تاریخ : Mon 31 May 2021 - 10:05
کد خبر : 55279
سرویس خبری : سیاست

گزینه کارگزاران؛ نامزد اصلاح‌طلبان؟

شانس همتی بیشتر از مهرعلیزاده

گزینه کارگزاران؛ نامزد اصلاح‌طلبان؟

جز کارگزارانی‌ها که سخت مشغول لابی برای حمایت از همتی هستند، صدایی از اردوگاه اصلاح‌طلبان شنیده نمی‌شود. جنب‌وجوش اردوگاه آنها به نقشی است که این همتی و مهرعلیزاده در مناظرات ایفا خواهند کرد.

مریم عاقلی، روزنامه‌نگار: مهرعلیزاده یا همتی؟ کدام یک از این دو کاندیدای نهایی اصلاح‌طلبان خواهند شد؟ چقدر احتمال دارد انتخابات سال 1392 یک‌بار دیگر تکرار شود و از کیسه اصلاح‌طلبان کسی بیرون بیاید که یا قرابتی با آنها ندارد یا این قرابت حداقلی است؟ بیانیه نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان و شرایط فعلی نشان می‌دهد که به‌نظر نمی‌رسد اصلاح‌طلبان قصد داشته باشند از برنامه‌شان رونمایی کنند. آنها این روزها بیشتر ترجیح می‌دهند پشت درهای بسته جلسات‌شان را برگزار کنند؛ نظرسنجی‌ها و برنامه‌های کاندیداها را رصد کنند و براساس آن احتمالات پیش‌ رو را بسنجند. همه اینها در سکوت است و جز کارگزارانی‌ها که سخت مشغول لابی برای حمایت از همتی هستند، صدایی از اردوگاه اصلاح‌طلبان شنیده نمی‌شود. جنب‌وجوش اردوگاه آنها به نقشی است که این دو کاندیدا در مناظرات ایفا خواهند کرد. هرکدام از این دو گزینه بتوانند در مناظرات بدرخشند و در نظرسنجی‌ها رشد قابل‌توجهی داشته باشند، احتمال حمایت را خواهند داشت. البته اوضاع همتی با توجه به حمایت کارگزاران بهتر از مهرعلیزاده است.

مهرعلیزاده در جریان اصلاحات هیچ‌وقت جدی گرفته نشد و در سال 84 نیز همین باعث شد او برخلاف خواسته اصلاح‌طلبان در انتخابات بماند و همه‌چیز را خراب کند. او همچون عارف نه شانس زیادی برای کسب حمایت دارد و نه برنامه‌ای منسجم. مهرعلیزاده بیش از یک کاندیدا، یک بازی خراب‌کن است. او در آن سال  بازی خودی‌ها را به‌هم ریخت و به احمدی‌نژاد برای رئیس‌جمهور شدن کمک کرد ولی امسال باتجربه‌تر وارد میدان شده و می‌خواهد کاندیدایی را که نظرسنجی‌ها از احتمال بالای رای‌آوری‌اش حکایت دارند، هدف قرار دهد. رئیس سازمان تربیت بدنی در دولت خاتمی درنهایت هم قرار نیست چیزی بیش از این باشد. معلوم نیست او چه میزان بتواند در خراب کردن بازی موفق شود اما اگر بتواند زوج خوبی برای همتی باشد، شاید اصلاح‌طلبان وارد میدان شوند و یک‌بار دیگر اتفاق سال 92 را تکرار کنند. البته تا اینجا همتی نتوانسته به‌اندازه روحانی آن سال موفق عمل کند اما هنوز سه مناظره پیش ‌رو است تا بتوان در این باره تصمیم گرفت.

بهروز شجاعی، عضو بنیاد باران در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

اصلاحات «مهرعلیزاده» را بازی‌خراب‌کن می‌داند

 دیروز عبدالناصر همتی از ریاست بانک مرکزی برکنار شد تا شرایط مساعدتری در انتخابات داشته باشد. به‌طور حتم هر کاندیدایی که نماینده دولت روحانی باشد، ازسوی مردم طرد می‌شود. حالا کارگزاران با دولت اعتدال شرایط را برای همتی فراهم کرده‌اند تا شاید اگر قرار باشد اصلاح‌طلبان از یکی از گزینه‌های همتی و مهرعلیزاده حمایت کنند، آن همتی باشد. درباره اینکه اصلاح‌طلبان چه خواهند کرد با بهروز شجاعی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو بنیاد باران گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه از نظر می‌گذرد.

