تاریخ : Mon 31 May 2021 - 01:22
کد خبر : 55288
سرویس خبری : دانشگاه

مسیر آزاداندیشی دانشگاه هموار شد

«فرهیختگان» از اختتامیه نخستین رویداد ملی رقابت تیم‌های دانشجویی در کرسی‌های آزاداندیشی گزارش می‌دهد

مسیر آزاداندیشی دانشگاه هموار شد

آیین اختتامیه نخستین رویداد ملی رقابت تیم‌های دانشجویی در کرسی‌های آزاداندیشی با قرائت پیام رهبر انقلاب برگزار شد.

زهرا رمضانی، روزنامه‌نگار: آیین اختتامیه نخستین رویداد ملی رقابت تیم‌های دانشجویی در کرسی‌های آزاداندیشی شب گذشته با قرائت پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی در محل کتابخانه دکترحبیبی واحد علوم‌وتحقیقات برگزار شد. این مراسم در حضور دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، رضا غلامی رئیس موسسه پژوهش علوم‌انسانی صدرا، محمد شریفانی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی و یاسر جبرائیلی رئیس مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد. برترین تیم‌های دانشجویی این رویداد در این مراسم مورد تقدیر قرار گرفتند. همچنین سامانه واداگپ هم که توسط واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد آماده شده بود، رونمایی شد.

 رویداد کرسی‌ها در شمار افتخارات دانشگاه آزاد اسلامی ثبت خواهد شد

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی روز گذشته در پیامی به نخستین رویداد ملی رقابت تیم‌های دانشجویی در کرسی‌های آزاداندیشی، از این حرکت به‌عنوان یکی از افتخارات دانشگاه آزاد اسلامی یاد کردند. متن پیام رهبر معظم انقلاب به این شرح است:

«بسمه‌تعالی
اقدام عملی در راه‌اندازی کرسی‌های آزاداندیشی و رقابت گسترده گروه‌های دانشجویی، بی‌گمان در شمار افتخارات دانشگاه آزاد اسلامی ثبت خواهد شد. از مدیریت دانشگاه و دانشجویان عزیز شرکت‌کننده متشکرم. این سنت حسنه باید در این دانشگاه و دیگر دانشگاه‌های کشور ادامه یابد. ان‌شاءالله.»

دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی متن پیام رهبر انقلاب را در اختتامیه رویداد ملی کرسی‌های آزاداندیشی قرائت کرد.

  باید کرسی‌های آزاداندیشی را به یک اَبَر اندیشکده در کشور تبدیل کنیم

رضا غلامی، رئیس موسسه پژوهش علوم انسانی صدرا عصر دیروز در مراسم اختتامیه نخستین رویداد ملی رقابت تیم‌های دانشجویی در کرسی‌های آزاداندیشی که در کتابخانه دکتر حبیبی واحد علوم و تحقیقات برگزار شد، اظهارکرد: «دانشگاه آزاد اسلامی این کار را با یک فناوری ویژه و مناسب انجام داد. جا دارد به خاطر این کار بزرگی که در دانشگاه آزاد اسلامی انجام شد که جزء تاکیدات مقام معظم رهبری محسوب می‌شود، تشکر و قدردانی ویژه داشته باشم.»

  وی افزود: «این اقدام مورد تقدیر رهبر انقلاب قرار گرفته که سرمایه بزرگی برای مجموعه فعالیت‌های فکری و عملی دانشگاه آزاد اسلامی محسوب می‌شود. امیدواریم که در دیگر دانشگاه‌های کشور نیز این حرکت ادامه داشته باشد.»

غلامی ادامه داد: «آزاداندیشی یکی از مولفه‌های اصلی دین اسلام است. آزاداندیشی لازمه خردورزی و عقل محوری است؛ زیرا آزاد‌اندیشی موجب می‌شود که جامعه از عقب‌ماندگی نجات پیدا کند و برای جامعه اسلامی جنبه حیاتی دارد.»

