تاریخ : Tue 25 May 2021 - 09:31
کد خبر : 55046
سرویس خبری : دانشگاه

دنیا با واکسیناسیون دانشجویان چگونه برخورد می‌کند؟

گزارش «فرهیختگان» از اجرای طرح واکسینه کردن دانشجویان در دنیا و احتمال بازگشایی زودهنگام دانشگاه‌ها

دنیا با واکسیناسیون دانشجویان چگونه برخورد می‌کند؟

در طرح واکسیناسیون دانشگاه‌های آمریکا، بیش از 12 هزار دانشجو در بیش از 20 دانشگاه در این کشور با واکسن مدرنا واکسینه خواهند شد. نیمی از این دانشجویان پس از ثبت‌نام برای این طرح، به‌طور خودکار مطلع شده و برای واکسینه شدن مراجعه خواهند کرد. نیمی دیگر از دانشجویان هم طی چهارماه آینده واکسینه می‌شوند.

ندا اظهری، مترجم: از اجرای طرح واکسیناسیون در دنیا چند ماهی می‌گذرد و در این زمان، مسئولان دانشگاهی به‌دنبال این هستند که با تکمیل این طرح، هرچه زودتر بتوانند دانشجویان خود را واکسینه کنند و کلاس‌های دانشگاهی دوباره بتوانند از حالت تعلیق خارج شده و به عملکرد طبیعی خود برگردند. درحال حاضر باتوجه به گستردگی تولید واکسن کرونا، امیدواری نسبت‌به تسریع واکسینه کردن مردم جهان نیز افزایش یافته و می‌تواند نقطه امیدی باشد برای بازگشت جهان به روزهای پیش از همه‌گیری ویروس کرونا.

آسیایی‌ها به‌دنبال بازگشایی دانشگاه‌ها

کشورهای حاشیه جنوب و جنوب‌شرقی آسیا بار دیگر با موج جدیدی از ویروس کرونا روبه‌رو شده‌اند که جزء خطرناک‌ترین و مهلک‌ترین نوع شیوع این ویروس در برخی کشورها هستند، به همین دلیل این کشورها بیشتر به‌دنبال واکسینه کردن مردم و به‌ویژه دانشگاه‌ها هستند تا دانشگاه‌ها و مراکز آموزش‌عالی بتوانند بعد از گذشت بیش از یک‌سال دوباره فعالیت‌های خود را ازسر بگیرند و امیدوارند با بازگشایی دانشگاه‌ها، کلاس‌های آنلاین و مجازی را به حداقل برسانند. البته سازمان بهداشت جهانی موافق این موضوع نیست که تا زمانی که میلیون‌ها سالمند در دنیا هنوز واکسینه نشده‌اند، جوانان واکسینه شوند و معتقد است این گروه از جامعه در بسیاری از کشورهای دنیا به‌‌دلیل کمبود منابع واکسن کرونا، در اولویت‌های بعدی تزریق واکسن قرار می‌گیرند. از آنجاکه بسیاری از کشورهای آسیایی از تأثیر درازمدت تعطیلی دانشگاه‌ها بر کیفیت آموزشی نگرانند، به‌دنبال آن هستند که سریع‌تر پروژه واکسیناسیون را به اتمام برسانند. باوجود این، حداکثر حدود دو تا سه هفته بعد از تزریق دوز دوم واکسن، مصونیت کامل در بدن فرد تشکیل می‌شود و باتوجه به کاهش منابع واکسن، ایمنی در گروه‌های مختلف ممکن است با کمی تأخیر اتفاق بیفتد. سازمان یونسکو در ماه آوریل اعلام کرد تمام کشورها باید مدرسان و استادان را در اولویت تزریق واکسن قرار دهند. باتوجه به اینکه بیشتر کشورها در دسترسی به واکسن دچار مشکل هستند، کشورهای زیادی با این چالش روبه‌رو نیستند. ویتنام، یکی از کشورهایی است که با موفقیت توانست همه‌گیری ویروس کرونا را مهار کند. استادان دانشگاه‌های این کشور در اولویت واکسیناسیون در ویتنام قرار دارند، اما این امر کاملا بستگی به میزان تأمین واکسن کرونا توسط اتحادیه جهانی کوواکس دارد که واکسن‌ها را برای 20 درصد از جمعیت کشورهای عضو آن به‌صورت رایگان تهیه می‌کند.

