تاریخ : Thu 03 Jun 2021 - 09:20
کد خبر : 55399
سرویس خبری : ورزش

رویارویی با ایران بدون بازی تدارکاتی

نگاهی به وضعیت هنگ‌کنگ، حریف امروز تیم ملی فوتبال

رویارویی با ایران بدون بازی تدارکاتی

سایت «استیت‌زون» در گزارشی از این دیدار و وضعیت دو تیم می‌نویسد: «شاگردان دراگان اسکوچیچ برای این دیدار مدعی اصلی پیروزی هستند و با توجه به قدرت بالایی که دارند به نظر نمی‌رسد کار سختی برای کسب 3 امتیاز این دیدار داشته باشند

سیامک خاجی،  روزنامه‌نگار: تیم ملی فوتبال ایران عصر امروز در نخستین دیدار خود در دور برگشت مرحله دوم انتخابی رقابت‌های جام جهانی 2022 و جام ملت‌های آسیا 2023 رودرروی هنگ‌کنگ قرار می‌گیرد و امیدوار است بتواند نتایج بهتری نسبت به دور رفت کسب کند. میزبانی این مرحله به بحرین سپرده شده و ملی‌پوشان ایران در شرایطی غیرمنصفانه و در گرمای منامه باید رودرروی رقبای خود قرار گیرند. ملی‌پوشان ایران بازی رفت را با دو گل در خانه حریف شرقی با برتری به سود خود خاتمه دادند و با توجه به قدرت دو تیم و همچنین ستاره‌هایی که در ترکیب تیم اسکوچیچ حضور دارند به نظر نمی‌رسد این تیم شرق آسیایی بتواند رقیبی جدی برای ما در بازی امروز باشد.

 رقیبی سرسخت

هنگ‌کنگ آخرین دیدارهای ملی خود را در سال 2019 برگزار کرد و پس از آن و با توجه به افزایش شیوع کرونا در این کشور دیگر برای تیم ملی خود برنامه‌ریزی دیدارهای دوستانه انجام نداد و به این ترتیب بدون تدارکات قابل‌توجهی راهی منامه شده است. اگرچه تیم ایران هم در این زمینه عملکرد خوبی نداشت و تنها با یک بازی تدارکاتی در سال 2021 راهی این مسابقات شده اما هنگ‌کنگ که امیدی برای صعود از این گروه ندارد و تنها به‌دنبال بالا بردن تجربه بازیکنان خود است ترجیح داده تا سلامتی آنها را به خطر نیندازد. فدراسیون این کشور درنهایت ترجیح داده سلامتی بازیکنان و کادرفنی تیم را در اولویت قرار داده و به همین دلیل با چند جلسه تمرین و بدون بازی تدارکاتی تیم را راهی بحرین کرد.

این تیم در دیدارهای دور رفت خود هیچ بردی به دست نیاورد و حتی برابر کامبوج به‌عنوان ضعیف‌ترین تیم گروه در بازی نخست به تساوی یک – یک رسید. این نتیجه نشان داد هنگ‌کنگی‌ها کار سختی برای صعود به جام ملت‌ها دارند و در دو بازی بعدی نیز با نتایج مشابه 2 بر صفر به ایران و عراق باختند. بهترین نتیجه این تیم در دور رفت برابر بحرین به دست آمد که توانستند این تیم مدعی گروه را با تساوی بدون گل متوقف کنند. شاگردان میکسو پاتلاینن فنلاندی بالاخره در دور برگشت طعم برد را هم چشیدند و توانستند در بازی برگشت کامبوج را شکست دهند. این مهاجم سابق تیم ملی فنلاند که با قبول سرمربیگری هنگ‌کنگ در سال 2019 چالش متفاوتی را در دوران مربیگری‌اش آغاز کرد امیدوار است در سه بازی باقی‌مانده بتواند نتایج قابل‌قبولی به همراه این تیم بگیرد و آبرومندانه از دور مسابقات کنار برود. او که اردوی تدارکاتی تیمش برای این مسابقات را با 9 بازیکن جدید آغاز کرده است، می‌داند برابر سه تیم مدعی گروه کار بسیار سختی پیش‌رو دارد و هر سه تیم برای کسب سه امتیاز برابر آنها صف‌آرایی خواهند کرد و به این ترتیب عملکرد هنگ‌کنگ در این دیدارها در سرنوشت تیم یا تیم‌های صعود‌کننده از این گروه سرنوشت‌ساز خواهد بود. او درباره حضور تیمش در این مسابقات می‌گوید: «ما می‌خواهیم این موضوع را ثابت کنیم که هیچ تیمی برابر ما کار راحتی نخواهد داشت و اصلا رویارویی با هنگ‌کنگ آسان نخواهد بود. امیدواریم بتوانیم در این سه بازی شگفتی‌ساز شویم و عملکرد خوبی مقابل ایران، عراق و بحرین داشته باشیم.»

