تاریخ : Mon 31 May 2021 - 09:48
کد خبر : 55266
سرویس خبری : ورزش

آقای منتقد! یک جا مربیگری کن بعد از ما ایراد بگیر

پورموسوی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: برای لغو بازی استقلال دلایل بچه‌گانه آوردند

آقای منتقد! یک جا مربیگری کن بعد از ما ایراد بگیر

مگر می‌شود دانش‌آموز اول ابتدایی از شاگرد دبیرستانی ایراد بگیرد. املای نوشته نشده غلط ندارد و برخی فقط حرف می‌زنند. شما یک جایی مربیگری کن و کارنامه تشکیل بده بعد از ما ایراد بگیر. بعد اگر ما ایراد داشتیم که قطعا داریم به جای تخریب راهکارت را بگو.

صنعت نفت بزرگ‌تر دارد ولی جوان‌ها دخالت می‌کنند کار تیم ملی سخت است اما با این بازیکنان نگران نیستیم

نیلوفر مژدهی، روزنامه‌نگار: تیم صنعت نفت آبادان در آخرین بازی خود در لیگ برتر به استقلال باخت تا 12 هفته بدون پیروزی را سپری کند. سیروس پورموسوی در جریان این بازی با انتقاد هواداران روبه‌رو شد و از روی پشت‌بام خانه‌های اطراف ورزشگاه به او توهین شد. از این رو پورموسوی علاوه‌بر اعتراض به قضاوت داور به نحوه قضاوت هواداران در مورد او و تیمش هم انتقاد کرد اما این همه ماجرا برای پورموسوی نبود. او چند روز بعد در پستی اینستاگرامی با انتشار عکسی از روباه، یکی از بازیکنان سابق تیم صنعت نفت را خطاب قرار داد و به نوعی او را عامل اصلی تنش‌های بین او و برخی هواداران دانست. او می‌گوید این تیم بزرگ‌تر دارد اما برخی جوان‌ترها که جایی در تیم ندارند درحال تحریک هواداران آبادانی هستند. گفت‌وگوی «فرهیختگان»، با سیروس پورموسوی را در ادامه می‌خوانید.

پست عجیبی در اینستاگرام منتشر کردید. منظورتان چه کسی است؟

بعضی وقت‌ها آدم‌های کوچک می‌خواهند خود را بزرگ جلوه دهند. از ابتدای فصل بودند آدم‌هایی که آرزویشان بود کنار ما بایستند و عکس بگیرند. همه را واسطه کردند به‌عنوان مربی، آنالیزور و همکار بیایند و روی نیمکت ما بنشینند. مگر نیمکت ما چند نفر جا دارد. موفق نشدند به کادر اضافه شوند. دلیل نمی‌شود کسی که برای تیمی 10، 20 بازی انجام داده بگوید من اسطوره فلان تیم هستم و باید به کادر فنی ملحق شوم. مگر این‌طور است که هر کسی هر جا می‌خواهد برود. اول باید کارنامه‌ای، عملکردی، چیزی ارائه دهد و بعد ادعا کند. در کنار همه اینها شرایط اخلاقی هم مهم است.

حالا که نام نمی‌برید بگویید اختلاف‌تان سر چیست؟

توقع دارند من همه فوتبالی‌های استان را کنار خودم جمع کنم. مربی غیربومی با خود یک اتوبوس آدم می‌آورد و حرفی هم نمی‌زنند. در فولاد هم همین‌طور بود و همه توقع داشتند همه را با خود به این تیم ببرم. در صنعت نفت هم همین وضع است ولی وقتی مربی غیربومی می‌آورند هم حمایتش می‌کنند و هم در روزهایی که عملکرد قابل دفاعی ندارد کورکورانه از او حمایت می‌کنند. من با این چیزها ناراحت نمی‌شوم اما وقتی پست می‌گذارند و مردم را تحریک می‌کنند باید بدانند بزرگ‌تر در این تیم هست و اگر لازم باشد هر موردی را به ما تذکر می‌دهد.