یکی از سوالات فعلی درباره هماهنگی مهرعلیزاده و همتی با نهاد اجماع‌ساز است؛ آیا آنها برای اعلام کاندیداتوری هماهنگ کرده بودند؟ نظر خاتمی و کروبی درباره این دو نامزد درحال حاضر چیست؟

نهاد اجماع‌ساز تعداد محدودی کاندیدا مشخص کرده بود و صرفا آنها برنامه‌های خود را ارائه دادند؛ لذا اسم این افراد نبوده و بحث حمایت خاتمی از این دو فرد فعلا منتفی است. البته اینکه در ادامه چه اتفاقی بیفتد را اطلاع ندارم و ممکن است شرایط تغییر هم کند.

  خاتمی بنای دخالت و اعلام حمایت از فرد خاصی را ندارد

کارگزاران اذعان دارد اگر جمع‌بندی نهاد اجماع‌ساز برای حمایت از همتی باشد، قطعا خاتمی هم حمایت خواهد کرد. این موضوع چقدر محتمل است؟

این را باید از تصمیم‌گیران بپرسید، اما تا جایی که من اطلاع دارم خاتمی از قبل هم بنای دخالت و اعلام حمایت از فرد خاصی در این انتخابات نداشت و با این شرایط جدید که دیگر بعید است.

یعنی اصلاح‌طلبان تحت هیچ شرایطی از همتی حمایت نخواهند کرد؟ چون کارگزاران اذعان دارد قطعا به حمایت از همتی می‌آید.

اینکه نظر مثبتی نسبت به همتی دارند به‌دلیل هم‌حزبی‌بودن آنهاست، اما حمایت از مهرعلیزاده را کلا منتفی می‌دانم؛ چراکه دید مثبتی نسبت به وی در جریان اصلاحات وجود ندارد و اکثرا ایشان را بازی‌خراب‌کن می‌دانند تا کاندیدا.

البته مهرعلیزاده ادعا کرد من دولت سوم خاتمی را تشکیل می‌دهم. از این جهت احساس شد ایشان هماهنگ است.

زارعی‌فومنی هم به‌عنوان اصلاحات برای خودش ستاد رئیسی را تشکیل داده است، آیا با کسی هماهنگ شده است؟

سطح فومنی با سطح مهرعلیزاده که کاندیدای سال 84 بود متفاوت است.

بله. درست است. بعید می‌دانم ایشان با کسی هماهنگ کرده باشد و اصلا چنین اتفاقی هم رقم نخواهد خورد.

  مهرعلیزاده سال 84 بازی اصلاح‌طلبان را خراب کرد

اینکه بیان می‌کنید مهرعلیزاده بازی‌خراب‌کن است ناظر به عدم انصراف اوست؟

تصور غالب بین اصلاح‌طلبان به‌دلیل تجربه انتخابات84 و این‌که او یک‌باره تایید شد و حالا همه می‌گویند معاون خاتمی و نماینده اصلاحات است، درست نیست، لذا با توجه به چنین آرایشی که وجود دارد، اصلاح‌طلبان می‌گویند او بازی‌خراب‌کن است و در سال84 رای او هم می‌توانست در نتیجه نهایی انتخابات تاثیرگذار باشد ولی مهرعلیزاده اصرار داشت بماند و شاهد بودیم چه اتفاقی افتاد.

با این امر بعید است اصلاح‌طلبان نامزدی در انتخابات داشته باشند.

بله، اما در دنیای سیاست هیچ چیزی بعید نیست.

موضوع دیگر ناظر به مناظره‌هاست. عده‌ای معتقدند اگر همتی در مناظره‌ها به‌ویژه به‌دلیل بحث‌های اقتصادی، مواجه خوبی با رقبا داشته باشد، احتمال این وجود دارد که اصلاح‌طلبان از وی حمایت کنند، چقدر این پتانسیل وجود دارد؟

هیچ چیزی بعید نیست. انتخابات پیش‌رو در رقابت از جنس اقتصادی است و هرکسی بتواند در جنگ ایده‌های اقتصادی دست برتر را داشته باشد، طبیعی است بتواند حمایت و نظر مردم را به خود جلب کند. البته مردم هم ایده و عمل خوب می‌خواهند و باید ببینند کسانی که ادعاهای اقتصادی دارند آیا توانایی داشته و آزمون خوب هم پس داده‌اند یا خیر.

برخی شعارهای پرطمطراق ارائه می‌کنند اما توانایی لازم را ندارند، درحالی که توانایی مهم است. به‌نظرم این امر برای قضاوت کردن مردم و جریان حامی اصلاحات و هرکس دیگری مهم است، لذا باید ببینند مرد میدان حوزه اقتصادی کیست.

