تاریخ : Mon 31 May 2021 - 01:28
کد خبر : 55296
سرویس خبری : دانشگاه

روایت رویداد نخست از نگاه دانشجویان

در گفت و گو با «فرهیختگان» مطرح شد

روایت رویداد نخست از نگاه دانشجویان

یکی از موضوعاتی که باید مسئولان برگزار‌کننده به آن توجه کنند، موضوع نتیجه‌گرا شدن کرسی‌های آزاد‌اندیشی است. درواقع باید تدابیری اتخاذ شود تا تیم‌های برتر در موضوعات مختلف بتوانند با مسئولان مربوطه صحبت کنند و نظرات‌شان را به آنها برسانند.

متن گفت وگوی دانشجویان با «فرهیختگان» در خصوص نخستین رویداد ملی رقابت تیم‌های دانشجویی در کرسی‌های آزاداندیشی دانشگاه آزاد اسلامی به شرح ذیل است:

اهمیت کرسی‌های آزاد‌اندیشی برای دانشجویان تبیین شود

علی حمیدپور، دانشجوی رشته برق دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز: گروه ما در این رویداد کرسی‌های آزاداندیشی در حوزه موضوعات اجتماعی شرکت کرده است و تا به این مرحله با پنج تیم از واحد‌ها و استان‌های مختلف دانشگاه آزاد اسلامی در موضوعاتی مثل فیلترینگ، اشتغال زنان و بررسی قوانین اجتماعی رقابت داشتیم.

یکی از موضوعاتی که باید مسئولان برگزار‌کننده به آن توجه کنند، موضوع نتیجه‌گرا شدن کرسی‌های آزاد‌اندیشی است. درواقع باید تدابیری اتخاذ شود تا تیم‌های برتر در موضوعات مختلف بتوانند با مسئولان مربوطه صحبت کنند و نظرات‌شان را به آنها برسانند؛ چراکه غالبا نظرات و راهکارهای تیم‌های برتر کارشناسی شده و راهبردی خواهد بود، البته ما این موضوع را با رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مطرح کردیم و او هم ضمن تایید آن اشاره کرد که برای اتصال تیم‌های برتر به مسئولان مربوطه در هر موضوع در دبیرخانه مرکزی کرسی‌های آزاد‌اندیشی برنامه‌ریزی خواهد شد.

البته صرف برگزاری کرسی‌های آزاد‌اندیشی در دانشگاه آزاد اسلامی بسیار مفید بود اما در مراحل اولیه شاهد این بودیم که در برخی تیم‌ها موضوعات به‌صورت اجباری داده می‌شد یا جایگاهی که در گفت‌وگوها به آنها می‌دادند با عقایدشان مخالف بود یا در بحث برگزاری غیرحضوری مراحل مقدماتی، ضعف زیرساخت‌های فضای مجازی تا حدی کیفیت برگزاری کرسی‌ها را کاهش می‌داد، ضمن اینکه متاسفانه تبلیغات این رویداد در واحدهای دانشگاهی بسیار کم بود، همان‌طور که می‌دانید درحال حاضر بنا به دلایل مختلف یک بی‌حالی خاصی در مباحث گفت‌وگو و مناظره در دانشگاه وجود دارد و دانشجویان فعال نیستند. شاید اگر مسئولان تبلیغات بیشتری انجام دهند و از فواید گفت‌وگو و گفتمان‌سازی برای دانشجویان بگویند، این رخوت از بین برود و آنها فعال شوند.

برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی، منطق و استدلال را  در جامعه حاکم می‌کند

رضا زارعی، عضو تیم روماک از دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد: تیم روماک در حوزه سیاسی اولین رویداد کرسی‌های آزاد‌اندیشی دانشگاه آزاد اسلامی شرکت کرده است و تا این مرحله مناظراتی با موضوعات تاثیر سلبریتی‌ها در انتخابات و همچنین موضوع برجام و هیجانات رسانه‌ای که موجب می‌شود رای مردم به‌صورت سلبی یا به‌صورت منطقی و با استدلال باشد.