رئیس موسسه پژوهش علوم انسانی صدرا تصریح کرد: «جامعه‌ای که در آن آزاداندیشی نباشد، از لحاظ فکری به مرداب تبدیل خواهد شد. به همین دلیل مساله آزاداندیشی در جامعه اسلامی مساله‌ای ضروری است. تضارب آرا و گفت‌وگو هیچ ضربه‌ای به دین نخواهد زد و جریان اسلامی نه‌تنها هیچ ترسی از گفت‌وگو و طرح مسائل جدید ندارد، بلکه از این موضوع نیز استقبال می‌کند.»

غلامی تاکید کرد: «ما نباید با عینک امنیتی به کرسی‌های آزاد‌اندیشی نگاه کنیم. تاکنون ۲ هزار کرسی آزاداندیشی در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شده و هیچ‌گونه مشکلی ایجاد نشده است. البته در این بین عده‌ای به دنبال این بودند که به بهانه آزاداندیشی علیه نظام اسلامی هجمه وارد و دروغ‌پراکنی کنند. به همین دلیل سبب شد تا برای خنثی‌سازی توطئه دشمن با برخی از این افراد برخورد شود.»

وی در پایان خاطرنشان کرد: «ما باید کرسی‌های آزاداندیشی را به یک اَبَر اندیشکده در کشور تبدیل کنیم. کرسی‌های آزاداندیشی صرفا برای آزاداندیشی نیست بلکه باید به سمت ایده‌پردازی برای تحول‌آفرینی در کشور و حل مشکلات حرکت کنیم. درواقع دستگاه‌های نظام باید بتوانند در این عرصه به دانشگاه آزاد اسلامی تکیه کنند تا مشکلات و چالش‌ها حل شود. این مساله موجب پیشرفت و ترقی ایران اسلامی خواهد شد.»

  کلاس‌های معارف دانشجویان با مدل کرسی‌ها برگزار خواهد شد

محمد شریفانی، مسئول نهاد نمایندگی مقام­‌معظم‌­رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه خدا در قرآن به مخالفان می‌گوید برهان‌تان را برای حرف‌تان بیاورید، گفت: «300 مرتبه در قرآن واژه تفکر، تعلق و تدبر و تفعل آمده که همه آنها امر به موضوعی می‌کنند که این جلسه برای آن برپا شده است. شهید مطهری می‌گوید نشر تفکر اسلامی جز از راه آزادی بیان و بها دادن به نظر مخالف، محقق نمی‌شود؛ حتی اگر به روزهای آغازین بنیاد حوزه علمیه نجف و بنیانگذار آن که مرحوم شیخ طوسی بود، برگردیم هم می‌بینیم که این بزرگمرد تاریخ تشیع کتابی به نام خلاف دارد که درس خارج او محسوب می‌شد، او در این اثر در کنار نظریات شیعه به ارائه نظرات مخالف و فرق 4 گانه اهل سنت هم پرداخته بود.»

او در توضیح بیشتر این مساله با تاکید بر اینکه این مسائل به ما می‌آموزد که اگر می‌خواهیم رشد بالنده در دانشگاه که فضای علمی است، داشته باشیم راهی جز این نداریم که چنین رویدادهایی را روزبه‌روز گسترش دهیم، اظهار داشت: «حضور در این جلسه دو دلیل داشت، اول تشکر از مدیریت و دست‌اندرکاران برگزاری این رویداد. قطعا ما نیز تلاش می‌کنیم به سهم خود در ترم آینده و ماه تابستان با برنامه‌ریزی اساتید معارف را ملزم کنیم که حداقل 2 جلسه کلاس‌های معارف را با هم‌اندیشی و آزاداندیشی با دانشجویان برگزار کنند.»

مسئول نهاد نمایندگی مقام‌­معظم‌­رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: «هدف دومم که هدف اصلی بود هم این است که از دکتر جهان‌بین درخواست کنم به احترام رویداد بزرگ انتخابات که پیش روی ماست و نیز اهمیت و اهتمام ویژه رهبری به این مقوله، این تیم هزار نفره را توصیه کند که حداقل یک نشست آزاداندیشی با محوریت انتخابات داشته باشند، نباید فراموش کرد زیبایی دانشگاه آزاد اسلامی این است که در همه کشور واحد دانشگاهی دارد و حتما با این کار پای محافل و مردم هم به انتخابات کشیده می‌شود.»