سیدمحمود علیزاده طباطبایی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

اصرار داریم همتی کاندیدای اصلاح‌طلبان شود

بعد از اینکه شورای نگهبان نتوانست صلاحیت هیچ‌یک از نامزدهای اصلاح‌طلبان و مشخصا نامزدهای نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان را احراز کند، اختلافات درباره حمایت از عبدالناصر همتی یا محسن مهرعلیزاده بین اصلاح‌طلبان و کارگزاران بالا گرفت. کارگزاران از احتمال حمایت نهایی از همتی خبر می دهند، ولی اصلاح‌طلبان پیش از آن با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که در این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری کاندیدایی نخواهند داشت. برای بررسی موضع کارگزاران و اختلافات با جبهه اصلاحات به‌سراغ سیدمحمود علیزاده طباطبایی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران رفته‌ایم.

درخصوص بحث مهرعلیزاده و همتی ارزیابی شما چیست؟ ظاهراً همتی برخلاف مهرعلیزاده با هماهنگی اصلاح‌طلبان ثبت‌نام کرده است. تحلیل شما درباره کاندیداهای فعلی چیست؟

آخرین صحبتی که در بیانیه نهاد اجماع‌ساز منتشر شد این بود که اذعان کردند ما کاندیدا نداریم، ولی حزب کارگزاران اصرار دارد همتی به‌عنوان کاندیدای اصلاح‌طلبان موردقبول مجمع اصلاح‌طلبان قرار گیرد. البته مجمع اصلاح‌طلبان هنوز نظر قطعی نداده است، ولی موضوع قرار است در آنجا مطرح شود.

بحث ما این بود که همتی به نهاد اصلاح‌طلبان بسیار نزدیک‌تر است، همان‌طور که سال 92 اصلاح‌طلبان روی روحانی اجماع کرده و موفقیت به‌دست آوردند، اکنون همتی شخصیتی است که هم تجربه مسئولیت سیاسی و هم تجربه بانک و دکتری اقتصاد دارد و درعین حال فرد توانمندی است. از این‌رو تلاش کارگزاران این است که به اصلاح‌طلبان بقبولانند از همتی حمایت کنند.

همتی برای ثبت‌نام با اصلاح‌طلبان هماهنگ کرده بود؟

از این امر اطلاع ندارم، ولی تلاش این بود که نهاد اجماع‌ساز را قانع کنیم از همتی حمایت کنند.

درخصوص نظر خاتمی و کروبی چطور؟ آیا آنها نظری درباره کاندیداهای فعلی اصلاح‌طلبان دارند؟

آقایان هنوز نظری نداده‌اند و تلاش ما این است آقایان را قانع کنیم. اگر همه تلاش کنیم از یک کاندیدا حمایت کنند، شانس موفقیت بسیار زیاد است.

چقدر احتمال دارد آنها پای کار نامزدهای فعلی منتسب‌به جریان اصلاحات بیایند؟

هم همتی و هم مهرعلیزاده اصلاح‌طلب و هر دو توانمند هستند، لذا تلاش ما این است آنها را قانع کنیم، ولی هنوز مشخص نیست.

  شاید اصلاح‌طلبان از همتی حمایت کنند

بحث دیگر این است که اگر در مناظرات یکی از این دو نامزد عملکرد خوبی مقابل رقبا داشته باشد، آیا ممکن است اصلاح‌طلبان تجدیدنظر کنند؟

این احتمال وجود دارد. اصلاح‌طلبان از همه افراد واجد شرایط درخواست کردند ثبت‌نام کنند. از این افراد واجد شرایط بیش از 25 نفر ازجمله همتی و مهرعلیزاده ثبت‌نام کردند، 14 نفر بالای 10 رای در نهاد اجماع‌ساز آوردند که هر 14 نفر رد شدند. آقایان می‌گویند پیام شورای نگهبان به ما این است که نمی‌خواهیم شما باشید. وقتی حاکمیت این پیام را می‌دهد چه اصراری دارید که حضور داشته باشیم؛ ولی کارگزاران این نظر را ندارد.

  کارگزاران صندوق رای را رها نمی‌کند

نظر کارگزاران چیست؟

کارگزاران معتقد است حتی اگر کاندیدا نداشته باشیم در هیچ شرایطی صندوق رای را رها نمی‌کنیم و حتی اگر کاندیدا نداشته باشیم در انتخابات شرکت می‌کنیم.

از جانب اصلاح‌طلبان و کارگزاران با خاتمی دیداری بوده است؟

قطعا نهاد اجماع‌ساز با خاتمی مذاکراتی داشتند، ولی هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌اند.

اگر جمع‌بندی نهاد اجماع‌ساز براساس ظواهر فعلی حمایت از همتی باشد، آیا خاتمی از این تصمیم حمایت خواهد کرد؟

از این امر اطلاع ندارم و باید این سوال را از خود او بپرسید، ولی به‌نظر بنده اگر نهاد اجماع‌ساز به این جمع‌بندی برسد، امیدواریم بتوانیم حمایت خاتمی را هم کسب کنیم.