در باب نکات مثبت این رویداد باید گفت همین نفس برگزاری این رویداد مثبت است؛ چراکه این رویداد باعث می‌شود دید نخبگانی در دانشگاه حاکم شود و واحدهای دانشگاهی شروع به شناسایی استعدادها و افراد توانمند در حوزه‌های مختلف کنند و از توانمندی آنها استفاده کنند، البته امیدواریم باتوجه به صحبت‌های رئیس دانشگاه این رویداد به سمت نتیجه و نتیجه‌گرایی برود، اما درخصوص نقدهایی که به این رویداد وارد است باید گفت انتخاب برخی گزاره‌ها و موضوعات به نحوی بود که جایگاه موافق و منتقد درنتیجه موثر بود؛ چراکه در برخی موضوعات واقعا فکتی برای دفاع یا انتقاد وجود ندارد، به‌طور مثال موضوعی که درخصوص هیجانی بودن رای و تاثیر سلبریتی‌ها در انتخابات انتخاب شده بود که درواقع هر تیمی که در جایگاه موافق قرار می‌گرفت می‌توانست به راحتی پیروز رقابت باشد؛ چراکه فکت‌ها و مستندات موجود درخصوص این موضوع از تیم منتقد بیشتر است و طبیعتا تیم منتقد موضوعی برای بحث نخواهد داشت. امیدواریم در دوره‌های بعدی این رویداد موضوعات با همفکری دانشجویان انجام شود و اولویت‌بندی‌ها به‌نفع همه طرف‌های مناظره‌کننده باشد تا از تیم خاصی حمایت صورت نپذیرد.

درمجموع گفت‌وگو باعث بی‌اثر شدن هیجانات و بعضی بی‌منطقی‌ها می‌شود؛ البته اگر در چارچوب اتفاق بیفتد، بنابراین این کرسی‌ها باعث می‌شود از هیجانات کوچه‌بازاری بکاهد و فضا را به سمت استدلال پیش ببرد تا مردم از روی القائات اشتباه و تصورات غلط در امور وارد نشوند و بتوانند با استدلال منطقی توسط دانشجویان که موذنان جامعه هستند آگاه شوند و در جامعه سطح جدید نخبگان جوان که می‌توانند با گفت‌وگو و ارائه منطق مردم را آگاه کنند، شکل بگیرد.

پیشنهاد برگزاری رویداد به‌صورت مشترک بین دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه‌های سراسری

مجتبی ایروانی، دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان و عضو تیم فرهنگ اسلامی و ایرانی: بسیار خوشحالیم با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری بعد از مدت‌ها، دانشگاه آزاد اسلامی با برگزاری رویداد کرسی‌های آزاد‌اندیشی در سطح ملی این مهم را رقم زد. روز گذشته در مراسم افتتاحیه جهان‌بین معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی گفت بیش از 1400 تیم در این رویداد شرکت کردند. این موضوع نشان می‌دهد دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی بسیار دغدغه‌مند هستند که با توجه به محدودیت‌های کرونایی در این مناظرات شرکت و تا این حد از این رویداد استقبال کردند.

ما حتی به معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی پیشنهاد کردیم با توجه به اینکه مبنای این رویداد برد و باخت نبود و این رویداد امکان مباحث علمی را برای دانشجویان فراهم کرد قطعا اگر نظریات محققان گروه‌های مختلف را در جایی جمع‌آوری کنند برای مسئولان هر حوزه در کشور ارسال شود، کارگشا خواهد بود و حتی برخی از این نظریات و تحقیقات گروه‌ها در حوزه‌های مختلف قابلیت تبدیل شدن به مقاله‌ها و پایان‌نامه‌های دانشگاهی را دارند. ضمن اینکه امیدواریم این رویداد علمی و اجتماعی ادامه‌دار شود و اگر بتوانیم از تیم‌های دانشگاه‌های دیگر مثل دانشگاه‌هایی که زیرنظر وزارت علوم و وزارت بهداشت هستند در دوره‌های بعدی این رویداد استفاده کنیم، این رویداد برای کشور موثرتر و مفیدتر خواهد بود.

تفکیک کرسی‌های آزاد‌اندیشی از نظر سنی و تحصیلی این رویداد را عادلانه‌تر خواهد کرد

زهرا صفاری، دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر و عضو گروه رویا:

 تیم ما در حوزه فرهنگی در این رویداد شرکت کرد؛ اعضای تیم ما از محققان تا سخنرانان را خانم‌ها تشکیل می‌دادند و همگی در مقطع کارشناسی درحال تحصیل هستیم. در مراحل قبلی در حوزه‌هایی ازجمله بررسی ممیزی کتب و بررسی نوع ورود حکومت‌ها به پوشش مردم با تیم‌های استان‌های مختلف رقابت کردیم.