از انتقاد ناراحت می‌شوید؟

این کارها انتقاد نیست. علی فیروزی شاید اسمش مدیر تیم باشد ولی درواقع پدر تیم است. او جزء اسطوره‌های آبادان، نه بلکه ایران است. او هم بازیکن و مربی بوده هم سالیان سال تجربه دارد. کلاس رفته و اگر لازم باشد و نیاز به کار فنی داشته باشیم از او مشورت می‌گیریم. کما اینکه تاکنون هم اگر مشکلی بوده پدرانه به ما گفته است. از طرفی همکاران من دانش و فن و علم دارند. پیروانی مدرس کنفدراسیون فوتبال آسیاست. مگر کسی می‌توان بگوید پیروانی توانایی ندارد. یا بچاری، فرحانی و قنبری بازیکنان این تیم بودند و کارشان را بلدند. اگر می‌خواهیم انتقادی کنیم ببینیم آیا این کادر فنی ضعیف است. مگر می‌شود دانش‌آموز اول ابتدایی از شاگرد دبیرستانی ایراد بگیرد. املای نوشته نشده غلط ندارد و برخی فقط حرف می‌زنند. شما یک جایی مربیگری کن و کارنامه تشکیل بده بعد از ما ایراد بگیر. بعد اگر ما ایراد داشتیم که قطعا داریم به جای تخریب راهکارت را بگو.

از نظر خودتان مشکل تیم صنعت نفت چیست؟

مشکل تیم ما ناتوانی فنی نیست بلکه کمبود بازیکن است. در بازی اخیر همان بازیکنان محدود هم مصدوم بودند. طولانی شدن مسابقات و از طرفی فشردگی بازی‌ها باعث شد که بازیکنان‌مان مصدوم شوند. وقتی لیگ بدون برنامه باشد و بی‌دلیل مسابقه لغو کنند از این قبیل مشکلات که به تیم فشار می‌آورد طبیعی است. در کنار همه این مشکلات ما از خودی هم ضربه می‌خوریم. من می‌گویم اگر تیم ما مشکل فنی داشته باشد اولین کسی که متوجه می‌شود همکارانم هستند. اصلا وقتی تیم بزرگ‌تر دارد و فیروزی در رأس تیم ما ایستاده چطور جوان‌‌ترها به خود اجازه دخالت می‌دهند.

از رفتار هواداران اطراف ورزشگاه به‌شدت عصبانی بودید؟

آنهایی که به من اهانت کردند بگویند مگر من داشته دیگری داشتم که استفاده نکردم که به من اهانت می‌کنید. همین حریف اخیر ما(استقلال) در نیمه دوم چه نفراتی را به میدان آورد؟ این تیم از دقیقه 80 به بعد، میلیچ، شجاعیان و رمضانی را به میدان فرستاد ولی من بازیکن 18 ساله به میدان می‌فرستم چون دارایی تیمم همین است. بازیکن ما دقیقه 52 اخراج شده و آن جوان روی پشت‌بام به من فحش می‌دهد. مگر من داخل زمین بودم؟ اینها انتظار دارند من هم ارنج کنم، هم در زمین گل بزنم و هم دفاع کنم. چنین کارهایی از من برنمی‌آید.

ظاهرا اختلاف‌تان با هواداران بالا گرفته است.

من به هواداران حق می‌دهم ولی انتظار دارم توهین نکنند. حداقل در جریان بازی احترام‌ها را حفظ کرده و اجازه دهند آرامش ما و آرامش بازیکن جوانی که درحال گرم کردن است و می‌خواهد به زمین برود حفظ شود. بازیکن ما درحال گرم کردن است به من توهین و جو را خراب می‌کنند. این بچه 18 ساله استرس می‌گیرد و نمی‌تواند کارش را درست انجام دهد. در چنین شرایطی است که ما قبل از سوت پایان، بازی را می‌بازیم. اجازه دهند بازی تمام شود. من پاسخگوی هواداران هستم و حق انتقاد دارند ولی قبول کنند دست ما خالی است. چه کاری باید می‌کردم که نکردم؟