شاگردان او پس از پایان دیدارهای مقدماتی در رقابت‌های قهرمانی شرق آسیا در سال 2019 حاضر شدند هر سه دیدار را برابر کره‌جنوبی، ژاپن و چین واگذار کنند و البته به‌جز شکست 5 بر صفر برابر ژاپن، دو مسابقه دیگر را با دو گل باختند و رقابت نزدیکی را با این دو تیم مدعی داشتند.

این مهاجم سابق فنلاندی به خوبی می‌داند که تیمش مدعی صعود حتی به جام ملت‌ها نیز نیست اما با کسب نتایج خوبی برابر تیم‌های قدرتمند آسیا می‌تواند رزومه خوبی برای خود دست و پا و ثابت کند که در مربیگری حرف‌هایی برای گفتن دارد.

 مدعی در رده سوم

سایت «استیت‌زون» در گزارشی از این دیدار و وضعیت دو تیم می‌نویسد: «شاگردان دراگان اسکوچیچ برای این دیدار مدعی اصلی پیروزی هستند و با توجه به قدرت بالایی که دارند به نظر نمی‌رسد کار سختی برای کسب 3 امتیاز این دیدار داشته باشند. تیم ایران در دور رفت برد پرگل 14 بر صفر را مقابل کامبوج تجربه کرد و البته در سه دیدار دیگر تنها سه گل زد تا یکی از دو برد دور رفت خود را تجربه کند. هنگ‌کنگ نیز دیگر تیمی بود که برابر ایران بازنده شد تا در پنجمین دیدار تاریخ دو تیم، ایران برنده میدان باشد. ملی‌پوشان ایران اگرچه روی کاغذ یکی از قدرتمندترین تیم‌های آسیایی هستند اما در نتیجه‌گیری در این گروه موفق عمل نکرده‌اند و در دور رفت با دو شکست برابر عراق و بحرین کار خود را برای صعود به دور بعد سخت کرده‌اند. برتری در دیدار نخست این مرحله می‌تواند روحیه آنها را بهتر کند و در ادامه تلاش کنند تا بتوانند دوباره خود را به‌عنوان مدعی صعود از گروه مطرح کنند.»

تمامی بازیکنان هنگ‌کنگ در لیگ این کشور بازی می‌کنند و البته با توجه به کیفیت بازیکنان این تیم مشخص است که نباید از آنها انتظار داشت تا بتوانند در تیم‌های خارجی به میدان بروند. باسابقه‌ترین بازیکن این تیم یاپ هونگ فای، گلر 31ساله این تیم است که 76 بازی ملی در کارنامه دارد و به احتمال زیاد در بازی امروز هم در ترکیب اصلی قرار خواهد گرفت. با این حال هوانگ یانگ، هافبک 37 ساله که تا پیش از بازی امروز 57 بار پیراهن تیم ملی این کشور را به تن کرده است با تجربه‌ترین بازیکن تیم محسوب می‌شود که احتمالا پس از پایان این مسابقات از تیم ملی خداحافظی خواهد کرد.

هنگ‌کنگ نخستین بازی رسمی خود را در سال 1947 برابر ویتنام جنوبی برگزار کرد که این بازی را 3 بر 2 برد تا کار خود در فوتبال را با پیروزی آغاز کند. بهترین برد این تیم نیز برابر گوام بوده که موفق شدند این تیم ضعیف آسیایی را در سال 2005 با 15 گل شکست دهند و رکوردی جالب را در این زمینه رقم بزنند. این تیم سه شکست سنگین نیز در تاریخ خود دارد که هر سه بازی با نتایج مشابهی به پایان رسیده که پرگل‌ترین باخت‌های این تیم محسوب می‌شود. آنها در سال 2004 با 7 گل به چین باختند و 6 سال بعد همین نتیجه را مقابل پاراگوئه کسب کردند و در سال 2014 نیز آرژانتین موفق شد با 7 گل از سد این تیم عبور کند.

بهترین عملکرد این تیم در جام ملت‌ها نیز به سال 1956 برمی‌گردد که آنها در نخستین حضور خود در این مسابقات رتبه ارزشمند سومی را به دست آوردند. تیم ملی هنگ‌کنگ در سال 1996 تا رتبه 90 رنکینگ فیفا هم صعود کرد تا بهترین رتبه تاریخ خود در این رده‌بندی را به دست آورد. این تیم با توجه به اینکه تیم‌های چهارم گروه‌ها به مرحله سوم انتخابی جام آسیایی 2023 صعود خواهند کرد امید زیادی دارد تا به این مرحله راه پیدا کند و البته با توجه به رقابت سه تیم مدعی گروه بعید است جایگاه بهتری پیدا کند مگر اینکه بتوانند شگفتی‌ساز شده و نتایج دور از انتظاری را رقم بزند.