  حرکت دانشگاه آزاد در حوزه آزاداندیشی جلوه‌ای از آزادی متعالی موردنظر انقلاب است

یاسر جبرائیلی، رئیس هیات داوران بخش اقتصادی رویداد ملی کرسی‌های آزاداندیشی دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم روز گذشته با بیان اینکه حرکت عظیمی را رقم زده و یک مطالبه بر زمین مانده رهبری در این دانشگاه محقق شده است، گفت: «اقدام دکتر طهرانچی یک مورد نبوده و سال گذشته در جلسه‌ای در جریان گوشه‌ای از فعالیت‌های رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفتم که ازجمله آن می‌توان به ساماندهی پایان‌نامه‌ها و مسله‌محور کردن آنها اشاره کنم که واقعا کار بزرگی است. پیوند زدن دانشگاه با مسائل کشور که از همین دریچه عبور می‌کند هم از دیگر کارهای مهمی است که صورت گرفته است. البته باید بگویم که در تحول در سرفصل‌های کتب درسی مانند دیگر تحول‌هایی که در دانشگاه رقم خورده، جزء مطالبات ما است و امیدوارم از دانشگاه آزاد اسلامی شروع و به دیگر دانشگاه‌ها سرریز شود.»

او با اشاره به جایگاه کرسی‌های آزاداندیشی در معادلات فکری بشری ادامه داد: «معتقدم این کرسی‌ها دو اثر بسیار مهم دارند؛ اول تضارب افکار گوناگون بین دانشجویان مختلف برای رسیدن به حقایق است، یعنی زمانی که دو فکر متضاد با یکدیگر برخورد می‌کنند، عیار فکر صحیح مشخص می‌شود و مخاطبی که در جریان قرار می‌گیرد به‌درستی یک عقیده و درمقابل به بطلان عقیده دیگر پی می‌برد و این مساله ارزشمندی است، به‌ویژه اینکه این تضارب‌آرا در محیط دانشگاه انجام می‌شود.

رئیس هیات داوری گروه اقتصاد اولین رویداد ملی رقابت‌های تیم‌های دانشجویی در کرسی‌های آزاداندیشی تصریح کرد: «حین داوری متوجه شدم دانشجویان رشته‌های مختلف بین آنچه آموخته‌اند و آنچه برایشان طرح می‌شد که همگی ریشه در مسائل کشور داشتند، پیوند می‌زدند که این دستاورد بزرگی است. البته معتقدم اگر بیماری کرونا از بین برود و این کرسی‌ها در سطح کشور گسترش پیدا کرده و شرایط حضور دانشجویان فراهم شود، حتما برکات زیادی خواهد داشت؛ چراکه قطعا شور و نشاط بیشتر شده و تعداد دانشجویان شرکت‌کننده افزایش پیدا می‌کند.»

جبرائیلی با تاکید بر اینکه در غرب آزادی به ابتذال کشیده شده است، گفت: «فیلسوف پل فایرابند می‌گوید در غرب مرجعیت دین را از بین برده‌ایم و باید مرجعیت علم را هم از بین ببریم و دیگر نتوان سره از ناسره را برای بشر جدا کرد. این فیلسوف عاقل قائل به این بود که بشر از قید دین آزاد و باید از قید علم هم آزاد شود و دیگر هیچ مانعی در برابر بشریت وجود نداشته باشد. آزادی‌ای که این فیلسوف از آن نام می‌برد، آزادی‌ای است که ابزاری برای کشف حقیقت نباشد و جالب اینجاست که بشر علی‌رغم اینکه لحظه‌به‌لحظه در معرض انتخاب است، اما از نگاه این فیلسوف نباید مولفه‌ای برای این انتخاب وجود داشته باشد. درحالی­که ما می‌گوییم آزادی باید برقرار شود تا بشر متوجه گزینه صحیح و انتخاب آن باشد، اما این فیلسوف می‌گوید تنها نفس آزادی برای ما مهم است و برای انتخاب هم باید به رای اکثریت تن دهیم و این همان ابتذال آزادی است؛ چراکه تن دادن به رای اکثریت ریشه در همان تفکری دارد که توانسته به رای اکثریت شکل دهد.»