شما این مشکلات را می‌دانستید و مسئولیت تیم صنعت نفت را قبول کردید؟

اول فصل گفتند این تیم می‌افتد. نه کسی شهامت داشت و نه جرات که بیاید و این تیم را تحویل بگیرد. من آمدم و نتایج خوبی هم گرفتم. در نیم فصل دوم اما به خاطر مصدومیت‌ها و کمبود بازیکن لطمه خوردیم. در بازی با استقلال مهره‌های اصلی را در اختیار نداشتیم. مگر من چند بازیکن دارم که چهارتایش مصدوم باشند. در ابتدای بازی هم که اهل‌شاخه مصدوم شد و بغلانی را هم اخراج کردند. یعنی ما بازی بعدی 6 بازیکن اصلی را نداریم. مگر اینکه به خاطر تعطیلات چند مصدوم‌مان به تیم برسند.

به نظر می‌رسد مشکلات مالی لطمه بزرگی به تیم‌تان زد.

در دقیقه 2 بازی محمد اهل‌شاخه مصدوم شد و بغلانی را به میدان فرستادیم. این بازیکن هم اخراج شد و به جایش امید حامدی جوان را به خط دفاع فرستادیم. وقتی در بازی‌ها وقفه می‌افتد نمی‌توانیم تیم را در وضعیت مسابقه نگه داریم، چون باید بازی تدارکاتی برگزار کنیم و تیم‌های لیگ یک و دو و سه درگیر مسابقات خود هستند. درحالی­که تیم‌های تهرانی می‌توانند بازی تدارکاتی برگزار کنند. اینها کیفیت فنی تیم ما را پایین می‌آورد. تاکنون هم مشکلات مالی اجازه نمی‌داد به تهران آمده و اردو برگزار کنیم. فشار مالی سنگینی روی باشگاه است و مجبوریم با آنها تعامل کنیم.

با برگزاری بازی مقابل استقلال در آن ساعت از شب هم مخالف بودید؟

هوا در آبادان خیلی گرم است. روشنایی به حدی نیست که زیر نور تمرین کنیم. آن وقت جالب است که بازی ما مقابل تیم استقلال را ساعت 9:30 شب برگزار می‌کنند. پس میزبانی ماچه شد؟ ما که نمی‌گوییم 5 بعدازظهر بازی کنیم ولی لازم بود برای برگزاری بازی در این ساعت شب با ما هم هماهنگ می‌کردند یا حداقل بازی را 8 شب برگزار می‌کردند. ولی گفتند به دلیل گرمای هوا نمی‌شود. آن وقت در همان روز درحالی که هوای آبادان خنک‌تر از اهواز بود بازی فولاد را ساعت 20:30 برگزار کردند. روزی که بازی استقلال را لغو کردند دلیلی بچگانه آوردند. درحالی­که دروغ می‌گفتند. فردایش سیدعلی مصاحبه کرد و گفت بازی را لغو کردند، چون استقلال می‌خواهد به جام باشگاه‌های آسیا برود. من هم مشکلی با آنها ندارم و حق هم می‌دهم اما انتظار داشتم با ما تماس می‌گرفتند و می‌گفتند به دلیل حضور تیم استقلال در آسیا این بازی لغو می‌شود. ما هم می‌گفتیم خیلی هم عالی فقط وقتی خواستید بازی را برگزار کنید با ما هماهنگ کنید! ما نمی‌گوییم هر زمان و روزی که ما می‌گوییم بازی برگزار شود، بلکه نظر ما را هم بپرسند. بهترین زمان ممکن برای برگزاری این بازی 29 اردیبهشت بود. بعد گفتند 31 اردیبهشت ولی دوباره تغییر دادند و مدعی شدند به خاطر تیم ملی می‌خواهیم بازی‌ها را لغو کنیم و در ادامه 26 همان ماه بازی جام حذفی برای استقلال گذاشتند! شما ببینید فاصله بازی ما از بازی با تراکتور تا بازی با استقلال چقدر شد. با این حال ما قبول کردیم. گفتیم حالا حداقل ساعت بازی را تغییر دهید چرا ساعت 9 شب بازی کنیم. چطور در اهواز بازی 8:30  برگزار شد ولی در آبادان نشد؟ بحث داوری هم به جای خود.

