تاریخ : Thu 10 Jun 2021 - 03:15
کد خبر : 55627
سرویس خبری : ورزش

60 میلیارد به‌جای یک‌میلیارد و 200 میلیون!

حکایت مشاوری که تراکتور را به فاجعه نزدیک کرد

60 میلیارد به‌جای یک‌میلیارد و 200 میلیون!

تراکتوری‌ها آنقدر درگیر مشکلات مالی هستند که بستن یک تیم با بودجه نه‌چندان بالا و بدون بمب نقل‌وانتقالاتی، برای آنها «جزئی» محسوب می‌شود. تصور کنید این تیم چند بازیکن لیگ برتری را می‌توانست با 60 میلیارد تومان جذب کند؟ هواداران کماکان از زنوزی شاکی هستند و البته او هم تصمیمی برای آشتی نگرفته است.

محمد آقایی‌فرد، روزنامه‌نگار:  31مردادماه 1398 باشگاه تراکتورسازی تبریز مطابق روزهای گذشته در آن سال، تصمیم گرفت یک بمب نقل‌وانتقالاتی را منفجر کند. زنوزی که آن روزها مرد محبوب تراکتوری‌ها بود مهاجم پیشین ترویس فرانسه یعنی کوین فورچونه را جذب کرد تا حضوری قدرتمندانه در لیگ داشته باشد. فورچونه در سال 98 قراردادی سه ساله با تراکتور بست اما با انجام تنها 10 بازی و یک گل زده از سرخپوشان تبریزی جدا شد و درنهایت با انجام چندمصاحبه اعلام کرد لیگ ایران خارجی‌ها را به‌سادگی قبول نمی‌کند و این موضوع را بهانه‌ای برای جدایی دانست اما برخی اعتقاد داشتند این بازیکن به‌دلیل مشکلات مالی‌ای که دامنگیر زنوزی شده بود، عطای این تیم را به لقای آن بخشید و رفت. همان روزها شایعه‌هایی شنیده می‌شد که فورچونه از باشگاه تراکتور شکایت کرده و به‌زودی حکم سنگینی را علیه این باشگاه می‌گیرد اما مسئولان تراکتور توجهی به این موضوع نداشتند و درنهایت ترجیح دادند بدون توضیح درباره روند پرونده این بازیکن، سراغ ادامه بازی‌های لیگ بروند.
آن روزها یک خبر عجیب دیگر نیز منتشر شد؛ دلشات که در اغلب پرونده‌هایش شکست می‌خورد این بار توانست تراکتور را شکست دهد و «گران‌ترین بازیکن تاریخ لیگ برتر» موفق شد در دادگاه پیروز شود. اول جولای 2020 آخرین خبرها درباره فورچونه در رسانه‌های فرانسوی منتشر شد. او به آکسر در لیگ دوی فرانسه پیوست و قراردادی 1/2 میلیاردی و به‌مدت دوسال با این تیم بست و هنوز هم نتوانسته هیچ‌گلی برای باشگاه فرانسوی به‌ثمر برساند. 12 خرداد اما یک خبر جدید درباره فورچونه منتشر شد، او تراکتوری‌هایی را که این روزها با بی‌پولی دست‌وپنجه نرم می‌کنند محکوم به پرداخت رقمی نزدیک به یک میلیون و 100هزار یورو کرد. رسانه‌ها از این حکم به‌عنوان آوار 60 میلیاردی روی سر تراکتور یاد کردند اما شاید هیچ‌کس نمی‌داند که در پشت صحنه قرارداد گران‌ترین بازیکن لیگ برتری چه گذشت و چرا فورچونه می‌تواند مبلغی معادل بودجه یک باشگاه متوسط لیگ برتری را از تراکتور بگیرد؟

