تاریخ : Mon 07 Jun 2021 - 09:11
کد خبر : 55509
سرویس خبری : فرهنگ و هنر

در انتظار دومین نخل طلا برای سینمای ایران

«فرهیختگان» از 60 سال حضور سینمای ایران در جشنواره کن و رقبای «قهرمان» در دوره پیش‌رو گزارش می‌دهد

در انتظار دومین نخل طلا برای سینمای ایران

فیلم «قهرمان» اصغر فرهادی در فهرست بخش رقابتی امسال کن بود تا نهمین ساخته این کارگردان، برای چهارمین‌بار در بزرگ‌ترین و معتبرترین فستیوال سینمایی جهان نمایش داده شود.

مجتبی اردشیری، روزنامه‌نگار: بعدازظهر پنجشنبه بود که «پیر لسکور» (دبیر جشنواره) و «تیری فرمو» (مدیر هنری جشنواره)، اسامی 24 فیلم بخش رقابتی امسال کن را اعلام کردند. همان‌گونه که انتظار می‌رفت، فیلم «قهرمان» اصغر فرهادی نیز در این فهرست بود تا نهمین ساخته این کارگردان، برای چهارمین‌بار در بزرگ‌ترین و معتبرترین فستیوال سینمایی جهان نمایش داده شود. رکوردی عجیب برای فرهادی که حالا «قهرمان»، چهارمین فیلم این کارگردان است که نخستین نمایش آن در خارج از ایران اتفاق می‌افتد. فرهادی تاکنون سه فیلم اخیرش را به کن داده و جالب‌تر آنکه نخستین رونمایی هر سه فیلم به مانند «قهرمان» در جشنواره کن بوده است.

البته که بخش رقابتی کن، امسال محدود به این 24 فیلم نخواهد بود و قرار است طی روزهای آینده، فیلم اختتامیه این رویداد هم اعلام شود. بسیاری از سینمادوستان انتظار داشتند که یکی از دو فیلم مهم امسال یعنی آخرین ساخته «استیون اسپیلبرگ» (داستان وستساید) یا «جیمزباند» جدید (زمانی برای مردن نیست) فیلم اختتامیه باشد، اما کن خیال همه را راحت و اعلام کرد که هیچ‌یک از این دو فیلم، در کن 2021 نمایش داده نمی‌شوند. البته آنها تنها اعلام کرده‌اند که یک فیلم بلاک‌باستر استودیویی قرار است در جشنواره این دوره نمایش داده شود که هنوز نامش رسانه‌ای نشده است.

با این حال اما شاکله رقابتی جشنواره امسال رونمایی شد؛ دوره‌ای که حالا پس از یک‌سال تعطیلی، قرار است به‌صورت حضوری و مجازی برگزار شده و پذیرای آثار اندکی از هالیوود است.

   مشخصات کن هفتادوچهارم

دبیران کن هر چه تلاش کردند تا این فستیوال را در سال گذشته برگزار کنند، موفق نشدند تا این جشنواره، امسال با تاخیری دوماهه به‌نسبت زمان معمول خود، از 15 تا 26 تیر برگزار شود.

«اسپایک لی»، رئیس هیات داوران کن 2021 است و فیلم «آنت» با بازی ماریون کوتیار، آدام درایور و سایمون هلبرگ، قرار است فیلم افتتاحیه کن امسال باشد.

سوال بسیاری از خبرنگاران در مراسم اعلام اسامی فیلم‌های جشنواره این دوره، درباره حضور مهمانان خارجی بود که البته دبیر و مدیر هنری جشنواره، پاسخ‌های روشن و صریحی به این اتفاق ندادند و هنوز مشخص نیست که مهمانان خارجی این رویداد، چگونه قرار است وارد فرانسه شوند. فرانسه هم‌اکنون در قرنطینه کرونایی به‌سر می‌برد و هنوز مشخص نیست که آیا قرنطینه و وضعیت قرمز کرونایی این کشور تا زمان برگزاری جشنواره خاتمه می‌یابد یا با تداوم این روند، وضعیت حضور مهمانان خارجی با ابهام همراه خواهد بود. البته تنها نکته تثبیت‌شده برای مهمانان خارجی کن 2021 این است که تنها با کنترل روزانه شرکت‌کنندگان، امکان حضور آنها در جشنواره ممکن خواهد بود، ضمن اینکه مهمانان خارجی باید دوره کامل واکسیناسیون مورد قبول آژانس پزشکی اروپا را انجام داده باشند.

