تاریخ : Wed 09 Jun 2021 - 01:50
کد خبر : 55580
سرویس خبری : دانشگاه

آغاز فرآیند تدوین و تصویب  استانداردهای چرم ماهی

رئیس مرکز تحقیقات علوم شیلاتی و فنون دریایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان مطرح کرد

آغاز فرآیند تدوین و تصویب استانداردهای چرم ماهی

مرکز تحقیقات علوم شیلاتی و فنون دریایی واحد لاهیجان امکانات سخت‌افزاری زیادی دارد که می‌تواند به بحث تجاری‌سازی تحقیقات کاربردی کمک کند. درحال حاضر گونه‌های مختلف ماهیان خاویاری در این مرکز تولید شده و فیله گوشت آنان نیز به‌صورت عرضه تازه و منجمدشده ارائه شده است. همچنین درکنار خاویار استحصال‌شده از دو گونه ماهی استرلیاد و سیبری، فرآوری پوست ماهیان مذکور با هدف تولید چرم ماهی صورت پذیرفت.

سارا طاهری، روزنامه‌نگار: دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان به‌تازگی بحث اجرای طرح‌های تجاری‌سازی تحقیقات کاربردی و تبدیل ایده به محصول قابل فروش در زمینه آبزی‌پروری و تولیدات محصولات آبزیان را آغاز کرده است. مرکز تحقیقات علوم شیلاتی و فنون دریایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان فرآیند تدوین و تصویب استانداردهای چرم ماهی را برای نخستین‌بار آغاز کرده و قرار است از ضایعات ماهی، انواع و اقسام محصولات چرمی را تولید و از این طریق کسب درآمد کند. این مرکز درحال حاضر فعالیت خود را روی پوست ماهی‌های خاویاری آغاز کرده است.

علی صادق‌پور، رئیس مرکز تحقیقات علوم شیلاتی و فنون دریایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره این طرح گفت: «مرکز تحقیقات علوم شیلاتی و فنون دریایی واحد لاهیجان امکانات سخت‌افزاری زیادی دارد که می‌تواند به بحث تجاری‌سازی تحقیقات کاربردی کمک کند. درحال حاضر گونه‌های مختلف ماهیان خاویاری در این مرکز تولید شده و فیله گوشت آنان نیز به‌صورت عرضه تازه و منجمدشده ارائه شده است. همچنین درکنار خاویار استحصال‌شده از دو گونه ماهی استرلیاد و سیبری، فرآوری پوست ماهیان مذکور با هدف تولید چرم ماهی صورت پذیرفت.»

او اضافه کرد: «حدود یک‌سالی است که مرکز تحقیقات علوم شیلاتی و فنون دریایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان به‌سمت درآمدزایی حرکت کرده است؛ پیش از این دانشجویان پروژه‌های تحقیقاتی و پایان‌نامه‌های خود را در این مرکز انجام می‌دادند اما اکنون تلاش کردیم این مرکز را به‌سمت درآمدزایی سوق دهیم.»

رئیس مرکز تحقیقات علوم شیلاتی و فنون دریایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان با بیان اینکه شیلات تنها یک علم نیست بلکه فنون است، بیان کرد: «بنابراین تلاش داریم از علوم و فنون شیلات بهره گرفته و از ضایعات ماهیان شیلاتی استفاده بهینه کنیم. متاسفانه ضایعات ماهی‌های شیلاتی بسیار زیاد است و طبق تحقیقاتی که در این مرکز انجام داده‌ایم میزان شیلات و ضایعات آن حدود 50-50درصد است. یعنی گوشت 50درصد و لاشه و ضایعات ماهی‌های شیلاتی نیز 50درصد را به خود اختصاص می‌دهد.»

صادق‌پور ادامه داد: «یکی از دانشجویان دوره دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان با انجام تحقیقات و بررسی‌ها به این نتیجه رسید که از پوست ماهی نیز می‌توان استفاده‌های زیادی کرد و انواع و اقسام محصولات ازجمله کیف، کفش و کمربند را به‌وسیله این ضایعات تولید کرد.»

او با بیان اینکه در همین راستا یک شرکت دانش‌بنیان از طریق مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان به ما معرفی شد، گفت: «این شرکت دانش‌بنیان اکنون درحال کار کردن روی ضایعات شیلات برای ساختن محصولات متنوع هستند که تاکنون چندین محصول نیز تولید شده است؛ بنابراین از این پس پوست ماهی دور ریخته نشده و از آن محصولات متنوعی ساخته خواهد شد.»

او بیان کرد: «درحال حاضر در تمام دنیا نیز این کار انجام شده و تولید تجاری چرم ماهیان در کشورهای مختلف دارای سابقه ۲۰ساله است؛ بنابراین درصدد هستیم این اقدام را در مرکز تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان آغاز کرده و افزایش و تنوع‌بخشی فعالیت واحد فناور فرآوری و تولید چرم ماهیان خاویاری واحد لاهیجان و تولید محصولات مختلف نظیر دستبند، کیف پول و کیف گوشی موبایل را در اولویت قرار دهیم.»

رئیس مرکز تحقیقات علوم شیلاتی و فنون دریایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان با تاکید بر اینکه این محصولات دارای ارزش بالای صادراتی است، تصریح کرد: «هم‌اکنون بزرگ‌ترین چرم فرآوری‌شده فیل‌ماهی پرورشی در مرکز تحقیقات علوم شیلاتی و فنون دریایی صورت گرفته و فرآیند تدوین و تصویب استانداردهای چرم ماهی برای نخستین‌بار در کشور توسط محققان این مرکز آغاز خواهد شد.»

صادق‌پور اضافه کرد: «البته اقدامات این مرکز تحقیقات فقط روی پوست ماهی نیست بلکه روی دیگر ضایعات ماهی نیز اقداماتی انجام خواهد شد. روده ماهی سرشار از آنزیم‌هایی است که در تسهیل و هضم غذا به افراد کمک می‌کند؛ اکنون درحال دعوت از گروه‌هایی هستیم که بتوانند این آنزیم‌ها را استخراج کنند. اما فعلا فعالیت خود را روی پوست ماهی‌های خاویاری آغاز کرده‌ایم؛ چراکه پوست زبری داشته و خاصیت نفوذپذیری مقابل آب در آن بسیار بالا است.»