 ماجرای یک قرارداد سنگین

قراردادهای عجیب‌وغریب همواره در فوتبال ایران رواج داشته است. مدیران عامل هنگام ثبت قرارداد به بندها و تبصره‌ها بی‌توجه هستند و عطش انتشار خبر توافق با یک ستاره آنچنان آنها را از خود بی‌خود می‌کند که گرفتاری‌های بعدی را نمی‌بینند و تن به بستن قراردادهای عجیب می‌دهند. ماجرای فورچونه هم شبیه به همین اتفاق است، او به‌طور ناگهانی تصمیم به ترک تراکتور گرفت و اصطلاحا دست این تیم را در پوست گردو گذاشت. تنظیم شکایت درست و بسته شدن قرارداد اشتباه اما درنهایت باعث شد تراکتور محکوم شود. او پیش از رفتن در نامه‌ای نوشت که به‌دلیل مشکلات اعصاب و روان نمی‌تواند در لیگ ایران بازی کند اما فورچونه نقشه‌های بسیاری در سرش داشت و آینده‌اش را روی قراردادی بست که با تراکتور امضا کرده بود. او شکایتی علیه تراکتور تنظیم کرد و خواستار 150 هزار یورو به‌عنوان مبلغ باقی‌مانده از قرارداد سال نخست و 950 هزار یورو به‌عنوان دستمزد دوسال بعدی‌اش شد. در این‌باره اما یک نکته مهم وجود دارد. شنیده‌ایم فورچونه پیش از ترک تراکتور نامه‌ای به مسئولان باشگاه تراکتور می‌نویسد و به آنها می‌گوید حاضر است در ازای دریافت 57 هزار یورو، قراردادش را به صورت توافقی فسخ کند. زنوزی پس از شنیدن این پیشنهاد با یکی از مشاورانش در ترکیه تماس می‌گیرد اما آن فرد اعلام می‌کند تراکتور می‌تواند این بازیکن را دومیلیون یورو بفروشد و نباید فورچونه را به‌راحتی از دست بدهد. حتی شنیده‌ایم همان زمان این مهاجم فرانسوی یک پیشنهاد ماهیانه 5 هزار یورو داشته و مشخص نیست مشاور زنوزی چگونه می‌خواسته این بازیکن را دومیلیون یورو بفروشد. به‌هرحال زنوزی اعلام می‌کند قصدی برای توافق ندارد و فورچونه اگر خواستار دریافت طلبش است باید به فیفا شکایت کند. شکایت‌ها نتیجه می‌دهد و درنهایت کوین فورچونه حکمی تقریبا 60 میلیارد تومانی علیه تراکتور می‌گیرد و حالا تراکتور فقط دوماه زمان دارد که این مبلغ را به او پرداخت کند و در صورت عدم پرداخت، احتمال کسر امتیاز، محرومیت نقل‌وانتقالاتی از سه فصل و حتی سقوط این تیم به لیگ‌های پایین‌تر نیز وجود دارد.

تبریزی‌ها تیم ارزان می‌بندند

زنوزی فعلا در ایران حضور ندارد اما طی یک‌ماه آینده قصد بازگشت دارد اما شنیده‌ها حاکی است که او وضعیت مالی مناسبی ندارد و حتی شایعه‌هایی درباره احتمال واگذاری تراکتور هم شنیده می‌شد که خیلی زود توسط باشگاه تراکتور تکذیب شد؛ شایعه‌ای که البته به تایید نزدیک‌تر است تا رد! به‌هرحال طلب فورچونه درکنار طلب استوکس و اروین باعث شده تراکتور تحت فشار مالی شدید قرار بگیرد و احتمالا در فصل نقل‌وانتقالات فعالیت چندانی نخواهد داشت. شاید همین موضوعات از دلایل تلاش رسول خطیبی برای بستن تیمی جوان باشد که سال آینده قرار است برای تراکتور به میدان برود، اما نباید فراموش کرد که کاستن از هزینه‌های باشگاه تا حدی می‌تواند به بهبود وضعیت مالی این تیم کمک کند و تراکتوری‌ها آنقدر درگیر مشکلات مالی هستند که بستن یک تیم با بودجه نه‌چندان بالا و بدون بمب نقل‌وانتقالاتی، برای آنها «جزئی» محسوب می‌شود. تصور کنید این تیم چند بازیکن لیگ برتری را می‌توانست با 60 میلیارد تومان جذب کند؟ هواداران کماکان از زنوزی شاکی هستند و البته او هم تصمیمی برای آشتی نگرفته است. اوضاع تبریز بحرانی است و چاره‌ای جز تزریق مالی برای آن وجود ندارد.