دانشجویان هندی به دانشگاه‌ها برمی‌گردند؟

مشکلی که در هند با جمعیت بالا وجود دارد، کمبود واکسن کروناست که باعث اوج گرفتن دوباره این بیماری شده است. مشاهده جهش‌های بزرگ در این کشور، سیستم‌های بهداشتی را از پا درآورد. اما به‌دنبال شیوع ویروس جهش‌یافته هندی در ماه‌های گذشته در این کشور، استراتژی‌های خاصی شکل گرفت و در تغییر سیاست ماه گذشته، دولت هند به دولت‌های ایالتی مجوز تزریق واکسن کرونا را به تمام افراد بالای 18 سال صادر کرد. پیش از صدور این مجوز، تنها افراد بالای 45 سال و کارکنان بخش‌های بهداشتی مجاز به تزریق واکسن بودند. ایالت غربی «ماهاراشترا» در جنوب هند که تا ماه‌ها نرخ بالای ویروس کرونا را با مرکزیت ایالت بمبئی از آن خود کرده بود، قصد دارد به‌دنبال مجوز صادرشده ازسوی دولت، حدود 370 هزار دانشجوی دانشگاهی و دانشجویان 18 تا 25 ساله را در دانشگاه‌های این کشور واکسینه کند. برای جلوگیری از تجمع، واکسیناسیون در پردیس‌های دانشگاهی انجام می‌شود. اما دلیل اصلی آن اطمینان از این امر است که کلاس‌های دانشگاهی در ماه آینده بدون وقفه برگزار شوند. همزمان با آغاز واکسیناسیون دانشجویان در بمبئی، گزارش‌ها حاکی از آن است که هزاران دانشجو که امیدوار به تحصیل در خارج از کشور هستند نیز در این طرح واکسیناسیون شرکت کرده‌اند. همچنین خبرها حاکی از آن است که دانشجویان شهر دهلی‌نو هم که در همه‌گیری اخیر ویروس هولناک هندی به‌شدت تحت‌تأثیر قرار گرفته بودند، درحال واکسینه شدن هستند. اما برخی استان‌های هند هم به‌‌دلیل کمبود منابع واکسن تاکنون واکسینه نشده‌اند. تاکنون حدود 150 میلیون دوز واکسن در هند تزریق شده است که معادل 5/11 درصد از جمعیت یک میلیارد و 300 میلیونی این کشور را شامل می‌شود. در برخی دانشگاه‌ها که بالاترین میزان مرگ‌ومیر دانشجویان و استادان و کارمندان را داشته‌اند، واکسیناسیون انجام شده است. در دانشگاه «الیگار مسلمان» که از دسامبر 2020 به‌عنوان مرکز اختصاصی واکسیناسیون مشخص شده، ده‌ها استاد و کارمند در هفته‌های اخیر جان خود را بر اثر کووید-19 از دست داده‌اند. رئیس این دانشگاه عنوان کرده است که در میان کشته شده‌ها، به‌سختی می‌توان کسی را پیدا کرد که پیش‌تر واکسینه شده باشد و اغلب جانباختگان واکسنی دریافت نکرده بودند. موسسات فنی و پزشکی هم با تغییر سیاست‌های دولت خواستار واکسیناسیون دانشجویان و محققان شده‌اند تا در اولویت تزریق قرار گیرند. به‌عنوان مثال، موسسه فناوری هند با درخواست اولویت قراردادن واکسیناسیون دانشجویان این مرکز به‌دنبال ادامه کارهای آزمایشگاهی و تحقیقاتی این دانشگاه است. بیش از 940 دانشجو و 250 استاد این دانشگاه اوایل آوریل واکسینه شده‌اند.