دبیر جشنواره در این مراسم عنوان کرد که تیم کن، برای انتخاب 24 فیلم بخش رقابتی، حدود 2 هزار فیلم از سراسر جهان را تماشا کرده‌اند. چون فیلم‌های بسیاری که متقاضی حضور در کن 2020 بودند، ترجیح دادند که فیلم خود را برای جشنواره امسال نگه‌داشته و از اکران آن امتناع کردند به همین دلیل، چیزی در حدود 2 هزار فیلم برای دبیرخانه این جشنواره سینمایی ارسال شد که یک آمار خارق‌العاده برای یک رویداد سینمایی بین‌المللی به‌شمار می‌رود.

هرچند کن امسال بی‌اعتنایی خاصی به آثار هالیوودی از خود نشان داد و در یک موضع‌گیری عجیب، از پذیرش فیلم جدید اسپیلبرگ امتناع کرد، اما قرار است نخل طلای افتخاری این دوره، به «جودی فاستر» آمریکایی اعطا شود. البته این تلاش هم نمی‌تواند به کمرنگ نشان دادن مبارزه علنی این سال‌های کن با هالیوود بینجامد؛ چرا که کن آشکارا امسال از کنار فیلم «قدرت سگ» نیز گذشت. «قدرت سگ» را «جین کمپیون» ساخته؛ فیلمساز زنی که کن ارادت ویژه‌ای نسبت به این کارگردان نیوزیلندی دارد و تا امروز، به تنها زنی که نخل طلای کارگردانی داده، کمپیون بوده است. البته کن برای ظاهرسازی و درحالی که در نشانه‌ای دیگر، پذیرای هیچ اثری از نتفلیکس نبوده، از این سرویس استریم خواسته تا دو فیلم «قدرت سگ» و «بلوند» (اندرو دومینیک) را برای بخش خارج از مسابقه نمایش دهد که این دعوت با پاسخ منفی نتفلیکس مواجه شده است.

نتفلیکس که در اسکار 2021 با 36 نامزدی و کسب 7 جایزه، برنده بلامنازع این جایزه بود حالا باید به‌دلیل سیاست ضدهالیوودی این سال‌های کن، تنها با دستان خالی، نظاره‌گر بزرگ‌ترین جشنواره سینمایی جهان باشد.

در این دوره، تنها 3 فیلم آمریکایی در بخش رقابتی کن حضور دارند. تعداد فیلمسازان زن بخش مسابقه نیز 4 زن است که آمار خوبی در این زمینه محسوب می‌شود.

    شانس «قهرمان» برای تصاحب نخل طلای کن 2021 چقدر است؟

این دوره کن، شاهد کارگردانان جریان‌ساز چندانی نیست. روی کاغذ، رقابت میان سه فیلم «آنت»، «قهرمان» و «گزارش فرانسوی» است، هرچند نمی‌توان از کنار نام‌های بزرگی چون پل ورهوفن، فرانسوا اوزون، ژاک اودیار، نانی مورتی و حتی‌ شان پن، به‌سادگی عبور کرد. اما این جشنواره بارها نشان داده که غافلگیری‌های بسیاری را در شب اختتامیه از خود نشان می‌دهد.

