تاریخ : Wed 09 Jun 2021 - 02:20
کد خبر : 55579
سرویس خبری : ورزش

ناکام در مهار ستاره‌های ایران

انتقاد رسانه‌های بحرینی از سرمربی پرتغالی به خاطر شکست خانگی

ناکام در مهار ستاره‌های ایران

بیشتر رسانه‌های بحرینی از روند بازی تیم ملی این کشور انتقاد کرده و معتقد بودند اگر هلیو سوسای پرتغالی تاکتیک بهتری برای این مسابقه اتخاذ می‌کرد و استراتژی مناسب‌تری برای مهار ستار‌ه‌های پرتعداد ایران درنظر می‌گرفت شاید نتیجه بهتری در این دیدار کسب می‌کرد و تیمش چنین پیش از پایان مسابقات شانس صعود به دور بعد را از دست نمی‌داد.

سیامک خاجی، روزنامه‌نگار: تیم ملی فوتبال در دومین مسابقه خود در دور برگشت مرحله انتخابی رقابت‌های جام‌جهانی دیدار حساس برابر بحرین را برد تا با امیدواری بیشتری به فکر دو بازی باقی‌مانده خود در این رقابت‌ها باشد. این برای نخستین‌بار بود که ملی‌پوشان ایران موفق شدند در زمین حریف به برتری برسند و به همین دلیل رخدادی مهم و تاریخی برای فوتبال ایران محسوب می‌شد. تیم ایران در این دیدار به‌راحتی و با سه گل حریفش را شکست داد تا به رده دوم گروه صعود کرده و تا حدی خیالش از دوم شدن در این گروه راحت شود. حالا کار اصلی برای دیدار برابر عراق خواهد بود که با برتری برابر این تیم می‌توانیم به‌عنوان صدرنشین راهی دور بعد شده و از اما و اگرهای نتایج دیگر گروه‌ها و اینکه آیا می‌توانیم به‌عنوان یکی از 5 تیم دوم راهی دور بعد شویم، رهایی پیدا کنیم.

 تحول در نیمه دوم

پیروزی تیم ایران در این دیدار نسبتا دشوار و با کادرفنی جدیدش موردتوجه رسانه‌های مختلف قرار گرفته است. سایت  GDNبحرین در گزارشی از این دیدار و شکست تیم ملی این کشور در زمین خود می‌نویسد: «دو گل سردار آزمون و تک‌گل مهدی طارمی باعث شد بحرین در زمین خود برابر ایران شکست خورده و کارش برای صعود به مرحله بعد انتخابی جام‌جهانی و همچنین مسابقات جام آسیایی 2023 گره بخورد. ایران با این برد درحالی به رتبه دوم جدول صعود کرد که یک بازی هم کمتر دارد و به این ترتیب کار بحرین برای صعود بسیار سخت و تقریبا غیرممکن است. این تیم که 4 روز قبل در مصاف با کامبوج با 8 گل به برتری رسیده بود این‌بار مقابل ستاره‌های ایران نتوانست مقاومت کند و در نیمه نخست، بازی نسبتا پایاپایی ارائه داد؛ اما درنهایت با سه گل شکست خورد. ایران در نیمه دوم تیمی کاملا متحول و دگرگون‌شده بود که خیلی زود با پاس خوب مهدی طارمی که در پورتوی پرتغال بازی می‌کند و ضربه سردار آزمون به گل رسید. همین زوج موفق گل دوم را نیز با همکاری هم به ثمر رساندند تا به‌نوعی بازی برای بحرین خیلی زودتر به پایان برسد. ایران حالا دو بازی دیگر برابر کامبوج و عراق، صدرنشین گروه پیش‌رو دارد و با برتری در این دو مسابقه می‌تواند به‌عنوان تیم نخست راهی مرحله بعد شود اما بحرین که در روز پایانی باید به مصاف هنگ‌کنگ برود، امید چندانی حتی برای دوم شدن در این گروه هم ندارد. این تیم که تا پیش از شروع دیدارهای دور برگشت یکی از مدعیان صعود به دور بعد بود، خیلی زود امیدهایش را از دست داد. در دیگر دیدار این گروه عراق با هدایت سرکو کاتانچ با نتیجه 4 بر یک کامبوج را مغلوب کرد تا به صدرنشینی خود در این گروه ادامه دهد و البته در روز پایانی مشخص خواهد شد که از میان این دو کشور همسایه کدام‌یک موفق می‌شود به مرحله سوم انتخابی راه پیدا کند.»