او در توضیح بیشتر این مساله افزود: «رای اکثریت یک تفکری دارد و مساله هم این است که این تفکر از جایی شکل گرفته است و پل فایرابند در این مرحله تناقض می‌شود. در مقطع دکتری مقاله‌ای تحت‌عنوان فایرابند اسطوره‌ستیز و اسطوره‌ساز نوشتم و در آن اشاره کردم که این فیلسوف از اکثریت اسطوره می‌سازد. می‌‌خواهم بگویم جریان لیبرال نباید آزادی را برای ما تبدیل به هدف کند و اگر ترجمه این آزادی برای هدف خودش را این‌طور نشان می‌دهد که ما باید محلی را بسازیم که مردم در آن جمع شده و اعتراض کرده و بعد هم به خانه‌هایشان بروند، ما چنین آزادی­ای را نمی‌خواهیم؛ بلکه آزادی ابزاری برای رسیدن به حقیقت و تحقق مطالبات است و حرکتی که در دانشگاه آزاد اسلامی شروع و به‌خوبی هم انجام شده است، جلوه‌ای از آزادی متعالی است که در انقلاب اسلامی به‌دنبال آن هستیم.»

 دانشجویان در اختتامیه رویداد چه گفتند؟

مرتضی کلهر، دانشجوی شرکت‌کننده از دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه گفت: «امروز برنده این رویداد، خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی، دانشجویان کشور بوده و ایجاد فرصت آزاداندیشی در جامعه دانشگاهی و در بطن جامعه دانشجویی است که با این رویداد محقق شده و امیدوارم این رویداد بزرگ تداوم داشته باشد.»

علی قنبری، دانشجوی شرکت‌کننده از واحد گرگان گفت: «این کرسی‌ها به‌رغم اینکه نقص‌هایی هم داشت، اما به‌صورت کلی می‌توان گفت از تمام جهات عالی بود. دانشجویانی که از این استان شرکت کردند، بیشتر با هدف کسب علم وارد این رویداد شده‌اند.»

فاطمه گودرزی، دانشجوی شرکت‌کننده از واحد ملایر گفت: «در این رویداد توانستیم به‌عنوان دانشجو مباحث علمی خود را بدون غرض‌ورزی و به‌راحتی مطرح و راه‌حل‌هایی را برای رفع مسائل کشور تبیین کنیم.»

ستایش گرکی یراقی، دانشجوی شرکت‌کننده از واحد نجف‌آباد گفت: «این رویداد به ما آموزش داد که چگونه بتوانیم نظرات خود را مطرح و اگر نظر مخالفی را شنیدیم، چطور با استدلال آن را رد یا درنهایت پذیرش کنیم.»

کمالیان، دانشجوی شرکت‌کننده از واحد نجف‌آباد گفت: «سه واحد درسی تحت عنوان اقتصاد مهندسی در دانشگاه وجود دارد، اما زمانی که سر کلاس هستیم مثال‌هایی که اساتید می‌زنند درعمل آموزش ربا و نزول است، در اصل در کلاس‌های ما مفاهیم ضداسلامی تدریس می‌شود و بنده این سه واحد را پاس کردم، اما در آن به من دانشجو ربا و نزول تدریس شد و این یک درد محسوب می‌شد. با صدای بلند فریاد می‌زنم ما می‌خواهیم در تمدن اسلامی زندگی کنیم، اما نه‌تنها مباحث این تمدن در دانشگاه‌ها تدریس نمی‌شود، بلکه با آنها مقابله می‌شود، درحالی‌که ما کتاب رهیافت‌های اقتصادی اسلام شهید موسی‌صدر را داریم، درسنامه‌های اقتصاد مقاومتی عادل پیغامی و... را داریم. در اصل محتوا در این زمینه موجود است، اما یا استفاده نمی‌شود یا اجازه استفاده از آن را نمی‌دهند؛ این دردی است که باید درمان شود.»