تاریخ : Sat 29 May 2021 - 09:07
کد خبر : 55190
سرویس خبری : ورزش

رویای ناتمام برای پپ یا توخل

فینال تمام‌انگلیسی اروپا، امشب در پرتغال

رویای ناتمام برای پپ یا توخل

شاگردان پپ گواردیولا با غلبه بر پاری‌سن‌ژرمن در مسابقه نیمه‌نهایی برای نخستین‌بار به فینال رسیده‌اند و امیدوارند بتوانند برای اولین‌بار در تاریخ خود این جام را بالای سر ببرند. چلسی نیز که با توماس توخل متحول شده و توانست با عبور از سد رئال‌مادرید به فینال برسد پس از 9 سال انتظار به‌دنبال رسیدن به یک قهرمانی دیگر در اروپاست.

سیامک خاجی، روزنامه‌نگار: فینال رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا امشب در ورزشگاه دراگائوی پرتغال بین دو تیم منچسترسیتی و چلسی برگزار خواهد شد تا تکلیف فاتح معتبرترین تورنمنت باشگاهی فوتبال جهان در سال 2021 مشخص شود. شاگردان پپ گواردیولا با غلبه بر پاری‌سن‌ژرمن در مسابقه نیمه‌نهایی برای نخستین‌بار به فینال رسیده‌اند و امیدوارند بتوانند برای اولین‌بار در تاریخ خود این جام را بالای سر ببرند. چلسی نیز که با توماس توخل متحول شده و توانست با عبور از سد رئال‌مادرید به فینال برسد پس از 9 سال انتظار به‌دنبال رسیدن به یک قهرمانی دیگر در اروپاست. البته سرمربی آلمانی سال پیش نیز به‌همراه پاری‌سن‌ژرمن به این مرحله رسید اما با شکست برابر بایرن‌مونیخ نتوانست به رویای خود برای فتح لیگ قهرمانان برسد و حالا این‌بار به‌دنبال رسیدن به این موفقیت به‌همراه چلسی است. امشب براساس تصمیم یوفا قرار است 16500 هوادار از نزدیک این بازی را تماشا کنند تا پس از ماه‌ها انتظار آنها بتوانند یکی از دیدارهای اروپایی را از داخل ورزشگاه ببینند.

بدون باخت در فینال

پپ گواردیولا در طول دوران مربیگری خود در بارسلونا، بایرن‌مونیخ و سیتی حضور داشته اما تنها با کاتالان‌ها و البته به کمک لئو مسی توانسته قهرمانی در اروپا را تجربه کند و پس از جدایی از این تیم حالا برای نخستین‌بار است که حضور در فینال را تجربه می‌کند. او حالا این فرصت را دارد تا این طلسم را بشکند و هم سیتی را قهرمان اروپا کند و هم خودش با تیمی به‌جز بارسا به این عنوان برسد. شاگردان او امسال می‌توانستند سالی رویایی را رقم زده و به نخستین تیم انگلیسی تبدیل شوند که 7 قهرمانی در طول یک سال کسب کرده است اما همین چلسی مانع از رسیدن به این رکورد جالب شد. سیتی در جام اتحادیه موفق به فتح جام شد و پس از آن پنجمین قهرمانی خود در لیگ برتر جزیره را نیز جشن گرفت اما در فینال جام‌حذفی این توماس توخل بود که سد راه پپ شد و با یک گل سیتیزن‌ها را شکست داد. به این ترتیب فینال نخست با برتری آبی‌های لندنی به پایان رسید اما فینال مهم‌تر امشب برگزار خواهد شد و باید دید آیا توخل باز هم می‌تواند مچ گواردیولا را بخواباند یا نه.

سرمربی اسپانیایی سرانجام به طلسم ناکامی تیمش در یک‌چهارم نهایی این تورنمنت پایان داد و امسال توانست با عبور از سد رقبایی چون مونشن‌گلادباخ، دورتموند و پاری‌سن‌ژرمن، حضور در فینال را تجربه کند. شاگردان او تا این مرحله از مسابقات عملکردی فوق‌العاده در نتیجه‌گیری داشته‌اند و به‌جز تساوی بدون گل برابر پورتو در دور گروهی، تمامی 11 بازی دیگر خود را با برد پشت‌سر گذاشتند تا مقتدرانه راهی فینال این مسابقات شوند. یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت او و تیمش در این فصل خط دفاعی مستحکم آنها و به‌خصوص درخشش روبن دیاز در قلب این خط بوده که باعث شده آمار گل‌های خود تیم نسبت به فصل قبل تا حد زیادی کاهش یابد. دیاز که در ابتدای فصل از بنفیکا خریداری شد خیلی زود به یکی از مهره‌های ثابت تیم تبدیل شد و در کنار جان استونز زوج موفق دفاعی تیم را تشکیل داد. او همچنین به‌عنوان بهترین بازیکن فصل باشگاه نیز انتخاب شد تا مشخص شود چقدر در موفقیت‌های امسال سیتی تاثیرگذار بوده است. البته در کنار او نباید از عملکرد خوب ستاره‌هایی چون کوین دی‌بروینه، فیل فودن و ایلکای گوندوگان نیز غافل شد که فصلی خوب را سپری کردند و از بهترین‌های فوتبال اروپا در این فصل بودند.

