازی نتوانسته سرعت بالایی در بازی و انتقال توپ از دفاع به حمله داشته باشد، برخلاف ایران که در سه بازی قبلی خود هنگ‌کنگ، بحرین و کامبوج را با نتایج خوبی شکست داده و با ارائه فوتبالی تهاجمی و بدون‌توجه به رطوبت هوا در بحرین توانسته عملکرد خوبی داشته باشد. جالب اینکه برخی اعضای تیم ما رطوبت بالا را بهانه‌ای برای نتایج نه‌چندان خوب تیم عنوان کرده‌اند.»

مشکل در میانه زمین

این مربی عراقی معتقد است که کاتانچ باید هرچه زودتر چاره‌ای برای ایرادهای تیمش پیدا کند وگرنه درصورت صعود به مرحله بعد با شرایطی که دارد، کار سختی برای صعود به جام‌جهانی خواهد داشت. القطان ادامه می‌دهد: «کاتانچ در این دو بازی هیچ راه‌حلی برای سرعت پایین بازی تیمش نداشت و به نظرم بهتر است او غرورش را کنار گذاشته و بیشتر از ستاره‌های شاغل در لیگ‌های خارجی استفاده کند. آنها تجربه بیشتری در بازی برای تیم ملی دارند و می‌توانند در دیدارهای حساس به کمک تیم آمده و شرایط را بهتر کنند. تیم ما به‌خصوص در میانه زمین و سمت راست دچار مشکلاتی است که باید هرچه سریع‌تر برای آن چاره‌ای بیندیشیم. صفا هادی در امر بازی‌سازی کارهایی فراتر از وظایف معمولش انجام می‌دهد و در بازی قبلی بشار رسن هم دچار مصدومیت شد و از مربی تیم خواست او را تعویض کند. به همین دلیل باید به فکر نفراتی مطمئن در این دو منطقه زمین باشیم. ما هنوز نتوانسته‌ایم صدرنشینی خود را قطعی کنیم و اگر بتوانیم همانند بازی رفت حریف را شکست دهیم با روحیه‌ای خوب برای دور بعد آماده خواهیم شد. به‌هرحال تیمی که می‌خواهد در مهم‌ترین تورنمنت فوتبالی دنیا حاضر باشد باید بتواند تمامی رقبای خود در دور انتخابی را مغلوب کند و نباید در این راه دنبال بهانه‌جویی باشیم. آزمون واقعی سرمربی تیم ملی در دور بعد و برابر رقبای قدرتمند آسیایی خواهد بود. ما در دوران مربیگری کاتانچ به جز رویارویی با آرژانتین که با شکست 4 بر صفر تیم همراه بود، با تیم بزرگ جهانی دیگری روبه‌رو نشده‌ایم و این دیدار برابر ایران می‌تواند یکی از معیارها برای سنجش میزان موفقیت او در تیم ملی باشد و البته در دور بعد رویارویی با تیم‌هایی چون کره‌جنوبی، ژاپن و استرالیا هم در پیش است و مشخص می‌شود که آیا او توانسته در تیم پیشرفتی ایجاد کند یا خیر.»
القطان در ادامه همچنین به انتقاد از فدراسیون این کشور پرداخته و می‌گوید: «یکی از مشکلات فوتبال عراق این است که بازیکنان تنها در چند تیم بزرگ حضور دارند و فضای رقابتی در لیگ وجود ندارد. انتخاب بازیکنان محدود است و این ایراد به مسئولان لیگ و فدراسیون برمی‌گردد که نتوانسته‌اند شرایط بهتری را فراهم کنند. یکی از کارهای اساسی ما باید استعدادیابی و حمایت از باشگاه‌هایی باشد که روی پدیده‌های جوان سرمایه‌گذاری می‌کنند و با ادامه این روند می‌توان به موفقیت تیم ملی در آینده امیدوار بود. باشگاه‌های ما نیز فاقد برنامه‌ریزی اصولی و مدیریت حرفه‌ای هستند و زمان آن فرارسیده است تا با استفاده از تجربیات باشگاه‌های خارجی، خود را به سطحی بالاتر برسانیم و فوتبال خود را از وضعیت کنونی خارج کنیم.»