فیلم‌های بخش رقابتی کن 2021 عبارتند از: «آنت» ساخته لئو کاراکس (فرانسه)، «همه چیز خوب پیش رفت» ساخته فرانسوا اوزون (فرانسه)، «قهرمان» ساخته اصغر فرهادی (ایران)، «سه طبقه» ساخته نانی مورتی (ایتالیا)، «تیتان» ساخته جولیا دوکورنو (فرانسه)، «گزارش فرانسوی» ساخته وس اندرسون (آمریکا)، «موشک قرمز» ساخته شان بیکر (آمریکا)، «آنفلوآنزای پتروف» ساخته کیریل سربرنیکوف (روسیه)، «فرانسه» ساخته برونو دومون (فرانسه)، «نیترام» ساخته جاستین کورزل (استرالیا)، «خاطره» ساخته آپیچاتپونگ ویراستاکول (تایلند)، «المپیک» ساخته ژاک اودیار (فرانسه)، «بندیتا» ساخته پل ورهوفن (هلند)، «شکستگی» ساخته کاترین کورسینی (فرانسه)، «بیقرار» ساخته یواخیم لافوسه (بلژیک)، «لینگویی» ساخته مهمت‌صالح هارون (چاد)، «بدترین آدم جهان» ساخته یواخیم تریه (نروژ)، «جزیره برگمان» ساخته میا هانسنلووه (فرانسه)، «ماشین مرا بران»

 ساختــــــه ریوسوکه هاماگوچی (ژاپن)، «زانوی احد» ساخته نداف لپید (اسرائیل)، «بیت‌های کازابلانکا» ساخته نبیل آیوچ (مراکش)، «محفظه شماره ۶» ساخته یوهو کاسمانین (فنلاند)، «داستان همسر من» ساخته ایلدیکو انیدی (مجارستان) و «روز پرچم» ‌شان پن (آمریکا).

هرچند به‌جز نام‌هایی که به‌عنوان بخت‌های اصلی افتخارآفرینی در کن این دوره نام برده شد، کارگردانان حاضر در کن هفتادوچهارم، تاکنون افتخارات جهانی بسیــــــــــاری را به‌دســت آورده و مهم‌تر از آن اینکه این فیلم‌ها از مجموع تولیدات دوسال سینمای جهان انتخاب شده و از ساختار محتوایی و اجرایی قابل قبولی برخوردار هستند.

به‌عنوان مثال، «ایلدیکو انیدی» اگرچه روی کاغذ، کارگردان گمنامی است، اما این کارگردان مجارستانی پیشتر با فیلم «از جسم و روح» برنده خرس طلای برلین شده بود.

عاشقانه موزیکال «آنت» که نامش هفته‌هاست به‌دلیل فیلم افتتاحیه کن، سر زبان‌ها افتاده و رسانه‌های بسیاری اخبار این فیلم را پوشش داده‌اند، یکی از آثار مهم این دوره کن است.

فیلم پرستاره «وس اندرسن» آنقدر ستاره سرشناس دارد که حضورش در بخش مسابقه کن امسال، پیش‌تر قطعی شده بود. در این فیلم که از آن به‌عنوان «نامه‌ای عاشقانه به حرفه روزنامه‌نگاری» نام برده می‌شود، بنیسیو دلتورو، ادوارد نورتون، آدرین برودی، فرانسیس مکدورمند، تیلدا سوینتن، تیموتی شالامی، بیل مری، ویلم دفو و کریستف والتس حضور دارند. این فیلم راجع‌به اتفاق‌های یک مجله و کارکنانش در یکی از شهرهای تخیلی فرانسه است. با توجه به عرق کن به فیلم‌های فرانسوی، از هم‌اکنون هیچ بعید نیست که جوایزی برای این فیلم کنار گذاشته نشده باشد.

«ژاک اودیار» امسال با فیلم متفاوت «المپیک» در کن حضور دارد. فیلم سیاه‌وسفیدی که پیش از این «منطقه 13 پاریس» نام داشت و داستان رابطه 4 رفیق را روایت می‌کند. اودیار فرانسوی در سال 2015 با «دیپان»، برنده نخل طلا شده بود.