در ابتدا باید گفت سطح این رویداد و بسیاری از تیم‌ها از تصورات ما بالاتر بود اما یکی از انتقاداتی که به این دوره از رویداد وجود دارد این است که جا داشت این رویداد برای مقاطع تحصیلی و سنی مختلف به تفکیک برگزار شود. ما در مراحل قبلی با گروه‌های خوبی که مقطع تحصیلی اعضای تیم‌شان دکتری بود رقابت کردیم، درحالی‌که اعضای تیم ما را دانشجویان مقطع کارشناسی تشکیل می‌دهند و طبیعتا غلبه تیم‌ها از نظر سنی و تحصیلی رقابت را از تعادل دور می‌کند. البته امیدواریم این موضوع برای رویدادهای دوره بعدی این موضوعات مورد توجه قرار بگیرد و رقابت‌ها عادلانه‌تر برگزار شوند.

رویداد کرسی‌ها یک موفقیت ملی برای دانشگاه آزاد اسلامی است

حسن نیکونژاد، عضو تیم گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج: سطح رقابت‌های این رویداد بسیار خوب بوده است. ما در حوزه سیاسی در مراحل قبلی با تیم‌های بسیار قوی رقابت کردیم و به نظرم نفس برگزاری این رویداد یک موفقیت ملی برای دانشگاه آزاد اسلامی است، ضمن اینکه قالب خوبی برای این رویداد یعنی رقابت و مسابقه، انتخاب شده است.

جای خالی این نوع رویدادها در دانشگاه به‌شدت احساس می‌شد؛ چراکه متاسفانه تشکل‌های دانشجویی فعال در دانشگاه در این سمت فعالیت نمی‌کردند، البته امیدواریم این رویدادها بین همه دانشگاه‌های دولتی وزارت علوم و وزارت بهداشت رواج پیدا کند و حتی در سال‌های آینده شاهد برگزاری لیگ رویداد کرسی‌های آزاد‌اندیشی بین همه دانشگاه‌ها در کشور باشیم.

در این رقابت‌ها در رشته‌های مختلف و مقاطع مختلف اعم از کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری شرکت داشتند، سطح رقابت‌ها بالا بود، البته در مراحل اولیه که به‌صورت مجازی برگزار می‌شد مشکلاتی اعم از اتصال، قطع و وصل صدا و اینترنت بر رقابت‌ها اثر گذاشت اما در مرحله نیمه‌نهایی که در استان تهران با حضور 64 تیم درحال برگزاری بود، سطح علمی تیم‌ها بسیار بیشتر و واضح‌تر از مراحل قبلی به چشم آمد. البته اگر در دوره بعدی به طراحی گزاره‌ها بیشتر توجه و امکانی فراهم شود تا تیم‌هایی که واقعا موافق یک گزاره هستند با افرادی که واقعا مخالف یک گزاره‌اند، رقابت کنند قطعا محتوای گفت‌وگوها قوی‌تر خواهد شد و نتیجه علمی‌تر خواهد بود و انتخاب موضوعات و جایگاه‌ها باید به‌صورت قرعه‌کشی و اتفاقی نباشد تا تیم‌ها از گزاره‌ای که واقعا به آن اعتقاد دارند صحبت کنند.

یکی از موضوعاتی که بهتر است برای دوره بعدی اصلاح شود موضوع اعلام رای قطعی داوران است؛ بهتر است فارغ از بحث نمره وقتی اکثریت داوران یک تیم را پیروز رقابت می‌دانند بحث نمره در نظر گرفته نشود و در اولویت دوم قرار بگیرد و اگر نظر داوران برابر بود به نمرات ارجاع داده شود. ضمن اینکه امیدواریم معاونان فرهنگی واحدهای دانشگاهی برای تقویت دوره‌های بعدی این رویداد در طول سال تحصیلی دوره‌های مخصوصی برای ارتقای فن بیان دانشجویان و پژوهش‌های علمی برگزار کنند.