آخرین قهرمانی سیتی در مسابقات اروپایی به سال 1970 برمی‌گردد که توانستند جام برندگان جام اروپا را بالای سر ببرند و پس از آن دیگر موفقیتی در سطح قاره نداشتند. حالا این مربی 50ساله درتلاش است به نیم‌قرن حسرت هواداران خاتمه دهد و نخستین قهرمانی در لیگ قهرمانان را به آنها هدیه کند. گواردیولا درصورت فتح مسابقه امشب پس از زین‌الدین زیدان، کارلو آنچلوتی و باب پیسلی به چهارمین مربی تاریخ این مسابقات تبدیل می‌شود که توانسته سه بار این جام را بالای سر ببرد.

فودن، امید اول پپ

فیل فودن، ستاره کنونی سیتیزن‌ها در 21سالگی یکی از بهترین‌های این فصل فوتبال اروپا بوده و ثابت کرده که تعریف و تمجیدهای گورادیولا در سال‌های اخیر بی‌دلیل نبوده است. سرمربی سیتی زمانی که این بازیکن تنها 17 سال داشت، گفت تاکنون بازیکنی را با توانایی و استعداد بالای فودن در چنین سنی ندیده است و او می‌تواند به یکی از بهترین‌های فوتبال تبدیل شود. البته گواردیولا بعدها تصریح کرد که فودن می‌تواند به ستاره‌ای بزرگ تبدیل شود؛ اما از نظر او همچنان مسی بهترین بازیکنی است که زیرنظرش کار کرده است. گواردیولا می‌گوید: «البته من در 17سالگی بازی مسی را از نزدیک دنبال نکردم اما چیزی که در فودن دیدم، این بود که هیچ بازیکنی در این سن دارای چنین استعدادی در فوتبال نبوده است و می‌تواند در بزرگ‌ترین میادین خود را ثابت کند.» فودن در این فصل تاکنون 49 بار برای سیتی به میدان رفته که حاصل آن 16 گل و 10 پاس گل بوده است. در چنین شرایطی فودن امید اصلی سیتی برای موفقیت در دیدار امشب محسوب می‌شود و درخشش نفراتی چون او و ریاض محرز باعث شده بازیکنی چون رحیم استرلینگ در ترکیب تیم به یک نیمکت‌نشین تبدیل شود.

استرلینگ که در چند فصل اخیر یکی از ستاره‌های تیمش بوده، با ترافیکی که خط حمله سیتی دارد حالا کمتر در ترکیب تیمش قرار می‌گیرد؛ اما امیدواری زیادی به موفقیت در بازی امشب دارد و معتقد است سیتی اگر با اتفاق غیرمنتظره‌ای روبه‌رو نشود می‌تواند نخستین قهرمانی تاریخ خود در این مسابقات را جشن بگیرد. او می‌گوید: «تنها چیزی که می‌تواند ما را متوقف کند، خودمان هستیم و اگر دچار اشتباه نشویم قطعا قهرمانی در دسترس خواهد بود. می‌دانیم که حریف سرسختی را پیش‌رو داریم و آنها می‌توانند کار را برای ما سخت کنند اما به توانایی‌های خود ایمان داریم و می‌‌دانیم که توانایی موفقیت در این مسابقه را داریم. ما قبل از این دیدار کاملا بدون استرس هستیم و به نظرم تنها چیزی که حضور در فینال‌های قبلی به شما می‌دهد، تجربه است و اگر ما بتوانیم فوتبال همیشگی خود را بازی کنیم، قهرمانی در دسترس خواهد بود. ما در فینال حذفی به چلسی باختیم اما این‌‌بار اوضاع فرق دارد و ما فینال لیگ قهرمانان را درپیش داریم که مسابقه‌ای کاملا متفاوت است. چنین مسابقاتی جو خاص خود را دارد و به همین دلیل نباید تصور کنیم که ممکن است شرایط همانند مسابقه حذفی باشد.»