 در انتظار بردی آسان

سایت «اسپورتزکیدا» در تحلیل خود از این مسابقه و بررسی وضعیت این دو تیم پیش از دیدار امروز نوشته است: «تیم ایران در ورزشگاه المحرق بحرین رقابت‌های دور برگشت خود برای صعود به دور سوم انتخابی جام جهانی را آغاز می‌کند و امیدوار است بتواند ناکامی‌های قبلی را جبران کند. این تیم که در دو دوره قبلی جام جهانی حضور داشته و در رنکینگ بهترین تیم‌های آسیایی رتبه خوبی در بالای جدول دارد اما فعلا در گروه C به‌عنوان مدعی اصلی گروه مطرح نیست و در رده سوم قرار گرفته است. در چنین شرایطی کار صعود این تیم کمی دشوار به نظر می‌رسد اما آنها با موفقیت در بازی‌های بعدی می‌توانند شرایط را به‌نفع خود تغییر دهند. اگرچه این تیم بازی‌های خود را بسیار خوب شروع کرد اما هرچه از مسابقات گذشت نتایج بدتر شد و دو شکست دور از انتظار برابر بحرین و عراق باعث شد موقعیت این تیم برای صعود به‌شدت به خطر بیفتد. آنها درحال حاضر اگرچه یک بازی کمتر انجام داده‌اند اما با کسب تنها 6 امتیاز در رتبه سوم گروه قرار دارند و 5 امتیاز کمتر از همسایه خود یعنی عراق (با یک بازی کمتر) اندوخته‌اند. دیدار روز پنجشنبه می‌تواند سه امتیاز دیگر را برای ایرانی‌ها به دنبال داشته باشد تا با شرایطی بهتر برای دو دیدار حساس مقابل بحرین و عراق آماده شوند.»

این سایت در ادامه با اشاره به دیدارهای قبلی دو تیم در تاریخ خود نوشته است: «ایران تاکنون 6 بار به مصاف هنگ‌کنگ رفته که در 5 بازی به برتری رسیده است و تنها برد این تیم شرق آسیا مقابل ایران در سال 1974 و در مصافی دوستانه رقم خورده. بازی رفت دو تیم هم با برد ایران همراه بود تا این تیم امید زیادی به تکرار این نتیجه در بازی برگشت داشته باشد. دراگان اسکوچیچ، سرمربی تیم ملی ایران تمام نفراتی که انتظار می‌رفت در تیم ملی حاضر باشند را به اردوی تیمش دعوت کرده و با تمام قوا مهیای حضور در این مسابقات شده است. ازجمله نفرات نامدار و شاخص این تیم می‌توان به علیرضا جهانبخش، وینگر برایتون، مهدی طارمی مهاجم پورتو و همچنین سردار آزمون بهترین گلزن حال حاضر تیم ملی ایران اشاره کرد که دو مهاجم تیم فصل بسیار خوبی را در فوتبال اروپا و در تیم‌های باشگاهی خود سپری کردند و حالا با روحیه‌ای بالا برای دیدارهای حساس ملی راهی منامه بحرین شده‌اند. تنها بازیکنی که در این تیم سابقه بازی ملی در کارنامه ندارد دانیال اسماعیلی‌فرد، مدافع راست سپاهان است که هنوز در ترکیب این تیم به میدان نرفته است. هنگ‌کنگ نیز در سال‌های اخیر تلاش کرده بیشتر به نفرات جوان خود فرصت بازی بدهد و به این ترتیب تیم ملی این کشور ترکیبی از جوان‌ها در کنار نفارت باتجربه‌ای همچون یپ‌هونگ فای، هلیو و همچنین هوانگ‌یانگ بوده است. ایران در این دیدار شانس بسیار خوبی برای برتری و کسب 3 امتیاز دارد و با توجه به فاصله فوتبال دو کشور باید انتظار بردی نسبتا آسان را برای اسکوچیچ و تیمش در این مسابقه داشت.»

 انتخاب داور بدیمن!

قضاوت این مسابقه برعهده ادهم محمد المخادمه از اردن است که پیش از این دیدارهای ملی و باشگاهی مختلفی را برای ایران سوت زده است. این داور اردنی قرار بود بازی رفت ایران مقابل عراق را سوت بزند که درنهایت داور این مسابقه تغییر کرد. قضاوت‌های او برای تیم‌های ایرانی معمولا چندان به سود ما نبوده و کمتر با برتری نمایندگان ایران به پایان رسیده است. البته در دیدار امروز بعید است او بتواند نقشی در نتیجه داشته باشد.