«سه‌طبقه» قرار بود در کن 2020 نمایش داده شود. کارگردان این فیلم (نانی مورتی) 20 سال پیش برای «اتاق پسر» برنده نخل طلا شده بود و در سال 2012 نیز ریاست هیات داوران این فستیوال را تجربه کرد. مورتی حالا آمده تا با داستان سه خانواده که در سه آپارتمان یک مجتمع زندگی می‌کنند، خاطرات خوش 20 سال قبل خود را در کن تکرار کند.

«کیریل سربرنیکوف» هم امسال با «آنفلوآنزای پتروف» در کن حضور دارد. کارگردانی که فیلم قبلی‌اش (تابستان) در کن 2018 حضور داشت، اما خود این کارگردان به اتهام اختلاس، در حبس خانگی بود و نتوانست که از مسکو خارج شده و به کن بیاید. به همین دلیل نام سربرنیکوف حسابی سر زبان‌ها افتاد. فیلم جدید او اما درباره هنرمندی به نام پتروف است که با دوستش به پیاده‌روی می‌رود و در این پیاده‌روی، میان خیال و حقیقت در رفت‌وآمد است.

علاقه‌مندان به سینما، احتمالا طی ماه‌ها قبل، اخبار مربوط به فیلم «روز پرچم»‌ شان پن را دنبال کرده‌اند. فیلمی که پن طی آن با دخترش دیلن و پسرش هاپر همبازی شده و در کنار «جاش برولین»، داستان زندگی دوگانه مردی را به تصویر می‌کشد که به‌خاطر دخترش، سعی می‌کند تا به بانک دستبرد بزند. این فیلم چه در زمان تولید و چه پس از آن، آن‌قدر سروصدا کرد که از هم‌اکنون می‌توان آن را یکی از فیلم‌های مهم و احتمالا پراقبال کن 2021 نامید.

«آپیچاتپونگ ویراستاکول» تایلندی هم یکی از گزینه‌های مهم افتخارآفرینی کن امسال است. کارگردانی که هم نخل طلا را به‌دست آورده و هم توانسته با «بیماری گرمسیری»، جایزه ویژه هیات داوران را از آن خود کند. این کارگردان حالا و با «خاطره»، تجربه متفاوتی را از سر گذرانده است. «خاطره» داستان زنی (تیلدا سوینتن) است که برای ملاقات با خواهر بیمارش، از اسکاتلند به کلمبیا می‌رود. در این خلال، او متوجه صداهای عجیب‌وغریبی می‌شود که اجازه نمی‌دهند او بتواند به‌راحتی بخوابد.

«پل ورهوفن» هم که پس از 5 سال، قدم به کن گذاشته، امسال با «بندیتا»، نگاه‌ها را به‌سمت خود جلب کرده است. فیلمی که نامش به‌عنوان یکی از آثار بخش مسابقه، هفته‌ها قبل توسط دبیر کن رسانه‌ای شده بود. به هر حال کارگردان «غریزه اصلی»، «کتاب سیاه» و «یادآوری کامل»، همواره رقیب سرسختی برای دیگر کارگردانان بخش رقابتی جشنواره‌های سینمایی دنیاست.

در ادامه سیاست تشویق کن از فیلمسازان زن فرانسوی، «جولیا دوکورنو» هم می‌تواند امسال با درام ترسناک «تیتان» به افتخارآفرینی دست یابد. کارگردانی که تجربه حضور در کن 5 سال پیش را در کارنامه‌اش می‌بیند، امسال با «تیتان»، داستان مهیج پدری را به تصویر کشیده که 10 سال پس از ناپدیدشدن پسرش، نشانه‌ای از او در فرودگاه پیدا می‌کند.

با این حال، گمانه‌زنی‌های سینمادوستان در سراسر جهان، مبنی‌بر این بود که فیلم‌های مهم‌تری در فستیوال امسال کن حضور خواهند داشت. فیلم‌هایی که حالا با اعلام رسمی، می‌توان از آنها به‌عنوان غایبان بزرگ کن هفتادوچهارم نام برد. از میان این فیلم‌ها می‌توان به داستان وستساید (استیون اسپیلبرگ)، زمانی برای مردن نیست (کری فوکوناگا)، قدرت سگ (جین کمپیون)، شمارنده کارت (پل شریدر)، ساگی باتم (پل توماس اندرسن)، مسابقه رسمی (گاستن دوپرات) و مثلث اندوه (روبن اوستلوند) اشاره کرد.

