تاریخ : Sat 29 May 2021 - 10:35
کد خبر : 55196
سرویس خبری : دانشگاه

دو روز پرحرارت کرسی‌های دانشجویی  در واحد علوم  وتحقیقات

گزارش/

دو روز پرحرارت کرسی‌های دانشجویی در واحد علوم وتحقیقات

براساس اعلام معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی افتتاحیه مرحله نهایی نخستین رویداد ملی کرسی آزاد‌اندیشی دانشگاه آزاد فردا با حضور دکتر طهرانچی برگزار می‌شود تا پس از آن تیم‌های راه‌یافته به فینال مسابقات خود را آغاز کنند.

نخستین رویداد ملی کرسی آزاد‌اندیشی دانشگاه آزاد اسلامی این هفته با معرفی تیم‌های برتر به‌کار خود پایان می‌دهد. مرحله فینال این رقابت‌ها با حضور 16 تیم برگزیده از سراسر کشور در محورهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در سالن اجتماعات کتابخانه دکتر حبیبی و سالن همایش هتل فرهیختگان برگزار خواهد شد.

براساس اعلام فرزاد جهان‌بین، معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی افتتاحیه مرحله نهایی فردا با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود تا پس از آن تیم‌های راه‌یافته به فینال مسابقات خود را آغاز کنند.

سرانجام، عصر یکشنبه برترین‌ها معرفی می‌شوند و با حضور رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و رضا غلامی رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی از تیم‌های برتر تقدیر خواهد شد. 

سیدکاظم یکانی درخصوص برگزاری نخستین رویداد کرسی‌های آزاد‌اندیشی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» گفت: «در این رویداد 1456 تیم در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی شرکت کردند و از این تعداد 278 تیم به مرحله کشوری راه یافتند و درحال رقابت با یکدیگرند. در مرحله استانی بیش از 800 عضو هیات‌علمی و در مرحله کشوری 117 عضو هیات‌علمی به داوری این کرسی‌ها پرداختند.» 

وی ادامه داد: «در بررسی کرسی‌ها فرآیندهای تخصصی و موضوع محوری به تفکیک مورد توجه قرار گرفته شده. در رویداد امسال تیم‌ها در 6 محور اصلی «سیاسی»، «فرهنگی»، «اقتصادی» و «اجتماعی»، «سلامت» و «هنر و معماری» با یکدیگر به رقابت پرداختند. هفته آینده هم فینال‌های این رویداد برگزار خواهد شد و تیم‌های منتخب در هر محور معرفی خواهند شد. تیم داوران هم متشکل از رئیس هیات داوران و سه داور برگزیده از مراحل استانی در هر محور خواهد بود.»

یکانی در ادامه گفت: «ما در دانشگاه آزاد اسلامی به‌دنبال راه‌اندازی سبک جدید از برگزاری کرسی‌های آزاد‌اندیشی بودیم، سبکی که مورد نظر مقام معظم رهبری هم هست، بنابراین برای فضای کرسی و مناظره تمایزاتی قائل شدیم و برای رسیدن به این مطلوب، کرسی‌های آزاداندیشی دانشگاه آزاد اسلامی را در بسترهای علمی برگزار شدند و داوران کرسی‌های آزاد‌اندیشی دانشگاه آزاد اسلامی در تمام مراحل این رویداد از اعضای هیات‌علمی دانشگاه بودند. درکنار این موضوع معیار داوران برای انتخاب و امتیازدهی را هم بر مبنای استدلال محوری و بررسی‌های علمی و اصولی قرار دادیم تا به جو علمی و دانشگاهی این رویداد لطمه وارد نشود.»

وی در ادامه افزود: «در مناظره طرفین سر یک موضوع از پیش تعیین شده با یکدیگر جدل می‌کنند. ما برای ایجاد تمایز کرسی‌های آزاد‌اندیشی با مناظره در موضوعات، تعدادی موضوع از دغدغه‌های نظام و رهبر انقلاب انتخاب کردیم و در اختیار دانشجویان قرار دادیم. ضمن اینکه به تیم‌ها اعلام کردیم اگر موضوعی به‌جز موضوعات اعلام شده دارید می‌توانید اعلام و در کرسی‌های درون واحدی شرکت کنید. در سطح استانی هم سعی شد به موضوعاتی که در استان تیم‌ها علاقه نشان دادند، اولویت داده شود. البته در این مرحله تخصص هر تیم و علاقه‌مندی آنها برای قرار‌گیری در موافق یا منتقد بودن نیز درنظر گرفته شد؛ در سطح کشوری هم با توجه به تخصص افراد و علاقه‌مندی تیم‌ها به موضوعات تیم‌ها با یکدیگر به رقابت پرداختند. بنابراین تفاوت عمده کرسی و مناظره مشخص است؛ در کرسی‌ها موضوعات منطبق با حوزه تخصصی دانشجویان است و داوری علمی بر این گفت‌وگوها نظارت دارد اما در مناظرات تیم‌ها بر سر یک موضوع بدون آنکه داوری صورت بگیرد با یکدیگر بحث می‌کنند.»

مدیرکل فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه گفت: «در این کرسی‌ها نزدیک به 6 هزار دانشجو شرکت کردند، به‌طوری که در هر تیم به‌طور میانگین چهار دانشجو که به تفکیک دو سخنران و دو عضو پژوهشی بودند، حضور داشتند. یکی از مسائلی که باعث باز شدن فضا برای حضور دانشجویان در این رویداد بود، تغییر مخالف به منتقد است. ما در کرسی‌های آزاداندیشی یارگیری‌های مخالف و موافق نداشتیم. در این موضوع یک نکته ظریفی وجود دارد؛ هیچ‌منتقدی لزوما مخالف نیست اما ممکن است افراد نسبت به یک موضوعی نسبت به عقیده‌شان منتقد باشند و با حضور در این کرسی‌ها یا قانع می‌شوند یا نفرات مقابل را قانع می‌کنند و این‌گونه گفت‌وگو شکل می‌گیرد. خروجی هم که بعد از برگزاری مرحله استانی گرفته شد، نشان می‌دهد سطح گفت‌وگو در داخل کشور رو به رشد است، ضمن اینکه دانشگاه آزاد اسلامی توانست رکورد برگزاری کرسی‌های آزاد‌اندیشی کشور را جابه‌جا کند؛ تاکنون هیچ‌کدام از مراکز آموزشی ازجمله وزارت علوم و وزارت بهداشت نتوانستند به میزان تعداد کرسی‌های آزاد‌اندیشی که دانشگاه آزاد اسلامی در یک سال تحصیلی برگزار کرده، کرسی آزاد‌اندیشی برگزار کنند و این موضوع برای دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان دانشگاه پیشگام بسیار مثبت است. ضمن اینکه رشد تعداد کرسی‌ها و استقبال دانشگاهیان نشان می‌دهد که جامعه دانشگاهی به برگزاری چنین رویدادهایی علاقه‌مند است و فقط کافی است مراکز آموزشی بستری را برای گفت‌وگوها فراهم کنند.»

یکانی در ادامه افزود: «باتوجه به استقبال دانشگاهیان از کرسی‌های آزاداندیشی، دبیرخانه این رویداد به دبیرخانه دائمی تبدیل خواهد شد و با توجه به هدفگذاری دانشگاه برای تربیت نخبگانی حوزه کرسی‌های آزاداندیشی، حتما از برگزیدگان این دوره برای گسترش کرسی‌های آزاد‌اندیشی در سطح واحد و استان‌ها به‌عنوان متولی استفاده خواهد شد.»