اولویت تزریق واکسن در چین؛ دانشجویانی که در خارج از کشور تحصیل می‌کنند

به گزارش universityworldnews، باتوجه به کنترل شیوع همه‌گیری کرونا در چین طی سال گذشته، طرح واکسیناسیون به‌طور گسترده و مانند دیگر کشورها انجام نمی‌شود، اما دانشجویانی که برای ادامه تحصیل به خارج از کشور می‌روند، در اولویت تزریق قرار می‌گیرند که به این واسطه شمار زیادی از دانشجویان می‌توانند به خارج از کشور اعزام شوند. دیگر شهرهای چین شامل پکن، شنزن و گوانگژو ازجمله شهرهایی هستند که واکسیناسیون در آنها اتفاق افتاده است. اما چین هنوز اجازه ورود به آن دسته از دانشجویان خارجی را که از ژانویه 2020 در خارج از کشور حضور دارند نمی‌دهد، حتی اگر واکسینه شده باشند.

جامعه دانشگاهی اروپا مهم‌تر از مردم عادی

بسیاری از دانشگاه‌های اروپا برای بازگشت محققان و دانشجویان به دانشگاه به انجام آزمایش کرونا روی آورده‌اند؛ چراکه به‌رغم تلاش‌هایی که در راستای واکسیناسیون آنها صورت گرفته، هنوز شهروندان به‌طور کامل واکسینه نشده‌اند. موسسات آموزشی در بسیاری از کشورها با واکسینه کردن دانشجویان و محققان خود به‌دنبال بازگرداندن آنها به آزمایشگاه‌ها و کلاس‌های درس هستند؛ این امر درحالی صورت می‌گیرد که شمار مبتلایان به ویروس کرونا در 16 کشور اروپایی درحال رشد و گسترش است. دانشجویان بین‌المللی که قصد تحصیل در انگلیس را دارند، جزء گروه‌هایی هستند که در فهرست اولویت واکسیناسیون این کشور قرار گرفته‌اند. حدود 47 درصد این دانشجویان بین‌المللی انگیزه اصلی از تمایل به تحصیل در انگلیس را واکسینه شدن دربرابر ویروس کرونا اعلام کرده‌اند، به‌طوری‌که درحال حاضر، تحصیل در انگلیس بین دانشجویان خارجی در مقایسه با آمریکا، کانادا، استرالیا و آلمان در رده نخست قرار گرفته است. دانشگاه‌های هلند نیز علاوه‌بر آغاز طرح واکسیناسیون دانشجویان بومی، اقدام به واکسینه کردن دانشجویان بین‌المللی خود کرده است. این فرآیند با ثبت‌نام متقاضیان صورت می‌گیرد و سپس با اطلاع‌رسانی به آنها، تزریق واکسن برای آنها انجام می‌شود. به‌طور قطع دانشجویان بین‌المللی علاوه‌بر واکسینه شدن، می‌توانند فرصت تحصیل دوباره در دانشگاه‌های این کشور را پیدا کنند.