     تاریخچه سینمای ایران در جشنواره کن

امسال، شصتمین سال حضور سینمای ایران در کن است. سینمای ایران، سیزده دوره ابتدایی این جشنواره را از دست داد و برای نخستین‌بار در سال 1961 و با فیلم کوتاه «کوروش کبیر» (فری فرزانه) توانست حضور در معتبرترین جشنواره سینمایی جهان را تجربه کند.

در سال 1964، فیلم «طلوع فجر» احمد فاروقی‌قاجار توانست در بخش بهترین فیلم‌های کوتاه کن نمایش داده شود و توانست جایزه شورای عالی تکنیک را به‌دست آورد. البته که در این سال، «شب قوزی» فرخ غفاری نیز در بخش هفته منتقدان به نمایش درآمد.

«گاو» داریوش مهرجویی، در سال 1971 در بخش دو هفته با کارگردانان نمایش داده شد.

یک سال بعد، مهرجویی با «پستچی»، مهمان بخش دو هفته با کارگردانان بود، اما سینمای ایران همچنان نتوانست موفق به افتخارآفرینی در کن شود.

در سال 1973، فیلم کوتاه انیمیشن «شهر خاکستری» (فرشید مثقالی) در بخش دو هفته با کارگردانان نمایش داده شد.

در سال 1975، دو فیلم سینمای ایران یعنی «شازده احتجاب» (بهمن فرمان‌آرا) و انیمیشن «تداعی» (نورالدین زرین‌کلک) به کن رفتند، اما دست‌خالی بازگشتند.

در سال 1979، دیگر فیلم فرمان‌آرا یعنی «سایه‌های بلند باد» در بخش هفته منتقدان نمایش داده شد.

در سال 1980، «چریکه تارا»ی بیضایی به‌عنوان نخستین فیلم سینمای پس از انقلاب، در بخش نوعی نگاه نمایش داده شد. البته در این سال، «سهراب شهیدثالث» فیلم «نظم» را به‌عنوان محصول سینمای آلمان در بخش دو هفته با کارگردانان نمایش داد.

در سال 1981، فیلم «دفاع از خلق» رافق پویا به‌عنوان محصول مشترک ایران و آمریکا، در بخش دو هفته با کارگردانان نمایش داده شد.

در سال 1988، «خواستگاران» (قاسم ابراهیمیان) به‌عنوان محصول سینمای آمریکا در بخش دو هفته با کارگردانان نمایش داده شد.

در سال 1991، فیلم «در کوچه‌های عشق» خسرو سینایی در بخش نوعی‌نگاه به نمایش درآمد.

در سال 1992، فیلم کوتاه انیمیشن «قلب» (سعید مجاوری) در بخش فیلم‌های کوتاه و «زندگی و دیگر هیچ» (عباس کیارستمی) در بخش نوعی نگاه نمایش داده شد. کیارستمی توانست با فیلمش دو جایزه بهترین فیلم بخش نوعی نگاه و جایزه روسلینی را از آن خود کند. در همین سال فیلم «بدوک» مجیدی نیز در بخش دو هفته با کارگردانان نمایش داده شد.

در سال 1994، فیلم «زیر درختان زیتون» کیارستمی در بخش مسابقه کن نمایش داده شد تا سینمای ایران برای نخستین‌بار، طعم حضور در فضای رقابتی این رویداد سینمایی را بچشد. در همین سال فیلم «زینت» (ابراهیم مختاری) در بخش هفته منتقدان نمایش داده شد.

در سال 1995، فیلم «بادکنک سفید» جعفر پناهی به کن رسید و توانست جایزه‌های فیپرشی، بهترین فیلم بخش دو هفته با کارگردانان و جایزه دوربین طلایی کن را از آن خود کند. ضمن اینکه در این سال، دو فیلم «محسن مخملباف» (سلام سینما و دوران عاشقی) در بخش نوعی‌نگاه نمایش داده شدند.