استرلینگ که به‌زودی باید به‌همراه تیم ملی انگلیس در یورو 2020 حاضر شود، درباره نخستین فینال اروپایی خود می‌گوید: «مسلما رسیدن به این مسابقه افتخار بزرگی است و دستاورد مهمی محسوب می‌شود اما برای باشگاه این کافی نیست و ما به کمتر از قهرمانی رضایت نمی‌دهیم. در این سال‌ها تلاش زیادی داشتیم تا به این مرحله برسیم و خوشحالیم که توانستیم هواداران را با فینالیست شدن خود خوشحال کنیم. مطمئنم که در دیدار شنبه‌شب می‌توانیم تاریخ‌ساز شده و شبی به‌یادماندنی را برای باشگاه رقم بزنیم.» سیتی با پیروزی احتمالی در این دیدار شانس حضور در رقابت‌های جام‌جهانی باشگاه‌ها و همچنین سوپرجام اروپا را پیدا خواهد کرد و به این ترتیب می‌تواند پس از بارسلونا و بایرن‌مونیخ به سومین تیمی تبدیل شود که در طول یک سال 6 جام را به ویترین افتخارات خود اضافه کرده است.

پیشرفت با مربی آلمانی

چلسی هم که فصل را با فرانک لمپارد، اسطوره خود آغاز کرده بود خیلی زود به این نتیجه رسید که با این مربی جوان نمی‌تواند به اهداف خود برسد و به همین دلیل سراغ توماس توخل رفت که به‌تازگی از پاری‌سن‌ژرمن اخراج شده بود. لمپارد که در نخستین فصل حضورش در استمفوردبریج با پنجره بسته باشگاه مواجه شده بود و نتوانست خریدی انجام دهد با اتکا به ستاره‌های آکادمی تیم توانست نتایج قابل‌قبولی کسب کند و درنهایت سهمیه لیگ قهرمانان را به دست آورد. از همان ابتدای فصل کارشناسان معتقد بودند که ماه عسل لمپارد در چلسی به پایان رسیده و با وجود بودجه هنگفتی که آبرامویچ برای خریدهای جدید در اختیارش قرار داده است تنها موفقیت و کسب جام می‌تواند او را روی نیمکت آبی‌ها حفظ کند. چلسی فصل خوبی را شروع نکرد و به‌تدریج افت تیم آغاز شد تا خیلی زود مالک روس به فکر تغییرات در کادرفنی تیمش بیفتد. او که پیش از این هم نشان داده بود صبر زیادی برای نتیجه‌گیری تیمش ندارد سراغ یک گزینه آلمانی رفت که از قضا خیلی زود توانست تیم را متحول کند.

به‌خصوص که توخل همین فصل پیش پاریسی‌ها را تا فینال اروپا رسانده بود و دورانی موفق در این باشگاه داشت. با حضور او در چلسی، نتایج تیم هم به‌تدریج بهتر شد و موفقیت‌های پیاپی او و تیمش سبب شد همه از این انتخاب تمجید کنند. چلسی که امید زیادی برای کسب سهمیه با لمپارد نداشت درنهایت به رتبه چهارم جدول رسید و حضور خود در لیگ قهرمانان سال بعد را تضمین کرد. به این ترتیب نخستین سال حضور توخل در لندن با موفقیت همراه بود به‌خصوص که در فینال جام‌حذفی هم توانست با یک گل سیتی را مغلوب کند و حتی با جام فصل نخست را به پایان برساند. او حالا این فرصت طلایی را در اختیار دارد تا دومین جام خود را نیز از چنگ سیتی خارج کند و نشان دهد چه انتخاب فوق‌العاده‌ای برای نیمکت این تیم بوده است.

چلسی برای رسیدن به فینال امسال مسیر نسبتا دشوارتری را نسبت به سیتی پیش‌رو داشت و در این راه برابر اتلتیکومادرید، رئال‌مادرید و پورتو به برتری رسید تا بتواند پس از 9 سال، حضور در فینال را تجربه کند. توخل توانست تیمش را در جمع 4 تیم برتر فصل قرار دهد اما لطف تاتنهام در کسب این رتبه تاثیر زیادی داشت. شاگردان توخل در هفته آخر بازی را به استون‌ویلا باختند اما به لطف برتری تاتنهام برابر لسترسیتی توانستند رده چهارم را حفظ کنند. البته این تیم با کسب عنوان قهرمانی در بازی امشب هم می‌توانست حضور خود در فصل بعد این مسابقات را تضمین کند اما عبور از سد تیمی همچون سیتی کار بسیار سختی خواهد بود. چلسی در این فصل در 12 بازی خود تنها 4 گل دریافت کرده و این خط دفاعی مستحکم یکی از اصلی‌ترین دلایل موفقیت این تیم در طول دیدارهای امسال بوده که البته نباید از نقش لمپارد در عملکرد خوب دفاع تیم غافل شد. تنها شکست اروپایی چلسی هم در دیدار برگشت برابر پورتو و با گل استثنایی مهدی طارمی رقم خورد و در سایر دیدارها این تیم باختی را تجربه نکرده است.

