تاریخ : Sun 30 May 2021 - 11:04
کد خبر : 55254
سرویس خبری : دانشگاه

اقدامات دلگرم‌کننده  کادر درمان از سمت دولت دیده نشد

پژوهشگر حوزه بهداشت در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

اقدامات دلگرم‌کننده کادر درمان از سمت دولت دیده نشد

خضری پیرامون مشکلات و چالش‌هایی که در یک‌سال‌ونیم گذشته، به‌عنوان کادر درمان با آن موجه بوده‌اند، گفت: «دولت در حوزه کمک‌کردن و شارژکردن کادر درمان می‌توانست کمک کند، تا ‌مسائل و مشکلاتی که در سال‌های گذشته داشته را مرتفع کنند و خصوصا مساله خستگی کادر درمان کاهش پیدا کند.

حسام‌الدین خضری، پیراپزشک و دانشجوی دکتری مدیریت رسانه با توجه به فعالیتی که در بیمارستان مسیح دانشوری به‌عنوان کادر درمان پیرامون بیماری کرونا داشته است، حول محور وضعیت فعلی کرونا در کشور و رسیدگی‌ای که از جانب دولت به آن شده است، گفت: «بعد از هر پیک کرونا بسیار طبیعی است که شاهد آمار نزول ابتلا و مرگ‌ومیر هستیم که به‌خاطر افزایش ایمنی بعد از پیک کروناست. درحال حاضر وضعیت بیماری کرونا در کشور بسیار بهتر از قبل است و بسیاری از بیمارستان‌هایی که بخش‌های دیگر خود را به بیماران کرونایی اختصاص داده بودند، آن بخش‌ها را به‌حالت قبل باز‌گردانده و بیماران عادی در آن بستری می‌شوند.»

وی در ادامه پیرامون مشکلات و چالش‌هایی که در یک‌سال‌ونیم گذشته، به‌عنوان کادر درمان با آن موجه بوده‌اند، گفت: «دولت در حوزه کمک‌کردن و شارژکردن کادر درمان می‌توانست کمک کند، تا ‌مسائل و مشکلاتی که در سال‌های گذشته داشته را مرتفع کنند و خصوصا مساله خستگی کادر درمان کاهش پیدا کند. خستگی کادر درمان در دوره کرونا، بیش از همه شامل پرستاران شد چون بدنه اصلی کادر درمان را پرستاران شکل می‌دهند و پزشکان درصد کمتری را نسبت به پرستاران دارند. دولت می‌توانست با حمایت مالی از جامعه پرستاری و پزشکی این خستگی را برای کادر درمان کمتر کند؛ چراکه سالیان درازی است که سیستم بهداشت و درمان کشور ما بدهکاری چند میلیاردی به کار درمان دارد. اتفاقا در ابتدای شیوع کرونا وعده‌هایی هم در این باره داده شده بود که این بدهی‌های دولت به پزشکان و پرستاران تسویه خواهد شد، اما متاسفانه این اتفاق هرگز نیفتاد.»

این دانشجو و پژوهشگر حوزه بهداشت و رسانه اضافه کرد: «اگر بخواهم صادقانه بگویم که در این مدت سروکار داشتن با ویروس کرونا چه اتفاق مثبتی برای کادر درمان از سوی دولت رقم خورده است، باید بگویم که واقعا اتفاق خاصی نیفتاده و حرکت مثبت جدیدی انجام نگرفته است، اقدامی که منجر به دلگرمی کار درمان شود انجام نشده است. مساله دیگری که در این زمینه وجود دارد مدیریت بحران صحیح است، درواقع مدیریت بحران زمانی خود را نشان می‌دهد که به‌صورت صحیح انجام گیرد. مشاهدات ما در این دوسال گذشته حاکی از این بود که نه‌تنها در حوزه بیماری ‌کرونا، بلکه در حوزه بیماری‌های دیگر مثل سرطان، دیابت و... در این دوسالی که گذشت ما دچار مشکلات متعددی بودیم، مثل کمبود دارو در این حوزه‌ها که گاهی اوقات مشاهده می‌شد دارویی مثل انسولین نیز برای بیمار دیابتی پیدا نمی‌شد. در کنار تمام اینها در حوزه تامین وسایل و اسباب بیمارستانی کرونا اتفاقات مثبتی افتاد، مثل تامین داروهای کرونا که برای یکی دو تا از آنها خط تولید در کشور ایجاد شد و اینها جزء پوئن‌های مثبت بهداشت و درمان کرونا محسوب می‌شود. به‌طور کلی اگر بخواهیم برای مدیریت مساله کرونا نمره کلی به وزارت بهداشت و درمان بدهیم، نمره قابل قبولی می‌گیرند.»

خضری با اشاره به توزیع واکسن و واردات آن اظهار داشت: «در مساله واردات واکسن انتظارات بالایی وجود داشت و مردم توقع داشتند که کشور ایران هم همپای دیگر کشورهای جهان وارد فاز اجرایی تزریق واکسن به مردم شود، ولی متاسفانه این اتفاق نیفتاد و مساله واکسیناسیون در کشور ما با تاخیر روبه‌رو شد. اما در مساله برنامه‌ریزی برای توزیع واکسن کرونا براساس رده‌های سنی مختلف از سنین بالا به پایین درواقع یک‌نوع کپی‌برداری از کشورهای پیشرفته جهان بوده است که طی آن کادر درمان به‌عنوان اولین گروه واکسینه شد. اگر بخواهیم به ارزیابی استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها در حوزه واکسیناسیون اشاره کنیم، باید بدانیم که توانمندی آنچنانی در حوزه واکسیناسیون از خود نشان ندادیم. نمی‌توان گفت که دولت شبانه‌روز و جهادی برای توزیع واکسن به مردم فعالیت کرده است. البته واکسن برکت دقیقا مطابق با زمانی که وعده داده بودند آماده می‌شود، اما این را می‌دانیم که با تلاش‌های وزارت بهداشت می‌شد این واکسن بسیار زودتر از اینها و همزمان با دیگر واکسن‌های جهانی، برای واکسینه کردن مردم آماده شود.»

وی در ادامه با تاکید بر لزوم مدیریت دقیق و جدی بر رعایت پروتکل‌ها تا زمان اتمام واکسیناسیون ملی تصریح کرد: «اگر الان که پیک ‌چهارم کرونا رو به کاهش است و آمار این بیماری پایین آمده و برنامه‌ریزی قدرتمندی برای کنترل رفت‌وآمدها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام گیرد، پیک پنجمی اتفاق نخواهد افتاد، اما اگر‌ اجتماعات دوباره افزایش پیدا کند و برای رفت‌وآمد مردم هیچ‌گونه سختگیری‌ای وجود نداشته باشد این پیک دوباره آغاز می‌شود و ما شاهد افزایش مرگ‌ومیر خواهیم بود. در کنار اینها باید بتوانیم بخش زیادی از مردم کشور را واکسینه کنیم، اگر تمام این مسائل رعایت شود، شاهد این خواهیم بود که آمار ابتلا و مرگ‌ومیر بر اثر کرونا در نیمه‌دوم سال ۱۴۰۰، به تعداد انگشتان دست خواهد رسید. همان‌طور که چین کنترل کرد و امروز تعداد ابتلای مردم این کشور به کرونا کمتر از انگشتان دست است.»