در سال 1996، سینمای ایران با «گبه» محسن مخملباف در بخش نوعی‌نگاه کن حضور یافت.

در سال 1997، مهم‌ترین جایزه تاریخ سینمای ایران تا به امروز به‌دست آمد و «عباس کیارستمی» با «طعم گیلاس» موفق شد تا نخل طلای بهترین فیلم جشنواره را از آن خود کند. در همین سال، «امیر نادری» با «ای‌بی‌سی منهتن» در بخش نوعی نگاه حضور داشت.

سال 1998، سال شلوغی برای سینمای ایران در کن بود. ناصر تقوایی، ابوالفضل جلیلی و محسن مخملباف با فیلم «قصه‌های کیش» در بخش مسابقه، «سمیرا مخملباف» با فیلم «سیب» در بخش نوعی نگاه، «فهیمه سهرابی» با فیلم کوتاه «گناه اول» در بخش سینه‌فوندانسیون و «محمد شیروانی» با فیلم کوتاه «دایره» در بخش هفته منتقدان حضور داشتند که البته جایزه‌ای به‌دست نیاوردند.

در سال 2000، «سمیرا مخملباف» توانست با فیلم «تخته سیاه»، جایزه ویژه هیات داوران این جشنواره را به‌دست آورد. «بهمن قبادی» با فیلم «زمانی برای مستی اسب‌ها» در بخش دوهفته با کارگردانان و «حسن یکتاپناه» در بخش نوعی نگاه حضور یافته و توانستند به‌طور مشترک جایزه دوربین طلایی را به‌دست آورند. البته قبادی توانست علاوه‌‌بر این جایزه، جایزه فیپرشی و جایزه سینمای هنروتجربه را نیز از آن خود کند.

در سال 2001، «محسن مخملباف» توانست با فیلم «سفر به قندهار» در بخش مسابقه حضور یافته و جایزه کلیسای جهانی را از آن خود کند. در همین سال، «عباس کیارستمی» با «ای‌بی‌سی آفریقا» در بخش خارج از مسابقه حضور یافت. «علی‌محمد قاسمی» با فیلم کوتاه «غریبه و بومی» در بخش هفته منتقدان حضور داشت. «رضا میرکریمی» که در این سال در بخش هفته منتقدان کن حاضر بود توانست جایزه بهترین فیلم این بخش را از آن خود کند.

سال 2002 نیز سال شلوغی برای سینمای ایران بود. در این سال، «عباس کیارستمی» با «ده» در بخش مسابقه حضور داشت. «داریوش مهرجویی» با «بمانی» در بخش نوعی‌نگاه حاضر شد. «شادمهر راستین» با فیلم کوتاه «چت» و «بهرام عظیم‌پور» نیز با فیلم کوتاه «گیوتین» در بخش دوهفته با کارگردانان حاضر شدند. «بهمن قبادی» که در این دوره با فیلم «آوازهای سرزمین مادری‌ام» در بخش نوعی‌نگاه حضور داشت، توانست جایزه «فرانسوا شالیه» را به‌دست آورد.

در سال 2003، «سمیرا مخملباف» توانست با فیلم «پنج عصر» در بخش مسابقه حضور یافته و جایزه ویژه هیات داوران و جایره کلیسای جهانی را به‌دست بیاورد. «جعفر پناهی» فیلم «طلای سرخ» را در بخش نوعی نگاه نمایش داد و توانست جایزه ویژه هیات داوران این بخش را تصاحب کند. «پرویز شهبازی» با «نفس عمیق» در بخش دو هفته با کارگردانان و «محمد حقیقت» نیز با «دو فرشته»، در بخش هفته منتقدان حضور داشتند.