ضعف در خط حمله

در چنین فضایی به نظر می‌رسد کاتانچ طرفداران زیادی در فوتبال عراق ندارد و به‌خصوص دو نتیجه اخیر تیمش باعث شده با انتقادات زیادی روبه‌رو شود. شاگردان او اگر در دیدار امشب برابر ایران بازنده شوند، شرایط برای ادامه همکاری او با فدراسیون این کشور سخت خواهد شد. البته با توجه به فرصت کمی که تا شروع مرحله بعدی مسابقات باقی مانده است، شاید برکناری این مربی اسلوونیایی چندان منطقی نباشد. شاکر محمود، داور شناخته‌شده و سابق عراقی با وجود تمجید از عملکرد تیم ملی این کشور و صدرنشینی در گروهش معتقد است که تیم در دو بازی قبلی فاقد نشاط و شادابی لازم بوده و نباید برابر تیم‌های نه‌چندان قدرتمند چنین عملکردی داشت: «متاسفانه در نیمه دوم بازی با کامبوج و در تمام طول بازی برابر هنگ‌کنگ تیم شادابی و اقتدار لازم را در زمین نداشت و همین موضوع باعث شده برای دیدار سه‌شنبه‌شب برابر ایران نگرانی‌هایی وجود داشته باشد. البته کاتانچ از روند تیمش ابراز رضایت کرده و معتقد است که تیم او در مسیر درستی قرار دارد. بااین‌حال بسیاری از هواداران تیم ملی درباره توانایی این مربی برای بازگرداندن تیم ملی به روزهای اوجش تردید دارند و البته امیدواریم در دیدار برابر ایران همانند دو بازی گذشته نباشیم. به نظر من کادرفنی باید روی مسائل روحی و روانی بازیکنان بیشتر کار کند و آنها را برای دیدار حساس با ایران آماده کند، به‌خصوص بازیکنان حاضر در خط دفاعی که بیشتر در لیگ‌های داخلی شاغل هستند و باید به‌خوبی برابر خط حمله خطرناک ایران آماده باشند و شب خوبی را سپری کنند تا بتوانیم از این مسابقه هم به سلامت عبور کنیم. فکر می‌کنم مهم‌ترین موضوعی که باعث شده تیم کاتانچ تا این مرحله از مسابقات در شرایط خوبی قرار داشته باشد و صدر جدول را از دست ندهد، ثباتی است که او در تیمش به وجود آورده و کم بودن تغییرات در نفرات اصلی باعث شده بازیکنان با شناخت بهتری نسبت به هم راهی میدان شوند.»
روزنامه المدای عراق نیز در تحلیل شرایط تیم ملی این کشور پیش از دیدار برابر ایران این‌چنین نوشته است: «برای این دیدار حساس نیاز داریم تا خط دفاعی مستحکمی داشته باشیم و در فاز تهاجمی هم نسبت به بازی‌های قبلی باید بهتر کار کنیم. در دو مسابقه قبلی کادرفنی تیم نتوانست عملکرد خوبی داشته باشد و به نظر می‌رسید توصیه‌های آنها تغییری در شرایط بازی ایجاد نکرده و به‌نوعی کم‌اثر بوده است. این‌بار و در این دیدار مهم ما نیاز داریم در بهترین فرم خود باشیم تا با حفظ صدرنشینی راهی دور بعد شویم. مهاجمان ما حتی برابر خط دفاعی نه‌چندان قدرتمند هنگ‌کنگ موفق ظاهر نشدند و این یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف تیم است که می‌تواند در بازی برابر ایران هم برای ما دردسرساز شود. البته با توجه به اینکه تیم ایران در این دیدار به برد نیاز دارد می‌توان به استفاده از ضدحملات و فضای خالی ایجادشده در پشت مدافعان حریف امیدوار بود.»