همه شاکی هستند. شما هم فکر می‌کنید ناعدالتی وجود دارد؟

ما مربیان حق داریم. من نمی‌گویم عمدی است بلکه سهوی است. ما فوتبالی‌ها می‌دانیم وقتی یک بازیکن دچار افت شد باید به او استراحت دهیم تا ریکاوری کند و برگردد. یک داور هم اشتباه می‌کند، فشار زیادی روی خود احساس می‌کند و وقتی به وجدان خود برمی‌گردد راضی نیست حقی را پایمال کند و عذاب وجدان می‌گیرد. به چنین داوری اجازه نمی‌دهند ریکاوری کند و هفته بعد بازی دیگری را برای قضاوت به او می‌دهند.

اعتقاد دارید در قضاوت داور عمدی وجود داشت؟

حاج ملک آن روز آمده بود بازی را مدیریت کند. من تا سال 75 داوری کردم و می‌فهمم داور می‌خواهد در زمین چه کند. در یک صحنه به اشتباه آفساید گرفتند و موقعیت ما از دست رفت. یک موقعیت تک‌به‌تک دیگر هم بود که از ما گرفته شد و به اشتباه خطای مهاجم ما را گرفت. از سوی دیگر استقلالی‌ها شلوغ می‌کنند که گل ما آفساید نبود و روی بازیکن ما پنالتی شد ولی نمی‌گویند اگر داور این اشتباهات را برای تیم صنعت نفت در دقایق ابتدایی مرتکب نمی‌شد بازی روند دیگری می‌گرفت و شاید اصلا این اتفاقات رخ نمی‌داد. دوبار دروازه‌بان این تیم با توپ بازی کرد. حالا اشتباهات داوری گذشت و رفت، در اواخر بازی چرا خطای گلر را نگرفت. برنده می‌خواست شلوغ‌کاری کند. مصاحبه برخی از آنها را خواندم اصلا با واقعیت جور درنمی‌آمد. قبل از اینکه آنها روی داوری معترض شوند ما معترض بودیم. داور حتی در اخطارها و خطاهای دو تیم برخورد‌هایش یکطرفه بود. بازیکن ما کارت می‌گرفت و به بازیکن حریف تذکر می‌داد. من دیدیم در صحنه‌ای بازیکن به نشانه اعتراض به داور توپ را شوت می‌کند ولی داور فقط به او تذکر داد!

راه چاره چیست؟

انتظار من از کمیته داوران این است که بازی‌ها را ارزیابی کنند. از داورانی که به لحاظ جسمانی و روحی آماده‌ترند استفاده کنند. من نمی‌گویم حاج ملک را محروم کنید بلکه اجازه دهید ریکاوری کند. داوری که هم تیم بازنده و هم برنده به قضاوتش معترضند باید قبول کند اشتباه کرده و لازم دارد روی توانایی‌های بدنی و روحی‌اش کار کند.

به‌عنوان سوال پایانی، شرایط تیم ملی با توجه به اردوی کیش را چطور می‌بینید؟

لیگ و مسابقات را به خاطر تیم ملی تعطیل کردند. این نشان از اهمیت مسابقات پیش رو برای تیم ملی کشورمان دارد. شرایط به‌گونه‌ای است که باید حمایت کرد و امیدوارم کادر فنی با توجه به ستاره‌هایی که در اختیار دارند بتوانند از این مرحله به راحتی عبور کنند. ما فرصتی برای اشتباه نداریم و باید با قدرت در مسابقات پیش رو شرکت کنیم. لازم است امتیازات از دست رفته جبران شود. شرایط اصلا راحت نیست و بسیار سخت است. کادرفنی موضوع را به خوبی می‌داند و بازیکنان نیز از ظرفیت بالایی برخوردارند. از این‌رو فکر نمی‌کنم جای نگرانی وجود داشته باشد هر چند باز هم تاکید می‌کنم روزهای سختی در پیش است. باید با قدرت ادامه داد و امیدوارم تیم ملی را در جام‌جهانی ببینیم.