اصلا نمی‌شد هیچ‌کدام از تیم‌ها را دست‌کم گرفت

حامد هاشمی‌نژاد، دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس و عضو تیم ژرف‌اندیشان: ما در حوزه اقتصادی این رویداد ملی شرکت کردیم و به فینال این رقابت‌ها رسیدیم. همانطور که می‌دانید این رویداد برای اولین‌بار در کشور برگزار می‌شود اما نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که این کرسی‌ها، کرسی آزاداندیشی هستند نه کرسی نظریه‌پردازی. درواقع این کرسی‌ها باید به‌منظور ایجاد یک گفت‌وگو و گفتمان در قالب یک چارچوب مدون و علمی ایجاد شود.

خوشبختانه این رویداد به‌صورت فراگیر در کشور انجام شد و تیم‌ها از همه استان‌ها در این رویداد شرکت کردند و نکته جالب‌تر اینکه فینال بعضی بخش‌ها ازجمله بخش اقتصادی بین تیم‌های شهرستان‌ها برگزار شد که البته نشان می‌دهد دانشجویان در استان‌های مختلف به‌صورت جدی برای شرکت در این رویداد تلاش کردند.

از نظر من اصلا نمی‌شد هیچ‌کدام از تیم‌ها را دست‌کم گرفت و نمی‌شد بدون مطالعه و تحقیق یا به تعبیری ساده در مراحل این رویداد شرکت کرد. از طرفی باید گفت قطعا تمام تیم‌های شرکت‌کننده در این رویداد در طول مسابقات از مراحلی که گذراندند توشه‌ای دریافت کردند و بسیار آموختند. ما شاید پیش از برگزاری این رویداد نمی‌توانستیم در مناظرات شرکت کرده و چارچوب گفتمان را مشخص کنیم. به جرات عرض می‌کنم این توانایی در شرکت‌کنندگان ایجاد شده و بسیاری از شرکت‌کنندگان می‌توانند در مناظرات علمی با قدرت شرکت کنند.

با توجه به اینکه این رویداد برای اولین‌بار برگزار شد درواقع نمی‌توان به آن انتقاد کرد اما نمی‌شود گفت این رویداد بدون اشکال بود اما درمجموع نفس برگزاری این رویداد بسیار خوب بود، ضمن اینکه نگاه به‌صورت متمرکز به سمت استان تهران نبود و دانشجویان از استان‌های مختلف شرکت کردند. بنده از مسئولان برگزار‌کننده تشکر می‌کنم و امیدوارم این کرسی‌ها زمینه‌ساز ایجاد کرسی نظر‌یه‌پردازی شود تا منجر به اتفاقات موثر در کشور شود.

داوری‌های رویداد کاملا عادلانه و بحق بود

علی قنبری، دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان و عضو تیم نسل سوم: این مسابقات باتوجه به اینکه برای اولین‌بار برگزار شد باید گفت از سطح بسیار بالایی برخوردار بود، البته نقدهایی هم می‌توان به آن گرفت که امیدواریم در دوره‌های بعدی اصلاح شود.

 ازجمله این مشکلات می‌توان به مشکلات اجرای مجازی مسابقات اشاره کرد. می‌دانیم که محدودیت‌های کرونایی باعث برگزاری مجازی مراحل ابتدایی این رویداد بود اما متاسفانه زیرساخت‌های فضای مجازی به‌خوبی فراهم نبود و روی مناظرات تاثیر گذاشت. از طرفی هم مراحل ابتدایی این رویداد بسیار طولانی بود و تا حدی روی درس دانشجویان شرکت‌کننده هم تاثیر‌گذار شد؛ این رویداد نزدیک به 6 ماه طول کشید و درکنار این رویداد فشار کاری و فشار تحقیق برای شرکت در این رویداد بسیار زیاد بود.

 نکته دیگری که باید به آن اشاره کنم، سطح کیفی بسیار عالی داوری‌ها بود، همانطور که می‌دانید در چنین رویدادهایی رقابت‌ها به هم نزدیک می‌شود اما داوری‌ها کاملا عادلانه و بحق بود. ضمن اینکه در داوری‌ها از متخصصان دانشگاه‌های مختلف در سراسر کشور و در مرحله فینال و نهایی از متخصصان دانشگاه‌های سطح یک کشور استفاده شد. امیدواریم این رویداد در سال‌های بعد ادامه پیدا کند و دانشجویان بیشتری در آن شرکت کنند.