بحرینی‌ها پیش از این دیدار، امید زیادی داشتند تا بتوانند با کسب یک تساوی شانس خود را برای دوم شدن در این گروه افزایش دهند و در ادامه شاید بتوانند به‌عنوان یکی از 5 تیم برتر گروه‌های 8گانه راهی مرحله بعد شوند. آنها قبل از شروع بازی با امیدواری زیادی از این دیدار صحبت می‌کردند و در فضای مجازی نیز با راه‌اندازی کمپین‌های حمایت از تیم ملی تلاش داشتند به بازیکنان خود روحیه بدهند اما درنهایت این بازی را با شکستی سنگین به پایان رساندند تا با وجود اعطای ناجوانمردانه میزبانی مسابقات به این تیم و تلاش‌هایی که برای کمک به این تیم برای صعود به دور بعد صورت گرفت نتوانند موفقیتی در این زمینه کسب کنند. این شکست برای بحرینی‌ها که خود را در آستانه صعود به دور بعد می‌دیدند، بسیار سنگین بود و حالا باید به فکر موفقیت در مرحله سوم انتخابی جام آسیایی 2023 باشند که قرار است از اواخر سال جاری میلادی و در 8 گروه برگزار شود تا تکلیف 16 تیم دیگر صعودکننده به این مسابقات مشخص شود.

 میزبانی بی‌فایده!

روزنامه «الایام» بحرین در گزارشی از این مسابقه نوشت: «تیم ملی ما می‌توانست با کسب امتیاز از دیدار دشوار خود برابر ایران به صعود امیدوار بماند اما ملی‌پوشان نتوانستند عملکرد قابل‌قبول خود در نیمه نخست را ادامه دهند و درنهایت شکست را متحمل شدند. غیبت هواداران سرخ‌پوش در این مسابقه بسیار به چشم آمد و تیم ملی بدون حمایت آنها نتوانست عملکرد همیشگی را در دیدارهای خانگی داشته باشد. این هواداران در اکثر بازی‌ها با حمایت‌های خود به بازیکنان انگیزه مضاعفی می‌دادند اما این‌بار به‌دلیل مسائل بهداشتی و شیوع کرونا غیبت آنها در ورزشگاه کاملا حس شد و این میزبانی چندان به کار تیم ملی نیامد.»

 انتقاد از استراتژی تیم

روزنامه بحرینی «الوطن» نیز که از نتیجه این مسابقه ناراضی است، درباره این بازی نوشته است: «تیم ملی بحرین در زمین خود 3 گل از ایران خورد تا نخستین شکست خود برابر این تیم پس از 6 بازی را متحمل شود. استراتژی کادرفنی برای این دیدار چندان خوب پیش نرفت و درحالی‌که انتظار می‌رفت تیم ما بتواند حداقل یک امتیاز از این مسابقه کسب کند اما درنهایت با 3 گل مغلوب شد. تاکتیک سوسا برای این دیدار در نیمه نخست نسبتا خوب پیش رفت اما در نیمه دوم نتوانست نقشه‌های حریف را خنثی کند و در نیمه مربیان کار را به حریف کروات خود باخت. بحرین بازی را نسبتا تهاجمی آغاز کرد و فرصت‌هایی هم برای خود ایجاد کرد که باعث شد خط دفاعی تیم آسیب‌پذیر باشد و ستاره‌های تیم ایران در نیمه دوم به‌خوبی از فاصله‌ای که بین خط دفاعی و خط هافبک تیم ایجاد شده بود، استفاده کردند و سه بار دروازه ما را باز کردند. پیش از آغاز بازی هم مشخص بود که تیم ایران روی حرکات مهدی طارمی و سردار آزمون، دو مهاجم سرشناس خود که در فوتبال اروپا و تیم‌های پورتو و زنیت بازی می‌کنند، حساب ویژه‌ای دارد و علاقه‌مند است با استفاده از توانایی این دو بازیکن دروازه تیم ما را باز کند اما به نظر نمی‌رسید کادرفنی برنامه مشخصی برای مهار آنها داشته باشد و درنهایت دو گل نخست حریف با همکاری این دو بازیکن به ثمر رسید. پس از دریافت دو گل سرمربی پرتغالی تلاش کرد تمام کارت‌های خود را رو کند و بازی را به سود تیمش برگرداند اما بازیکنان نتوانستند خواسته‌های او را در زمین اجرا کنند و خطری جدی روی دروازه حریف ایجاد کنند. این تغییرات درنهایت برای تیم ما اثربخش نبود و در زمین خود نتوانستیم به خواسته‌ای که به‌دنبال آن بودیم، برسیم و بازی را بدون کسب امتیاز به پایان رساندیم. درنهایت در دیداری که به نظر می‌رسید با تاکتیکی اشتباه راهی زمین شدیم، شکست خوردیم و تا حد زیادی شانس صعود به دور بعد را از دست دادیم.»

بیشتر رسانه‌های بحرینی از روند بازی تیم ملی این کشور انتقاد کرده و معتقد بودند اگر هلیو سوسای پرتغالی تاکتیک بهتری برای این مسابقه اتخاذ می‌کرد و استراتژی مناسب‌تری برای مهار ستار‌ه‌های پرتعداد ایران درنظر می‌گرفت شاید نتیجه بهتری در این دیدار کسب می‌کرد و تیمش چنین پیش از پایان مسابقات شانس صعود به دور بعد را از دست نمی‌داد. بحرینی‌ها در این مسابقه کمتر همانند گذشته به‌دنبال وقت‌کشی و ارائه فوتبالی تدافعی بودند و درنهایت هم با تاکتیک جدید خود بازی را باختند.