دانشگاه‌های آمریکا به‌دنبال بازگرداندن دانشجویان به کلاس‌های درس

باتوجه به گسترده شدن تزریق واکسن کرونا، حرف‌های ضد و نقیضی بیان می‌شود که همین باعث شده عده‌ای از تزریق آن خودداری می‌کنند. اما دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا باید با جدیت بیشتری نسبت‌به تزریق واکسن عمل کنند. به گزارش CNN، بیش از 100 دانشگاه و کالج آمریکایی شرایطی را فراهم کرده‌اند تا تمام دانشجویان و اعضای هیات‌علمی بتوانند واکسینه شده و به‌راحتی در کلاس‌های درس دانشگاهی که از ترم پاییز تشکیل می‌شوند، شرکت کنند. حداقل 14 دانشگاه و کالج با این سیاست‌ها سازگار شده‌اند. از آن زمان به بعد، ده‌ها موسسه آموزش‌عالی وارد این گود شده و نیاز خود را به انجام واکسیناسیون و لزوم آن اعلام کرده‌اند. دانشگاه Drew، دانشگاه ماساچوست و دانشگاه ایالتی واشنگتن و همچنین دانشگاه پورتلند جزء دانشگاه‌ها و مراکز آموزش‌عالی هستند که به فهرست دانشگاه‌هایی که قرار است دانشجویان و کارکنان خود را واکسینه کنند، اضافه شده‌اند. بسیاری از موسسه‌هایی که این سیاست‌ها را درپیش می‌گیرند، خصوصی هستند، اما در برخی موسسات دولتی هم این فرآیند وجود دارد.
در این میان، مقامات ایالتی عنوان کرده‌اند تمام دانشجویانی که در این دانشگاه‌ها اقامت دارند و نیز دانشجویانی که در رفت‌وآمد هستند، تا پیش از شروع ترم پاییز دانشگاه‌ها به‌طور کامل واکسینه خواهند شد. دانشگاه پورتلند هم درخواست واکسینه شدن تمام دانشجویان، کارمندان و اعضای هیات‌علمی دانشگاه را مطرح کرده است. در همین حال، نظرسنجی اخیری که در دانشگاه Quinnipiac انجام شده، نشان می‌دهد 36 درصد از بزرگسالان زیر 35 سال هرگز قصد واکسینه شدن نداشته‌اند. در این بین، دانشگاه «راتجرز» در نیوجرسی نخستین دانشگاه آمریکایی است که ایده اختیاری کردن تزریق واکسن کرونا را برای تمام دانشجویان خود در ترم پاییز مطرح کرد و پس از آن دانشگاه‌های دیگر هم به این گردونه اضافه شدند. این دانشگاه درحال واکسینه کردن 71 هزار دانشجوی این دانشگاه است. دانشگاه دوک در کارولینای شمالی جزء دانشگاه‌هایی است که طرح واکسیناسیون دانشجویان را پیش از بازگشت آنها به دانشگاه‌ها مطرح کرده و هر روز بر تعداد پردیس‌های این دانشگاه که تمایل به اجرای طرح واکسیناسیون پیدا کرده‌اند، افزوده می‌شود. دانشگاه جنوب‌شرقی «نووا» در فلوریدا هم با حدود 26 هزار دانشجو باتوجه به اینکه کلاس‌های درسی را از ابتدای آوریل به‌صورت حضوری آغاز کرده، امکان واکسینه شدن را برای دانشجویان فراهم کرده و تاکنون شمار زیادی از آنها واکسینه شده‌اند.

در طرح واکسیناسیون دانشگاه‌های آمریکا، بیش از 12 هزار دانشجو در بیش از 20 دانشگاه در این کشور با واکسن مدرنا واکسینه خواهند شد. نیمی از این دانشجویان پس از ثبت‌نام برای این طرح، به‌طور خودکار مطلع شده و برای واکسینه شدن مراجعه خواهند کرد. نیمی دیگر از دانشجویان هم طی چهارماه آینده واکسینه می‌شوند. تمام دانشجویان پیش از تزریق واکسن نسبت‌به سلامت بودن بدن و عدم ابتلا به کرونا تحت آزمایش قرار می‌گیرند. حدود 37 ایالت آمریکا درحال حاضر مشغول واکسینه کردن شهروندان خود هستند. کالج‌ها و دانشگاه‌های آمریکا با شرکت کردن در طرح واکسیناسیون سراسری به‌دنبال مقابله با این ویروس هستند. طرح دیگری که در دانشگاه‌های آمریکا درحال اجرا است، واکسینه کردن دانشجویان بین‌المللی است که برای ورود به کشور و شرکت در کلاس‌های دانشگاهی باید واکسینه شوند و این امر می‌تواند اقبال دانشجویان خارجی را به ثبت‌نام در دانشگاه‌های آمریکا و رونق دوباره دانشگاه‌ها افزایش دهد.