دقت زیاد توخل

از توخل به‌عنوان یک مربی کمال‌گرا یاد می‌شود که به تمام جزئیات در بازی تیمش دقت دارد و حتی پیش از بازی‌ها با دقت زمین مسابقه و وضعیت چمن را نیز بررسی می‌کند تا براساس آن برای تیمش برنامه‌ریزی کند. کریستین هیدل که پیش از این به‌عنوان دستیار توخل در ماینتس کار کرده، درباره او می‌گوید: «توماس با دقت تمامی جزئیات را بررسی می‌کند و تلاش دارد هیچ نکته‌ای از نظرش مخفی نماند. دوست دارد هر جلسه تمرین و هر مسابقه تیم در بهترین شرایط و به‌صورت عالی و کامل برگزار شود. برای هر بازی از قبل در ذهنش برنامه‌ریزی کاملی دارد تا تمامی جزئیات با‌ دقت لحاظ شده و همان‌طور که انتظار دارد بازی را به پایان برساند. به خاطر دارم که یک‌بار در اردوی تدارکاتی در اتریش بودیم و قرار بود یک بازی تمرینی با المپیاکوس داشته باشیم. او پیش از این بازی با دقت شرایط زمین و وضعیت بلندی چمن را بررسی می‌کرد تا مبادا نکته‌ای از دیدش مخفی بماند. او از هیچ نکته‌ای غافل نمی‌شد و کمتر دیدم چیزی را فراموش کند.»

چلسی در ابتدای فصل بیش از 200 میلیون یورو برای خریدهای جدید خود هزینه کرد و حالا با رسیدن به فینال اروپا حاصل این سرمایه‌گذاری را می‌بیند. بن چیلول، مدافع چپ این تیم که فصلی خوب را با تیم لندنی سپری کرده، یکی از این خریدهاست که درباره بازی امشب می‌گوید: «با حضور توخل انگیزه و تلاش بازیکنان چندین برابر شده و حالا تنها برای قهرمانی به مصاف سیتی خواهیم رفت. او اعتمادبه‌نفس زیادی به بازیکنان داده و در چنین شرایطی تنها هدف ما برتری در بازی فینال است. پیش از این در فینال حذفی این تیم را شکست و نشان دادیم که می‌توانیم از پس چنین بازی‌هایی بربیاییم. حالا هم نوبت به فتح دومین جام فصل رسیده تا در بهترین شرایط این فصل را به پایان رسانده و برای حضور در مسابقات یورو 2020 آماده شویم. توخل در طول چند ماهی که در تیم حضور دارد به‌خوبی توانسته بازیکنان را به شرایط بهتری برساند. برای من که این‌گونه بوده و هر روز در تمرینات فشار زیادی برای پیشرفت روی من می‌آورد که باعث می‌شود تلاشم را چندبرابر کنم. اصلی‌ترین انگیزه من برای حضور در چلسی این بود که بتوانم به موفقیت‌های بیشتری برسم و جام‌های مهمی را فتح کنم. به نظرم با کمک توخل می‌توانیم به اهداف خود برسیم و موفقیت در بازی شنبه‌شب نیز دور از دسترس نخواهد بود. هدف ما در این فصل قهرمانی در لیگ و اروپا بود و امیدوارم پس از ناکامی در اولی، دومی را فتح کنیم.»

اظهارات مبهم رئیس بارسلونا درباره احتمال بازگشت گواردیولا

لاپورتا: فعلا می‌خواهم پپ فینال را ببرد!

خوان لاپورتا رئیس باشگاه بارسلونا روز گذشته در نشست خبری به صحبت‌های مهمی اشاره کرد، ازجمله احتمال حذف کومان و حضور نفراتی مثل ژاوی و گواردیولا. او درباره احتمال حضور ژاوی به جای کومان گفت: «کومان یک سال دیگر قرارداد دارد و گفتم که برایش احترام قائلم ولی درحال صحبت هستیم. همه مربیانی که نام‌شان مطرح شده، مربیان بزرگی هستند و می‌خواهند به بارسا بیایند ولی باید تصمیمی درست بگیریم.»

وی همچنین درباره احتمال بازگشت پپ گواردیولا نیز تاکید کرد: «فعلا چیزی که می‌خواهم، قهرمانی سیتی با گواردیولا در لیگ قهرمانان است و امیدوارم بر چلسی پیروز شوند. او با بارسا قبلا فاتح این جام شده و امیدوارم با سیتی نیز قهرمان شود چون برای او و همه کسانی که دوستش دارند فوق‌العاده خواهد بود. اینجا نیامده‌ام تا از رویاهایم حرف بزنم ولی دوست دارم به واقعیت تبدیل شوند. در این مورد اما توضیح بیشتر نمی‌دهم.»