تاریخ : Sun 13 Jun 2021 - 01:55
کد خبر : 55712
سرویس خبری : ورزش

بازیکنان لیگ فوتبال و والیبال در اولویت نیستند

نگاهی به وضعیت واکسیناسیون ورزشکاران در ایران

بازیکنان لیگ فوتبال و والیبال در اولویت نیستند

اولویت نخست ما ورزشکاران المپیکی و پارالمپیکی بود که خوشبختانه دوز نخست را همه آنها دریافت کرده‌اند و دوز دوم را نیز به 80درصد از آنها تزریق کرده‌ایم. به‌زودی 20درصد باقی‌مانده را نیز تزریق می‌کنیم

رئیس فدراسیون پزشکی-ورزشی: مشکلی برای دوز دوم واکسن المپیکی‌ها نداریم

محمد آقایی‌فرد، روزنامه‌نگار: شاید کمتر کسی تصور می‌کرد که در قرن 21میلادی و درحالی که بشر مدعی در دست داشتن بیشتر تکنولوژی‌ها بود یک ویروس بلای جان مردم شود و حدود 175میلیون نفر را مبتلا و 4میلیون نفر را در سراسر دنیا از بین ببرد. شاید کمتر کسی تصور می‌کرد که روزی ورزش کردن با سختی همراه باشد و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تماشای مسابقات ورزشی را به یک حسرت تبدیل کند. حالا دیگر ورزشگاه‌های خالی از تماشاگر و داد و فریادهای نچسب مربیان درکنار زمین به بخشی جدایی‌ناپذیر از رقابت‌های ورزشی تبدیل شده و شبکه‌های تلویزیونی مختلف دنیا مجبورند از صدای تماشاگر یا ماکت‌های آنها برای ایجاد اندکی جذابیت بیشتر بهره بگیرند. در روزهای گذشته اما وضعیت پاندمی در برخی نقاط دنیا بهتر شده به‌طوری که بخشی از تماشاگران انگلیسی، عربستانی، اماراتی و اسپانیایی در ورزشگاه‌ها حضور دارند. هرچند تعداد آنها اندک است اما به هر حال بازگشت به پروسه عادی حضور تماشاگران در ورزشگاه می‌تواند برای ورزش‌دوست‌ها پروسه‌ای جذاب باشد که بی‌صبرانه منتظر آن هستند. در رقابت‌های بزرگ البته هنوز ابهاماتی درباره حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها وجود دارد. خبرهای ضد و نقیض فراوانی درباره احتمال حذف تماشاگران خارجی از المپیک وجود دارد و حتی گفته می‌شود تماشاگران ژاپنی نیز نمی‌توانند به‌سادگی بازی‌های المپیک را تماشا کنند. به هر حال آنچه می‌توان به‌صورت خلاصه گفت اینکه وضعیت در ورزش رو به عادی‌سازی است اما هنوز برای بازگشت به شرایط دوسال پیش و حضور پرتعداد تماشاگران زمان زیادی باقی‌مانده است.
در ایران نیز سازمان لیگ برای بازی‌های باقی‌مانده لیگ به‌دنبال حضور 100تماشاگر از هر تیم است تا بتواند برای سال آینده از 20درصد ظرفیت ورزشگاه‌ها برای حضور تماشاگران استفاده کند؛ موضوعی که هنوز مورد موافقت ستاد ملی مبارزه با کرونا قرار نگرفته است. غلامرضا نوروزی، رئیس فدراسیون پزشکی-ورزشی دراین‌باره می‌گوید: «ما دراین‌باره پیشنهادهایی ارائه کرده‌ایم اما هنوز مصوبی داده نشده است. بسیار امیدواریم که بتوانیم موافقت ستاد ملی مبارزه با کرونا را کسب کنیم و در سال آینده بتوانیم تماشاگران را به ورزشگاه‌ها بازگردانیم. مطمئن باشید پتانسیل و شرایط ورزشگاه‌ها به‌گونه‌ای است که می‌توان به‌طور کنترل‌شده از حضور تماشاگران استفاده کرد.»

 نوروزی: فقط 20 درصد المپیکی‌ها دوز دوم را نزده‌اند

پروسه واکسیناسیون ورزشکاران از مدت‌ها قبل آغاز شده اما نگرانی‌های بسیاری وجود داشت که مبادا دوز دوم واکسن سینوفارم که به ورزشکاران تزریق شده، همانند آنچه برای مردم عادی اتفاق افتاده کم باشد و فاصله واکسیناسیون آنها را به تاخیر بیندازد. دکتر نوروزی دراین‌باره به «فرهیختگان» گفت: «اولویت نخست ما ورزشکاران المپیکی و پارالمپیکی بود که خوشبختانه دوز نخست را همه آنها دریافت کرده‌اند و دوز دوم را نیز به 80درصد از آنها تزریق کرده‌ایم. به‌زودی 20درصد باقی‌مانده را نیز تزریق می‌کنیم تا با خیالی آسوده آنها را راهی المپیک کنیم.»
او در ادامه و در پاسخ به اینکه مشکلی بابت دوز دوم ندارید، گفت: «خیر، خوشبختانه واکسن لازم برای این کار تامین شده و مشکلی بابت دوز دوم نداریم.» نوروزی در ادامه درباره احتمال واکسیناسیون بازیکنان لیگ برتری فوتبال و والیبال بیان کرد: «مشخص نیست چه زمانی به آنها واکسن بزنیم اما فعلا اولویت ما المپیک و پارالمپیک است.»

 اولویت جهانی با ملی‌پوشان

واکسیناسیون بازیکنان شاغل در لیگ‌های معتبر دنیا هم البته شرایط بهتری ندارد. به‌عنوان مثال اغلب بازیکنانی که در لیگ برتر انگلیس حضور داشتند، واکسن زده‌اند اما کماکان رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز به آنها توصیه می‌شود و همین اتفاقات باعث کاهش چشمگیر مبتلایان به ویروس کرونا شده است. براساس آنچه سایت رسمی لیگ برتر انگلیس اعلام کرده، در آخرین تست کووید-19 از 2813بازیکن شاغل در لیگ، هیچ نمونه‌ای مثبت نشد و تست قبلی که از 2712بازیکن گرفته شده بود فقط یک مورد کرونا مثبت داشت. این درحالی است که در تست‌های 4 تا 10ژانویه، 36نمونه مثبت بین بازیکنان وجود داشت. در ایتالیا تمام بازیکنان حاضر در یورو واکسینه شدند و در اسپانیا و آلمان نیز واکسیناسیون سراسری ورزشکاران درحال انجام است و فعلا اولویت تمام دنیا با توجه به پایان لیگ‌های‌شان، المپیک، یورو و مقدماتی جام جهانی است.