در سال 2004، کیارستمی دو فیلم «10روی ده» و «پنج» را در بخش رسمی داشت. «بهروز افخمی»، فیلم «گاوخونی» و «محسن امیریوسفی» نیز فیلم «خواب تلخ» را در بخش دوهفته با کارگردانان داشتند. امیریوسفی موفق شد تقدیرنامه هیات داوری دوربین طلایی و جایزه نگاه جوان این بخش را از آن خود کند.

در سال 2005، «نیکی کریمی» با فیلم «یک شب» در بخش نوعی نگاه و «محمد رسول‌اف» نیز با «جزیره آهنی» در بخش دو هفته با کارگردانان حضور داشتند که افتخاری به‌دست نیاوردند.

در سال 2008، فیلم «ترانه تنهایی تهران» به کارگردانی «سامان سالور» در بخش دو هفته با کارگردانان کن نمایش داده شد.

در سال 2009، فیلم بهمن قبادی با عنوان «چه کسی از گربه‌های ایرانی خبر داره؟» در بخش نوعی‌نگاه و فیلم شهرام علیدی با عنوان «زمزمه با باد» در بخش هفته منتقدان نمایش داده شدند‌.

در سال 2010، «رونوشت برابر اصل» کیارستمی در بخش رسمی نمایش داده شد. در این سال، «به امید دیدار» محمد رسول‌اف در بخش نوعی‌نگاه و مستند «این یک فیلم نیست» به کارگردانی «جعفر پناهی» و «مجتبی میرطهماسب»، در بخش خارج از مسابقه نمایش داده شدند.

در سال 2011، «عباس کیارستمی» با فیلم «مثل یک عاشق» به‌عنوان محصول مشترک ژاپن و فرانسه، دهمین حضورش در جشنواره کن را رقم زد.

در سال 2013، پای «اصغر فرهادی» به کن باز شد و توانست «گذشته» را در بخش مسابقه نمایش دهد. فیلمی که جایزه بهترین بازیگری را برای «برنیس بژو» به ارمغان آورد. در همین سال، «دوئت» نوید دانش در بخش سینه فوندانسیون و «بیشتر از دو ساعت» در بخش فیلم‌های کوتاه نمایش داده شدند.

در سال 2015، «ناهید» آیدا پناهنده در بخش نوعی‌نگاه و «کشتارگاه» بهزاد آزادی در بخش سینه‌فوندانسیون نمایش داده شدند.

در سال 2016، سینمای ایران با «فروشنده»، تا یک‌قدمی دستیابی به نخل طلا پیش رفت اما درنهایت، جایزه بهترین فیلمنامه برای فرهادی و بهترین بازیگر مرد برای «شهاب حسینی» به‌دست آمد.

در سال 2017، «محمد رسول‌اف» با «لرد» در بخش نوعی‌نگاه حضور داشت و توانست جایزه بهترین فیلم این بخش را از آن خود کند. «حیوان» (بهمن و بهرام ارک) در بخش سینه‌فوندانسیون و «وقت ناهار» (علیرضا قاسمی) در بخش فیلم کوتاه حضور داشتند.

در سال 2018، «اصغر فرهادی» با «همه می‌دانند»، فیلم افتتاحیه جشنواره کن شد، اما نتوانست خلاف دو اثر قبلی‌اش، جایزه‌ای از این رویداد به‌دست بیاورد. «جعفر پناهی» فیلم «سه رخ» را در بخش مسابقه داشت و توانست جایزه بهترین فیلمنامه را به‌دست آورد.

و اما امسال، «اصغر فرهادی» در چهارمین حضور خود در کن، در بخش رقابتی این رویداد حضور دارد. حضوری که خیلی‌ها را امیدوار کرده تا دومین نخل طلای سینمای ایران به‌دست بیاید. فیلمی که فرهادی آن را پاییز سال گذشته در شیراز جلوی دوربین برد و هنوز داستانی از آن منتشر نشده است.

البته در این دوره، «جعفر پناهی» نیز فیلم «سال طوفان ابدی» را در بخش نمایش‌های ویژه کن دارد. فیلمی که پناهی و چند کارگردان خارجی دیگر آن را به‌عنوان یک پروژه بین‌المللی کارگردانی کرده‌اند.